Művészettörténeti leírás
Vértesszentkereszt
A
Vértes hegységben, Pusztavám, Oroszlány és Bokod
települések által határolt erdős terület egyik magaslatán egyházi épületek
maradványai állnak. Közülük a kváderfalú, nagyméretű
templomnak és a tőle északra elhelyezkedő kolostor keleti szárnyának a romjait
a szakirodalom Rómer és Henszlmann óta ismeri, és a vértesszentkereszti apátság
néven jegyzi.
[1] A
templom előtti előcsarnok alapjait, a kolostor korábban ismeretlen, négyzetes
udvar körüli részleteit és a hozzá az északnyugati részen kapcsolódó, törtkőből
emelt, kisebb templom alapfalait ásatások tárták fel (1. kép).
[2]
A kisebb templom a délről mellette
állt, egytraktusos kolostori szárnnyal, az együttes legkorábbi része.
[3] A
templom eredetileg osztatlan hajóból és ehhez keletről csatlakozó, keskenyebb,
egyenes záródású szentélyből állt. A szentély két oldalához utóbb téglából
egy-egy négyzetes, kívül-belül köríves apszissal bővített kápolnát emeltek.
A háromhajós nagytemplomot három
pillérpár tagolta, a hosszházat egy-egy falvastagságnyival
szélesebb kereszthajó bővíti, kelet felé szentélynégyszög csatlakozik hozzá. A
hosszházba három bejárat vezet.
[4] A
kereszthajó nyugati szögleteiben csigalépcsőre utaló alapozásokat látunk, a
keleti oldalon egy-egy köríves apszist. A szentélynégyszög északi és déli
falához hasonlók csatlakoznak, keleten pedig a tőlük
szélesebb főapszis.
A felépítményből nagyrészt csak az
alsó kősorok állnak. A mellékhajók nyugati végének és a szentélynégyszög
délkeleti sarkának esetében a maradványok az egykori boltozatok magasságát is
elérik (2. kép - 3. kép).
[5]
A templomon kívül és belül lábazat
fut körbe.
[6] A
külső a keleti részeken gazdagabb tagolású, míg nyugatabbra egyszerűbb.
[7] A
keleti részeken a lábazatról lizénaalátétes
féloszlopok emelkednek, ezek fenn ívsoros párkányt tartanak
(4. kép).
[8] A
nyugatabbi részeken elmaradnak a függőleges faltagolók.
[9]
A belső lábazat tagolatlan lépcső,
amely alacsonyabban végződik a külsőnél.
[10]
Rajta a szentélynégyszög, valamint a kereszthajó keleti szögleteiben
háromnegyedoszlopok állnak.
[11]
A hosszházban csak a négyezeti pillérekkel szemben és a nyugati falon
alkalmaztak lábazatról induló elemeket, amelyek itt pilaszter
előtti félnyolcszögű oszlopok.
[12]
Rajtuk kívül a falakat konzolok tagolják.
[13]
A diadalív pillérei és a hajók közti pillérek magas, nyolcszögletű székeken
emelkednek.
[14]
Az első két pillérpár nyolcszögletes, a harmadik a
diadalív pilléreihez hasonlóan kötegelt (5. kép).
[15]
Kozák Éva és Sedlmayr
János megállapítása szerint a templomot kétféle koncepció szerint építették. A
lábazat fölött jelentkező váltást a falvastagság csökkentésében és ezzel
összefüggésben a keleti homlokzatokon falpillérek bevezetésében látták.
[16]
Véleményünk eltér az idézettől: az építéstörténetet mi az eredeti terven
alapuló módosítások sorozataként rekonstruáljuk. A rekonstrukció kiindulópontja
a külső lábazat egységes terv szerinti, egy építésmenetben való kivitelezésének
a megállapítása.
[17]
A külső lábazattal együtt készült az északi kapué is.
[18]
A felmenőben a bélletet, és ennek megfelelően a falvastagságot is az eredeti
tervnek megfelelően alakították. Így nincs okunk a keleti részek faltagoló
elemeinek alkalmazását áttervezéshez kötni. Módosítást inkább ezeknek a nyugati
szakaszokon való elmaradásában látunk. A belső tervén, a szintviszonyokból
következően már ezt megelőzően is változtattak. A lábazati szinten az apszisok
homlokoldalainak a felmenőben egylépcsős visszaugrással való tagolása nincs
előkészítve. Továbbá amíg a diadalívpillérek frontális állású
háromnegyedoszlopaikkal még az eredeti terv részei lehettek, addig a
szögletekben állók az átlós, lábazati szöglet fölé belógó lábazataikkal, már
nem.
[19]
Ezekhez képest a hosszház faltagolása újabb tervezői fázis eredménye, amely a
konzolok alkalmazásának tekintetében a külsőn látott megoldással függhet össze,
a nyolcszögletes formák esetében pedig a belső
pillérekkel. A kötegelt pillérek megépítésekor viszont a terv legrégibb
formáihoz tértek vissza. Ez ugyanakkor az eredeti terv egy, a külső lábazatokon
megfigyelt jellegzetességnek az alkalmazását - a keleti részeknek a
nyugatiaktól való megkülönböztetését - is jelentette. Eredményként a belsőben a
kereszthajó a szentélyrész formavilágának lett a része.
[20]
A déli pillérsor első tagja
lábazatának rokonával a templomhoz utólag épült előcsarnok bejáratán találkozunk.
[21]
A pillér megújítása
[22]
nemcsak az előcsarnok tervével, hanem a mellékhajók nyugati végében, a
boltozatlenyomatok feletti falszakaszok eredeti funkciójával is összefügghet.
[23]
Miután Marosi Ernő a mellékhajókarzatok egykori létére vonatkozó feltételezést
meggyőzően cáfolta,
[24]
ezeket újabb módosításként itt emelt toronypár
maradványaiként értékeljük (3. kép).
[25]
Ezt támasztják alá az északi megfelelő szakaszban talált harangmaradványok is.
[26]
A csigalépcsők kereszthajói karzatokra vezethettek.
[27]
A főhajó faltagolása nem lehet
független az aracsi megoldástól. Ezt azok a
nyolcszögű pillérfők sejtetik, amelyeken a nyakgyűrű nem fordul át a pillérnek
minden, valószínűleg eredetileg a főhajó felé néző, oldalára.
[28]
A felépítmény művészetéről a dísz
í
tőfaragványok tekintetében megközelítőleg teljes képet alkothatunk: az
in situ
fennmaradtak mellé nagyszámú, másodlagos felhasználásból ismertet
[29]
vagy régészetileg előkerültet társíthatunk. A nyugati
és a déli kapuhoz soroltak közt a figurális falsarkok és a hulláminda motívuma
alapján állapíthatunk meg kapcsolatot.
[30]
A pálcaszerűen alakított indához kapcsolódó palmetták karéjait vájatok
tagolják, de nem azonos módon: amíg a délihez soroltakon a vájatolás
az egész felületre kiterjed, addig a nyugatiakon a vájatot a karéjszél peremszerűen
keretezi. E kétféle tagolási mód az akantuszleveleken is megjelenik, a
peremesszélű megoldáshoz gyémántsoros motívum társul.
[31]
Ugyanez a kettősség a belsőben, a pillérekhez sorolható fejezeteken is
kimutatható.
[32]
Az északi pillérsor vonalában álló falpillér
in
situ fejezetét
[33]
az akantuszok részletképzésén és a gyémántsoros motívumon túl
kompozíciós rokonság köti a nyugati kapu oszlopfőjéhez (7. kép - 8. kép).
[34]
A gyémántsoros dísz egy figurális darabon is megjelenik.
[35]
A motívum alapján a hosszház művészetével hozható összefüggésbe a főhajóból
vagy a szentélynégyszögből származóknál
[36]
kisebb méretű zárókő is.
[37]
A gyémántsor itt a háromkaréjos levelek középvájatában jelentkezik (9. kép).
A figurális faragványok nagy részét az oroszlános konzol jellemzői
[38]
alapján a déli kapu mesterétől és környezetéből származtathatjuk. Az
északi kapu fejezetei
[39]
újabb mester művei. A levélfelületek pálcás-bordás tagolása és
karéjcsokrokból álló levélvégek jellemzik a szentélynégyszög
in situ
[40]
és a szentélynégyszög déli apszisára visszaépített
fejezetét
[41]
is.
[42]
Ez utóbbit a többlépcsősen tagolt abakusz (hajlatában levélcsokorral) és a
valódi kehelyperem alapján a főszentély külsején
lévőkkel rokonítható.
[43]
Tóth Sándornak a faragványokra vonatkozó sarkalatos megállapítását, amely
szerint a "stílus nyugatról keletre és lentről felfelé fiatalodni látszik"
[44]
a tatai műromban és a múzeumban őrzött faragványok
alapján kibővíthetjük:
[45]
a stílusfiatalodás iránya e helyen megfordul. Ezeken a szentélyen látott
levélkompozíciók megfelelőivel találkozunk. A fő különbség: a fejezetforma
antikizáló jellegének helyébe kehelyszerű formálás lép, elmarad az abakusz, a
voluták pedig kisméretű, dekoratív mellékmotívummá
redukálódnak. Hasonló voluták a karcsú arányú,
gótikus fejezeteken is megjelennek (10. kép).
[46] Ezek levélkompozíciói és a
leveleiknek ívesen összenőtt frízei is a két idézett darabbal rokoníthatók. A
kehelyszerű formálás tekintetében ezekkel további stílusfiatalodást mutató
tatai múzeumi fejezetek
[47] függnek össze. A
fiatalodás a gazdagon alakított, többrétegű kompozícióban nyilvánul meg.
Közülük a hurkos-indás fejezetek kompozíciós szempontból a kapuk
stílusrétegével tartanak rokonságot, az említett múzeumi darabok viszont
ezektől meglehetősen távol állnak.
Raffay
Endre
[1]
Henszlmann 1865, 206. A templomrommal
foglalkozó alapvető feldolgozások:
Nácz 1899,
168-201
;
Gerevich
T. 1938, 31-33, 70-71, 137, 140,
146-148, 189, 192
; Lux G. 1940, 268-272, 300-303
;
Révhelyi
1957, 447-481
; Révhelyi 1958,
41-70
;
Dercsényi 1961, 62, 63, 78-80, 82
, 83-84
;
Sedlmayr
1970, 291-300
; Marosi E. In
: Árpád-kori kőfaragványok
221-227
;
Marosi 1980, 300-301, 314
;
Tóth 1983,
241, 394-395, 410-411
; Marosi 1984,
22, 75, 94, 95, 99, 103, 104, 106, 107, 109, 114, 117-119, 121, 123, 127, 129,
131, 140, 152, 154-156, 158, 164, 165, 167, 168, 175, 178
;
Pannonia regia
173-178.
[2]
A romterületet legutóbb 1964-71 között kutatták meg:
Kozák É. 1993a. Idevonatkozó korábbi publikációi: Kozák É.
1970, 272-290
;
Kozák É.
1979
;
Kozák
É. 1983, 391-428.
[3]
Az egyeneszáródású templomnak és a kolostor
lakóépületeinek a feltárásáról, maradványainak leírásáról és értékeléséről:
Kozák É.
1993a, 20-26, 52-74. 3. rajz.
[4]
A főbejárat a nyugati oldal közepén nyílt, a mellékhajókba vezetők
pedig a nyugatról számított harmadik pillérközben, helyette újat az északi
kereszthajófalon vágtak (Kozák É. 1993a, 41).
[5]
Az ásatásokat követően a helyszínen, mindmáig elhúzódó rekonstrukciós munka
vette kezdetét. Az in situ
fennmaradt falszakaszokon kívül újonnan épültek
emelkednek. Helyreállították a nyugati és az északi kaput, a szentélynégyszög
keleti és déli mellékapszisát, a szentélynégyszög boltozatából
félbaldachinszerűen megjelenő fantáziamű emelkedik. A pilléreket különböző
magasságig egész
ítették
ki. A helyreállításkor az
anastylosis módszerét alkalmazták, így az időjárás
viszontagságainak nagyrészt eredeti faragványokat tettek ki. Ezek a
helyreállítás bűnös felelőtlenségéről tanúskodnak, annak szomorú elszenvedői:
pusztulásuk rohamos.
[6]
A külső lábazatot az alsó három kősorból képezték ki. Ez a déli oldalon nem
maradt fenn. A régésznő feltételezése szerint ez eredetileg itt is létezett (
Kozák É.
1993a, 33).
[7]
A lábazat tagolása a keleti részeken magas lépcső, párnatag, e fölött lépcső,
amelynek éle helyén vájat fut: Kozák É.
1993a, 51-54. képek, a nyugati
szakaszokon csak a vájatos lépcső jelentkezik:
Kozák É. 1993a, 40, 48.
képek. A kétféle lábazat találkozása az északi kereszthajószáron figyelhető
meg: az apszison még a gazdagabb alakítást tőle jobbra
pedig az egyszerűbbet látjuk: Kozák É.
1993a, 53. kép.
[8]
Kozák É. 1993a, 52-53. képek. A párkány elemei: profilozott ívkonzolos ívek,
fogrovat, párnatag, homorlat, lemez.
[9]
Kozák É. 1993a, 48. kép. A hosszházon a koronázópárkány
is különbözik a keleti részekétől. A régészeti leletek tanúsága szerint itt
profilozatlan csúcsívekből állót rekonstruálhatunk, amely fölött fogrovat,
kettős horony és lemez következett: Kozák
É. 1993a, 42-43.
[10]
Kozák É. 1993a, 13, 47, 58, 60-61, 65, 67-68. képek. A lábazat a
mellékapszisokban elmarad.
[11]
Kozák É. 1993a, 49, 61. képek.
[12]
Kozák É. 1993a, 13, 62. képek, 49. kő. A déli négyezeti pillérrel szembeni
falpillérnek nincs nyoma.
[13]
Kozák É. 1993a, 62-63. képek.
[14]
Kozák É. 1993a, 56-58, 65. képek.
[15]
Kozák É. 1993a, 42. kép. Az aracsi templomban két
nyolcszögű pillérpárt szintén kötegelt követ (
Raffay
2000, 456, 462, 13, 15. kép). A
pillérlábazatok (a déli pillérsor első tagjáénak kivételével) az épület többi
lábazatához hasonlóan attikai tagolásúak. Ezek a nyolcszögű pillérekét és a
félnyolcszögű falpillérekét kivéve saroklevelesek:
Kozák É. 1993a, 45, 49, 52, 57-58, 67.
képek. A fejezetzóna nem egységes. A
nyugati fal valamint a főapszis
in situ
falpillérfői vállpárkány nélküliek:
Kozák É.
1993a, 13, 52, 58. képek. (Vállpárkány nélküli fejezetekkel az
esztergomi lakótoronyban találkozunk, v.ö.
Tóth S.
1983, 394) Viszont a
szentélynégyszög
in
situ fejezete fölött vállpárkányt
látunk. Ez negyedhomorlat, lemez, magas
negyedhenger tagolású. Ez utóbbi tagozat emlékeztet az
apszisok vállpárkányára: Kozák É. 1993a,
61. kép. (A vállpárkányok formai megfelelőivel Aracson,
Ócsán és Jánoshidán
találkozunk). Az ablakok alakításában, valamint a boltozati bordaprofilokban
további módosítások nyomait fedezhetjük fel.
[16]
Kozák É. 1970, 275; Sedlmayr
1970, 271; Kozák É. 1993a, 33, 43.
Mezősiné idézi a szakirodalom korábbi periodizációs
elképzeléseit is: Kozák É. 1993a, 33, 72. jegyzet.
[17]
Az alaprajz a fő vonásait tekintve tehát egységes. Jellegzetességei, amelyek
alapján a gyulafehérvári és a kalocsai kapcsolatai feltételezhetők, az eredeti
tervhez tartoznak. A gyulafehérvári első építész tervével a kapcsolatot Tóth
Sándor a keleti részek elemeiben (kereszthajó mellékapszisokkal,
szentélynégyszög, diadalívpillérek) látja: Tóth
S. 1983, 410. A kalocsai második
székesegyház kereszthajójának északi szárában a vértesszentkereszti
pozíciójának megfelelően az északnyugati szögletben csigalépcső emelkedhetett.
Lépcsővel a déli oldalon is számolnunk kell: az itt a kereszthajószárhoz
kívülről kapcsolódott (v.ö.
Henszlmann 1915, 43-53).
[18]
Kozák É. 1993a, 48. kép. A lábazat
jellegzetessége, hogy a tagolás nem fordul ki a homlokzati síkra, hanem ott
mintegy leszelve jelentkezik. Ez a megoldás az esztergomi lakótorony
kettőskapujáéra emlékeztet (v.ö.
Tóth S. 1983, 394).
[19]
Az átlós beállításról a lábazatokon kívül a szentélynégyszög délkeleti
szögletének fejezete is tanúskodik: Kozák
É. 1993a, 61. kép.
[20]
Hasonló megoldást az aracsi
templom egyszerűbb felépítményi szerkezetén belül látunk:
Raffay
2000, 462, 30, 31. kép.
[21]
A lábazatok tagolása: lemez, negyedhomorlat, pálca:
Kozák É.
1993a, 55, 63. képek. Az előcsarnokot utólag, de még a 13. század
elején építették: Kozák É. 1993a, 36, 52. 140. jegyzet.
[22]
Nem valószínű ugyanis, hogy a pillér megépítésével az előcsarnok kivitelezéséig
vártak volna. Pillércsere feltételezése: Tóth
S. 1983, 394. 8. jegyzet.
[23]
A felfalazás mára csak az északi oldalon maradt fenn:
Kozák É. 1993a, 62. kép.
A déli oldalon ez a harmincas években még fennállt:
Kozák É. 1993a, 13. kép.
[24]
Marosi 1984, 155.
[25]
A tornyokat a templom 18. századi bontását dokumentáló forrás alapján szokás
feltételezni. Ezeket idézi: Kozák É. 1993a, 99, 33. jegyzet. A tornyokat a
szakirodalom korábbi feltételezései alapján (
Lux G. 1940, 272, 302; Révhelyi
1958, 452, 457.) a kereszthajó fölött képzeli el:
Kozák É.
1993a, 32. Az északi megfelelő pilléren javítás vagy megerősítés
nyomai nem maradtak fenn. Ócsán a toronypár
helyét szintén tervmódosítás jelölte ki. A tornyok belső sarkait tartó pillérek
itt szintén nyolcszögletűek, ezeket itt sem toronytartásra tervezték, újabb
funkciójukat mindmáig teljes
ítik.
[26]
Kozák É. 1993, 49.
[27]
A méretek alapján a keresztszár
egészére kiterjedő kétszintességre gondolhatunk (Takács
a kalocsai második székesegyház kereszthajószáraiban tételez fel
karzat-kápolnás megoldást: Takács 2000,
309). Ez felveti a kérdést: nem kell-e az
árkádsort az aracsi megoldáshoz hasonlóan a
diadalívpillérig azonos magasságban végighúzódó, egységes sávként rekonstruálni
(Raffay 2000, 15. kép)? A feltételezés
nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy a vitatott szakasz a külső tömegben
egységes kereszthajóként jelent volna meg.
[28]
Révhelyi 1958, Fig.
21. Aracson a nyolcszögű pillérek a padlótól a főhajó
boltválláig tagolatlan egységként emelkedő pillér-falpillér egység részei
voltak (v.ö.
Raffay 2000, 464,
465. 16. kép).
[29]
A 18. század végén a templom köveinek nagy részét a csákvári
és a tatai Esterházy parkokban emelt műromok számára bontották ki az eredeti
építészeti összefüggésükből. A csákvári darabok ma
már a tatai Kuny Domokos Múzeumban vannak.
Másodlagosan felhasznált vértesszentkereszti faragványokat a
szendi templom is őriz.
[30]
Kozák É. 1993a, 1. kő, 16. kő, 17. kő.
[31]
Kozák É. 1993a, 7. kő; Marosi 1984, Abb.
305. A gyémántsor a levelek bordáit díszíti.
[32]
Peremes karéjok gyémántsorokkal:
Gerevich T. 1938,
CXXIX. t. (felső kép);
Révhelyi 1958,
Fig. 27, 30-31. A déli kapuhoz sorolt faragványokhoz állnak
közelebb: Nácz
1899, XCI, XCII. sz.;
Marosi 1984, Abb. 132. fejezetek. A gyémántsort
nem alkalmazó akantuszt
ípus jól
megfeleltethető az esztergomi lakótorony fejezeteiével, de köztük nincs
stíluskapcsolat. Az esztergomi levelek bordáit tagoló elemek (felfelé szélesedő
vájat, felette félhold alakú véset és furatlyuk) alkalmazása a vértesi anyagra
nem jellemző, bár nem is ismeretlen (lásd a katalógust). Az esztergomi
kapcsolatra további részletmotívumok utalnak: szárnyas lény tollazatának
lángnyelvszerű tincsmotívuma (
Gerevich T. 1938,
CXXIX. t. felső kép.),
fejezet kelyhét osztó gyűrű (
Nácz 1899, LXVII.
sz.) szalaggal átkötött csigásodású
voluta (Kozák
É. 1993a, 2. kép, a jobb oldali
fejezet), pödrött végű karéjos levelek (Kozák
É. 1993a, 48. kő), a "
pármaias" levéltest-mot
í
vum (lásd a katalógust). A lakótoronynak elsősorban modenai
eredetű kompozíciós megoldásai (a szalagos volutájú
műromi fejezetet kivéve) Vértesen nem jelentkeznek (v.ö.
az alábbi jegyzettel).
[33]
Kozák É. 1993a, 13. kép. A kompozíción az alsó levélsorból önálló sávot
alkotó szárak emelkednek, amelyekhez leveles indák csatlakoznak. A fejezet
kompozíciós megfelelőjével Karcsán találkozunk (a
déli fal egy párkánykonzolán). Az alsó zóna
levéltípusai különböznek ugyan, de a vértesi megfelelőjét a konzol mestere
szintén ismerte és provinciális leszármazottját a déli karzattartó pillér déli
oldalán alkalmazta. E mestert a nyugati kapu esztergomi eredetű kőfaragó előzte
meg. Ebből a vértesi korai faragványoknak Esztergomtól való elhatárolása
következik (v.ö. a fentebbi jegyzettel).
[34]
Kozák É. 1993a, 7. kő.
[35]
Révhelyi 1958, Fig.
26.
[36]
Nácz 1899, XLIV. sz.;
Kozák É. 1993a, 61-61. kő.
[37]
Kozák É.
1993a, 64. kő.
[38]
A jellemzők: peremmel keretelt,
fúrt közepű, domborodó felületű szem, csavarodó végű szőrcsomók (
Marosi
1984, Abb. 305).
[39]
Kozák É. 1993a, 48. kép.
[40]
Kozák É. 1993a, 61. kép.
[41]
Nácz 1899, LXXXIII. sz.
A rajz a részleteket tekintve nem megbízható.
[42]
A karéjcsokros végű levéltípus rokonai Karcsán, az
északi karzattartó pillér északi oldalán fordulnak elő:
Dankó
1998, 11. oldali alsó kép (a felirata helytelen).
[43]
Kozák É. 1993a, 52. kép, 294-295. 36. kő, 296. 42. kő.
[44]
Tóth S. 1983, 394. 8. jegyzet.
[45]
Révhelyi 1958, Fig.
8, 34-35.
[46]
Kozák É. 1993a, 297. 46-47. kő.
[47]
Gerevich T. 1938, CXXX. t.