Írott dokumentum
Kálmán
király oklevele a zobori apátság javára, 1111
+
Kálmán győzedelmes király, akit csodás szentségű tündöklése tett ismertté a
világban valamint a híres esztergomi érsek, Lőrinc idején, aki a filozófia
kimeríthetetlen forrásából merített szívesen, jogvita támadt a legszentebb
király, István által a Zobor hegyi Szent Ipoly monostorának
[1]
jutatott adományokról. Nem amiatt aggódtak, hogy megtörtént‑e az, amit
szent férfiak nagybölcsességű döntésükkel igazságosan elrendeztek, hanem mert a
sok idő eltelte és némely előd tétlensége teljesen elbizonytalanította őket.
Amidőn Gottfried apát az /oklevélben/ sorban elmondottakat illetően nem kis
nehézség árán, viszontagságos időben, számtalan helyen a vitás kérdések után
járt, a kegyes király belegyezésével az ügy tárgyalása az említett Lőrinc érsek
elé került.
Gondos
vizsgálattal, az egyenlőséget szem előtt tartva úgy találták, hogy Szent István
király egész Nyitra mind nagy mind kis vámjai harmadát Szent Ipolynak
[2]
adta, a városon belül és kívül, és Doardi Babanak nevezett részén
[3],
végig a Vág nevű folyó mentén hasonlóképpen minden piacon, miként Trencsén
városán belül és kívül egészében és mindenre vonatkozóan, bárhol, bármiben,
bármikor és bármiféle módon az idő viszontagságai növeljék azokat vagy
csökkentsék.
Mivel
a királyi kincstár behajtói azonban, akiket magyarul kálizoknak
[4]
hívnak, ezt az egykor szent adományt megsérteni merészelték, én Gottfried apát
elhatároztam az oklevél szavai közé foglaltatni: az eljövendő kor nemzedéke
beletekintvén tudja meg, hogy ezeket /a kálizokat/ hiteles férfiak cáfolták
meg. Ezeknek a rosszakaróknak a nevei a következők: Porcus, aki abban az időben
száznagyuk volt, és társa Ethe. Velük mesterkedtek még
minden
igyekezetükkel serény cinkosaik, tudniillik Márk és Magiug, az ispánjaik és
pénzbeszedőik, mindahányan csak voltak. Szemérmetlen merészségük ellen emelte
fel szavát tizenkét tisztelettudó és előkelő nyitrai férfiú, akiknek emlékezete
a múló időben a szentkirály idejétől egészen az említett jogvita idejéig
kétségbevonhatatlan töretlenséggel terjedt ki. Az igazságról ők adtak
tanúbizonyságot. Közülük az első, Una nevű sok éven át a nyitrai vár ispánja; a
második Bacha hasonlóképpen sok éven keresztül nyitrai ispán; harmadik és
negyedik Deda és Cace, mindketten Buquen , a nyitrai vár egykori ispánjának
fiai. Ők ketten, Buquen ispán fiai, Deda és Cace tudniillik e jogvita idején
már nyolcvan évnél is régebben is Nyitra városának lakói. A többi tanú neve
tehát: Penet, Seiun, Márk fia Márton, Petre, Cup, Subissa, Figa, Peregrin bíró.
Mivel ugyanis a király pusztán az ő szavuknak hitelt adni nem akart, mégha igen
nagy emberek is voltak, királyi parancsra Lőrinc érsek Batona nevű
poroszlójának engedelmeskedve e tanúk mind esküvel erősítették meg
/vallomásukat/ ugyanazon Nyitra városának Szent Emmerám, András és Benedek
[5]
egyházában. Tanúvallomásuk ismételt megerősítésére további tizenegy tanút
idéztek meg, akik közül az első az említett vár azidőbeli Mózes nevű ispánja.
Lampert, ugyanazon egyház dékánja, ahol vallomásukat esküvel szentesítették.
Willermus grammaticus
[6],
Lőrinc pap, Gottfried pap, Máté pap fia Márton, Pestreus fia Miklós, Vlfod fia
Hektor, Szent Emmerám, András és Benedek kanonokjai: Dániel és Posco, a per
poroszlójának, Batonának fia, Jaroszláv. ők voltak jelen az említett szentek
egyházában, amikor a fent említett tizenkét tanú megerősítette, hogy az
említett vámok örökjogon /a zobori monostoré/, miközben Porco és Ethe társaival
kitartottak (állításuk mellett). A legszentebb király, István odaadta továbbá
Szent Ipolynak népei, tudniillik Szent Ipoly Magyarországon bárhol lakó
népeinek, szolgáknak és szabadoknak bármely helyről származó mindenre kiterjedő
teljes tizedét.
1111.
évben, amikor a concurrens 6, az epacta 9, az indictio 4, a magyarok kegyes
királya, Kálmán uralkodása idején, amikor az esztergomi érseki székben Lőrinc
úr ült, az említett király parancsára Szent Ipoly jelen kiváltságlevelét
Manassus zágori püspök úr
[7]
keze által megerősíttettük és megpecsételtettük.
További püspökök, akik megerősítették: Pál kalocsai, Simon pécsi, Simon
erdélyi, Máté veszprémi, Marcell váci, György győri, Sixtus bihari, Wolfer
egri, Lőrinc csanádi, Gergely zárai, Felicián fehérvári prépost, Róbert
esztergomi prépost urak. Az ispánok közül: János nádorispán, Saul bihari,
Quelet bácsi, Tamás fehérvári, Teobald somogyi, Merkúr Erdély elöljárója.
Forrás:
Árpád-kori oklevelek 1001-1196.
(Chartae antiquissimae Hungariae). Főszerkesztő: Györffy György. Budapest 1997,
126-127. Fordítás:
Veszprémy László.
[1]
Zobor ma Nyitra
város része, Szlovákia.
[2]
Szent Ipolynak: azaz
a neki szentelt zobori monostornak.
[3]
Doardi: a Nyitra
megyei udvarnok (Dvorníky, ma Szlovákia), Galgóctól (Hrohovec) délre vagy
Udvard (Dvory nad Zitavou).
[4]
Nevük az Aral-tó és
a
Volga
alsó folyása közti Hvárezm vidékére utal. Mohamedánok,
magyarországi beköltözésük a honfoglalástól a 13. század végéig folyamatos. A
királyi seregben íjászok, illetve a királyi jövedelmek kezelői, pénzverők.
Emléküket a Kálozd, Kalász stb. helynevek máig megőrizték.
[5]
A bajorországi Regensburgban
tisztelt Szt. Emmerám neve után helyi szentek, magyarországi András és Benedek
nevei következnek.
[6]
Grammatica, magyarul
nyelvtan. Valószínűleg a káptalani iskola tanítója, mestere.
[7]
Manassus: a horvátországi Tinnin püspöke,
1114‑ben Kálmán király spalatói érsekké teszi meg. Más értelmezés szerint
a zágori szó a zágrábi püspök elírása, s ez esetben nem tinnini, hanem zágrábi
püspök.