Művészettörténeti leírás
Somogyvár
A templom és a kolostor épületei
A
Szent László által alapított kolostor a Somogyvár melletti Kupavár-hegy
fennsíkján elterülő korai földvárnak - a későbbiekben feltehetően a vármegye
központját képező ispánsági vár - a közepén létesült. A Szentháromság, Szent
Péter és Pál, valamint Szent Egyed tiszteletére felszentelt kolostor a
languedoc-i Saint-Gilles apátság filiája volt, melynek apátja, Odilo maga is
megjelent az alapításra összegyűlt feltűnően előkelő társaságban. Az alapítás
egy 12. századi átiratban fennmaradt, 1091-re keltezett s az alapítás tényét és
annak jogi vonatkozásait feljegyző oklevélből ismert, melynek fogalmazója
feltehetően a franciák közül került ki.
[1]
A somogyvári apátság konventjét
hosszú ideig kizárólag e náció tagjai alkották.
[2]
A kolostorépítés kezdetének a
megítélése - 1091 előtt vagy után - nem egyértelmű.
[3]
Az alapításról tudósító oklevélben a
kolostorral kapcsolatban több ízben említett
atrium szónak az egykorú nyugat-európai használatban számos
jelentése volt, s mivel francia és német területen ebben az időben nem ritkán a
temető megjelölésére is szolgált, a templom építéskezdetét tekintve aligha
nyújt számunkra biztos támpontot.
[4]
A feltárt maradványok között előcsarnokhoz
foghatót amúgy sem lehetett azonosítani (1. kép). Az ásatások során
előkerült, legkorábbra datálható palmettás töredék alapján úgy tűnik, hogy 1100
körül vagy a 12. század első évtizedében a templom építése az alapozás fázisán
már mindenképpen túl volt.
[5]
A középkori Magyarország bencés templomai közt
egyedülálló méretekkel (53,9 x 23,2 m-es belméret) rendelkező háromhajós,
bizonyosan bazilikális rendszerű templom keleten három félköríves apszissal
záródott, nyugati homlokzatát a mellékhajók végén két torony díszítette (2.
kép). A templom néhol három méter magasságban is fennmaradt körítőfalainak
bazaltkövekből készült alapozása nem teljesen egységes, s bizonyos váltások a
felmenő falak szövetében illetve tagolásának formáinál is megfigyelhetők. A
falszövet váltása a főapszis déli szakaszán érzékelhető a legjobban (3. kép).
Az ettől északra eső falakat téglából építették, egészen az északi torony
keleti sarkáig, a délre lévőket, beleértve a toronypárt is, váltakozva, tégla-
és lapos kvádersorokból alakították ki.
[6]
A keleti részen, ennek nagyjából megfelelve,
az apszisok falait kívül tagoló lizénák az északi- és a főszentélynél lábazat
nélkül, közvetlenül az alapozáson állnak, míg a déli apszisnál lábazattal
vannak ellátva, amely élszedett profilú lábazati párkányon helyezkedik el.
[7]
Hasonló eltérés a főszentély
diadalívpilléreinél is jelentkezik. A váltás nem feltétlenül járt az építkezés
hosszabb szüneteltetésével, amire a végül is egységes terv alapján megvalósult,
s eltéréseket csak részleteiben felmutató épület utal. A különböző részek
relatív kronológiája nem mindenhol egyértelmű, a déli fal alapozása felett,
hosszabb szakaszon megjelenő, téglából falazott rész azonban arra utal, hogy
időben a vegyes falazat lehet a későbbi.
A templom körítőfalaival együtt
épült déli és nyugati kapuja, melyek alsó része
in situ maradt fenn. Az oszlopok nélküli, egyszerű lépcsőzetes
béllettel kialakított kapuk vállvonalánál valószínűleg ornamentális díszítéssel
ellátott fejezet-szerű frízsor húzódott, felettük az archivolt a kapuk
szárköveinek tagolását ismételte.
[8]
A templomnak északon, a kerengő felé is volt
kapuja, ennek azonban csak a helyét lehetett meghatározni.
[9]
A templomot hat pár, az északi és a
déli fal lizénáival egyező állású, szabadon álló pillér osztotta szélesebb
főhajóra és keskenyebb mellékhajókra.
[10]
A pillérek, ahogy alapozásaik is, kereszt
alaprajzúak voltak, eltekintve a keletről számított második pillérpártól. Ennél
a négyzetes formából csak nyugat felé ugrott ki egy-egy lizéna. A keletről
számított első pillérpár észak-déli irányba megnyújtott arányaival némileg
szintén eltért a többitől. A pillérekhez fejlemezektől eltekintve valószínűleg
nem tartozott lábazat és fejezet.
[11]
A gádorfalak kialakítására nézve a pillérek
formái nem adnak egyértelmű információkat. Amennyiben kereszt alakú
alaprajzuknak az észak-déli tengelybe eső szárai jelentkeztek lizénaként, ezek
a főhajók falait tagolták, mint ahogy az a körítőfalaknál is látható. Ha a
pillérekhez tartozó lizénák a másik két irányba jelentek meg - s talán ez a
valószínűbb -, a pilléreket összekötő árkádok tagolását gazdagították, amit az
ákosi templom megfelelő része alapján képzelhetünk el.
[12]
A keletről számított első pillérpár eltérő
arányai arra utalhatnak, hogy a templom keleti végződését egy az apszis előtt
húzódó keresztirányú árkáddal hangsúlyosabbá szándékoztak tenni, s feltehetően
ezzel függhetett össze az ettől nyugatra eső pillérpár keleti oldalának
tagolatlansága is. A körítőfalak és a szabadon álló pillérek lizénáinak méretei
között felfedezhető anomáliák az eredeti építési koncepció részleges újragondolására
utalhatnak.
A templom első járószintje a 16.
század elején mészkőlapokból kialakított padló szintjével nagyjából
megegyezett.
[13]
A főapszisnak, s talán a tőle nyugatra eső
boltszakasznak is feltehetően már az első periódusban emelt volt a padlószintje,
ahogy a mellékapszisoké valószínűleg egy lépcsőfokkal emelkedett a hajók
szintje fölé.
[14]
A nyugati tornyok a hajók felé nem voltak
nyitottak, belsejükbe a közöttük lévő, a főhajóval azonos szélességű térrészből
vezettek ajtók.
[15]
A hajók eredeti lefedésének módját csak
valószínűsíteni lehet, a főhajóban, s minden bizonnyal a mellékhajókban is
síkfödém vagy nyitott fedélszék volt. A templomépítés befejezésének időpontjára
nem rendelkezünk biztos támpontokkal.
A keletről számított ötödik
pillérpár között, a templom kelet-nyugati tengelyében, s a tengely tájolásának
megfelelően kövekből falazott, kb. 135 cm mély és 45 x 160 cm belső
alapterületű sírgödröt tártak fel (4. kép). A sír keleti oldalát a
járószint alatt szintén kőből emelt, a sírnál jóval szélesebb és mélyebb,
észak-déli irányú homloksík adja, melynek közepén keskeny, hosszúkás nyíláson
keresztül lehetett bepillantani a sír belsejébe.
[16]
A nyíláshoz az előtte kialakított, mélyített
szintre feltehetően lépcsőkön lehetett lejutni. A sír méretei miatt aligha
lehetett valamely személy nyughelye, sokkal inkább ereklye vagy ereklyék
őrzésére szolgálhatott, aminek a keleti oldalán található kialakítás sem mond
ellent. Központi elhelyezése és figyelemreméltó kialakítása megengedi, hogy az
1192-ben szentté avatott alapító király személyével hozzuk kapcsolatba.
[17]
A somogyvári kolostor templomához a
12. századból számos ornamentális és figurális faragvány köthető, melyek
jelentős része valószínűleg a templom belsejében álló szerkezethez tartozott, s
így a templom építésére vonatkozóan nem feltétlenül szolgálnak információval. A
század közepére keltezhető legalább két, figurális jelenettel díszített kőlap,
melyeket szentélykorlát töredékeiként lehet értelmezni. A témáját tekintve máig
nem világos, korábban Szent István megkövezésének illetve Szent Egyed miséjének
ábrázolásával kapcsolatba hozott darabnak a hátoldalát egyidejűleg
szembeforduló állatalakokkal díszítették (V.19).
[18]
Biztosan ebből az időszakból származik még
néhány madaras-indafonatos dísszel ellátott kőlap töredéke is (
V.22).
[19]
A 12. század utolsó harmadát nagyobb lélegzetű
figurális, s hozzá köthető indás, palmettás (
V.32-34) és rozettás díszű faragványokból álló csoport képviseli,
melynek stílusa leginkább a pécsi székesegyház népoltárának és altemplomi
lejáratainak szobrászatához köthető. A többek közt Krisztust, Szent Pétert, s
arkangyalt (V.32) ábrázoló
faragványok egykori helye vitatott, korábban kapu illetve a templom
homlokzatait díszítő frízek elemeiként képzelték el őket.
[20]
Valószínűbbnek tűnik azonban, hogy a templom
belsejében, esetleg a szerzetesi kórust kijelölő falban kerültek
felhasználásra.
[21]
1200 körülről újabb, késő román díszítésű
faragványcsoport ismert, minden bizonnyal a templomhoz köthetően. Az íves és
egyenes szakaszokból álló darabok felületét hullámvonalba foglalt tojásdísz és
szögfejdísz borítja, s egy részük bizonyára oszlopbélletes kapuhoz tartozott
(5. kép). A kapu azonosítására kevés ugyan a támpontunk, a templomot a
kolostorral összekötő, általában díszesen kialakított portál jöhetne leginkább
számításba.
[22]
A templomhoz északról csatlakozó
quadrumról az ásatásokból származó
információink meglehetősen hiányosak. A középen négyzetes udvart, körötte
kerengőt, s a templom felé eső oldaltól eltekintve épületszárnyakat magába foglaló
szabályos együttesben feltűnő a keleti szárny szokatlan elrendezése.
[23]
A templom északi falának legkeletibb
szakaszához utólag négyzet alaprajzú sekrestyét építettek, a keleti szárny
azonban nem ennek folytatásában található, hanem ettől nyugatabbra.
[24]
A jelenség valószínűleg azzal hozható
kapcsolatba, hogy a keleti szárny helyén már a kolostor alapítása előtt
lehetett valamiféle építmény, ami a quadrumnak
a szokásostól eltérően a templomtól északra történt felépítését is
magyarázhatja. E korai fázisra a szárnyból kelet felé kiugró kisméretű kápolna
első periódusa, s a hozzá nyugatról egykor csatlakozó, csak nyomaiban
megfogható építmény, továbbá a káptalanteremben talált I. András kori
(1046-1060) pénz utal.
[25]
Bár a keleti szárny, s benne a falpillérekkel
tagolt, középpillérekkel két hajóra osztott, valószínűleg boltozott
káptalanterem építésének ideje bizonytalan, feltehetően a
quadrum legkorábban megépített része volt. Jóval biztosabban
datálható ennél a kolostor kerengője, s valószínűleg ezzel együtt északi
szárnya is. Az udvar felé néző, egyes és kettes illetve a sarkokon ötös
oszlopokkal kialakított árkádsor kora gótikus stílusa pilisi, pannonhalmi és
pécsváradi hasonló emlékekkel együtt francia előképekkel hozható kapcsolatba, s
a 13. század második-harmadik évtizedére keltezhető (rekonstrukciójára s
irodalmára lásd alább Koppány Tibor tanulmányát). Az árkádsor figurális díszeit
készítő mesterektől egy talán timpanont díszítő Madonna-, s angyalszobrot is
ismerünk.
[26]
A somogyvári kolostor épületeinek
14-15. századi állapotáról alig van adatunk. A templom berendezésének
gazdagításáról utólagos oltáralapozások, s egy Zsigmond korára datálható
baldachin két saroktöredéke utal (V.73).
Újabb nagyszabású építkezésre a 16. század második és harmadik évtizedében
került sor, azután, hogy a Tolnai-féle reform 1508-as vizitációja a kolostort
és templomát romos állapotban találta.
[27]
A templomban a hajókat elválasztó pilléreket,
s velük együtt a gádorfalakat is lebontották, s új, négyzet alaprajzú
támaszokból álló árkádsort építettek a régi alapozásain. Egy fázissal később,
de feltehetően még ezzel az építkezéssel összefüggésben a templom terét egy
észak-déli irányú fallal kettéosztották. A templom egy részét valószínűleg
konzolokkal alátámasztott, félnyolcszögű falpillérekről induló csillag- vagy
hálóboltozattal fedték le, melynek formái a siklósi várkápolna boltozatával
mutatnak szorosabb összefüggést, s távolabb, feltehetően Budán keresztül, Prága
építészetével állnak kapcsolatban. A kolostort az építkezés során szintén
nagymértékben alakították át, kerengőjét leszűkítették s ezzel együtt északi és
nyugati épületszárnyait is bizonyosan újjáépítették.
[28]
Az apátságot, mielőtt a török 1556-ban
elfoglalta, végvárrá építették ki.
Papp Szilárd
A 13. századi kerengő
A kolostor 19.
századi ásatásaiból származó és korábban a Széchenyi kastélyban őrzött
kőfaragványok között ismertek voltak olyanok, amelyek eredeti helyzetükre utaló
nyomok és stiláris jegyeik alapján korai gótikus kerengő létezésére utaltak. A
kőfaragványokat a 20. század második felében már a kaposvári Rippl-Rónai Múzeum
őrizte.
A
kerengő elvi rekonstruálására az első kísérletet Levárdy Ferenc tette 1969-ben
(Levárdy 1969), megállapítva, hogy az
ismert történeti adatok értelmezése nyomán a kolostornak már a második építési
periódusához tartozhatott, és a 13. század első évtizedeiben készült. Azt is
megállapította, hogy a kerengő a 12. század végétől Magyarországon elterjedő
francia korai gótika hatását mutatja. Rajzban is közölt feltételezését észak-itáliai
analógiákra hivatkozva közölte. A rekonstrukció a Gerecze Péter 1895. évi
ásatásából származó kőfaragványokra épült. Alapja két darab ötoszlopos lábazat,
valamint az a négyzetes hasáb formájú vállkő, amelynek két, egymással
szomszédos oldalán négykaréjos mélyedésben Krisztusfej, illetve lefelé mutató
Istenkéz helyezkedik el, a másik két oldaláról pedig kettős pálcatagos ívezet
indul (6-7. kép). A belőlük összeállítható vállköves oszlopköteg fejezeteit
letört bimbójú, leveles kehelyfejezettel, valamint egy figurális elemekkel
bővített kettős oszlopfővel egészítette ki.
Három
évvel később Marosi Ernő további somogyvári kőfaragványok ismertetésével és
elemzésével újabb rekonstrukciót készített (Marosi
1972). Ezek a kőfaragványok részben a niklai Berzsenyi Dániel Emlékmúzeum
kiállításának voltak a tartozékai, részben a kaposvári múzeum eresze alatt, a
szabadban sorakoztak. Marosi példák sorával bizonyította, hogy az ugyancsak
somogyvári eredetű Madonna-szobor torzójával együtt a kerengő kőfaragványai
észak-francia, Champagne-burgundiai stílushatásokat mutatnak. Azok alapján,
valamint esztergomi és vele összefüggő kalocsai analógiák felsorakoztatásával a
somogyvári korai gótikus szobrászati emlékeket a 13. század második évtizedére
helyezte. Megállapítása szerint "a Levárdy által feldolgozottnál nagyobb számú
töredék alapján az eddiginél pontosabb képet alkothatunk Somogyvár korai
gótikus kerengőjéről. Az általa rekonstruált képnél könnyedebb, plasztikusabban
tagolt, változatos figurális díszítésű épületet képzelhetünk el." Marosi Ernő a
szintén a 19. század végi ásatásból ismert ötös oszlopfő töredékét és azon
kívül egy kettős lábazatot is bevont rekonstrukciós javaslatába. A domborműves
vállkő indításai alapján ugyanakkor javaslatot tett a kerengő sarkán álló ötös
oszlopköteg és az azt követő kettős oszlopállásokat áthidaló, kettős pálcatagos
hevederívek megoldására is, s ezzel megadta a kerengő homlokzati rendszerét.
A
kolostor területén 1972-ben megkezdett régészeti feltárás során további olyan
kőfaragványok kerültek elő, amelyek a 13. század elején készített kerengőhöz
kapcsolhatók. Az ásatás tisztázta a kerengő kiterjedését és méreteit, megmaradt
alapfalait (1. kép). A feltárt falakból kirajzolódó kerengőfolyosó a
templom északi oldalára épült, három szárnyból álló kolostor belső udvarát
szegélyezte. A változó szélességű, 2,8-3,6 m széles folyosó az udvart négy
oldalról vette körül. Átlagosan 80 cm vastagságú mellvédfalán emelkedett a
kerengő megmaradt és faragott kő részletei alapján rekonstruálható
oszlopos-árkádos külső fala. A majdnem két évtizedig tartó ásatás és annak
eredményei sajnálatos módon nem kerültek nyilvánosságra. Az ásató régész két
rövid közleménye (Bakay,1973 és 1975) és két önálló, régészeti témájú
kötete (Bakay 1978 és 1989), a kaposvári múzeum
balatonszárszói kőraktárába került újabb faragványok, valamint a Magyar Nemzeti
Galériában őrzött további somogyvári töredékek megismerése vezetett annak a
helyszínen látható rekonstrukciónak a megépítésére, amely Levárdy Ferenc újabb
terve alapján készült (Levárdy 1992).
A
megépült rekonstrukció a feltárt kerengőfal északkeleti sarkán, fémvázas
üvegtetővel fedve áll (8. kép). Kőfalvi Imre műemléki kőszobrász restaurátor
közreműködésével, eredeti kőfaragvány-töredékek beépítésével készült,
amelyeknek hiányait műkő kiegészítéssel pótolták, illetve egyes részeit műkőből
készült másolatokkal helyettesítettek. A kerengőnek az ásatás nyomán váltakozó
magassággal előkerült mellvédfalát egységes szintre falazták fel és azt egy
tizenöt centiméter vastag és élszedett saroktöredék alapján készült műkő
fedkővel takarták le. Arra állították a kiegészített eredeti, illetve azok
nyomán műkőből gyártott oszloptalapzatokat, majd ezekre építették fel a teljes
rekonstrukciót. A sarokra helyezett ötös oszlopköteg mellé mind a két irányban
kettős oszlopkötegek kerültek, a keleti oldalra egy, az északira kettő. Az
északi oldalon újabb ötös oszlopállás következik. Az oszlopkötegek fejlemezeire
felépítették a már a Marosi Ernő által közölt rekonstrukcióban szereplő, kettős
pálcatagos hevederíveket. A rekonstrukció két végére egy-egy egyes oszlop
került.
A
felállított két ötös oszlopállás közül a sarkon levő fölé helyezték az
ívindításokat is tartalmazó, domborműves, hasáb formájú vállkő két rétegét. Az
északi oldal hasonló ötös oszlopkötege fölött ugyanannak sima felületű, műkő
másolata látható. Az eredeti, kétrétegű vállkő külső és belső sarkán levő
tagozatok arra vallanak, hogy onnét a kerengő kialakításának további részei
indultak, amelyre a felépített rekonstrukció már nem utal (7. kép).
Marosi Ernő rekonstrukciós véleménye szerint "a figurálisan díszített oldalak
közötti sarkon fülkéktől körülvett kis oszlop csonkja látható. Ez arra utal,
hogy a kerengő boltozata csak egy e darab feletti, magasabb szinten indult." Az
említett kis sarokoszlop-csonkhoz előkerült annak bimbós levelű oszlopfője is,
ahogyan az a helyszínen látható. Miután az ásatás során semmi olyan részlet nem
került elő, amely a kerengőfolyosó boltozatára utalna, feltételezhetően az nem
volt boltozott. A kétrétegű vállkőnek viszont a külső sarkán is látható, hogy
felette nagyobb falvastagsággal indult valamilyen további rész, amely itt
semmiképpen sem lehetett boltozat, sokkal inkább olyan nagyobb ív, amely a két
ötös oszlopállás közötti kisebb hevederíveket foglalta egységbe. Erre vall az
ötös oszlopköteg feletti és idézett, domborműves vállkővel azonos méretű, ám
simára faradott oldalú kőréteg, amelynek két oldaláról a kettős pálcatagos
hevederívek indulnak. A helyszínen felépített rekonstrukció magassági arányai
már tükrözik Marosi Ernőnek azt a véleményét, amely szerint a kerengő
könnyedebb és plasztikusabban tagolt lehetett, mint Levárdy Ferenc első
rekonstrukciós kísérlete.
A
Dunántúl középkori művészetét 1994-ben a Magyar Nemzeti Galériában bemutató
kiállításon szerepelt egy olyan pécsváradi kettős oszlopfő töredéke, valamint
több kisebb töredék, amelyek a Somogyvárról ismertekkel rokoníthatók. A
kiállítás katalógusában ezzel kapcsolatban Takács Imre megjegyzi, hogy "hasonló
rendszerű, árkádos építményhez tartozhattak e faragványok, mint a 13. század
második évtizedére datálható somogyvári bencés kolostor kerengője, amelynek
kertre néző árkádsorát az ismert részletek tanúsága szerint egyes oszlopokkal
váltakozó ikeroszlopok tagolták, az ikeroszlopfőkön igényes ikonográfiai
programra valló figurális díszítéssel." Ennek alapján azt is megjegyezte, hogy
a helyszínen látható, rekonstruált árkádsor "vitatható módon (a támváltást
figyelmen kívül hagyva) készült" (Pannonia
regia, 24, 244). A felépített
rekonstrukció azonban nem csak a támváltást figyelmen kívül hagyó, hanem
műszaki megoldása miatt is vitatható (8. kép). A műkő kiegészítésbe
foglalt középkori töredékeken a két anyag eltérő kémiai összetevői
következtében ugyanis kiütött a salétromsó, s ezzel megindult azok szétfagyása.
Két
ötös oszlopköteg között váltakozva egyes és ikeroszlopos kialakítású árkádsor
rekonstruálására jutottak e sorok szerzői is, amikor az 1970-es évek második
felében az Országos Műemléki Felügyelőség keretében a somogyvári kolostorrom
konzerválási terveit készítették. A különböző időben előkerült, legnagyobbrészt
homokkő kőfaragványok részletes tanulmányozása, lerajzolása és felmérése
alkalmat nyújtott a rekonstrukció elkészítéséhez. A kőfaragványok és azok
töredékeinek nagyobb része akkor a Rippl-Rónai Múzeum balatonszárszói
raktárában voltak, ahol a kerengőhöz tartozó, mintegy hatvan faragványt
sikerült rajzban rögzíteni. Az azokból kialakított rekonstrukció az
ismertetett, megelőző kísérletek eredményeit is felhasználta, azonban nem
annyira azokra, mint inkább magukra a kőfaragványokra támaszkodott. Az utóbbiak
közül rendelkezésre állt két darab ötös, két kettős és négy egyes
oszloplábazat, tizenkét váltakozó átmérőjű oszloptörzs-töredék (több vörös
márvány is), az ötös oszlopfő egy töredéke, valamint egy kettős oszlopfőé.
Előkerült még az oszlopfőket fedő, tagozott fejlemezekből öt darab, az azokon
nyugvó hevederívek vállköveiből négy töredék, valamint hét ívtöredék, a sokszor
említett, kétrétegű domborműves sarokvállkő és annak díszítetlen, az
árkádsorban álló párja.
A
rendelkezésre álló kőfaragványok alapján ez a rekonstrukció olyan árkádsoros
megoldást mutat, amelyben az ötös oszlopkötegek közötti nagy teherhárító ív
alatt két egyes oszlopállás által közrefogott kettős oszlopköteg, felettük
pedig négy kis árkádív helyezkedik el (9. kép). Az ötös oszlopállások
egymástól való távolságát és azzal együtt a rájuk kerülő nagy teherhárító ív
sugarát az utóbbi alatt sorakozó négy kis ív és az azokat meghatározó vállkövek
sora adja meg. A kis ívek feletti, a nagy teherhárító ívekkel lezárt vékonyabb
falat az ívek hátához illeszkedő és leveles díszítésű kőlapokkal burkolták,
ezekből három töredék került elő. Itt kell megjegyezni, hogy a bimbós
levelekkel borított, kehely formájú oszlopfők a helyszínem rekonstruáltakkal
szemben aligha lehettek egyformák, a letört bimbók alapján a tagolatlan
levelekkel díszítettektől a figurális ábrázolásokig a hazai korai gótika ismert
fejezeteihez hasonlóan rendkívül változatos formájúak voltak. Az oszlopállások
fedlemezeire helyezett kis ívek vállköveinek vizsgálata során tűnt ki, hogy
közöttük kétféle van. Az egyes oszlopállások felett két irányban induló kettős
pálcatag alkotja magát az áthidaló ívet, a homlokzati oldalon levő pálcát
követő horony mögött sarkantyús profillal. Vele szemben a kettős oszlopálláson
ülő vállkő profilindításai előtt és mögött további, töredezettségük miatt meg
nem állapítható, további tagozatok voltak.
A
rekonstrukció szinte egyetlen bizonytalan pontja a teherhárító nagy ív
vállmagassága, amelyre a megmaradt kőfaragványok nem nyújtanak elégséges
támpontot. Magát a nagy teherhárító ív sugarát az alatta levő négy kis ív,
illetve azoknak a fejezetek feletti indítása adta meg. Kísérő profiljára
vonatkozóan Somogyvárott nem maradt töredék, ezért azt a somogyvári kerengő
kőtöredékeivel profiljaiban és minden méretében megegyező pécsváradi
töredékekből vettük át (Pannonia regia,
IV-12, 241-242.) az azokat felmérő Bodó Balázs régész jóvoltából. Többire maguk
a faragványok adnak bizonyítékot erre a rajtuk felfedezhető 31,4 cm-es
lábmérettel és az annak hatodát adó 5,2-5,3 cm-es hüvelykmérettel, amely minden
kövön felfedezhető. A 31 cm körüli méretet a megépített rekonstrukció készítése
alkalmával is felfedezték a kettős pálcatagos kis hevederíveken (
Levárdy 1992, 270). Ezt a méretet
azonban nem "a kőfejtőből kapott tömbök nagysága határozta meg." A lábméret
többszöröse ugyanis a teljes árkád hét lábnyi magassága, az oszlopállások három
lábnyi tengelytávolsága, s azokon belül a kis hevederívek egy láb méretű, és a
nagy teherhárító ív öt lábnyi sugara, az oszlopfők egy lábnyi és a föléjük
helyezett fejlemezek fél lábnyi magassága, az oszloptörzsek három, illetve az
ötös oszlopköteg közepén négy hüvelykes átmérője, maguknak az oszloptörzseknek
megközelítően négy lábnyi magassága, a fél láb magas lábazat, a teljes
oszlopméret hat lábnyi magassága.
Koppány Tibor - Koppány Tiborné
[1]
Az oklevelet ld.
DHA I. 266-268. A kolostor alapítására legújabban a korábbi
irodalommal ld. Neumann 1999, 33-46.
Az oklevél francia szerzősségére ld. Baumgarten
1906, 397-398.
[2]
Fügedi
1992, 58-59.
[3]
1091 előtti építkezést feltételez
Dercsényi 1934, 18, 23;
Levárdy 1968, 165;
Bakay 1991, 2; nem zárja ki azt Marosi
1980b, 210; az alapítás utáni építkezéskezdettel számol
Gerecze 1897, 159;
Tóth M. 1992, 225.
[4]
Mittellateinisches
Wörterbuch I. 1133-1134. hasáb; Enciclopedia
dell’arte medievale IV. 784 (cimitero).
[5]
A töredék képét ld.
Tóth M. 1992, 20/2, 22/1. kép. V.ö. még:
Tóth S. 1994b, 59; A templom főszentélyének padlószintje alatti
átégett rétegen talált I. Kálmán kori érem alapján az építkezés előrehaladtának
mértékét nem lehet egyértelműen megítélni, ld.
Bakay 1975, 193-194.
[6]
Az északi hajófal hosszabb szakaszával
kapcsolatban felmerült, hogy valamikor a későbbiekben javításokat végeztek
volna rajtuk, ld. Tóth M. 1981, 7. A
főszentély középső részén látható függőleges repedés, mely egyértelműen a
téglából falazott szakaszon jelentkezik, nehezen hozható összefüggésbe a tőle
néhány méterre található falazatváltással.
[7]
A hajófalak külsejét, s azokkal egyező
állásban belsejét is lábazat nélküli lizénák tagolják, melyek a nyugati
homlokzaton csak a déli torony sarkain jelennek meg.
[8]
A déli kapuhoz tagolásában és méreteiben is
megfelelő ornamentális faragvány képét ld. Gerevich
T. 1938, CXXIII/1. tábla. Az archivolt kialakítására ld.
Gerecze 1897, 140. Az oszlopok nélküli,
lépcsőzetes kaputípus, s a fent említett faragvány díszítése a speyeri dóm
századforduló körüli építőműhelyének hatását feltételezi, ld.
Tóth M. 1978b, 37.
[9]
Küszöbkövének fotóját ld. OMvH Tervtár, ltsz.:
22685 (neg. sz. 110.612)
[10]
A főhajó 9,5 m, az északi mellékhajó 5,6 m, a
déli pedig 5,1 m széles. A pilléreket a keletről számított első pillérpártól
nyugat felé sávalapozás kötötte össze (Tóth
M. 1981, 21). A pillérek felmenő részéből igen kevés maradt meg, az is a
16. század eleji átépítésnek köszönhető formában. Az eredeti pillérformákat
Koppány Tibor az alapozásokon látható habarcslenyomatok alapján tudta felmérni,
ld. OMvH Tervtár, ltsz.: 53820.
[11]
A már említett palmettás töredék és egy
kosokkal díszített faragvány (képét ld. Tóth
M. 1992, 22/1. kép) fejezetekből származhat. Elképzelhető, hogy a
diadalívpilléreket és az apszisok előtti támaszokat ellátták fejezetekkel.
[12]
Képét ld. Gerevich
T. 1938, XCIV. tábla.
[13]
A feltárt padló felmérését ld.
Bakay 1973, 74. ábra. A 16. századi
padló szintje közvetlenül a szabadon álló pillérek sávalapozása felett van, s a
főapszis déli diadalívpillérének eredeti lábazata kevéssel e sávalapozások
felett indul, ld. Tóth M. 1981,
22-25.
[14]
Gerecze
1897, 139; Tóth M. 1981, 8/a-17.
[15]
Tóth M.
1981, 35.
[16]
Ld. OMvH Tervtár, ltsz.: 22683, 34. felmérés,
valamint 22685-ben egy keletről felvett fotót (neg. sz. 102.356). A fénykép
szerint e homlokfal több periódusú.
[17]
A sír készítésének korát a régészeti feltárás
nem állapította meg, előzményére utaló nyomok nem ismeretesek. A régészeti
adatok összefoglalását ld. Tóth M. 1981,
27-31.
[18]
A töredékekről legutóbb ld.
Pannonia regia, I-58. (Tóth Sándor)
[19]
Legépebb példányára ld.
Pannonia regia, I-57. (Tóth Sándor)
[20]
Dercsényi
1934, 33-41; Levárdy 1968,
180-182; Bakay 1973, 345; Árpád-kori kőfaragványok, 181-183
(Marosi Ernő); a fargványokról legutóbb ld. Pannonia
regia, I-75-79. (Tóth Sándor).
[21]
Tóth M.
1981, 44.
[22]
A faragványok stílusa elzászi és lotharingiai
emlékekkel állítható párhuzamba, ld. Tóth
M. 1981, 37-38. Három töredék képét ld. Tóth
M. 1992, 19/1-2, 20/1, 3.
[23]
Ld. Koppány Tibor felmérését, OMvH Tervtár,
ltsz.: 53819.
[24]
A sekrestyére ld.
Bakay 1975, 202; Tóth M. 1981,
39-40.
[25]
Az éremleletre ld.
Bakay 1975, 193.
[26]
Marosi
1972, 93-95; Pannonia regia,
IV-16. (Marosi Ernő), IV-17. (Takács Imre).
[27]
PRT
III. 162. okl., 617.
[28]
Az apátság 16. századi átépítéséről
részletesen ld. Papp Szilárd tanulmányát e kötetben.