Paradisum Plantavit
   
Köszöntés
 
Vissza
Történeti katalógus
 
 
Tanulmányok
 
Impresszum

Bakonybél

1030 körül - 1543 körül

Névalakjai: 1181 ecclesia Sancti Mauricii de Bel, 1230 monasterium Sancti Mauricii in Bocon silva Pannoniorum, 1232-1525 monasterium Sancti Mauricii de Bely, de Bel, de Beel, 1429, 1450 monasterium Sancti Mauricii de Beel ordinis Sancti Benedicti, 1528 monasterium Beati Mauricii de Bakon Beel.

A veszprémi egyházmegyében, Veszprém vármegyében, a Bakonyban a Gerence patak partján állott a Szent Móric vértanúról nevezett monostor.

Alapítása Szent István király uralkodásához fűződik, 1030 és 1038 között kezdődhetett. Szent Benedek rendjéhez tartozása közismert. Szent István király nagyobb legendája, amit a 11. század végén írtak, így emlékezik meg az alapításról: " Günter ... szerzetes és remete ... a csehek földjéről többször eljött ... Isten szolgájának intésére alapította meg az istenfélő király a Bélnek (Beli) nevezett monostort, s minden jóval gazdagította. Itt kezdte elmélkedő életét a Velencéből jött Gellért szerzetes ..." [1] Günter remete hozhatta magával Szent Móric tiszteletét a bajorországi Niederaltaichból, ahol bencés szerzeteséletét kezdte. A niederaltaichi apátság ugyanis Szent Móric vértanú tiszteletére volt szentelve. Szent Móric a rómaiak thébai légiójának tisztje volt. Két társával és katonáival együtt 280 és 300 között szenvedett vértanú halált Agaunum, a mai svájci St. Moritz mellett. Szent Gellért kisebb legendája a következőket írja: "... az Úr szolgája ... magányos helyre vonult vissza, melyet a nép nyelvén Bélnek ( Bel) hívnak. Itt hét évig élt - Mór szerzetest leszámítva - teljesen egyedül, böjtölve és imádkozva". [2] Ha Gellért valóban 1030-ban távozott Marosvárra, a későbbi Csanádra, püspöknek, akkor bakonybéli remeteségét 1023-ban kezdhette.

Az 1037-re keltezett, István királynak tulajdonított oklevél teljes egészében hamis. Nincs olyan részlete, amelyet hiteles alapítólevélből vehettek volna. Az oklevél hamisításához a következő oklevelek szövegeit használták fel: 1.) A 12. században írt és interpolált pannonhalmi alapítólevelet; 2.) az 1086-i bakonybéli összeírás első és második toldalékát; 3.) IX. Gergely pápa 1230-i Bakonybélnek kiállított bulláját; 4.) Szent Zoerard és Benedek 11. századi legendáját; 5.) Szent István király nagyobb legendáját. Szóhasználata és kifejezései egyébként a 13. század első felére vallanak. 1239/40-ben már felhasználták ezt a hamis oklevelet. [3] 1230-ban IX. Gergely pápa a monostort királyoktól és hercegektől, különösen pedig István királytól kapott kiváltságokban megerősítette. Ennek és a következőkben ismertetendő összeírásnak alapján valószínű, hogy az apátság kapott valamilyen alapítólevelet a szent királytól. A monostor javainak 1086-ra datált összeírása több részletben készült. Az első és legterjedelmesebb része tartalmilag hiteles, és eredhet 1086-ból. Az ezt követő első hozzáadás Kálmán király (1095-1116) idejéből való. A második toldalék két magánadományról szól, a 12. század elejéről eredhet. A harmadik toldalék tartalmilag is hamis, a 12. század végére vagy a 13. elejére tehető. Az utolsó részt 13. századi kéz írta, és az utóbb szerzett birtokokat sorolja el. A bevezetés szerint az összeírást József apát rendelte el a királyi udvar főembereinek tanácsára, László király uralkodása alatt 1086-ban, és a király pecsétjével hitelesítette. [4] A jegyzék törzsrésze 7 falut és további 5 birtokot sorol fel és határol körül. Első helyen áll Koppány, a második helyen Kajár (ma Balatonfőkajár). A középkor végén is ez a két falu volt az apátság legfontosabb birtoka. A törzsrész második fele név szerint elsorolja az apátság népeit. Ezek a következők: 20 szabad ember, akik az apát és a szerzetesek lovas kíséretét adják, beosztva szántanak és aratnak, bort szállítanak a monostornak, szénát kaszálnak. 50 lovas szolga Koppányban, Kajáron és a többi birtokon. Ők is szántanak, aratnak, begyűjtenek, csépelnek, a malomhoz és a monostorhoz szállítanak, legeltetnek, szobákat és kemencéket fűtenek. 27 szántó szolga Koppányban, Kajáron és Árpáson. 10 szőlőműves. A kézművesek között van 5 szűcs, 4 kovács, 4 kádár, 5 esztergályos, 4 szakács, 4 pék. Ők, továbbá 2 pásztor és 1 kondás nyilván közvetlenül az apátságnál szolgáltak. [5] Ez az összeírás kiépített és sokoldalú gazdálkodásra vall. Ennek alapján feltételezhető, hogy a monostort már fennálló és működő királyi vagy királynéi udvarhelyen alapította István király. A 15. század közepéről, László apát idejéből fennmaradt egy jegyzék, amelyben az apátság elveszett birtokait és jövedelmeit írták össze. Ennek végén Gizella királyné ( Kesle regina) egyes számban elmondja, mit adott István király helyeslése mellett Szent Móric monostorának: Erdélyben Lapath ( Magyarlapád Alsó-Fehérben) és Obon falut, az Arad megyei Macra hegyen nyolc szőlőt ugyanannyi szőlőművessel, Balmadot halastavakkal, földdel, réttel. Egy malmot is adott a veszprémi szikla alatt. [6] II. Béla pecsételte le az apátság 1132 körül írt oklevelét, amely megerősíti a Szent László király által adományozott, de II. István alatt vitássá tett és II. Béla által visszaítélt 24 sószállító családot, amelyek évente négyszer sót szállítanak a monostornak. IX. Gergely pápa 1230-ban Religiosam vitam kezdetű bullájával oltalmába vette Szent Móricnak a Bakony-erdőben fekvő monostorát felsorolva az apátsághoz tartozó kápolnákat, így Bélben Szűz Mária kápolnáját Szent Gellért sziklája felett és Mária Magdolna kápolnáját Sorvul kert felett. IV. László uralkodása alatt, György apát (1276-1292) idejében a monostor leégett. Ennek nyoma még 1348-ban látszott a falakon. A tűz nagy kárt okozott, a kiváltságlevelek és egyéb értékek részben megsemmisültek. Mint királyi alapítás közvetlenül az esztergomi érsek alá tartozott.

Az apátot, ha más hatalom közbe nem szólt, a konvent választotta. György apátról (1351-1352) tudjuk, hogy Vásári Miklós esztergomi érsek erősítette meg, és levelet állított ki részére, amely szerint bármelyik püspök által felszenteltetheti ( consecrari) magát. A veszprémi segédpüspök a székesegyházban avatta fel a papság jelenlétében, miután esküt tett az engedelmességre (az esztergomi érsek és utódai iránt). Az exemptio jeléül infulát, pásztorbotot, gyűrűt és kesztyűt kapott. Utódját az apátság szerzetesei közül a Szentszék nevezte ki, és ennek fejében servitiumot kellett fizetnie az apátság jövedelméből. A fennmaradt iratokból látható, hogy az apátok választása, megerősítése vagy kinevezése nem volt egyértelműen szabályozva. Az apátoknak igen sokat kellett fáradozniuk és pereskedniük azért, hogy a monostor birtokait és jövedelmeit megőrizzék. A számos viszály és per közül kettőt érdemes megemlíteni. Dél felé Borsat (Borsod) és Polány az apátság birtokai voltak. Érintkeztek az 1364 táján alapított leveldi ( városlődi) karthauzi kolostor földjeivel. A két szerzetesház emberei között 1369-től véres viszályok folytak. Kelet felé a zirci ciszterci apátság volt Bakonybél birtokos szomszédja. A két apátság között, Zirchez közel feküdt a bakonybéliek kis falva, Akol (ma Akli puszta). 1421-ig, úgy látszik, nem volt semmiféle vita a két apátság között. Ebben az évben azonban, amikor a béli apát vadászatot rendezett, és emberei egy szarvast a zirci halastóig űztek, András zirci apát emberei két kutyával a monostorba hajtatták a vadat. Korábban a zirciek az akoli föld egy részét elszántották és 76 kepe kárt okoztak a gabonában. [7] 1422. október 21. körül András zirci apát emberei Akolban hátaslovaikkal a kaszálókat letaposták, 28-án pedig 5 lovat elhajtottak. 1465-től többnyire gubernátorok rendelkeztek az apátság javai felett, és ennek következtében mind a szerzetesi, mind a gazdasági élet bomlásnak indult. 1504-ben Mihály apát egyedül élt a monostorban, és nem is akart szerzeteseket tartani. II. Ulászló megparancsolta, hogy legalább nyolc szerzetest gyűjtsön össze, ha szükséges kérjen Pannonhalmáról. Utódja, Balázs, közismerten botrányos életet folytatott. 1508-tól Jakab apát személyében ismét rátermett ember került az apátság élére. 1512-ben Bakonybél is csatlakozott a királyi alapítású bencés apátságok uniójához. 1516-ban II. Ulászló a pannonhalmi apátra ruházta Bakonybél kegyuraságát. Jakab apát kormányzása kezdetén, 1508. április 10-én érkeztek Tihanyból Bakonybélbe a rendi vizitátorok. Az ott talált három szerzetes és a koppányi emberek dicsérték az új apátot, a monostort azonban beomlás fenyegette, ha ki nem javítják. Az előző apát sok rosszat tett, és élete is feslett volt. A monostor számos birtokát elzálogosította, így Akolt is 12 forintért. Az apátságból sok mindent magával vitt. Amit meghagyott, azt a vizitátorok leltárba foglalták. Volt többek között 9 régi és 3 díszesebb miseruha ( casula), 8 új és régi misekönyv, 2 nyomtatott krónika, egy evangéliumos könyv, úgy mondják István király feleségétől, amelybe a monostor kiváltságai is be voltak jegyezve, további 5 könyv és még sok régi könyv, 5 aranyozott kehely, az egyik arany kupával, 1 ezüst szentségmutató, 1 ezüst körmeneti kereszt. Az okleveleket Balázs apát elvitte. Az 1086-i összeíráshoz fűzött első toldalék is felsorolta a templomi felszereléseket, és 84 könyvet említett.

A mohácsi vereség és a kettős királyválasztás után Bakonybélt is elérte az országos fejetlenség. Bakith Pál 1534-ben fegyverrel támadt a monostorra, Jakab apátot 140 napig fogságban tartotta. Móré László és Török Bálint, később a Podmaniczkyak sem kímélték az egykor virágzó királyi monostort, amelynek javait végül 1548-ban a pannonhalmi vár és konvent ellátására rendelték. A bakonybéli apátság levéltára is valószínűleg 1548 körül került Pannonhalmára, azután osztozott az ottani levéltár sorsában. Az Árpád-házi királyok korából 21 eredeti oklevél maradt meg. Sörös Pongrácz az apátság történetének első kötetében 290 oklevél szövegét közölte 1543-ig, és számos további oklevél regesztáját adta ki a Történelmi Tárban.

A konvent hiteleshelyi működése a monostor nehéz megközelíthetősége miatt nem volt jelentős. Első nyoma az 1276. évhez fűződik. 1330-ban a győri káptalan a király kérésére igazolta, hogy a bakonybéli konvent hiteles hely, és saját pecsétje van. A konvent körpecsétje 1353-ig volt érvényben (2. kép). Közepe Szent Móric vértanút fegyveres vitézként ábrázolja zászlóval és pajzzsal a kezében. Jobb felől infulás apát térdel, bal felöl szerzetesek. Körirata: S. CONVENTVS MONASTERII SCI MAVRICII DE (BEEL). [8] I. Lajos 1353-ban az összes káptalan és konvent pecsétjét Budára magához rendelte, és Bakonybél nem kapott többé pecsétet.

Bakonybél azon kevés magyar apátság közé tartozik, amelynek levéltára megmaradt, és annak segítségével jól nyomon követhetők az apátságnak birtokaiért folytatott küzdelmei. Jövedelmét 1400-ban, amikor az 1397-i országgyűlésen kivetett hadiadó egy részletét törlesztette, 264 forintra, tehát 66 márkára becsülték. Veszprém megye 1488. évi adólajstroma szerint a bakonybéli apátnak hét településen összesen 80 adózó portája volt. Koppány, Akol, Borsat, Polány és Ganna egészen, Kajár és Noszlop részben az apátság birtoka. Ugyanakkor a vásárhelyi apácák 164, a veszprémvölgyiek 141, a leveldi perjel 151, a zirci apát 94 adózó portát mondhatott magáénak a megyében. [9] Az apátság mellett Bakonybélben nem keletkezett jobbágyfalu. A kevés művelhető földet az apátság bizonyára közvetlenül, allódiálisan használta.

 Apátok: József 1086, Apa 1162, Benedek 1210 táján, Péter 1210 körül, Demeter 1233-1235 körül, Jusztusz 1239-1245, Jakab 1256-1259, György 1276-1292, Henrik 1301-1303, Leó 1305-1306, Tamás 1315 körül, Miklós 1320, Jakab 1322-1332, János 1333-1334, Miklós 1334-1335, János 1335-1336, Miklós 1336-1351, György 1351-1352, Magyar Péter 1352-1361, István 1361-1362, Miklós 1365, Pál 1366-1386, János 1386-1399, Márton 1399-1411, De Benziis de Gualdo András gubernátor (1388 spalatói, 1413 kalocsai érsek) 1411-1421, Kapolcsi Mihály 1421-1450, Gergely (milkói püspök, esztergomi érseki helynök) gubernátor 1450-1462, Szécsi Dénes érsek gubernátor 1463-1464, Trevisoi Simon gubernátor 1465, Kapusi Bálint pálos barát, gubernátor 1465-1471, László 1469-1473, Mohorai Vidfi Miklós gubernátor 1473-1476, Bikali László 1476-1502, Mihály 1503-1505, Balázs 1505-1508, Jakab Pannonhalmáról 1508-1536, Pápai Benedek 1536-1543. [10]

A konventtagok közül csak kevésnek neve maradt fenn, mert hiteleshelyi munkát nem folytattak. [11]

1534 és 1539 között a török veszedelem növekedésével egyidőben a monostort erődítménnyé alakították. 1548 után teljesen elnéptelenedett. 1696 körül kezdték megtisztítani a rombadőlt monostort a növényzettől. 1749/50-ben új kolostor, 1750/54 új templom épült a régi helyén, miközben a régi maradványok teljesen eltűntek. Néhány idomtégla és díszített padlótégla (III.54-61), meg egy nagyméretű vörös márványlap került csupán felszínre, majd Pannonhalmára.

Czinár I. 158-164; Rupp I/1. 273-279; PRT VIII; Csánki III. 128, 221, 263; Sörös 1903, 355-372; Sörös 1907, 379-387; Kiss Sz. 1925; MRT 4. Veszprém megye, 19-24.


[1] SRH II. 388; Árpád-kori legendák, 30.

[2] SRH II. 472; Árpád-kori legendák, 68.

[3] DHA 113-119; PRT VIII. 224-233.

[4] DHA 247-260; PRT VIII. 237-255.

[5] Ugyanott.

[6] PRT VIII. 590; DHA I. 120; Erdélyi oklevéltár, I. n. 1.

[7] Történelmi Tár 1903, 359.

[8] Takács 1992, 47-48.

[9] Solymosi 1984b, 184-185; V.ö. Solymosi 1998, 268-270.

[10] PRT VIII. 30-199, 210.

[11] A szerzetesek nevei és tisztségei: PRT VIII. 200, 278; V.ö. Mons Sacer I. 482-483.


Kapcsolódó objektumok:

Írott dokumentum
Rajz
Pecsét
Egyéb tárgyi emlék