Művészettörténeti leírás
Rudina
A kolostor romjai Pozsegától nyugatra, a Psunj
hegység lábánál, mintegy 460 méterrel a tengerszint fölött, Snjegavić község
határához tartozó hosszú és az apátság nevéhez illően kopár (
rudina = mező) dombhát keleti végén
helyezkednek el, ahonnan belátni a város körüli egész medencét (1. kép).
A helyre a szaktudomány a század elején figyelt föl, éppen akkor, amikor a
környékbeli birtokosok és lakosok a felszín fölé emelkedő falak utolsó
maradványait is széthordták már. Újabb fejlemények csak az 50-es évek második
felében következtek, amikor a környékbeli falvakból, amelyek azóta - a
legutóbbi háborúban - elpusztultak, jónéhány kőfaragványt sikerült a pozsegai
múzeum számára megszerezni. A gyűjtés folytatódott a 70-es évekig. Ásatásokra
először 1980-ban került sor (régész: Dubravka Sokač-©timac), a kolostortól
kissé nyugat felé, ahol egyhajós templomot tártak fel, amelyet 1982-ben
konzerváltak. 1986-89 között kezdődött el az apátság maradványainak a
feltárása, ami tisztázta az épületek alaprajzi elrendezését, de abbamaradt.
Konzerválásra nem került sor, így a feltárt maradványok pusztulófélben vannak.
Az ásatás folytatását tervezik.
[1]
Az
épületegyüttes (2. kép), melynek lehetett valamilyen antik előzménye,
[2]
kicsiny, de háromhajós és háromapszisos templomhoz szerveződött, amelynek
kiterjedt nyugati előtere volt. Délről a templomhoz tágas, hosszú, apszidiális
zárású melléktér csatlakozott. Északra a templom és az előtér teljes hosszához
illeszkedett a kolostor szabályosan, udvarral, kerengővel kialakított négyszöge,
amelynek keleti szárnyában az első helyiség a sekrestye, a következő pedig
kihasasodó apszissal ellátott kápolnaféle volt. A szűk udvart csaknem egészében
kitöltötte egy különleges megoldású vízgyűjtő, közepén kúttal. Az északi
szárnyban volt a konyha és a refektórium, ahol az épület kiszélesedett, és
lépcsőnyom is előkerült. A nyugati szárny egyik helyisége fűthető volt. E
szárny közelében kerítésfal húzódott, amely a déli oldalon befordulva a hosszú
melléktérhez kapcsolódott.
[3]
A feltárásig föld alatt rejlő falak aránylag sok felmenő részletet
tartalmaznak. A legmagasabb maradvány, a déli melléktér külső oldalán, talán embermagasságnyira
kiemelkedik, másutt többnyire csak néhány kősor maradt. A templom falából is a
déli oldalon látszik a legtöbb (3. kép).
A
templom kváderekből épült, a sekrestyével és a homlokfalának északi részéhez nyugat
felé kapcsolódó kis területű építménnyel együtt, amely torony lehetett. Déli
falán belül a falfelület kisebb és kevésbé finoman megmunkált kövekből áll,
mint kívül (4. kép).
[4]
Mindössze 8,5 m belső szélességű hosszházát három támaszpár osztotta hajókra,
nagyjából 1:2:1 arányban, megfelelően az apszisok elrendezésének, amelyek közül
legalábbis az oldalsók patkóíves belsejűnek tűnnek. A támaszoknak a
mellékhajókban, amint ez a déli oldalon jól kivehető, lapos falpillérek
feleltek meg. Maguk a főhajófalat hordó támaszok oszlopok lehettek: a múzeumban
őrzött kerek talpú lábazatrész (5. kép) ráilleni látszik a helyszínen
fennmaradt alapzatokra.
[5]
A bejáratoknak nem maradt határozott nyoma. A déli oldalon feltárt nagy
lépcsőalapozás
[6] a
toronyfélével egyvonalban nyíló bejáratra enged következtetni. Nyitott előtéri
bejárati ívhez tartozhatott a keresztes ívzáradék (
V.27), mivel átmérője az apszisoknak nem felel meg.
[7]
A templom külső díszének legbiztosabban meghatározható része egy vagy több
egyenes falszakaszhoz tartozó ívsor, amelynek számos töredéke fennmaradt (6.
kép, V.30). Ehhez illeszkedhettek
azok a többféle profillal kidolgozott, sakktábladíszesnek nevezhető párkánytöredékek,
amelyeknek mintázatát gyémántmetszéssel, gúlácskákból alakították ki (7. kép).
[8]
A templom belsejében palmettadíszes faragvány is előkerült.
[9]
Az
építéstörténet sok tekintetben homályos. A nyugatabbra feltárt apszisos, erős
belső falpillérpárral felezett hajójú templom mindenesetre, amelyből csak
vegyes anyagú alapfalak maradtak fenn, a monostornál akár korábbi is lehetne.
[10]
A kolostor törtkő falait nehéz a háromhajós templomhoz viszonyítani. A keleti
szárnyban előkerült, vállkőszerűen kiszélesedő oszlopvég, amelyhez az
emberfejekkel díszített, lemezszerű oszlopfő társítható (
V.29), arra látszik utalni, hogy az épület fő vonásaiban egyidős
lehet a templommal. A kérdés eldöntéséhez fontos lenne tudni, hogy a templom
épületével egyidősnek tekinthető-e a tágas előtér, amelyhez a kolostor nyugati
szárnya csatlakozik. Kétségtelenül utólagos hozzáépítés mindkettőhöz a hosszú
déli melléktér.
[11]
Későbbi átalakítások az egész együttest érinthették, talán a kis templom kivételével.
Erről gótikus kőfaragvány is tanúskodik,
[12]
de főképpen a falképek szolgálhatnak jellemzésül, amelyek a század eleji
emlékezések szerint igen nagyszabásúak lehettek.
[13]
A sekrestye nyugati falán még az ásatás alkalmával is mutatkoztak
falképmaradványok,
[14]
de ezeket nem sikerült megőrizni. A múzeum anyagában szerepel egy nagyobb
töredék a templomból, talán Vir dolorum
maradéka: jobb kar könyök körüli része az oldalsebbel.
[15]
Ennek festésmódja az 1400 körüli évekre vall. A 15-16. század folyamán a
kolostort erődítették.
[16]
A
temetkezések jelentősége tekintélyes a leletegyüttesben. A kis templomhoz, ahol
a 16. századig tartó használatot lehetett igazolni, többnyire szerényebb sírok
tartoztak.
[17]
Az épület feltehetően
plébániatemplomul szolgált, ahogy ez más hasonló helyzetű egyházak esetében is
gyanítható (v.ö. Zselicszentjakab).
Az előkelőbbek nyilván a szerzetesek mellé, a kolostornál igyekeztek
temetkezni, ahol a templomban és azon kívül - főleg előterében - számos
gondosan megépített sír került elő.
[18]
A legértékesebb lelet - 11-12. századi arany S végű hajkarika, épített
gyermeksírból - valamely apszis tájához fűződik.
[19]
A sírokhoz, úgy tűnik, gyakran felirat is járult. Mellőzve a töredékeket,
[20]
két aránylag ép emléket érdemes kiemelni. Az egyik nyilván nemesi temetkezésről
tanúskodik: magas, éles gerincű, belül üreges sírládafedél bizonyos György (?)
fia GVRISCLAVVS temetési feliratával.
[21]
A másik szerzetesi síremlék: kerek, peremes lyukkal kifaragott kő egyik keskeny
oldalán BRAT IAN felirat, amely a legrégibb latin betűs, de szláv nyelvű
szövegnek számít.
[22]
A kő feltehetően más célra készült: lyukas típusa fűtőszerkezeti elemekre
emlékeztet.
[23]
Mindkét felirat 13. századi lehet: egyes betűformáik alapján egymással és
MARTINVS RAVEGV LAPICIDA kalocsai
emlék-kváderével hozhatók összefüggésbe.
[24]
A
faragott épületdíszek megítélése nehezebb. Az ívsor szerkesztésmódja, beleértve
a tagozást, olyan, amilyet a pécsi székesegyház apszisain is alkalmaztak.
[25]
A rudinaiaknál nagyobb pécsi ívkonzolokon is megfigyelhető a törekvés a sokféleségre,
a formák egyszerűsítésére és olykor torzítására, de a szobrászi alakítás sokkal
iskolázottabb és térbelibb rajtuk.
[26]
Rudinán nyilván olyan kőfaragók működtek, akik kitűnően értettek a kváder- és
tagozatfaragáshoz, de meglehetősen járatlanok voltak az alakformálásban. Ám a
kezdetleges alakformálás nem okvetlenül valamilyen központi előkép vidékies
lefokozódásának a jele. Anđela Horvatnak tűnt fel, hogy az akkor ismert
egyetlen felemelt karú alakot mutató rudinai ívsorkonzol az Arezzo melletti
Gropina szószéktartó oszloppárjának fejezetén ábrázolt hordozó alakokra emlékeztet.
[27]
A típus újabban előkerült példányán (V.30c)
a kéztartás valóban hasonlít a nyers formálásmódjukban is rokon párhuzamokon
láthatókhoz.
[28] A
primitívség is lehet messze ható kultúrtényező.
A
keltezés szempontjából ezeknél fontosabb a sakktáblaminta tanúsága. Ez szintén
előfordul Pécsett, de a Népoltár stílusához kapcsolható és a rudinaitól eltérő
formában (v.ö. V.26). A rudinai
megoldásnak nincs szembeötlő hazai elterjedése, de magát a gyémántmetszést, többnyire
egy-egy sornyi formaélénkítésül, elég gyakran alkalmazták nálunk - 1200 táján
és utána egy ideig.
[29]
Ez megfelel Anđela Horvat véleményének, aki azóta nem túlhaladott alapos elemzésnek
vetette alá az akkor ismert rudinai emlékanyagot. Ő a faragványokat a 12.
század végére keltezte, kivéve a keresztet, amelyet háromkaréjos szárvégei
miatt 13. századinak gondolt.
[30]
Azóta felmerült korábbi keltezés lehetősége is, téglára vésett négy
glagolita-görög írásjegy alapján, amelyeket együtt 1129-es évszámnak lehet
értelmezni (8. kép).
[31]
Ez az értelmezés azonban csak akkor lenne meggyőző, ha összhangban állna a
kőfaragványokat illető művészettörténeti megfontolásokkal, amelyektől az
apátsági templom keletkezésének kérdése aligha függetleníthető. Jelenleg nem
úgy tűnik, hogy ez lenne a helyzet. Rudina neve mindenesetre először 1210-ben
bukkan fel oklevélben, az oda vezető úttal kapcsolatban. Akkor a templom már
minden bizonnyal állt.
[32]
[1]
V.ö. mindehhez Horvat 1962, 11-14; Geber 1979, 105-110;
Sokač-©timac
1986, 5-6; Rudina 1997, 11, 17-19.
[2] Az ásatás folyamán római
provinciális kerámiatöredékek is előkerültek:
Rudina 1997, 17.
[3]
Rudina 1997, 20-21.
[4]
Rudina 1997, 20.
[5] V.ö.
Geber 1979, 121: 22. sz., III. tábla 5. A profilrajz alapjául
szolgáló kő 30 cm magas, ívszakaszának húrja 41,5 cm, körívének becsülhető
átmérője 100-110 cm, ami 90-100 cm-es oszlopvastagságra vall. A délnyugati
támasz feltárt alapozása 110 cm széles, a következőé is hasonló méretű.
[6]
Rudina 1997, 20. A lépcső körüli szint- és rétegviszonyok nem
világosak. V.ö. 11. jegyzet.
[7] A főapszis szélessége kb.
360, a mellékapszisoké kb. 175 cm.
[8]
Horvat 1962, 16-17, 12. kép; Geber
1979, 119: 14. sz., II. tábla 2; Rudina
1997, 20. 22. kép.
[9]
Rudina 1997, 20, 26. 20.
kép (oszloptalpnak minősítve, ami nem látszik elfogadhatónak).
[10]
Sokač-©timac 1986, 7-8, 18-19, 23, 26-27;
Rudina 1997, 18-19.
[11] V.ö.
Rudina 1997, 20, 25. A
lépcső a melléktér megközelítésére is szolgálhatott. V.ö. 6. jegyzet.
[12]
Geber 1979, 121: 23. sz., III. tábla 4.
[13]
Horvat 1962, 13; Rudina 1997,
25-26. Ásatási leletek arról tanúskodnak, hogy a kis templom is ki volt festve:
Sokač-©timac 1986, 7-8, 16-18; Rudina 1997, 18.
[14]
Rudina 1997, 20.
[15]
Rudina 1997, 20, 26.
[16] Erről főleg kulcslyuk
alakú lőrések tanúskodnak. V.ö. Horvat 1962,
13; Geber 1979, 120: 17. sz., II.
tábla 6; Rudina 1997, 21. 24. kép.
[17]
Sokač-©timac 1986, 9-13; Rudina
1997, 18-19.
[18]
Rudina 1997, 20-21.
[19]
Rudina 1997, 19. 35. kép.
Szórványként a típus két olcsóbb példánya is előkerült, a keleti részeken.
[20]
Geber 1979, 123: 32-34. sz., V. tábla 3-5;
Rudina 1997, 21-22. 30. (két töredék latin betűs!), 32. kép.
[21] A felirat részben
kiegészített szövege: HIC IACET GVRISCLAVVS F[I]LI[VS GE]ORGI…
(lejjebb:) NI. V.ö.
Horvat 1962, 14;
Geber 1979, 121-122: 24. sz., IV. tábla 1;
Rudina 1997, 22. 31. kép.
[22]
Horvat 1962, 14; Geber 1979,
123: 31. sz., V. tábla 1; Rudina 1997,
21. 28. kép.
[23] A témát jól áttekintette
Feuer-Tóth 1963, 427-446. (12. kép:
kerek fűtőnyílású kövek a maulbronni calefactorium
padlójában). A kaposvári múzeum kőtárában is van két ilyen típusú kő Bakay
Kornél somogyvári ásatásából (számuk: 80 - MDCLXVI-VII/MÜ). Ezek kormosak, a
rudinai kő tiszta. Arra a célra tehát, amire készült, feltehetően fel sem
használták.
[24]
Marosi 1984, 223: 88. jegyzet, 171. kép. A kalocsai felirat, mivel
kőfaragó emlékét őrzi, bizonyára a 13. századi újjáépítés időszakában
keletkezett (a datáláshoz ld. uo. 122). A rajta látható kettős átkötésű, széles
vízszintes szárral ellátott A típusa a IAN szóban is ott van. A függőlegesen
áthúzott kalocsai C a GVRISCLAVVS-ban
tér vissza. A BRAT vízszintes alsó szárral megtoldott T-je a másik rudinai
kövön a IACET-ben szerepel (v.ö. 21. jegyzet).
[25]
Henszlmann 1869, 19.
[26]
Szőnyi 1906, 199-201: 636-659. sz.;
Gerevich T. 1938, CXXII. tábla; Pannonia
regia, 92-93: I-34. A keltezés vitatott: vö. uo. 150 is.
[27]
Horvat 1962, 24. 22, 33. kép. V.ö.
Decker 1958, 304-305. 69,
71. kép.
[28] Jellegzetes, hogy a
tartásra felnyújtott kezek tenyérrel fordulnak előre. Kisbényben, ahol hasonló
kartartású alak szemöldökgyámon jelenik meg, jóval kevésbé stilizált és
testesebb formában, úgy tűnik, a kézfej fordul kifelé (
Marosi 1984, 129. kép).
[29] Példák:
Vértesszentkereszt. V.ö. még
Tóth S. 1990, 151, 160: 57. jegyzet.
[30]
Horvat 1962, 26.
[31]
Putanec 1977, 69-73. V.ö. Rudina
1997, 22. 29. kép.
[32] V.ö.
Horvat 1962, 15. A keltezéshez ld.
Tóth S.: 11-12. század is