Paradisum Plantavit
   
Köszöntés
 
Vissza
Történeti katalógus
 
 
Tanulmányok
 
Impresszum

Művészettörténeti leírás

Szekszárd

Az apátsági templom maradványai a lapályos városrész fölé emelkedő dombhát teraszos nyúlványát elfoglaló, 1830 körül Pollack Mihály tervei szerint épített megyeháza udvarán láthatók, a talajszint alatt, a középkori járófelületnek megfelelő - mintegy méternyi - mélységű teknőben. Ez az állapot alapítás 900. évfordulójára készülve kezdeményezett, de zömében 1968-72 között lezajlott ásatás és helyreállítás eredménye (régész: Kozák Károly, építész: Nádori Klára). Az újabb keletű csatornáktól, vezetékektől szabdalt és korábban is sűrűn bolygatott területen - az udvar északi részén - a kőből és helyenként téglából épített korai falak, amelyeknek összefüggő bemutatását a helyreállítás célul tűzte ki, igen hiányosan maradtak meg, így a rommaradványok összképében a vasbetonból készült kiegészítések dominálnak.

A templom túlélte a török időket, amikor az apátság a hódítók várául szolgált, sőt a 18. század közepe tájáig a tőle délre emelt apáti lakóépületekkel együtt plébániai szerepben meg is újult, de miután az utóbbiakat 1783-ban a megye szerezte meg, maga pedig 1794-ben leégett, 1800 után eltűnt a föld színéről. Utolsó alakját, amely eredetileg centrális elrendezésre vallott, de nyugati középtoronnyal volt ellátva, több alaprajz és egy hosszmetszet is megőrizte (1. kép - 2. kép). A feltárások ezekből a rajzokból indultak ki, és arra az eredményre vezettek, hogy a késői alaprajz lényegében véve - bizonyos fontos részletektől eltekintve - az épület kezdeti elrendezését őrizte. [1]

A rekonstruált kezdeti alaprajz (3. kép), akárcsak a helyszíni bemutatás, nem tükrözi - ellentétben a feltárásról készült, eddig közöletlen felméréssel (4. kép) - a lelet különféle elemeinek eltérő állapotát, későbbi viszontagságait, és ilyen vonatkozásban az ásatási beszámolók felvilágosításai sem mindig kielégítők (3. kép). [2] A rajz négyzetre szerkesztett, belsejében négy erős - nyilván kupolahordásra szánt - pillérrel kilenc mezőre osztott építményt mutat, amelynek hangsúlyos, enyhén - hossztengelyben erősebben - túlnyúló keresztszárai egyenesen zárultak, sarokterei pedig minden irányban apszidiollal bővültek. [3] A pillérek alapformája hosszanti téglalap, amelynek csak kifelé forduló sarkai tagolódnak derékszögű visszaugrásokkal, kétlépcsősen. Ugyanilyen tagolódás mutatkozik a keresztszárakat az apszidioloktól elválasztó falrészeken és a sarkokban, éspedig úgy, hogy a pillérek hosszanti, tagolatlan oldalának vonalához képest a kinyúlóbb keresztszáraknál a lépcsőzetek szűkületet képeznek. [4] Bejárat csak a másik két keresztszáron és a délitől keletre eső apszison látható. A délihez előcsarnok csatlakozik, az északinál elkülönülő, eltérő tájolású, apszisos kápolna jelenik meg. De feltárás csak az előbbi létét igazolta, az utóbbi 1790 körüli rajzok gótikus kápolnának értelmezett részletén alapuló rekonstrukció. [5]

Az újabb történeti magyarázatokban ez a kápolna, amelynek az apátságnál korábbi eredeztetése is felmerült, jelentős szerepet kapott, mert a 18. századi hagyomány szerint ezen a helyen volt eltemetve I. Béla király. [6] Akár így volt, akár nem, az apátsági templom felépítése aligha késett sokáig az alapítólevél kiadása után, hiszen a Képes Krónika szerint 1075 körül működött, sőt, karácsonykor, az udvar jelenlétében bemutatott érseki misének is színhelye volt. [7] Az eredeti építkezést gyorsan követő átalakításnak régészeti nyomát nem látni; az ásató szerint az első jelentős változtatás a bejáratok áthelyezése volt a nyugati oldalra, az Árpád-kor későbbi szakaszában. [8] Az eddig közzétett kőfaragványok még erre sem utalnak: két csoportjukba korai fejezetfélék és töredékeik, illetve főleg késő-gótikus boltozásra valló zárókövek és bordák tartoznak. [9]

A korai kőfaragványok közül a vállkő (V.2) és három tekintélyes méretű féloszlopfő régóta ismeretes. A feltárt épület alaprajzában biztonsággal egyik sem helyezhető el, sőt, az utóbbiak az említett támaszformákkal össze sem egyeztethetők. Magas helyen képzelhetők el tehát, ami az épület karzatos elrendezésére vall. [10] Bár formátumuk nagyjából egyező, díszítésben nincs köztük kapcsolat. Az egyiket palmettás kitöltésű körök hálós fonatával ( 5. kép), a másikat sajátos növényi formák indaszerűen hajladozó alakzataival (Tóth S.: 11-12. század, 11. kép), a harmadikat egymást keresztező szalagok kusza fonatával díszítették. [11] Egyezés még a szalag alakjában sincs: ez az első esetben kéttagú, hurkás, a harmadikban háromosztatú, domború középrésszel. Egyezni látszanak viszont e darabok abban, hogy felső peremükön nincs a díszítéstől elkülönülő zárótagozat. Az ásatás során előkerült két apró töredék, amely a körhálós dísznek megfelelő részleteket mutat, egy nagyobb és egy kisebb darab, amelyen kétbordás szalagok egymást keresztezve alkottak mintát, továbbá még egy faragvány indákra fűzött félpalmettákból álló dísz maradékával. [12] A két utóbbin megjelenik a záró peremsáv, a félpalmetták fölött szélesebb, a vállkőre emlékeztető alakban. Míg a félpalmettás dísz megintcsak elkülönül a többitől, a kétbordás szalagokat mutató keresztezéses és körhálós nyilván rokonságban áll egymással.

E leletegyüttes hazai kapcsolatairól a vállkő mondja a legtöbbet, amelyen a körhálós dísz is fellép: erről ld. V.2. A többi említettnek alig körvonalazható a rokonsága. Kereszteződő szalagok hasonló formában nemigen akadnak; a kétféle szalagforma meglehetősen elterjedt a 11. században, indaként egy kompozíción belül is szerepel veszprémi és pilisi palmettafrízeken. [13] Az indaszerű növénynek, amely hurkás gerinctaghoz kalászosan kapcsolódó, domború ujjakból áll, csak korinthoszias pécsi oszlopfőről (Tóth S.: 11-12. század, 10. kép), idézhető párhuzama, de ez másrészt, akárcsak a szekszárdi dísz vonalvezetésben, zselicszentjakabi összefüggésű is. A félpalmetták hosszú, kétvájatú, éles közepű ujjaihoz hasonlíthatók szintén Zselicszentjakabon tűnnek föl (V.3, B oldal).

Tóth Sándor


[1] Kozák K. 1970, 155-159, 178; Kozák K. 1971, 1. kép; Kozák K. 1974, 339-340, 352-365, számozatlan táblák.

[2] A rekonstruált alaprajz Kozák K. 1974, 344 után jelent meg, és Nándori Klára munkája (uo. 376: 21. jegyzet). Összesítő ásatási alaprajz közzétéve csak munkaközi állapotról volt ( Kozák 1971, 2. kép). A többi ásatási beszámolóban ilyesmi nincs; az előbb (Kozák K. 1973, 167) hivatkozott 1. kép hiányzik, az utóbb (Kozák K. 1975, 134) ígért befejező közlemény pedig nem jelent meg.

[3] A munkaközi összesítő alaprajzról (v.ö. 2. jegyzet) főként a sarokmezőhöz északi, déli és nyugati irányban csatlakozó apszidolok hiányoznak. Ezekről a művészettörténeti ismeretterjesztő irodalom mindmáig nemigen vett tudomást - ld. pl. MTM 18; újabban: Magyarország építészetének története, 26 -, noha feltárásukról az ásató nagyobbrészt beszámolt: Kozák K. 1973, 169-171, 184-187 és Kozák K. 1975, 114-122, 127-130.

[4] Az alapozással befoglaló formákat alakítottak ki, amelyeknek fallal el nem fedett része a padlóval együtt kopott. A szabadon álló pillérek hosszanti belső felületei elé a megfelelő alapozási sáv a saroklépcsőzetek mértékéig kiugrott. V.ö. Kozák K. 1971, 230, 234, 236, 240; Kozák K. 1973, 171, 173, 176, 198-200; Kozák K. 1975, 117, 126, 129, 132.

[5] A helyszínen nem jelölt déli bejárat létére csak az előcsarnoknak értelmezett falmaradványokból lehetett következtetni: ld. Kozák K. 1974, 344, 357, alaprajz a 18. századi állapotról számozatlan táblán; v.ö. Kozák K. 1973, 188, ill. Kozák K. 1975, 132 is. A másik két bejárathoz ld. Kozák K. 1973, 184, 195. A rajzon jelölt kápolna egészében a megyeháza alá esik, ahol ásatás nem volt. Az alaprajzi értelmezéshez ld. főleg Kozák K. 1974, 358-359. V.ö. 6. jegyzet.

[6] Tóth M. 1980, 435. V.ö. Kozák K. 1974, 340, 347. Ő eleinte az északi keresztszár külső oldalánál feltárt falrészletekben látta a kápolna maradékait (Kozák K. 1973, 192-194), de erről utóbb, úgy látszik, lemondott. Az általa kápolnának nevezett északi keresztszárban feltárt sírral (Kozák K. 1971, 233-234) azonosította viszont azt a Béla király sírjával összefüggésbe hozott kápolnai kriptát, amelybe valamikor a 18. században egy hasadékon be lehetett látni (Kozák K. 1974, 340, 357, 359).

[7] SRH I. 380 ( rex … venit audire vesperas in manosterio Sancti Salvatoris), 402 ( rex … natale Domini in Zugzard celebravit. Quo petente archiepiscopus … sollempnem missam celebravit).

[8] Kozák K. 1975, 123; Kozák K. 1974, 348. Az, hogy a nyugati apszidiolokon (v.ö. 3. jegyzet) volt-e valaha bejárat, igen kétséges.

[9] A gótikus kőleletekhez ld. Kozák K. 1970, 166-167; Kozák K. 1971, 238-239; Kozák K. 1973, 195, 198; Kozák K. 1975, 128; Kozák K. 1974, 351-352, számozatlan tábla.

[10] Ilyen elrendezésnek a 18. századi állapotban már nem volt észrevehető nyoma: v.ö. 2. kép.

[11] A három féloszlopfő együtt: Tóth M. 1980, 4-6. kép.

[12] Kozák K. 1970, 178; Kozák K. 1971, 233-236; Kozák K. 1973, 176, 181; Kozák K. 1974, 345, számozatlan tábla. A félpalmettáshoz ld. még Kozák K. 1979, 9.

[13] A hárombordás inda az elülső sor palmettáit, a kétbordás a hátsó sor három ujjazott részét kapcsolja össze: ld. pl. Pannonia regia, 63-66 (I-1-2.). A hárombordás inda megvan Tihanyban is: V.1. A szalagkénti előforduláshoz vö. még Pannonia regia, 56-57, 68-69 (I-5-7.): Dombó, Veszprém, Esztergom (hárombordás), Székesfehérvár (mindkét típus). A székesfehérvári szarkofágra és a zalavári kövekre (Pannonia regia, 80-89) jellemző hárombordás szalagfajták ezektől megkülönböztetendők.