Művészettörténeti leírás
Pannonhalma
István király (1000-1038) uralkodásának második évében
fejedelmi adománnyal halmozta el Szent Márton monostorát, amelynek alapításába
még atyja, Géza fejedelem kezdett bele. Az átírt és betoldásokkal bővített
formában fennmaradt oklevél a helyet, ahol az apátság létezik,
Mons supra Pannoniam formában jelöli
meg. A "hegyen", a Bakony északi lejtője és a Duna menti síkság közötti, lankás
dombvidék magaslatán, a Pándzsa patak völgyének keleti oldalán ma is áll az
első magyar apátság. Az oklevélben használt név eredetét a római provinciával
azonos hangzású, Pannonia nevű településről veszi, amelyet a régészeti kutatás
az apátság közvetlen közelében, a "hegy" lábánál lokalizált.
[1]
Alapításának valószínű évét
(996) követően épült, talán 1003-ban felszentelt
[2]
első templomának maradványai az 1990-es években ásatások során váltak ismertté,
összefüggésük azonban nem teljesen tisztázódott.
[3] A
kutató ezért a magyar építészettörténet határkövének számító építményben
elsősorban hipotéziseinek és bizonytalan sejtéseinek tárgyát kénytelen látni.
Az kétségtelen, hogy az 1828-ban lebontott középkori nyugati építmény, félkörös
záródású, kétszintes - mély kriptateret magába fogadó - nyugati kórust őrzött
meg bizonyára még az első épületből (1. kép). Az apszis alaprajzi
formáját és tömegét a 13. században is megtartották, a régi kriptát feltöltve
egyszerűen hozzácsatolták a megújított templomhoz. Nem teljesen világos, hogy
az apszisfaltól északra felfedezett íves alapozás fölött milyen felépítmény
emelkedett. A korábban megfogalmazott kerek toronnyal, vagy toronypárral
díszített ellenszentélyes homlokzat hipotézise ma is a legvalószerűbb
lehetőségnek látszik. A homlokzat mögötti szakaszban mind az északi mind a déli
oldalon a hajó kiszélesedésére, kereszthajószerű tér közbeiktatására utaló
jelek voltak megfigyelhetők.
[4]
Amennyiben mellékhajóknak a 13. századnál korábbi oldalfalai is az első
épülethez tartoztak, az északi oldalon eredetileg a szabadba (ma a sekrestyébe)
nyíló, egyenes záródású kapu az 1000 körüli magyar művészet egyedülálló emléke.
[5] A
három hajós korai épület hosszmérete megközelíthette a 40 métert, amelyhez 14,5
méteres hajószélesség tartozott. A főhajó nyugaton bizonyosan, keleten
feltehetőleg félkörös apszissal zárult. Az árkádíveket tartó pillérek az ablakok
és a falpillérek ritmusából ítélve köztes támasszal váltakoztak.
[6]
Déli kapuját a 13. században épült Porta speciosa helyén sejthetjük (2.
kép).
[7] A
templom nyugati elrendezésének alaprajzi mintáit azok a Fulda példáját követő,
10-11. századi birodalmi templomok (pl. Memleben, Helmarshausen, Würzburg, St.
Stephan
[8])
jelentik, amelyeket a római Szent Péter templomra emlékeztetve nyugati végükön
is kereszthajóval láttak el, s főhajójukhoz lépcsőtornyokkal kiegészített
kétszintes nyugati szentély tartozott. A típus Karoling-kori előfutásai közé
sorolható a Meinwerk püspök által a 11. század második évtizedében kisebb
méretben újjáépíttetett, paderborni Salvator-templom, amelynek nyugati
kereszthajójához apszis és két kerek torony kapcsolódott.
[9]
Magyarországon még két templomot ismerünk, ahol az elrendezésnek legalább
alapvonásai kirajzolódnak. Az egyik a 11. század 30-as éveiben alapított, de
talán csak a század második felében felépített váci székesegyház, amelynek
helyén nyugati kriptára utaló falmaradványokat tártak fel (3. kép), a
másik a váci egyházmegye déli határán valamikor 1100 körül pannonhalmi vagy
váci mintára keleti és nyugati szentéllyel felépült szermonostori templom.
[10]
Pannonhalma első újjáépítését
II. Béla király 1137-es adománylevele dokumentálja.
[11]
Mivel a feltárt korai falmaradványokon sem bontás, sem hozzáépítés, sem
szerkezeti átalakítás nyomait nem mutatkoztak, és 12. századra datálható
épülettagozta sem került elő, feltételezhető, hogy az újjáépítés elsősorban a
forrásban említett tűzvész miatt elpusztult tetőzet és a falak felső részének
javítására irányult, és az épület alaprajzi formája ebben az időben lényegében
nem változott. Bizonyosan az 1137-ben újraszentelt épület berendezéséből maradt
ránk egy állatalakos, indadíszes medence töredéke (
V.17), és feltehetőleg ebből a periódusból való egy durván
kidolgozott, ruhátlan szobortorzó is.
[12]
Nem tudni, hogy az újjáépítést követő, vagy még az azt megelőző időből származnak-e
azok a sírfeliratnak látszó, latin és görög nyelvű, festett, illetve a
vakolatba karcolt szövegtöredékek, amelyek az északi kapu közelében, a 13.
században részben támpillérrel elfedett, külső falszakaszon bukkantak
elő az 1990-es évek közepén.
[13]
A monostor harmadik, meghatározó
mértékű újjáépítése mind az írott források, mind a fennálló épület és annak
töredékei alapján Uros apát (1207-1242) monostorkormányzatának idejére, az
1210-es és 1220-as évekre keltezhető. Az építkezés kiváltó oka ismét tűzvész.
[14] A
munka a templom oldalhajó-falainak és nyugati építményének megőrzésével
elsősorban a belső tér közlekedési rendszerének megújítását és új boltozati
struktúra felépítését célozta. Három főperiódus és egy átmeneti munkafázis
különíthető el a viszonylag rövid építéstörténetben. Legkorábbiaknak az egyenes
záródású keleti kripta, a fölötte emelkedő szentély és a hozzá csatlakozó déli
oldalhajószakasz falai és ez utóbbi boltozatai látszanak. A kezdeti tervet
tágas, áttekinthető térszerkezet, korai gótikus bordaprofilok, stilizált,
karéjos levélformákból és bimbós levelekből komponált tömött fejezetdekoráció,
igényes épületszobrászati megoldások és az oszlopos bélletű ablakcsoportok
jellemzik. A szentély és az előtte lévő szakasz szokatlanul alacsonyan induló
boltozása talán összefüggésben áll a szentély tervezett, de meg nem valósított,
emeletes konstrukciójával. amelyre a keleti homlokzat felső zónájának
befejezetlen ablakcsoportja is utal (4. kép). A keleti épületrészre
jellemző ornamentális stílus párhuzamait az 1200 körüli építészetből ismerjük.
[15] A
kripta egyik fejezetén és konzolján megjelenő, legyezőszerűen szétterülő,
bordázott levél Bambergben a székesegyház korai részein és Magyarországon is
kimutatható későromán formakinccsel tart kapcsolatot (5. kép - 6. kép).
[16]
A műhelyváltásra utaló nyomok a
szentély és a hajó csatlakozása körül sűrűsödnek. Az alacsonyra tervezett
boltozat építése félbeszakadt, a fejlemezprofilok, az árkádívek és a hevederek
tagolása egyszerűsödött. A munkák elsősorban az északi oldalhajóban a nyugati
szentélyig végigvezetve folytatódtak. A fejezetek díszítésében a korábbinál
konzervatívabb, későromán jellegű, elsősorban a frankföldi építészet ismeretére
mutató stílusirányzat érvényesült (7. kép). Közeli kapcsolat mutatható
ki például az északi oldalhajó nyúlánk falpillérfői és az ebrachi ciszterci
templom Szent Mihály kápolnájának díszítése között. Az építőcsoport egyik
tagjának keze alól került ki a nyugati kripta bejáratát kettéosztó szerkezetből
való, hurkolt díszítésű oszloptörzs is (V.62).
[17] A
szalaggal összekötözött hengeres formák bambergi és wimpfeni
[18]
párhuzamainál jelentősebbek a würzburgi székesegyház előcsarnokának 1230 körül
készült, híres "Iachim"-oszlopával, és különösen az amorbachi bencés apátsági
templom 13. század eleji kerengőoszlopaival mutatkozó összefüggések (8. kép - 9. kép - 10.
kép). Az utóbbiak között van a pannonhalmi oszlop jelenleg ismert
legközelebbi rokona. Ugyanannak a
megoldásnak alig eltérő változatairól van itt szó.
[19]
A 13. századi templom
kőfaragványos berendezéséből őrizték meg azt a vörösmárványból faragott,
vízköpős medencét (V.63), amely egy
1859-es feljegyzés szerint szintén a nyugati kripta bontásából származik.
[20] A
vízköpő-fejek tömbszerű figura-alakítását nehéz volna a második műhely
stílusához kapcsolni. A templom más részeire ebben a formában nem jellemző,
sommás ábrázolási mód a kemény kőanyag sajátosságaival is összefügghet, de
kisebb berendezési egységek kifaragott állapotban való helyszínre szállításával
is számolhatunk.
A déli oldalszentélyénél és
valószínűleg kapubéllet számára faragott, később a hajó pillérfőibe beillesztet
fejezeteken rövid időre olyan kőfaragók kaptak szerepet, akinek keze nyomán
Pannonhalmán először jelent meg a klasszikus gótika elegáns ornamentális
stílusa, amely az 1220-as években Közép-Európában már nem áll példa nélkül (11. kép - 12. kép - 13.
kép).
[21] A déli árkádsor, a főhajó
és a déli oldalhajó boltozati, a déli és az északi kapu tervmódosítás és újabb
műhelyre megjelenését igazolják a munka befejező szakaszában. A főhajófal
féloszlopos faltagolásának építését nem folytatták, ehelyett eltérő erősségű,
kötegelt támaszokat építettek hatsüveges boltozatok számára. Az északi
oldalhajó felett emeleti teret alakítottak ki mintát adva ezzel Deáki
templomának emeletes újjáépítéséhez, vagy talán éppen fordítva a mintát attól
kölcsönözve, amennyiben Deáki kétszintes konstrukciója jóval korábbi
fejlemény. Szabadba nyíló ablakokat a
hajóban ezért csak a déli gádorfalon tudtak nyitni. A 18. század elején
átalakított nyílások eredeti formájára egy nyolcszög keresztmetszetű ablakosztó
utal. Eszerint a falnál vékonyabb mérműszerű betéttel két vagy három részre
osztott, talán körablakkal is kiegészített, korai gótikus nyílásformát
alakítottak ki (14. kép). A szabadon álló ablakosztó töredékei a
pannonhalmi kőtárban találhatók. Az 1200 és 1210 között épült soissons-i és az
1215 körül kivitelezett chartres-i gádorablakok típusát idézik, amelyet Viollet
le Duc nyomán a Reimsben megjelenő "igazi mérmű" közvetlen előzményének szokás
tekinteni. A műhely tevékenységének, de az egész pannonhalmi építéstörténetnek
is csúcspontja a kerengőt a templommal összekötő, Porta speciosának nevezett
kapu, amelynek jó állapotban lévő, levéldíszes árkádívei az 1220-as években
Pannonhalmán tevékenykedő kőfaragók némelyikének észak-francia tanultságát
igazolják.
A munkák
előrehaladását 1222-től sokasodó királyi és magán adománylevelek jelzik, egy
1223-as királyi oklevél esetében az adományozás céljaként az építkezés
támogatását (propter edificationem)
is megjelölve.
[22] A templom átépítésének befejezését
minden valószínűség szerint egy keltezés nélküli, ám Levárdy Ferenc által
meggyőzően 1224-re datált felszentelési oklevél dokumentálja, amely szerint az
ünnepélyes dedikáció a pápai legátus és a királyi udvar jelenlétében zajlott.
[23]
Nem világos a kerengő és a templom építéstörténetének viszonya. Elképzelhető,
hogy templom felszentelése után még évekig folytatódott a munka
monostorszárnyak, a kerengő és az apátságot övező falak építésén.
Ikeroszlopokkal tagolt nyíláscsoportok váltakoztak pillérszerűen meghagyott
falszakaszokkal, az ívek fölöttük félkör alakúak. A töredékek között
falfülkékhez tartozó ívzáradék-darabok is vannak, amelyek a kerengőt, vagy a
belőle nyíló káptalantermet díszíthették. A déli kerengőszakasz falában
szerencsésen fennmaradt egy vörösmárvány oszloptörzsekkel bélelt díszes kapu,
amelynek a templom ornamentális rétegeitől elkülönülő stílusa is amellett szól,
hogy a kolostor építésére nem a templommal párhuzamosan került sor. Pannonhalma
megújított falai 1242-ben sikerrel álltak ellen a tatárok támadásának, és csak
250 évvel később adták át helyüket annak a késő gótikus monostorépületnek,
amelynek falait és a kerengő boltozatait is nagyobb részben a 18-19. századi
átépítések máig megtartották.
[24]
Takács Imre
[1]
Récsey 1897; Klemm 1935,
212-217.
[2] A felszentelés 1003-ra
való datálása a Hildesheimi évkönyvek Pannonhalmára érthető bejegyzésén
alapszik. MGH SS III. 92.
[3] A feltárt
falmaradványokról összefoglalóan: László
1996a, 143-169; rajzokkal: László
1996b, 8.
[4] A kerengőben feltárt
széles alaptömbről és a fölötte, az első emelet magasságában is felismerhető
falkiválás nyomairól ld. ásatási alaprajz: László
1996a, 145; továbbá Takács 1996a,
177, 5. kép. Említést érdemel, hogy az északi oldalhajófal azon szakasza, amely
a feltételezett kereszthajó szélességét jelenleg lezárja Robert Onderka
1859-ben készült, színezett alaprajzán a fal többi részétől eltérő színjelölést
kapott. Mons Sacer II. 223.
[5] Az északi kapu, a
feltételezett torony és a korai apátsági templom nyugati apszisának
összefüggéséről: Takács 1996a,
176-185; Takács 2000b, 617-620; Marosi 2000c, 613.
[6] Az oldalfalakon
megfigyelhető falpillérek és ablakok ritmusa mindenesetre valamilyen
támváltásos megoldásra mutat.
[7] A Porta speciosa
13. században elhelyezett bélletívei fölött a fal építéstechnikai jellege és
anyaga azonos a korai oldalfalakéval, ami leginkább úgy érthető, hogy a fölötte
lévő falazatot meg sem bontva, a korábbi kapu nyílásába foglalták bele az új
bélletszerkezetet.
[8]
Vorromanische Kirchenbauten I. 203, 384. Helmarshausennel
kapcsolatban ld. Tóth Sándor tanulmányát e kötet lapjain. A pannonhalmi nyugati
rész alaprajzi elrendezésének párhuzamaként a merseburgi székesegyház keleti
szentélyét is megemlíti: Szakács 1997,
152.
[9] Hans Thümler: Die
Karolingische Baukunst in Westfalen. in: Karolingische und Ottonische Kunst.
Wiesbaden, 1957, 86-87.
[10] Ld.
Szermonostor.
[11] Eredetije a Pannonhalmi
Bencés Főapátság Levéltárában: Capsa 9; PRT
I. 596; Mons Sacer I. Kat
II.1.
[12]
Mons Sacer I. Kat. II.8. A medencetöredék 12. század közepéhez
közelítő készítési idejével számol a somogyvári, és az óbudai töredékek
datálásához hasonlóan Tóth Sándor In: Pannonia
regia, I.53, 54, 56-58. sz.; Uő: Mons
Sacer I. Kat II.7.
[13] A feliratok 1996. február
16-án váltak láthatóvá a sekrestye felől. A capitalis betűket tartalmazó,
nyolcsoros, latin nyelvű felirat kis mélységű, félköríves záródású, a mai
padlószinttől 78 cm magasságra kezdődő fülkében került napvilágra. A fülke
nagyobb része a 13. századi támpillér mögé esik. A karcolt vonalak közé festett
feliratsorok nehezen azonosítható, első betűi:
EFINEM [...
C[.]RNET [...
ECCE SVM ...]
[?]
QI[...
RE...]
[?]
PO[...
Az első sor fölött, a fülke záradékrészében bekarcolt
keresztek között kétsornyi, ugyancsak bekarcolt, görög betűs(?) felirat első
szavai tűntek elő.
[14] A tűzvészre, mint az
újjáépítést kiváltó katasztrófára II. András 1225-ös oklevele és Uros apát
1226-os végrendeletének kezdőmondata utal. PRT
I. 681. Az építési források áttekintését ld.:
Takács 1996a, 174-176.
[15] A bimbós sáslevél párhuzamai
igen gyakoriak, így pl. az 1204 előtt felszentelt zirci ciszterci apátsági
templom pillérfőjén; a karéjos levélköpeny pannonhalminál is elvontabb formában
a pilisi apátság kerengőjéből és a kalocsai székesegyházból való töredékékeken
látható.
[16] Bamberg, keleti apszis és
a Gnadenpforte fejezetzónája; Winterfeld
1979, Abb. 114, 464-466. Gyulafehérvárott, a fejedelmi kapun és a keletről
hozzá legközelebb álló mellékhajóbeli falpillér fejezetén. Ezek Pannonhalmi
kapcsolatáról Tóth S. 1983, 404.
[17] Az 1835-ben elbontott
nyugati szentély töredékeként fennmaradt oszloptörzshöz tartozó lábazat
1994-ben került elő a szentély nyílásának közepén;
László 1996a, 158-159. 31. kép. A törzstöredék legutóbbi közlése:
Mons Sacer I. 281.
[18]
Arens 1967, 141.
[19] Amorbach töredékeinek és
a pannonhalmi oszloptörzs összefüggésére Papp Szilárd hívta fel figyelmet,
köszönet érte. A lebontott amorbachi kerengő szétszóródott töredékeit közli:
Abtei Amorbach 1984, 89-104. A
pannonhalmi hurkolt oszlophoz legközelebb álló fragmentumon a törzset alkotó
hengertagok egymást érintő hurkait bordázott szalag csomózza össze. A különbség
a kettő között abban áll, hogy míg Pannonhalmán a szalagok lapos idomúak és
ovális gyűrűket alkotnak, addig az amorbachi oszlopon az összekötő formák maguk
is domborúak és megcsavarodva, nyolcas alakban kapcsolják össze a törzs
visszahajló hurkait. Az amorbachi oszloptöredék fényképét ld. uo. Abb. 12n.;
Amorbach középkori részeinek leírását és építéstörténeti értékelésüket ld.
Gorenflo, R. M.: Die mittelalterliche Baugeschichte der ehemaligen Abteikirche
Amorbach. Frankfurt am Main, 1983.
[20] R. Onderka rajzának
felirata szerint. Mivel a kifolyónyílások ekkor a feljegyzés szerint már
ólommal voltak beöntve, a medence a nyugati szentélyben másodlagos felállításban
is lehetett. A szövegben olvasható Westchor
kifejezés egyébként a nyugati apszis emeleti terét jelezheti, minthogy a
nyugati apszis alsó terét Onderka másutt Krypta
néven jelöli meg. Budapest, OMvH Tervtár, 496. V.ö.
Mons Sacer II. Kat. IX.32r.
[21] Az ide tartozó,
izolálható faragványok a déli oldalszentély diadalívén, és hajóban (D4, C6)
tűnnek fel. Az utóbbiak esetében az építkezés utolsó fázisában végrehajtott,
utólagos elhelyezésről lehet szó. Takács
1996a, 199. 47. kép; 229. 87. kép.
[22] Az építési források
áttekintését ld. Takács 1996a,
174-176.
[23]
Levárdy II. 124; Mons Sacer
I. Kat. II.3.
[24] Pannonhalma késő gótikus
kiépítéséről ld. Papp Szilárd tanulmányát e kötet lapjain.