Művészettörténeti leírás
Dombó
A szerémségi Dombó régi forrásokban emlegetett és a
török időkben eltűnt apátságának helye csak nemrég lett újra ismeretes.
Maradványai - korai alapításának egyedüli tanújelei - a Fruška gora lábánál, a
dunaparti síkságból kiemelkedő lankák egyik patakvölgy fölé nyúló
kiszögellésén, a második világháború után telepített szerb falu, Novi Rakovac
szélén, a Gradina (Várhely) nevű részen láthatók. Ugyanazon patakvölgy peremén,
a kisebb vízfolyáson túl felfelé szomszédos dombon, a Crkvina (Templomhely) nevezetű
részen kisebb - bizonyára parochiális - templom maradványai rejlenek. Följebb,
a hegyek közt áll a világháborúban felperzselt Rakovac szerb kolostora, amely
15. századi eredetű. 1963-ban a Gradina tőszomszédságában Árpád-kori temető, a
falu távolabbi részén pedig 12. századi bronz ikonokból álló kincslelet került
elő (ld. Stanojev: Bronzikonok; III.33-38). Akkor indultak meg a
feltárások az apátság helyén, ahol addig csak a templom egyik - rómainak
tartott -falmaradványa látszott. Az ásatások, amelyek idővel a Crkvinára is
kiterjedtek (régész: Nagy Sándor, Nebojša Stanojev), az apátsági templom
belsejében befejeződtek, de lezárva ma sincsenek: a későközépkorban erődített
kolostor jelentős része még föld alatt rejlik. Noha bizonyos szűk körű konzerválásra
már sor került, a romok ma elhagyatott és pusztuló képet mutatnak.
[1]
Az
apátsági templom alaprajzán (1. kép), eltekintve a részben eltérő
tájolású római maradványoktól, két építkezés körvonalai jelennek meg. A korai
templom háromhajós volt, három apszissal, a főszentély alatt kriptával,
nyugaton toronypárral, a hosszházban öt pár egyenként alapozott pillérrel. E
templom helyébe utóbb egyhajós gótikusat építettek, úgy, hogy a diadalív a
nyugatról számított negyedik pillérpár vonalába került, a sokszögű szentély
széltében a középső és déli apszis sávjára telepedett, a kissé tágabb hajó
pedig a déli toronyhoz a külső szélnél, az északihoz a középnél csatlakozott.
Az új falakat a keleti és a déli oldalon támpillérekkel erősítették. A
legészakabbikhoz illeszkedik a régi mellékszentély maradéka, ehhez pedig, külső
kiugrással, a mellékhajófal jókora része. E részeken kívül pilaszterek
látszanak. Belül csak egy szélesebb és egy keskenyebb falpillér mutatkozik, a
gótikus diadalív vonalában, illetve a mellékszentély kezdeténél. Az
újjáépítéssel felszámolt kriptában, ahová a lejáratok az oldalak nyugati
végében torkolltak a mellékhajók belső széle felől, a falakat belül a külsőkhöz
hasonló kiugrású pilaszterek tagolták. Az egyenes oldalaktól az apszidiális
lezárás sem itt, sem a kriptabejáratok sávjától közvetlenül keletre kezdődő
mellékszentélyekben nem válik el.
A
felmenő falakból, amelyek nagyobbrészt téglából (2.kép - 3. kép), helyenként -
így a déli toronynál (4. kép) - kőből épültek, az északi oldalon maradt
a legtöbb. Itt a gótikus falakból vagy három embermagasságnyi áll, és tetemes
nagyságú a korábbi templomfal is - a kettő között a későközépkorban furcsa
sikátornak kellett lennie. A legrosszabb a helyzet az északi torony táján és a
déli hajófalnál, ahol a gótikus bejárat helye éppen csak észrevehető. Nemigen
maradt felmenő rész a korai templom pilléreiből és az újjáépítéssel eltüntetett
déli falaiból, de elég sok megőrződött - egy nagyobb északkeleti szelettől
eltekintve - a mélyen fekvő kriptából, amelynek pilaszterei háromhajós,
négyszakaszos elrendezésre vallanak. Itt maradtak teljes pilaszterek, egyszerű,
vakolt vállpárkánnyal, heveder- és boltozatindítással. A helyiség végében, amit
gótikus oltár maradékai alól bányásztak ki, feltárható volt a délkeleti ablak töredéke
és a falazott menza tekintélyes része is (5. kép). Ezeken túl eredeti
helyzetű részletforma csak a gótika korából maradt.
[2]
Kőfaragványok
viszont, miután szórványosan már korábban is fel-felbukkantak - ezek eleinte
Zágrábban, majd Szávaszentdemeteren (Sremska Mitrovica) kerültek múzeumba
[3]
-, tömegével láttak
napvilágot a feltárások során, részben a törmelékből, részben a falakból, főleg
a templomnál, de a kolostor területén is. Különösen nagy számban kerültek elő
korai, díszített töredékek, és ezekhez hasonlók a Crkvinán is feltünedeztek.
[4]
Ekkor lett nyilvánvaló,
hogy a rakovaci kolostortemplom falaiban látható néhány díszes kő ugyancsak
dombói eredetű.
[5]
Mindez együtt bő száz
darabot jelent. A gótikus töredékek száma nem is becsülhető, mivel ilyeneket
eddig úgyszólván csak mutatóban tettek közzé.
[6]
Rendeltetés
szerint a sokféle faragvány durván három csoportra osztható. Az elsőbe olyan
darabok tartoznak, amelyek magából az épület szerkezetéből valók. Ilyenek a
korai anyagban a nagyméretű pilaszter- és féloszlopfők, egy féloszloplábazat,
valamint három vállkő, a későbbiekben a boltozati bordák és nyíláskeretek. A
második csoportot olyan részletek alkotják, amelyek térelválasztó
szerkezetekből - pl. szentélyrekesztő - vagy berendezési elemekből származtathatók.
Ilyenek - törpepillérek, lemezek, dúcok, oszlopfők, párkányok és más
frízrészletek pl. - igen nagy számban szerepelnek a korai, de nem tűnnek fel a
gótikus anyagban. A harmadik csoport, az építészeti és a liturgikus
szerkezetektől egyaránt független faragványoké, kicsi, de magában foglal -
töredékesen - egy-egy jelentős síremléket a korai időszakból (
Tóth S.: 11-12. század, 14. kép)
és a későiből is (V.74).
Stilisztikai
megkülönböztetésekre csak a nagyobbrészt közzétett korai anyag nyújt alkalmat. Mindenekelőtt
feltűnő, hogy az első csoportban többnyire sokkal durvább faragványok
szerepelnek, mint a másodikban. A kivételek ritkák. Van például szembeötlően
durva kivitelű törpepillérfő,
[7]
ugyanakkor az a
féloszlopfő, amely sasok közt Krisztus-főt ábrázol, bár szokatlanul gondos
megmunkálású (6. kép), nem éri el a női fejes kőlaptöredék (V.16) finomságát.
[8]
Ez a példa mindenesetre
arra is figyelmeztet, hogy a minőség a jelentőséggel viszonylagosan arányos:
ahogy a Krisztus-főt a féloszlopfők között, ugyanúgy nyilván kitüntetett módon
kezelték a liturgikus szerepű részleteket a puszta falak között. De a két
csoport stílusában nemcsak fokozati, hanem felfogásbéli különbségek is
mutatkoznak, a legvilágosabban talán a palmettafrízeken. Míg a palmettákat a pilaszter-
és féloszlopfők körében szét- és többnyire lehajló, egymáshoz szögletesen
illeszkedő ujjakkal és hangsúlytalan, gyakran zegzugos összemetsződésekből
adódó középvonallal alakították, a finomabb frízeken ezek rendszerint felnyúló,
sarlós, begörbülő, befelé olykor hajlattal kapcsolódó felső ujjpárt és
valamilyen részlettel többé-kevésbé hangsúlyozott gerincvonalat kaptak (7. kép - 8.
kép).
[9]
Az
építéstörténetet némileg bonyolítják különféle megfigyelések. Ezek szerint az
apszisokat utólag köpenyezték, az északi belső falpillért másodlagosan iktatták
be, a kriptában vakolatjavítások látszottak, a feltöltésből falsarokrész került
elő kétrétegű festéssel: csupa olyan jel, ami arra vall, hogy a korai templomot
legalább egyszer felújították.
[10]
Az egyik legfinomabb korai
kőtöredék a déli torony kváderburkolatos falából került elő, ez tehát
feltehetően utólag keletkezett vagy újjáépült.
[11]
A gótikus templom sem
maradt érintetlen. A déli hajófal belső oldalába boltozati bordák voltak
befalazva, az oltár helyén feltárt faltömbben még zárókő is volt. Kérdés,
hogyan viszonyulnak ezek a boltozatbontás utáni javítások a nyugati fal
átépítéséhez és más - rossz minőségű - késői munkálatokhoz.
[12]
A
kezdeti állapot legbiztosabb meghatározható részletei mindenesetre a pilaszter-
és féloszlopfők, a hozzájuk tartozó lábazattal. Az előbbiekből egyet "eredeti
helyzetében sikerült megfigyelni, ahogy a román bazilika északi falával együtt
ledőlt", és még négyet találtak a templom északi oldalánál, kívül - ahol az
alaprajz összesen ennyi pilasztert jelöl.
[13]
Ugyanakkor tíz, hasonló
nagyságú féloszlopfő került elő a déli gótikus falakból, illetve - a
Krisztus-fejes - a kripta betöltéséből. Ezek nyilván a hosszház pilléreiből
származnak, és nem kizárt, hogy ugyanonnan valók - részben legalább - a
pilaszterfők is.
[14]
A pilléreknek tehát
legalábbis egy része köteges idomú volt, két vagy több oldalon féloszloppal,
amelyek közé egy vagy két fejezetes pilaszter is illeszkedhetett - ha ugyan az
utóbbiak nem másik támaszformát jellemeztek. A mindezekhez rendelkezésre álló
egyetlen féloszlopláb attikai tagozódású, mindkét tóruszán díszített,
saroklevél-nyomos - és a fejezeteknél terjedelmesebb (9. kép).
[15]
A
díszítés változatos. A féloszlopfőkön - amelyek jórészt párokba rendezhetők -
palmetta, szalagfonat, szőlőinda - az egyik esetben római díszítményről
átmásolva (10.kép - 11. kép) - egyaránt előfordul, az alakos megoldást pedig a
Krisztus-fejesen kívül egy jellegzetes kompozíció képviseli. A sarkokon
elhelyezkedő kosfők szarvát középső félalak tartja, elülső keresztek és oldalsó
palmetták párjától is közrefogva (12. kép).
[16]
Ez a kompozíció keresztek
és palmetták nélkül ismétlődik az egyik pilaszterfőn, míg a többin összefűzve
vagy külön-külön egymás mellé sorolt, egyszer-egyszer talán szalagkeretbe
foglalt vagy hullámindáról leágazó palmetták szerepelnek, és csak két esetben
szorította ki az előbbieket a homlokoldalról egy, illetve két fej.
[17]
A lábazaton varkocsfonat és
félpalmettás hulláminda jelenik meg, de az utóbbi olyan formában, amelyhez
hasonlót nemigen lehet Dombón találni.
[18]
A
fő párhuzamai ezek közül elsősorban az alakos motívumoknak Titelről
ismeretesek. Egy ottani pilaszterfőn a félalakos dísz kosfejek helyett
karikákkal, egyetlen - a fej mellé helyezett - kereszttel és oldalsó
palmettával ismétlődik, egy elkallódott vállkövön pedig a Krisztus-főt kísérő
madaraknak megfelelő stílusban nyulat megragadó, szárnyas, emberfejű rémet
ábrázoltak. A Titellel kapcsolatban említhető néhány további dombói faragvány
között csak egy van, amely a finomabb faragványok közé tartozik: az, amelyik a
déli torony falából került elő, és nyulat megragadó szárnyas töredékét mutatja
- eltérő stílusban.
[19]
A
titeli prépostság Szent László király korában (1077-1095) létesült. A
dombóiakkal rokon motívumok a régibb hazai anyagban ismeretlenek - talán a
palmettától eltekintve, amely az itthoniakból alakított változat lehet. A
titeli pilaszterfő dísze a hasonló dombóiak származékának tűnik. Emellett
Titelről ismeretesek olyan szalagfonatos formák is, amilyenek nemcsak korábban,
de Dombón sem jelennek meg - pedig ottani rokonságú növényi elemekkel
kapcsolatosak. A titeli anyag tehát a dombóinál valamivel újabbnak vélhető.
Mindez - ha a titeli kövek egyidősek az alapítással - arra vall, hogy a dombói
apátsági templom a 11. század utolsó negyedében, de nem a legvégén épülhetett.
A sarokleveles lábazatok éppen akkoriban jelentek meg Nyugat-Európában.
[20]
A
finomabb faragványok ügye sokkal összetettebb. Ezek kétségtelenül többféle
szerkezethez tartoztak, és még az sem kizárt, hogy egy részük máshonnan - pl. a
Crkvináról - került lelőhelyére.
[21]
Az egyik fő szerkezet,
amelyhez egykor tartoztak, minden bizonnyal szentélyrekesztő volt. Ilyet
legutóbb rekonstruáltak is - megtoldva egy másiknak a vázlatával.
[22]
Ebben a rekonstrukcióban
számos értékes megfigyelés összegződik. Kézenfekvő pl. arra gondolni, hogy a
fejezetekből vagy mellvédlapokból származó fehér márvány elemek a templom
legértékesebb díszének szánt egyetlen szerkezethez tartoztak.
[23]
Elfogadható az is, hogy e
márvány elemek talpául a jelentős számban és több változatban fennmaradt
függőleges síkú palmettás fríztöredékek szolgáltak.
[24]
Kevésbé látszik
megalapozottnak - a számításba vehető töredékek csekély száma miatt is - a
felső részekről alkotott elképzelés, és különösen valószínűtlen ennek az a
része, amely a záró gerenda és a kisméretű bronz ikonok (
III.33-38) kapcsolatára vonatkozik.
[25]
A legnagyobb hibája azonban
ennek a rekonstrukciónak, amely az északi mellékhajóban megfigyelt nyomok
alapján és a bizánci templonok mintájára a keleti pillérpár vonalában egyenesen
húzódó zárást mutat, az, hogy nincs tekintettel a nyugati típusú kripta
kevéssel hátrább húzódó és egykor nyilván jelentősen kiemelkedő homlokfalára,
ami bonyolultabb megoldást feltételez.
[26]
A
finomabb faragványok köre a különféle díszítésű márványokon és a
palmettafrízeken kívül - amelyeknek egyike ferde síkú, és mint ilyen
gerendarészként szerepel a rekonstrukcióban - számos igen eltérő
faragványtípust és díszítményt tartalmaz. Gyakori díszítmény a szalagfonat,
eltérő idomú köveken. Egy részük palmettakitöltést mutat, mint a rekonstrukciós
rajzon fejezetként jelölt töredéken (V.12)
is.
[27]
Vannak levéldíszes
fejezetek - egyikük (V.11) szintén
szerepel a rekonstrukciós rajzon - és párkányok.
[28]
Akad olyan kő, amelyen a
szalagfonathoz levél járul, máshol ékköves kereszt jelenik meg palmettákkal.
[29]
Néhány esetben - így a déli
torony falából előkerült darabon, amely a márványoknál vékonyabb lemezből való
- a szalagfonat ábrázolást keretel (V.13).
[30]
Egy nagyobb és két kisebb
darabon árkádokkal keretelt emberalakok részletei jelennek meg, az előbbi
esetben két ív közt a kereszten függő Krisztussal (
V.14). Mindezekből több szalagfonatos töredék (
V.15), egy-két esetben palmettásnak, levelesnek vagy alakosnak
látszó kitöltéssel, továbbá a levelet eresztő fonatrészlet és a két kisebb
árkádos töredék legutóbb a feltételezett másik szentélyrekesztő részletként
jelent meg - a durvább alakítású nyolcszögű törpepillér-fejezet társaságában.
[31]
Kapcsolataikra
nézve ezek az emlékek szintén többfélék. Jókora részük függ össze környékbeli
leletekkel (Aracs, Bodrogmonostorszeg, Bánmonostor).
[32]
A korai magyarországi
emlékanyag tágabb körében szinte mindenütt észlelhetők Dombónak főleg a
palmettafrízeire és a leveleire, olykor a szalagfonataira utaló vonások. A
kapcsolat a legszorosabbnak Szekszárddal, Sárvármonostorral (ld.
V.2, 6-8, 11-12; Sárvármonostor),
valamint - a levelek esetében - Esztergommal (ld.
V.11) tűnik. Más irányú az árkádos töredékek összefüggése a
pécsváradi domborművel (V.4; v.ö. V.14), amelynek a római faragást utánzó
féloszlopfő-dísszel is van kapcsolata.
[33]
Ugyanakkor a dombói
megfogalmazások gyakran meglehetősen önállóak, és nemigen nyújtanak alapot
közvetlen előzmények megnevezésére. Egyes motívumok esetében pedig - amilyen az
átlós szálakkal átfűzött koncentrikus körök sora vagy a palmettákkal kísért
ékköves kereszt - a hazai kapcsolatok léte még áttételes formában is kétséges.
[34]
A
keletkezés szempontjából a finomabb faragványok összefüggése a durvábbakkal -
amelyeknek készítői, bár csekély mértékben, berendezési elemek előállításában
is szerepet játszottak
[35]
- nem problémátlan. A
hasonló alakzatok eltérő stílusú kezelésében megnyilvánuló különbségek alapján,
amelyek nemcsak a palmettafrízek, hanem pl. a törpepillérfők, hullámindadíszek
esetében is érzékelhetők,
[36]
akár függetlenítetni is
lehetne egymástól a két csoportot. De vannak egyezések is a részletek és teljes
motívumok tekintetében egyaránt - pl. ikresülő középső palmettaujj, illetve
kettős körfonatfríz
[37]
-, amelyek valamiféle
érintkezés mellett szólnak. Ezek és még inkább a fejek alakításában
megfigyelhető változatok (v.ö. V.16)
egyúttal a finomabb faragványok stílusának a durvábbakra gyakorolt hatásáról is
tanúskodni látszanak. Ennek megfelelő keletkezési sorrend felállítása az
apátsági templom anyagán belül ugyanakkor építéstörténetileg okozna nehézséget.
Marad az a lehetőség, hogy a finomabb faragványok mesterei már az apátsági
templom építése időszakában a közelben dolgoztak - pl. a crkvinai templomon -,
illetve, hogy a két eltérő minőségű munkára szakosodott kőfaragócsoport
huzamosabb ideje egymás szomszédságában működött.
[38]
Mindezzel
a finomabb faragványoknak a templomépítéshez közeli, 1100 körüli keletkezése
indokolható, de vannak másként értelmezhető adatok is, amelyek újra meg újra a
dombói anyag egészének vagy részeinek eltérő kormeghatározásához vezetnek.
Ilyen a koncentrikus köröket tartalmazó fonatmotívum, amelynek megfelelőit az
Adria vidékén 9. századinak szokták tekinteni.
[39]
Ilyen a bánmonostori
törpepillér levéldíszes fejezetével (Tóth S.: 11-12. század, 22-23.
kép), amelyet a 12. század közepén működött Belus bán kolostoralapításához
lehet fűzni.
[40]
És ilyen az építéstörténet
is, amely most nemcsak másik szentélyrekesztő feltételezéséhez, hanem ennek
1200 körüli keletkezéséhez is támpontot látszik nyújtani.
[41]
Ám az első két esetben
hiányzik a régészeti alap, mivel se Rakovacon 9. századi épületből, se
Banoštoron Belus kolostorából falmaradványok nem mutathatók ki. A harmadik
esetben pedig hiányzik a művészettörténeti alap, mivel a másik
szentélyrekesztőhöz sorolt faragványokat, amelyek közül nem egy nyilvánvalóan
összefügg korainak elismert, sőt, a rekonstruált szentélyrekesztőbe felvett
darabokkal, 1200 tájára keltezni lehetetlen.
[42]
A közzétett dombói anyagban
egyetlen olyan darab van, amelyre nézve ilyen keltezés megkockáztatható: egy
konzoltöredék "a templom tornya körüli romokból".
[43]
A
12. század felé mutató vonások kétségtelenül felismerhetők a dombói anyagnak
mindkét fő részében: a legfigyelemreméltóbb ezek közül az ornamentika teljes
mellőzése egyes alakos faragványokon (kosfejes pilaszterfő, Krisztus-fejes
féloszlopfő, árkádos töredékek), ami vidékeinken, úgy tűnik, itt mutatható ki
első ízben.
[44]
De hogy e vonások
kapcsolatban állnak-e a templom keleti részén észlelt átalakításokkal, az
fölöttébb kétséges. Nem kizárt, hogy a megépült szentélyrekesztőt utóbb
szétbontották, és a későbbi gótikus diadalív vonalában állították fel újra,
nagyobbrészt eredeti darabjainak felhasználásával, amire az egyik palmettás
talpgerenda-töredéken csapolásnyom utalhat - ha valóban másodlagos.
[45]
Ha így lett volna - ami
magyarázatot adna pl. a nagy, sarokleveles féloszloplábazat szokatlan vonásaira
is -, akkor az átalakításnak nem sokkal az eredeti építkezés után kellett volna
végbemennie. Az 1200 körüli időszak számára legfeljebb a déli torony
újjáépítése vehető gyanúba.
[46]
A
gótikus templomot és átalakításait nem könnyebb keltezni, mivel részletformái
gyakorlatilag ismeretlenek. A déli falnak a nyugati részen megfigyelhető
lábazata (13. kép) még románkoriasnak látszik, és ugyanilyen a kolostor nyugati
szárnyának déli végén feltárt ajtókeret-töredék is. Egy kétosztatú ablakból
való mérműtöredék talán szintén korai. Hihetőnek tűnik tehát az a megállapítás,
hogy a templom - és feltehetően a kolostor - újjáépítése nem sokkal a
tatárjárás után következett be. Az átalakításokról még ennyi sem mondható. Késő
gótikus bordák mindenesetre ismeretesek a területről.
[47]
Tóth Sándor
[1]
Nagy S. 1971, 161-164, 167. (168: S végű hajkarikák a temetőből);
Nagy S.
1974, 9, 11-12; Nagy S. 1987, 7-8;
Stanojev 2000, 383-385. 1-3. kép (393-395: a templomi
temetkezésekről).
[2]
A legjelentősebb in situ talált
részlet, a nyugati kolostorszárny déli helyiségébe vezető bejárat lábazati
része (Nagy S. 1971, 165-166; Nagy S. 1974,
14. 33. kép) ma már múzeumban van. A többi épületrészhez ld.
Nagy S. 1974, 10. 13. kép;
Nagy S. 1987, 9, 15-16. 2. ábra (a
falazott menza nemrég elpusztult).
[3]
Zágráb: Stanojev 2000, 403, 412: 16.
sz.; Nagy S. 1987, 36, XV. tábla: 42.
sz.; Mitrovica: Nagy S. 1987, 33, 41.
XVIII, XXVIII. tábla: 51, 76. sz.
[4]
Nagy S. 1971, 167, 176. I. tábla 5; Nagy S.
1987, 37. XVIII. tábla: 52. sz. V.ö. még
Stanojev 2000, 396, 400: 17-18. kép.
[5]
Nagy S. 1987, 38. XX-XXI. tábla:
57-58, 60. sz.; v.ö. Stanojev 2000,
13-15. kép.
[6] V.ö. 2. jegyzet, ld. még
Nagy S. 1987, 16, 31. II. tábla: 4. sz.
(mérműtöredék); Stanojev 2000, 16.
kép (kerettöredékek).
[7] Nagy
S. 1987, 44. XXXVIII, XL. tábla: 93 a, c, 97. sz. (két egymáshoz illeszkedő
darab).
[8]
A Krisztus-főhöz - Nagy S. 1987, 43.
XXXV. tábla: 87. sz. - v.ö. Tóth S. 2000b, 446: 25. jegyzet.
[9]
Az utóbbiakat - eltekintve az 5. jegyzetben idézett daraboktól - áttekinthetően
közölte Stanojev 2000, 401-402,
408-411: 1-10. sz. Az előbbiekhez csak egy-egy pilaszter- és féloszlopfőn járul
a szokásos füzérforma - Nagy S. 1987,
41-42. XXVI, XXXI. tábla: 74, 81. sz. -, a többin ez felbomlik vagy átalakul -
Nagy S. 1987, 40-42. XXVI-XXVII, XXXII.
tábla: 72-73, 75, 82. sz.
[10]
Nagy S. 1987, 15, 17.
[11]
Nagy S. 1987, 16, 34. XII. tábla: 28. sz. A torony magas lábazati része
kívül egészében kisméretű kváderekből áll, a nyugati oldalon rézsűs visszaugrás
fölött megmaradt néhány sornyi részlet már nagyobbrészt téglából rakott. A
gótikus templom déli hajófalától a toronyfal kívül és belül egyaránt elválni
látszik.
[12]
V.ö. Nagy S. 1987, 17-18.
[13]
Nagy S. 1987, 16, 19, 21-22, 40-41. XXVI-XXVII, XXIX-XXX. tábla: 74, illetve
73, 75, 77-78. sz. (v.ö. 9. jegyzet). Nagy Sándor korában egymástól 2,5 m
távolságban álló külső "támoszlopok"-ról írt (
Nagy S. 1974, 10), méretüket ott 50 x 30 cm, utóbb (1987, 8) 50 x
20 cm-ben adta meg. A fő- és a mellékapszison ennél kisebb szélességek voltak
mérhetők (28, ill. 38 cm).
[14]
A féloszlopfőhöz ld. Nagy S. 1987, 42-43. XXXI-XXXVI. tábla: 79-88.
sz. V.ö. 8-9, 13. jegyzet. Az utóbbiban említett pilaszterfőkön kívül egy
töredék "a templom északi részén", egy épebb darab déli támpillérből került elő
(Nagy S. 1987, 40, 44. XXVI, XXXIX. tábla: 72, 95. sz.). További darabok
vannak a gótikus falakban (Nagy S. 1987, 44-45. XXXVIII, XL. tábla: 93 b,
99. sz.).
[15]
Az északi pillérsor nyugatról számított negyedik tagján a nyugati oldalon 50 cm
széles féloszlop-maradvány volt észlelhető (Nagy
S. 1987, 8, 15). Lábazatról itt nem esik szó. Az átmérő megfelel a
féloszlopfők alján mérhetőnek (Nagy S.
1987, 82, 84, 87. sz.: 50, 52,5, 49
cm). Vékonyodással eszerint nem lehet számolni. A féloszloplábazat (
Nagy S.
1987, 39. XXII. tábla: 63. sz.; Stanojev
2000, 402, 411: 11. sz.) sérült tetején mérhető átmérő 62 cm. A saroklevél
csonkja baloldalt tisztán látszik. A hosszanti féloszlopok vastagsága nem lehet
elegendő a főhajófal tartására, így a köteges pilléreken további idomokkal
mindenképp számolni kell.
[16]
V.ö. 14. jegyzet. A párokhoz ld. Nagy S.
1987, 22 (81-82. sz.: palmetta; 85-86. sz.: szalagfonat; 83-84. sz. - ez
rómairól másolt díszű -: szőlőinda; 79-80. sz.: kosfejek félalakkal).
[17]
V.ö. 9, 13-14. jegyzet. Palmetták még: 99. sz. Szalagfonatos: 93 b. sz. A
kosfejes félalak: 78.sz. Az emberfejes darabok: 76-77. sz. (az előbbihez vö. 3.
jegyzet.)
[18]
A varkocsfonat más dombói példáihoz vö. Tóth
S. 2000b, 446: 32. jegyzet. A hullámindadísz további példái, amelyek
részben a finomabb, részben a durvább faragványok közé sorolhatók -
Nagy S. 1987, 39, 42, 44. XXIII, XXXII,
XXXIX. tábla: 65-66, ill. 83, 95. sz. -, egymástól is jelentősen különböznek.
[19]
V.ö. Tóth S. 1995, 228-229, ill. itt
11. jegyzet.
[20]
V.ö. Pannonia regia, 56; Tóth
S. 1995, 227-230; Tóth S. 2000b,
438, 440-441, 443. A titeli szalagfonatok Dombóhoz képest is újszerű vonásai
eddig nem kaptak kellő nyomatékot. Bánmonostor ügyéhez v.ö. 40. jegyzet. A
titeli palmettaforma a dombói pilaszterfők hétujjú típusával függ össze,
amelynek a Duna-könyökhöz közelebb nincs határozottan megjelölhető előzménye. A
fejet kísérő ötujjú változat viszont - Nagy
S. 1987, 76. sz. (v.ö. 3, 17. jegyzet) - kisbényi ívtöredék körfonatba írt
palmettáihoz áll közel (Habovštiak 1966,
9 kép), amelyeknek a Dombón nem előforduló gumós idomokra emlékeztető
tömegoldása korábbi keletkezésre vall (vö. V.2).
A saroklevelek jelen vannak a speyeri dóm főapszisán, amelyet az 1080-as évekre
szokás keltezni. V.ö. Kubach 1988, 3,
66-68.
[21]
V.ö. Nagy S. 1987, 19-21 - túlzott
következtetésekkel -; Stanojev 2000,
400.
[22]
Stanojev 2000, 386-393, 397-400.
[23]
Stanojev 2000, 387-388, 402, 406,
412-415: 15-25. sz.
[24]
Ezek lényegében a finomabb stílusú darabok: vö. 9. jegyzet. Az elképzelés
alapjául az egyik töredék felső felületén látható mélyedés és csapolás szolgál,
amit oszlophelynek lehet értelmezni. V.ö. Stanojev
2000, 387-389 (ahol a szerző kételyei is kifejeződnek).
[25]
Az ikonokhoz v.ö. Stanojev 2000, 389,
391-393; Stanojev: Bronzikonok; III.33-38. A felső zónához a szerző
négy - anyagában és típusában kétféle - fejezettöredéket és egy ferde síkú,
palmettafrízes gerendadarabot sorolt (Stanojev
2000, 388-389, 390-391: 8-9. kép, 403, 407, 412, 415: 13-16. ill. 26. sz.;
ld. itt V.11-12 is). A gerendadarabon
(ld. Nagy S. 1987, 38. XX. tábla: 59. sz. is) applikációnak nincs nyoma, és a
palmettaforma elüt a talpgerendához soroltaktól: a hosszú, ikresülő középső ujj
révén a durvább stílust képviselő egyik vállkő (
Nagy S. 1987, 43. XXXVI.
tábla: 89. sz.) részletéhez kötődik.
[26]
V.ö. Stanojev 2000, 383, 386,
388-389: 6-7. kép, 392-393. A szentélyrekesztő csatlakozásának helye az északi
falon észrevehető volt (Stanojev 2000,
387). Tekintetbe veendő az altemplomba vezető két lejárat és a főszentélynek az
altemplom fölött pódiumszerűen kiemelkedő szintje is, amelynek megközelítési
módját nem ismerjük. A templom-kérdést jól összefoglalta
Epstein 1981, 1-28.
[27]
V.ö. 23-25. jegyzet. A fejezet a 8-9. képen: 13. sz. A gerendadarabbal (26.
sz.) összefüggő vállkövön (89. sz.) körfonatba írt palmetta is előfordul. Ennek
további durvább stílusú példái: Nagy S.
1987, 93 b. sz. (v.ö. 14, 17.
jegyzet), 45. XL. tábla: 100. sz.
[28]
V.ö. 25. jegyzet. A fejezet a 8-9. képen: 14. sz. A többi levéldíszes példa
felsorolva: V.11.
[29]
Nagy S. 1987, 35. XIII-XIV. tábla:
35-36, ill. 37. sz. Az első kettő: Stanojev
2000, 406, 414: 20. sz., 417, 423: 37. sz.
[30]
V.ö. 11. jegyzet. Stanojev 2000, 398
keresztelőmedence darabjának véli. Vastagsága 4 cm, háta sima. V.ö. sz., a
többi szalagkeretes ábrázoláshoz ld. V.13.
[31]
Stanojev 2000, 386 (a nagyobbik
árkádos töredék indokolatlanul retablónak minősítve), 397, 399, 416-417, 419,
422-423, 425-426: 31-35, 37, 44-45. sz. A törpepillér-fejezethez (31. sz.) vö.
7. jegyzet. A három árkádos töredék a méretek figyelmen kívül hagyása miatt
került egy kompozícióba: Tóth S. 2000b,
441.
[32]
Tóth S. 2000b, 439-444. Az Aracson is
előforduló kettős körfonatfríz féloszlopfőn megjelenő dombói példányához (
Tóth S. 2000b, 21. kép, v.ö. itt 16.
jegyzet: 85. sz.) hozzászámítandó még egy, finomabb faragású mellvédtöredéken,
amely szintén a másik szentélyrekesztő darabjai közé került (
Stanojev 2000, 417-418, 424: 40. sz.).
Ez kissé előreugró lezárás töredéke, amilyen egyező díszítménnyel - bár eltérő
szalagfajtával - Aquileiából idézhető (Barba
Brusin - Lorenzoni 1968, 24-27. 50-51. kép). Bánmonostorhoz v.ö. 40.
jegyzet.
[33]
V.ö. 16. jegyzet. A féloszlopfőn és a pécsváradi dombormű záró sávján egyaránt
vázából kinövő szőlőindapárt faragtak ki - eltérő stílusban. A domborművön
ábrázolt oszlopfő levélformája sem áll távol dombói példáktól (vö.
Zselicszentjakab).
[34]
A kereszt tekintetében (v.ö. 29. jegyzet) talán szekszárdi háromujjú palmetta
iránymutató (V.2, D oldal, jobb
szél). A szalagfonathoz vö. Tóth S. 1990,
158: 26. jegyzet. A némileg hasonló zalavári küszöbdíszek (v.ö.
Tóth S. 1990, 150) azóta olyan helyi
megfelelői kerültek elő, amelyek erős érvek a 9. századi keletkezés mellett.
Ld. ehhez Szőke 1998, 285-286;
Szőke B.: Mosaburg/Zalavár;
Zalavár;
I.4-6.
[35]
Ezt jelzi a törpepillér-fejezet (vö. 31. jegyzet) és egy körfonat-töredék (vö.
V.13), amelynek ábrázolása titeli
kapcsolatú (v.ö. Tóth S. 1995, 229).
[36]
A palmettafrízekhez és hullámindadíszekhez v.ö. 9, 18. jegyzet. A durván
formált törpepillér-fejezettel két finomabb stílusú állítható szembe (v.ö.
V.11).
[37]
V.ö. 25, 32. jegyzet.
[38]
Az utóbbi eshetőségnek tárgyi alapjai egyelőre nemigen látszanak, már csak
azért sem, mert a durvább dombói stílus előzményei alig gyaníthatók (vö. 20.
jegyzet). A színvonalkülönbségek önmagukban véve jelezhetnek a dombóitól
különböző fajta kettősséget is - így feltehetően Bodrogmonostorszegen:
Tóth S. 2000b, 437.
[39]
Ld. pl. a Tóth S. 1990, 158: 38.
jegyzetben idézett irodalmat. V.ö. még Tóth
S. 1990, 40. és itt 32, 34. jegyzet (a kettős körfonatra nézve is). Nagy
Sándor nyilván ilyen véleményekre volt tekintettel, amikor a crkvinai
lelőhelyet igyekezett 9-10. századinak vélt leletei számára berendezni (vö. 21.
jegyzet).
[40]
Az adatokhoz v.ö. Tóth S. 1990, 158:
32. jegyzet; Pannonia regia, 62: 20.
jegyzet. Az alapítást tárgyaló pápai oklevél (1198):
Fejér II. 336-337. A bánmonostori fejezet méretben (nyaktaggal: 25
x 23,5 x 22,5 cm) közel áll a két típusban megfelelő, finomabb faragású
dombóihoz (ld. sz., v.ö. 3. jegyzet), így még az a gyanú is felmerülhet, hogy
egy helyről származnak. Ugyanakkor az egyetlen ma ismert teljes dombói
törpepillér - a rakovaci szerb kolostor templomában - valamivel rövidebb a
bánmonostorinál (80, ill. 85 cm), továbbá kisebb és durvábban formált fejezetű.
A bizonytalanság tehát fennmarad (vö. Tóth
S. 1995, 229-230; Tóth S. 2000b,
443-444 is).
[41]
Stanojev 2000, 397, 400.
[42]
V.ö. Stanojev 2000, 412: 14-15. sz.
és 423: 37. sz., 413: 17. sz. és 426: 47. sz., 413: 18. sz. és 424: 38, 40. sz.
Az árkádos darabok (Stanojev 2000,
396 és 44-45. sz.) rovátkás formuláik révén világosan kapcsolódnak a nagy
állatalakos lemezrészhez (17. sz.; ld. itt V.13).
A Stanojev cikkéből idézett első és utolsó formapárhoz v.ö. itt
V.11, ill. 32. jegyzet is. A durva
faragású törpepillér-fejezet oldalain megjelenő ujjpárok pilaszterfőkön és a
rekonstrukció gerendarészletével összefüggő vállkövön láthatók viszont (v.ö. 9,
12, 25, 31. jegyzet).
[43]
Nagy S. 1987, XL. tábla: 98. sz.
[44]
V.ö. Tóth S. 1995, 229-230.
[45]
Stanojev 2000, 387, 392, 397-399.
[46]
V.ö. Stanojev 2000, 397. A gótikus
építkezéshez sorolva: Nagy S. 1987,
16. Ld. ezzel szemben 11, 43. jegyzet. A lábazat Stanojev által javasolt
elhelyezése (Stanojev 2000, 389, 391:
9. kép) a méretviszonyok miatt (v.ö. 15. jegyzet) kétségbe vonható. E darab
mindenesetre a főhajó irányában is elképzelhető lenne. Ha ez utólagos erősítést
jelentene, mint a stílus különösségét, mind a saroklevél jelenlétét
kényelmesebben lehetne tudomásul venni (v.ö. 18, 20. jegyzet).
[47]
V.ö. 2, 6. jegyzet; Nagy S. 1987, 17;
Stanojev 2000, 400. Legalábbis egyes
románkori részek későbbi fennmaradására utal az, hogy egy közöletlen vállkövön,
amely a koraiaknak (Nagy S. 1987,
43-44. XXXVI-XXXVII. tábla: 89-91. sz.) megfelelő formátumú, 14. századi
jellegű levéldísz tűnik fel. A késő gótikus bordatípus budai megfelelőjét ld.
Várnai 1955, 364. 1. kép 25. sz., 367.
14. sz.