Művészettörténeti leírás
Kolozsmonostor
A régészeti kutatások
[1] eredményeire
támaszkodva tényként fogadhatjuk el, hogy a kolostor létéhez köthető
temetkezések
[2] a földvár Salamon
király (1063-1074) érmeivel keltezett 10-11. századi lakószintjének a
pusztulása után jelentek meg. A kolostor virágkora - a sírleleteket tekintve -
III. Béla (1172-1196) uralkodásáig tartott. Ekkor előbb Adorján (1187-1202),
utóbb Vilmos erdélyi püspökkel (1204-1221) kiéleződött jurisdictiós vitája
rendjén, végül pedig a tatárjárás idején érhették komoly károsodások birtok- és
épületállományát. A megcsappant vagyonú és püspöki birtokok gyűrűjébe zárt
kolostor a következő században (1339 után) hiteleshelyként betöltött szerepe
révén vált meghatározó intézményévé a középkori Erdélynek. A késő középkorban
többnyire kommendába adott kolostorépítkezésekről szóló adatokkal is
alátámasztható újabb felemelkedése a 15. század közepére keltezhető, de
források szólnak a 15. század végi és 16. század eleji szépítéséről is.
[3]
A 220 x 98
m-es ispáni(?) földvárat nyugatról egykor patakágy, észak felől a Szamos
árterülete védte, kapuja a mai főúttal valószínűleg egyező középkori útról a
vár délkeleti sarkában nyílt (1. kép). Az egykori kolostor épületeiből a
vár hossztengelyével nagyjából egyezően elhelyezett, a nyolcszög öt oldalával
záródó gótikus szentély és északi oldalához ragasztott sekrestye maradt fenn
napjainkig. Ennek északi oldalán 1976-ban tárták fel egy nagyobb épületnek a
szentéllyel nagyjából párhuzamosan futó három alapfalát, amelyeket egy belül
hatkaréjos rotonda helyenként a lábazati párkányig fennmaradt, déli és nyugati
részén az újkorban kitermelt alapozása vág át (2. kép). A rotondához
később kútházra emlékeztető épületet ragasztottak. A földvár északnyugati
sarkát hengeres torony
[4] és a hozzá
csatlakozó két, talán ugyancsak középkori eredetű falakra támaszkodó, de a
korai újkorban
[5] továbbalakított
épületszárny védte. Az egyszerű, félhoronnyal záródó lábazatú, kváderekből
falazott rotonda északi karéjának belsejét utóbb figurális díszű pillérlábazattal
szűkítették (V.51). A kútház
épületéből ugyancsak másodlagosan felhasznált fejezet (
V.52) került elő. A ma is álló szentély (3. kép - 4. kép) falait
markáns, kőlapokkal borított lábazat fölött - a kváderes sarkokat kivéve - tört
kőből rakták, támpillérek helyett csak vízvető párkányok emelik ki a záródás
sarkait. A szentély kétosztatú ablakait az eredeti gótikus profilok
kiegészítésével restaurálták volt 1896-ban, mérműveiknek azonban csak a keleti
záródásban és a középső déli ablakban maradtak fenn a rekonstrukcióban
hasznosítható töredékei. A délkeleti záródás főpárkánya alatt római síremlék
másodlagosan, de kétségtelenül díszítőcéllal befalazott oroszlánszobra fekszik
rézsűsen keskenyedő hasábszerű lábazatán.
[6] A déli oldalon vízvetőpárkánykával
védett kis napórát falaztak be, számjegyeit és az építtető apátra utaló
antonius.a[nn]
o[?].mxl szövegű
feliratát gótikus minuszkulákkal vésték. A szentély csúcsíves diadalívének és a
hajó kétoldalt kinyúló keleti záradékának maradványaira épült rá 1895-től az új
hajó, amely pompás kváderekből álló, a helyszínen talált romokból kitermelt
kőanyaga és a szentély ablakait utánzó keretei révén kapcsolódik a korábbi
építkezésekhez.
[7] Északi, az
építkezésekkel egyidőben felmagasított falába erősen tagolt, félköríves nyílású
gótikus ablakkeretet falaztak be, amely azonosnak tűnik a diadalív 1896 előtti
elfalazásában talált középkori kerettel. Az új hajó főbejárata modern másolata
a szentély zárófalából az Erdélyi Múzeum-Egyesület gyűjteményébe mentett eredetinek.
[8]
A szentély (gipsz) zárókövekben
[9] összefutó kétszer
hornyolt új bordákból álló keresztboltozata a záródásban kissé nyújtott
félkörös alaprajzú, oldalt hornyolt, felül pálcás keretelésű lábazatra lefutó féloszlopocskákra
támaszkodik, amelyeknek eredeti, átégett, töredezett maradványai a
fejezetgyűrűig maradtak meg, míg az egyenes boltszakaszokban stukkóból készült,
a formátlanná égett eredetieket legfennebb körvonalaiban utánzó gyámokra.
Középkori belső díszítéséhez tartozik egy egyenes záródású, vimpergás
oromzatának csak durván lefaragott körvonalait őrző szerény tabernákulum
[10]
valamint egy összeégett kőkeretű, félköríves záródású ülőfülke. A sekrestyébe
nyíló, teljesen ép felületű szemöldökgyámos ajtó a századfordulós restaurálás
precíz termékének látszik.
A
szentély lábazati párkánya folytatódik a sekrestye belsejében is, csak az
ajtókeret vonalában törik meg. A sekrestye eredeti sima zárókőben összefutó kétszer
hornyolt bordákból szerkesztett keresztboltozata szolgálhatott előképéül a
szentélyboltozat restaurálásának. Középkori eredetű, kőből faragott, ma már
formátlanná kopott lavaboja maradt
fenn az északkeleti sarokban. A falkutatás során nem került elő elfalazott
nyílásra utaló falszövet sem a sekrestye, sem pedig a szentélynek a sekrestye
és az északi diadalívtám közötti falán.
Az egykori
templom legrégebbi ábrázolása egy ismeretlen nevű 18. század eleji festőnek
Báthory István fejedelmet a jezsuita kolostor alapítójaként ábrázoló portréján
maradt fenn. Ezen szembetűnő az egész homlokzatot összefogó nyugati toronyépítménynek
a képe, amelyet a 19. század elején rögzített hagyomány 1508-ból származtatott.
[11]
A torony és a hajó falait 1818-1821 között lebontották, anyagát a Királyi
Lyceum építkezésén használták fel. A 19. század közepétől
[12]
fennmaradt ábrázolásokon már csak az elfalazott szentély látható, előtte
délnyugatra valamilyen romos épület maradványai tűnnek fel. Egy 1867 előtt
készült felmérésen
[13] a mai hajó- illetve
sekrestyefallal párhuzamosan futó, kerengőmellvédre emlékeztető
alapozás/faltöredék látható. E felmérés szerzője - nézetünk szerint képzeletére
hagyatkozva
[14] - négy szakaszos
hajóval és ugyancsak boltozott toronyaljjal egészítette ki a fennmaradt
hosszanti falcsonkokat. Az 1895-96-os restaurálás pontos és szép rajzai az OMvH
gyűjteményében maradtak fenn.
[15]
Kovács András
[1]
A kolozsmonostori ásatások
1970-ben kezdődtek és - megszakításokkal - a 90-es évekig folytak Petru Iambor
és Ştefan Matei, a Kolozsvári Történeti Múzeum régészeinek az irányításával,
befejezésükre és az eredmények teljes közlésére mindeddig nem került sor.
[2]
A legrégebbi sírból származó
éremlelet I. Endre (1046-1060) korából való.
[3]
1508-as évszám volt a
hajófalban megőrzött 19. század elejéről származó felirat szerint a nyugati
tornyon.
[4]
A toronyépítést Mátyás király
érméje, illetve Kolozsvár tiltakozása keltezi.
[5]
1556 után a kolostor épületei
világi birtokosok kezébe kerültek, előbb Forgách Ferenc, utóbb, 1581-1588
között a jezsuita rend tulajdonában voltak; 17. századi birtokosai közül
Kamuthi Farkast (†1626), Mikó Ferencet (†1635) és fiát, Józsefet (1636), a
fejedelmi fiskust (1658-ig) és
Ghillányi Gergelyné Apafi Annát (†1686) emelhetjük ki. 1660-ig
birtokközpontként és lakóhelyként is használták az épületeket. Az innen
származó faragványtöredékek (reneszánsz tagolású ablakkönyöklő, reneszánsz
lépcsőkorlát bábja) így csak igen tág keretek között, a 16-17. századra
keltezhetők. A templom épületét a 17. században már csak ritkán használták, de
1658-ig a sekrestyében őrizték a hiteleshelyi levéltárat.
[6]
Vătăşianu 1958, 154.
szerint románkori.
[7]
1895-ben, a mai hajó
alapozásának ásásakor végzett kutatásokról szóló tudósítás szerint, megtalálták
volt a nyugati homlokzat alapfalait és "egy még régebbi, román stylű templom …
oszlopának kerek alapkövét" is. A szerző szerint ennek, és a "Gabányi mérnök"
vezette építkezéseken fellelt egyéb feliratos és faragott kőemléknek is az EME
Kőtárába kellett volna kerülnie. A főkapu darabjaitól eltekintve ma nem lehet
ezeket azonosítani. V.ö. Erdélyi Múzeum 12-1895, 171.
[8]
Ugyanannak a
Bertha M. szignójú kőfaragónak a
munkája, aki a keresztrózsa fölött elhelyezett Madonna szobrot készítette. Az
utóbbit hibásan késő gótikus szoborként tárgyalta
Vătăşianu 1958, 735-736.
[9]
Eszterházy szerint sima
zárókövek voltak az eredetiek is (Eszterházy
1868).
[10]
A legutóbbi restaurálás során
kibontott faragvány, minthogy kiegészíteni nem lehetett, ismét a vakolat alá
került.
[11]
Az 1818-as átalakítás során
keletkezett feliratpár, ma a modern hajó nyugati homlokzatán.
[12]
Theodor Glatz 1847 körül készült
festménye a nagyszebeni Brukenthal Képtárban;
Jakab 1870, XXV. t. ...
[13]
Eszterházy János dolgozatának
az illusztrációja, Böhm János városi mérnök rajza (
Eszterházy 1868).
[14]
1829-ben másodéves filozófus
diákként tanított rajzot Kolozsváron - v.ö. Nagy
M. 1977, 189 - így emlékképei sem lehettek a gyermekkorában lebontott
épületről.
[15]
Gyalus László építész rajzai
1894-ből. V.ö. Gerecze 1905, s.v.
Kolozsvár 54-59. sz.