Művészettörténeti leírás
Zselicszentjakab
A kolostor romja Kaposvár
határának délkeleti részén, a Kapos folyó völgye fölött emelkedő dombvonulat
peremén áll. A rommező északi szélén külön elhelyezkedő kápolnamaradvány mindig
látható volt, a templom és a déli oldalához csatlakozó kolostor töredékeit a
60-as években végrehajtott feltárás és konzerválás tette hozzáférhetővé
(régész: Nagy Emese, építész: Zádor Mihály). A falak téglából épültek, egyes
finomabb megmunkálást igénylő részleteket faragott kőből állítottak elő. A
feltárt maradványok a konzerválás óta az itt-ott elvégzett állagmegóvások
ellenére fokozatosan romló, de talán még nem menthetetlen állapotúak.
Az
alaprajzon (1. kép) központi helyet elfoglaló templom a feltárásnál 900
évvel korábbi alapítás időszakából származtatható, és romja, amelyből a
legmagasabb álló falrészlet (a kerengőnél) mintegy másfél embermagasságnyi, az
egyik legjelentékenyebb hazai épületmaradvány a 11. századból. Keletkezése jól
adatolt; alapítója, Ottó somogyi ispán, majd nádor, az első magánszemély,
akinek egyházépítő buzgalma számunkra műemléken is érzékelhető; elrendezése,
amelyet a maradékokból következtethetően szokatlan térbeli megoldások
jellemeztek, társtalan. A centrális kápolna a 13. században épülhetett, és
hasonlóan viszonyul a kolostortemplomhoz (2. kép), mint egy-egy
megfelelője Jákon és Kisbényben (Bíňa, Szlovákia), alaprajzilag pedig - lévén
nyolcszögű és sokszöges szentélyű - a soproni Szent Mihály-templom mellett álló
Szent Jakab-kápolnával egyezik. Funkcionálisan a helyzetből adódó rokonság
lehet a mérvadó: míg az utóbbi a plébániatemplom temetőkápolnája volt, az
előbbiek maguk szolgáltak plébániatemplom gyanánt a monostor mellett.
[1]
A
templomhoz képest igen kiterjedt, erődítettnek ható kolostor alaprajza
lényegében 1400 körüli átépítés szokásos elrendezést mutató eredménye;
elődjéből csak részletek voltak kimutathatók.
[2]
A
templomot (3. kép), amelynek 1400 körüli átalakítására csak ásatási
megfigyelések utalnak,
[3]
nagyjából 5:4 arányú, hosszanti
téglalapra szerkesztették, amelyhez kelet felé hozzáadták a szentély keskeny,
kissé megtoldott félkörét. A szentély szélességének megfelelően belül a keleti
és a nyugati fal közelében két-két oszlopot helyeztek el, amelyek közül
háromnak a lábazata in situ
fennmaradt.
[4]
További négy, ezekkel egyvonalban
álló támaszra utaló, de a szokásosnál melyebb alapozás került elő a templom
középső és keleti részén.
[5]
E nyomokból azonban nem
rekonstruálhatók mellékhajókat elválasztó támaszsorok, mert a templom oldalsó
részei két-két szakaszon szélességük nagyobb részében falakkal voltak
elrekesztve. Az egyik ilyen elrekesztés a keleti falhoz csatlakozott, és az
ehhez közelibb támaszalapozások vonaláig terjedt, a másik a templom közepe - a
többi támaszlapozás - és a nyugati oszloppár vonala között helyezkedett el.
Emellett a támaszközök sem voltak egyformák, a keleti oszloppár jóval közelebb
állt a végfalhoz, mint a nyugati, és ez szűkebb fesztávot is adott, mint az. A
négy mélyebb támaszalapozás viszont a templom közepétől közvetlenül keletre eső
kiszélesedést közrefogva - és a keleti oszloppárt erősen megközelítve -
nagyjából négyzetes felületet jelöl ki.
A
falakon az épület tagolódását lizénák jelzik. Az alapozásokat egyenletes
vastagságban úgy készítették, hogy e kiugró tagok elférjenek rajtuk. A sarkokon
e lizénák - csak az északkeletin nincs eredeti maradvány - erősítésnek hatnak.
A nyugati oldalon a külső szentélyszélességnél valamivel keskenyebb, összefüggő
kiugrás látható, amely minden bizonnyal bejárat helyét jelzi. Az oldalfalakon a
falvastagságnak megfelelő szélességű lizénák jelentkeznek az oldalterek
elrekesztett részeinek végeinél - a déli oldalon végig eredeti maradványokkal.
Keskenyebb lizénák mutatkoznak a nyugatabbi elrekesztések szakaszában és a déli
oldalon a kelet felé következőben is középen; a legkeletibb szakaszban nincs
olyan eredeti falmaradvány, amelyen efféle lizéna nyoma megmaradhatott volna.
Négy még keskenyebb, faloszlopszerű lizéna tagolja az apszis külső felületét
(6. kép). A belsőben világosan kivehető lizénanyomok mutatkoznak - a külsőknek
megfelelő szélességben - a nyugatabbi lerekesztések keleti végén, egymás felé.
A keleti és a nyugati falon pedig erősebb kiugrású falpillérek látszanak, az
oszlopoknak megfelelő helyzetben.
Az
elrendezés egészét mindezek után is csak az arányok segítségével lehet
elképzelni. A három keletibb szakasz - igaz, csak durva közelítéssel - egyforma
hosszúnak vehető, a nyugati viszont jóval rövidebb. E szakaszt mellőzve az
alaprajzon nagyjából négyzetes felületet kapunk, amelyen a hosszanti
harmadolásnak széltében az apszis fesztávja felel meg. Így kifejezetten
centrális - vagy, ahogy olykor már jelezték, bizáncias
[6]
- megoldás körvonalai rajzolódnak
ki: nyugati szakasz narthexnek tekintendő, a négy mélyebb támaszalapozás pedig
kupolahordásra szánt műnek, olyan kilencosztatú belső közepén, amelynek kereszt
alakban csatlakozó részei kiemelt, sarokterei pedig alárendelt szerepet
játszottak. A nyugati oszloppár ezek szerint, amelynek
in situ lábazata lepusztult, de láthatóan tagozott volt, a
narthex és a
naos közötti hármas árkádívet tartott, a keleti pedig, amelynek
lábazatai tagozatlanok és díszesek, a szomszédos kupolatámaszpár és a keleti
fal közét felezve két-két hosszanti ívet vehetett fel. A sarokterek a narthex
lépcsőalapnak vélhető falmaradékai alapján karzatosnak foghatók fel. A karzat
feltehetően az oldalsó keresztszárak fölött is áthúzódott, mivel a keleti
szakaszhoz külön lépcsőnyom nincs.
[7]
Ez
a kép a kőleletek segítségével még valamelyest kiegészíthető. A keleti
lábazatpár 54 cm átmérőjű felső felületéhez jól illik egy csavart alakban
váltakozva éles és domború tagokkal díszített oszloptörzs-töredék (
Tóth S.: 11-12. század, 5. kép),
és hozzávetőleg igazodhat egy lepusztult fejezettömb is, amelyen levélnyomok
látszanak.
[8]
Nem kapcsolhatók viszont a
templomban fennmaradt lábazatokhoz - ideértve azt az attikai profilú töredéket
is, amely a délnyugati oszlop helyén fekszik - azok a volutákkal és változatos
indás, palmettás dísszel ellátott, egyező formájú vállkőfejezetek, amelyekből
az ismert töredékek tanúsága szerint legalább négy példány volt, mivel ezekhez
jóval vékonyabb törzsek tartoztak, mint azokhoz (vö.
V.3).
[9]
E vállköveket minden bizonnyal
karzatnyílások osztására alkalmazták.
Építéstörténetileg
az 1400 előtti időszak nem mindenben világos. Az alapítólevél szerint Ottó
ispán a monostort Szent Jakab hegyén, e szent tiszteletére emelt, de régisége
és elhanyagoltsága folytán már pusztán álló templom birtokba vételével
létesítette.
[10]
Az ásató utal arra, hogy az
alapfalakban észlelte a templom nyomait, de bővebb felvilágosítást nem nyújt.
[11]
Jelenleg két olyan átalakítási nyom
látható, amely akár illusztrálhatná is az alapítólevél adatát, - de az építés
közbeni tervmódosítás lehetősége egyik esetben sem zárható ki. A szentélyben,
amely rövid előszakaszra és apszisra tagolódik, a kibukkanó alapozás
egybefüggő, nyújtott ívet mutat. Ez kissé aszimmetrikus helyzetű is, így a déli
oldalon az apszis eléje lépő beugrásának alját álló téglákkal kellett
kialakítani. A déli oldalfalban a keresztszár nyugati szélénél befalazott
nyílás tűnik fel, amelynek keleti kávája kívül az osztólizéna középső részének
sérülésében bukkan elő.
[12]
Míg e nyomok kezdeti módosításokra
vallanak, egyes kőleletek 12. és 13. századi építőtevékenységre utalnak, de
ennek megfelelő átalakítási nyomok a templom falmaradványain nem láthatók.
[13]
A
fentebb felsorolt kőfaragványok dísze stílusban egységesnek látszik, de
motívumaiban elég sokféle. Valamennyi vállkőre jellemző a rövid oldalakat
felező vaskos, domború tag, amelyet a belőle kinyúlóan a volutás hengertagra
tapadó és ezt mintegy támasztó hármas karom madárlábnak jellemez. A
hengertagvég volutája, ahol megfigyelhető, hozzákapcsolódik a hosszoldal
díszéhez. A felület tagolását a sarokmezők díszének többféle kezelése jellemzi.
Egy példányon nincs elkülönített sarokdísz, a többin ez álló palmetta, amelyet
két darabon keskeny léctaggal el is határoltak. A keskeny és a hosszú oldal
dísze, amennyire megítélhető, minden esetben más-más motívumú. A két keleti
lábazat lejtős felületeit - elsősorban sarokiránt - kinyúló, félpalmettapáros
formákkal látták el (7. kép - 8. kép). Mindezeknek leggyakoribb részletformái a
peremvájatos, kerekedő végű, domború, lapos vagy éles közepű közbülső ujjak. Az
oszlopfő alakja és levélmaradékai korinthoszias díszt sejttetnek. A
levélmaradékok gerinctaggal felezett formákra utalnak, amelyek laposan
kontúrozott, tüskésen felnyúló, ékmetszéssel tagolt elemekből álltak. Ezek két
egymás melletti levélcsonk egyikén csak a gerinctaghoz, másikán hajlatosan,
egymáshoz is kapcsolódnak (Tóth S.:
11-12. század, 7. kép).
[14]
Ez
a díszítésmód megfelel az alapítás korának. Az oszlopfőtöredék részleteinek
rokonai az 1050 előtti időktől az 1100 körüliekig keltezhetők. A két legrégibb
példány egy-egy veszprémi és feldebrői korinthoszias fejezet, ahol a
Zselicszentjakabon egymás mellett álló kétféle formálásmód külön-külön jelenik
meg.
[15]
Tihanyban hasonló levéltípus
átformált változata tűnik fel (V.1).
A későbbi példányok közül elsősorban a dombóiak említendők (
V.11), de előfordulnak efféle levelek a
pécsváradi domborművön (V.4),
Pécsett (Tóth S.: 11-12. század, 10.
kép), és Sárvármonostoron (V.6-7)
is. Az egymással nem összekapcsolt, soktüskéjű zselicszentjakabi levélelemek
legjobb párhuzamai, úgy tűnik, egy Mohácson előkerült oszlopfőtöredéken
láthatók.
[16]
A zselicszentjakabi vállkövek és
lábazatok típusát és díszítőstílusát máshonnan nem ismerjük, de részleteikből
sokirányú hazai kapcsolatukra lehet következtetni. A keletkezés szempontjából
azok a hasonlóságok a legfontosabbak, amelyek az 1060 körül létesült
szekszárdi, tihanyi, visegrádi (bazilita) apátság felé mutatnak. Szekszárd
esetében a régebben már említett hasonlóságokhoz itt hozzáteendő az, ami egy
ottani fejezet- és egy somogyi hosszanti vállkődísz (
Tóth S.: 11-12. század, 11-12. kép) között vonalvezetésben
mutatkozik.
[17]
A többihez ld.
V.3.
Tóth Sándor
[1]
V.ö.
Zádor 1964, 47-48 (későbbi keltezéssel). A párhuzamokhoz ld.
Gervers-Molnár 1972, 39, 54, 58;
Sopron műemlékei, 418-422. Figyelemre
méltó a Szent Jakab titulus ismétlődése e körben (Bényt kivéve). A somogyi
kolostor sokszögű temploma nyilván másnak volt szentelve.
[2]
Nagy
E. 1973, 338. V.ö. Zádor 1964,
51-52 (későbbi keltezés).
[3]
Nagy
E. 1973, 338: "Erről vallanak a körülfalazott, megvastagított
oszloplábazatok, s a pusztulási törmelékben talált behullott boltozati
maradványok." Az építkezés keltezéséhez 1392-ben kiadott pápai búcsúengedély
lehet irányadó: Vat I/3 195.
[4]
Nagy
E. 1973, 338; Pannonia regia, 71-72 (Nagy E.);
Zádor 1964, 34 (20/A kép: feltárási felvétel az északnyugati
lábazattal).
[5]
Pannonia
regia, 71.
[6]
Pl.
Árpád-kori kőfaragványok, 18 (Marosi E.);
Pannonia regia, 72.
[7]
A karzat a narthexre is
kiterjedhetett. Szintjére nézve támpontot nyújthat az északnyugati saroktérben
- de csak ott - megfigyelhető alacsony dongamaradvány.
[8]
V.ö.
Pannonia regia, I. 15-17.
kép. A nyugati részükön - bizonyára égés következtében - teljesen lepusztult
lábazatok téglával körülfalazva kerültek elő: ld.
Zádor 1964, 22. kép, v.ö. 3. jegyzet is. A fejezet lepusztulását
ugyanaz a tűzeset okozhatta.
[9]
Az attikai profilú töredék
közöletlen. A vállkövekhez v.ö. Tóth S.: 11-12. század, 12. kép;
Pannonia regia,
I.1, I.4. kép is.
[10]
Igitur
in monte Sancti Jacobi apostoli, qui est iuxta ripas fluvii Kapus nominati,
erat in honore sancti predicti ecclesia nimia vetustate et neglectu iam
deserta, ... tamen istam ... a dominis meis quaesivi et impetravi ... Igitur
monasterium Deo Sanctoque Jacobo construxi ...:
DHA 172-173.
[11]
Mint 6. jegyzet, 91, ill. 71.
[12]
A kolostorból a templomba vezető
bejárat e befalazást követően csak a keleti szakasz nyugati felében lehetett,
mivel egyedül itt nincs eredeti felmenő falmaradvány a déli oldalon.
[13]
12. századi egy kisméretű oszlopfő
töredéke (Pannonia regia, 105-106: I-48.), 13. századi pl. egy
nagyobb, durva faragású, levéldíszes fejezetfrízrészlet, talán kapubélletből
(közöletlen).
[14]
Ld. mindehhez a 8-9. jegyzetben
idézett képeket, továbbá Pannonia regia, I.9. képet is. Az északi lábazat déli
részén a feltáráskor jóval több látszott a díszítésből, mint ma.
[15]
V.ö. ehhez
Pannonia regia, 56-57 (I.
7-8. kép); Tóth S.: 11-12. század, 8-9.
kép.
[16]
Pannonia
regia, 78-79 (I-21.).
[17]
V.ö.
Pannonia regia, 54-55, 68.