Művészettörténeti leírás
Ják
A 13. század második és harmadik évtizedének
fordulója táján a Magyar Királyság Osztrák Hercegséggel közös határán, a még
nem tisztázott eredetű Ják nemzetség
[1]
ekkor legtekintélyesebb tagja Márton, bencés monostor alapításába és egy
szokatlanul magas reprezentációs igényű monostoregyház felépítésébe fogott.
[2]
Az alapítás indítékát az újabb kutatás egyre nagyobb nyomatékkal hozza
összefüggésbe a nagyapja, Mike nádor bőkezűségéből fölépült, az antiochiai
Szent Margit tiszteletére szentelt pornóinak, ekkortájt a királyi alapítású
szentgotthárdi ciszterci monostor tulajdonába kerülésével.
[3]
Míg a minden bizonnyal eredetileg szintén a bencés rendi pornói monostorról
csupán néhány építészeti részletet őrző kőfaragvány segítségével alkothatunk
magunknak némi fogalmat, addig a jákinak mai megjelenése
[4]
is őrzi a benne megnyilvánuló, a magyarországi magánalapítású
monostoregyházakét meghaladó, azokénál gazdagabb plasztikai díszítést és
hangsúlyozottan nagyvonalúbb építési szándékot.
Jelenlegi
ismereteink szerint Jákon, az apátság alapítása és az építkezés megkezdésének
időszakában, a Sorok patak jobb partján emelkedő dombháton két szilárd anyagú
épület állt. Mindkettő a domboldal patak felőli, északkelet-délnyugati irányú
lejtőjének vonalához alkalmazkodóan helyezkedett el.
[5]
Az egyik a falu 13. századot megelőző létének tanúja, egy temetővel övezett
szentélyfejes rotunda, a másik, egy nyújtott téglalap alaprajzú épület, amely
minden bizonnyal a Ják nemzetség itt lakó tagjainak udvarháza volt.
[6]
A
nemzetség Karácsonyi János óta Pornó-Jákmonostori főágnak nevezett ágának Ják
központú birtokteste Gyöngyösfőtől (Günseck, Ausztria) Lovaszdig (Luising,
Ausztria) tíz faluból és falurészből állt.
[7]
Az ország távolabbi vidékein levőkön kívül tartozott még hozzá hat falu és falurész
Zala megyében is.
[8] Ebből
részesült az apátság három falut, Jákon egy falurészt (az apátsági templomtól
délre esőt), és egy Pinkamenti malmot kapva.
[9]
Az apátság költséges építkezését azonban minden bizonnyal nem az ezekből
származó bevételek, sokkal inkább Márton ispán vasi és zalai várispánságaiból
származó jövedelmei fedezték.
Az
alapítást követően az építkezés 1220 körül kezdődött el egy akkorra már
szokássá vált elrendezés szerint. Négy támaszpárral három hajóssá osztott,
szentélynégyszöggel bővített háromapszisos, nyugati toronypáros magánegyház
alapjait rakták le (1. kép). Az első terv szerint megkezdett építkezés
során az alapozást feltehetően körben elkészítették és a szomszédos római kori
város, Savaria romjaiból építőanyagnak kőfaragványokat
[10]
és egyes vélekedések szerint a síkmennyezetes bazilikához gránit oszlopokat
hoztak.
[11]
Valószínűleg megépítették a tornyok felmenő falait a boltozatok indításáig, az
északi mellékhajó falát a toronytól a szentély felé csökkenő magasságban (2.
kép), és a déli mellékhajó keleti első szakaszának három kvádersorát a
sekrestyeajtóig.
[12]
Közismert
a templom építése közben bekövetkezett tervváltozás, miszerint a
síkmennyezetes, ötszakaszos alaprajzi elrendezésről a boltozott,
négyszakaszosra tértek át.
[13]
Az építkezés során bekövetkezett esemény azonban nem egyszerűsíthető le, csupán
a szerkezeti megoldásban megnyilvánuló változtatásra. Ugyanilyen fontos, hogy
az új tervet készítő építőmesterrel - vagy még őt megelőzően? - igen magas
művészi színvonalon dolgozó kőfaragók is érkeztek.
[14]
Az építkezésnek ebben a második, az épület végső megjelenését lényegében
meghatározó fázisában építették föl a monumentális nyugati kapuzatot és vele
szoros strukturális összefüggésben az Alapító karzati magánkápolnáját (3.
kép).
[15] A
szentélyfejeket és az oldalaikon háromnegyed oszlopokkal bővített nyolcszögű
pillérek egy részét is ez az építőműhely készítette. Azoknak a kvalitásos
faragványoknak a legközelebbi rokonai, amelyek a mondott épületrészeket
díszítik, a bambergi püspöki székesegyház 1230-ig,
[16]
több építési fázisban készült részeinek díszítésével hozhatók kapcsolatba.
[17]
A
jáki építkezést meghatározó második építőműhely tevékenysége tehát 1230 és 1245
közöttre tehető és megtorpanása az alapító ezidőtájt bekövetkezett halálával
hozható összefüggésbe.
[18]
A meglehetősen gyengén dotált alapításhoz, az építkezés befejezéséhez az
utódoknak pénzügyi forrás után kellett nézniük. Feltételezhető, hogy az Alapító
egyik fiának, a veszprémi püspöki székbe ekkor kerülő Zlaudusnak nem kis
mértékben köszönhető a szükséges pénz előteremtése, amelyet a jákfai Szent
Mihály templom fölött gyakorolt magisztrátusi jogból származó jövedelmek is
növeltek.
[19]
A
monostoregyház felszenteléséig eltelt tíz év eseményei nehezen
rekonstruálhatók, hiszen nagyobbrészt ezeket a felső és déli, a tető alá
hozáskor készült épületrészeket bontották el és építették újjá a templom
1896-1904 közötti "nagy restaurálása" idején.
[20]
Az egyelőre még 13. századinak datált északi gádorfal hevenyészettnek ható
falazata, a nevezett épületrészeket díszítő kőfaragványoknak az előző építési
fáziséval azonos stílusfokú, de azokénál gyengébb kivitele, továbbá az
alkalmazott kőanyag silányabb volta egy kispénzű, az építkezés jelentős
színvonalesésével járó befejezését sugallják. Ezek a megfigyelések továbbra is
fenntartják és megerősítik a kutatás eddigi álláspontját, miszerint a templom
északi mellékhajójának hasábbordás boltozata 13. századi, de utólagos, a főhajó
és a déli mellékhajó beboltozása pedig elmaradt.
[21]
Az
apátsági templomot 1256. április 24-én
[22]
a tituláris szent, Szent György napján, minden bizonnyal Amadé győri püspök
szentelte föl. A fölszentelésen jelen volt Favus pannonhalmi apát és Benke fia
Ábrahám comes, vasi ispán is. Mivel
az alapító Márton ispán, az 1240-es évek közepe táján elhunyt, fiai - II.
Márton, Kázmér és Zlaudus veszprémi püspök -, akikre az építkezés befejezésének
terhe hárult, mint örökösök képviselték.
[23]
Az apátsági templomtól délnyugatra, ezidőtájt építették fel a korai rotunda
helyén a falu plébánia templomát, a Szent Jakab kápolnát (4. kép).
[24]
A kolostorról egyelőre még túl keveset tudunk, a
régészeti feltárásig csak annyit, hogy a mai sekrestye, egy félköríves
apszissal bővülve kelet felé, eredetileg az apát magánkápolnája lehetett.
[25]
Apátját először egy 1223-ban kelt oklevél említi, ami a harminchárom év múlva
bekövetkező felszentelést és a pornói bencés konvent ezidőtájt bekövetkező
megszűnését tekintve, fölöttébb elgondolkodtató.
[26]
Lehetséges, hogy a megszűnő pornói bencés konvent költözött át Jákra, illetve a
pornóiból szerveződött a jáki? Szerzetesi közösségéről szinte semmit nem
tudunk, oklevél kiadási joga nem volt.
A források a templom és a tőle délre állt épületek
többszöri pusztulásáról, égéséről számolnak be.
[27]
A szerzetesi élet 1532-ben szűnt meg, amikor a Bécs felé vonuló török hadak a
szerzeteseket elüldözték és a kolostor épületeit felégették. Az apátok a 13.
századi eredetű épületek romjai között használhatóvá tett épületrészekben,
szerzetesi közösség nélkül, egy évszázadon át, viszályok, vádaskodások és
pereskedések közepette, meglehetősen sanyarú körülmények között éltek.
[28]
A helyzet a 17-18. században sem volt sokkal jobb.
[29]
A
már világi javadalmas apátság újkori címzetes apátjainak többsége nem
tartózkodott Jákon. A kolostor helyén egy rommező keletkezett, melynek
felszámolásáról a falu nagy szülötte, Fuxhoffer Damján a Monasteriológia első
kötetében így ír: ... Ecclesiea adiunctum
erat monasterium, qvod, dum in minoribus essem, integrum adhuc stetit, tecto
qvidem destitutum, at facili impendio reparabile. Anno 1758. ultimae vidi
patriae meae vetustissimum monastices benedictinae monumentum. Audio abinde
omnia materialia aliorsum deportata, et ex iis novam abbatialem residentiam
exaedificatam. ...
[30]
Ha
nem korábban, talán e romeltakarítás alkalmával került másodlagosan a
főszentély (5. kép) törpegalériájába kelet és észak felől az a négy
szobor, amelyeket a teljesen ép kváderfelület elé állítottak. Hátoldalukat és
némelyeket kétoldalt is olyan mértékben faragták meg, hogy a törpegaléria
oszlopai között, a keskeny peremre állítva elférjenek. A szobrokat, sőt a
madaras oszlopfőt is a nagy restauráláskor sajnos kiemelték és a homlokzat
restaurálása után helyezték vissza (6.kép - 7. kép).
[31]
Ezért maradtunk odahelyezésük idejét illetően bizonytalanságban, a
másolatkészítés miatti kivételükkor tett megfigyelések után is.
[32]
Az
apátsági templomból származó eredeti kőfaragványok őrzési helye abban a
helyreállított múzeumépületben van, amely a kolostor romjainak felhasználásával
Fuxhoffer idejében épült a templomtól nyugatra.
Mezey Alice
[1]
A Ják nemzetség eredetéről
ld. Györffy 1970, 5-30, újabban Györffy 1993, 393, 404.
[2]
Az apátsági templomra
vonatkozó, 1996-ig megjelent minden korábbi publikáció és szakirodalmi utalás
felsorolását ld. Henszlmann Lapok No 3. (1992) és
Pannonia regia, 179-180. A magyarországi nemzetségek monostorok
alapításáról ld. Fügedi 1991.
[3]
Pornó - ma Pornóapáti -
Jáktól két-három óra járásnyira északnyugatra, a burgenlandi határ közvetlen
közelében fekvő falu. A középkori apátság maradványaiból a földfelszínen semmi
nem látszik. Helyén a soproni jezsuiták egykori majorságának pusztulófélben
lévő épületei állnak. Horváth E. 1930;
Zsámbéky 1987, 111-117.
[4]
Az 1896-1904 között
lezajlott ún. nagy restauráláskor, megkésett purista szellemben átépítették az
épületet. A nem eredetinek, tehát nem 13. századinak tartott, elsősorban a
téglából készült épületrészeket elbontották és a kőből készült eredetiek
mintájára újjáépítették. A terveket Schulek Frigyes készítette, a kivitelezést
Gyalus László vezette. Mindketten a Műemlékek Országos Bizottságának (MOB)
építészei voltak.
[5]
A jáki templomdomb ásatása
Valter Ilona és P. Hajmási Erika vezetésével folyik. A korai épületmaradványok
feltárásáról ld. Valter 1994.
[6]
A Pornószigeten állt
udvarház az apátsággal együtt átkerült a szentgotthárdi ciszterci kolostor
tulajdonába. A nemzetség Rába jobb- és balparti ágáról ld.
Karácsonyi I.
[7]
Mezey A. - Szentesi 1999a, 3-34.
[8]
A Ják nemzetségre vonatkozó
középkori oklevelek teljes körű, új feldolgozása Rácz Györgynek köszönhető.
Kutatási eredményei egyre árnyaltabbá teszik ismereteinket az alapítás
körülményeiről. Rácz 2000a, 7-26; a zalai birtokokra ld. még:
Ruzsa 1994, 12-23.
[9]
Magyarkeresztesen
szőlőbirtokot, Kápolnaföldét, Pusztarádócot és Lovaszadot. Lásd még ehhez a 7.
jegyzet utalását.
[10]
A templom alapozásában nagy
számban találhatók másodlagosan felhasznált faragott kövek, a felmenő falakban
feliratos római kori kőfaragványok találhatók De nemcsak építőkőnek használták
a római kori kőfaragványokat, a templom egyes figurális és architektonikus
részletét is ilyenből faragtak át.
[11]
OMvH Tervtár 17044.
21/1875. Törzsív.
[12]
A déli mellékhajó keleti
szakaszának falkutatását a sekrestyében 1993-ban végeztük el Szentesi Edittel
együtt. A sekrestye keleti fala a lábazathoz és a három kvádersorhoz
hozzáépült, fölötte viszont a falat szabályosan bekötötték. Minden jel arra
vallott, hogy a templom egészét érintő tervváltozás itt pontosan tetten érhető.
A sekrestyeajtó és a tőle nyugatra a déli mellékhajófal már nincs
összefüggésben az első tervvel.
[13]
Az apátság építéstörténeti
kutatását, a rá vonatkozó források feltárását és művészettörténeti értékelését
Bogyay Tamás alapozta meg. Az Ő alapvető eredményeit árnyalják tovább a későbbi
kutatások. Bogyay 1943;
Dercsényi 1957. A templom
13. századi építésmenetének rekonstrukciós kísérletét, elsősorban a 19.
századvégi felmérések alapján legutóbb Marosi Ernő fektette le. Marosi E.: A
jáki apátsági templom műemlékvédelmi problémái. OMvH Könyvtár K 1630. Kézirat.
[14]
Az északi mellékhajó
falának keletről nyugat felé egyszerűsödő architektúrája mindig problémát
okozott az építésmenet rekonstrukciós kísérleteinél. Főképpen azért, mert a
második építőműhelyt jellemző faragványok az első építési fázishoz tartozó
struktúrában fordulnak elő. Felvetődik, hogy a második műhelynek először a
kőfaragói érkeztek Jákra és a külső régi, ötszakaszos struktúra szerint
folytatták az építkezést a keleti-északkeleti épületrészeken, majd az alaprajzi
és szerkezeti változtatást az építőmester érkezése hozta. Erre utaló jelenségek,
már a nyugati kapuzat és a karzati magánkápolna kialakításának vizsgálatakor is
körvonalazódtak. Ha a következtetés helytállónak bizonyul, magyarázatot
kaphatna a déli mellékszentélynek az északiétól eltérő párkány kialakítása és a
templombelsőben, a főszentély diadalívénél jelentkező strukturális
szabálytalanságok egy része.
[15]
Mezey A. 1999.
[16]
"...le kell szögeznünk,
hogy a legmodernebb jáki fejezetek a bambergi nyugati épületrészek stílusfokán,
illetve azon is túl mozognak és így aligha keletkezhettek 1230. előtt."
Winterfeld 1999, 511.
[17]
A jáki apátsági templom és
a bambergi püspöki székesegyház épületplasztikai díszítésének összefüggései
Bogyay Tamást foglalkoztatták egy életen át.
Bogyay 1992b; Bogyay 1993b.
Legutóbb a bambergi székesegyház monográfusa, Dethard von Winterfeld, a mainzi
egyetem professzora elemezte fent idézett tanulmányában. Ő jelölte ki a
megfelelő nyomatékkal a további kutatás irányát, ami a jelenség történelmi
hátterében rejlő események megvilágításának fontosságára hívja fel a figyelmet.
Ekbert bambergi püspök, Gertrudis magyar királynéval és Bertold kalocsai
érsekkel való rokoni kapcsolatának és a bambergi püspök 1208 és 1211 közötti
magyarországi száműzetése körülményeinek tisztázása "...ígéretes távlatot
jelent...". Ugyanott 499. "... Döntő jelentőségű azonban, hogy Jákon valamennyi
építési fázis elemei megjelennek és új repertoárba olvadnak össze, merthogy a
jáki mesterek - legalább részben - képesek voltak kombinálni a különböző
bambergi építési fázisokból vett motívumokat..." ugyanott 510.
[18]
Jáki Nagy Mártont említő
utolsó oklevél 1244-ből maradt ránk.
[19]
A magisztrátusi jog
adományozásáról szóló oklevél nem, de az azt megerősítő 1249. évi oklevél
fennmaradt. Rácz 2000c.
[20]
Mezey A. 1998, 477-490.
[21]
A 13. századi építésmenet rekonstrukcióját
és a korábbi ezirányú kísérletek ismertetését ld.
Marosi 1997b.
[22]
Az oklevél dátumának Szent
Márk evangélista ünnepének nyolcadáról magára az ünnep napjára helyesbített
olvasatát először Dercsényi 1957
közli, majd Érszegi 1996a, 109-114.
[23]
A nemzetség ezen ágának
családfáját legújabb kutatási eredményei alapján Rácz György állította össze.
Rácz 2000b.
[24]
A négykaréjos kápolna
épületplasztikai díszítése formailag az apátsági templomét követi, de annál
jóval gyengébb minőségben.
[25]
A területen régészeti
feltárás még nem volt, szondázó jellegű előzetes kutatását Valter Ilona
1990-ben végezte el, ekkor került elő (negyedikként) a szentély alapozása. Majd
1993-ban a sekrestye teljes belső feltárását is elvégezte, melynek során a
diadalívre vonatkozóan is kerültek elő nyomok.
Valter 1994.
[26]
Az erre utaló források
teljes hiányában is elgondolkodtató lehet Szent Márton savariai születésének
hagyománya, az Alapító és utódainak a névválasztásban megnyilvánuló Szent
Márton tisztelete, Szent Márton hegye - Pannonhalma, és Ják hangsúlyosan bencés
volta, a környéken ekkoriban erősen terjeszkedő ciszterci alapítások között;
Hervay 1996, 28-30. Más irányból
II. András és IV. Béla Pannonhalmához fűződő viszonyának vizsgálata is érdekes
lehet. Amíg ugyanis Szent István pannonhalmi oklevelét II. András kancelláriája
1212 és 1225 között ötször írta át és a pápa csak egyszer, addig a IV. Béla
idejében készült nyolc másolat közül csak egyet a királyi-, kettőt a pápai
kancellária, a további öt a Liber Ruberbe
és a Regeszta Vatikána-ba írtak át. Érszegi
1996b.
[27]
Évszázadonként legalább
kétszer rongálódott meg a templom és a kolostor kisebb-nagyobb mértékben
gyújtogatás, villámcsapás vagy más esemény miatt.
[28]
Jellemző erre az időszakra,
hogy dicséretes, említésre méltó építkezésnek számított már az is, hogy az apát
gabonatárolót, lóistállót építtetett, a sekrestyét szalmával fedette be, és
hogy a kertet sövénnyel keríttette. Széchényi
1901, 26. A címzetes apátok az apáti jelvényeket és felhatalmazásaikat a
megyéspüspöktől kapták, de bizonytalanságaikban tanácsot a pannonhalmi apáttól
kértek. 1699-ben pl. Zichy György Gencsy Egyed pannonhalmi főapátot kérdezte
meg az apáti jelvények viselésével kapcsolatban.
Széchényi 1901.
[29]
A fennmaradt két
inventárium, egy 1666. évi és egy 1710. évi, a
castellumnak nevezett együttes helyiségeit írja le. Bencés
Főapátsági Levéltár, Pannonhalma, Erdődy család monyorókeréki levéltára, fasc.
22. no. 1109, 424-427. és No. 1176. 366-379.
[30]
Sólymos 1997, 100-105. Fuxhoffer
1803, 174-177: XXXIII: Abbatia Iákiensis S
[
ancti
]
Georgii Militis, et Martyris.
[31]
A főszentély homlokzatát
szobrok nélkül ábrázoló fényképek 1900-1901 között készültek. OMvH fotótár
n.sz.: 142.916, 142.918, 142.919, és 126.916. A kibontásukkor keletkezhettek a
hátoldalukon, a nyaktól lefelé haladó durva laposvéső nyomok és ekkor véstek a
szobrok hátoldalának közepébe római számokat. Az ülő királyalak hátoldalába az
I-es, a hajfonatos nőalakéba a II-es, a faldisztóriumon ülő alakéba a III-as.
és a mellette álló kis nőalak hátoldalába a IV-es számot.
[32]
A szobrokat - az
apostolgaléria szoboregyütteséhez hasonlóan - rohamos pusztulásuk megállítása
céljából mentettük múzeumba. A szobrok kibontásakor, környezetükben csupán a
nagy restauráláskor alkalmazott mészdús, gipszszerű anyagot találtuk. Azt a
habarcsot, ami a környezetükben és rajtuk is, behelyezésük idejének
meghatározására támpontul szolgálhatott volna, gondosan letisztították