Paradisum Plantavit
   
Köszöntés
 
Vissza
Történeti katalógus
 
 
Tanulmányok
 
Impresszum

Művészettörténeti leírás

Az Esztergom-szigeti bencés apácakolostor

Az esztergomi Prímás-szigeten a múlt században még látható romokat először Knauz Nándor azonosította a történeti forrásokból ismert apácakolostorral. [1] Alapításáról nincsenek adataink, de az ásatáson talált Szent László érmek és egy, a romterületről az esztergomi Balassa Múzeumba került, ugyancsak 11. századi akantuszleveles oszlopfő tanúsága szerint királyságunk első századában építhették (1. kép). [2] 1136-ban már biztosan állt, Márton comes 1141-46 között írt végrendelete szerint II. Béla ekkor tartott tanácsülésének színhelye in conventu Strigoniensi... in insula abbatiae monialium ubi est ecclesia S. Mariae... [3] A 13. században különböző oklevelek többször is említik a kolostor birtokait, s 1276-ban Margit szentté avatási perében több, név szerint felsorolt apácát hallgatnak ki a szigetről. 1304-ben Henrik bán fia János kifosztja a kolostort, de már a következő évben - s utána többször is - örökségek és vámjövedelmek gyarapítják az apácák vagyonát. Utoljára Oláh Miklós említi 1536-ban a kolostort, amely valószínűleg Esztergom török ostromai során válhatott rommá. A 16. század végén készült metszetek már nem jelölik. [4]

A terület régészeti kutatása csak századunkban indult meg, 1937-ben Paulovits István, 1953-ban Zolnay László, 1959-ben és 1966-ban Bertalan Vilmosné kisebb ásatásai során középkori sírok és falmaradványok kerültek elő. [5] 1979-1992 között magam végeztem a kolostor teljes feltárását célzó ásatást a területen, amely nagymértékben igazolta a történeti adatokat. A korai leletek és egyéb megfigyelések szerint az esztergomi egyike volt a négy legkorábbi magyarországi apácakolostornak, amelyek közül kettőt - a veszprémvölgyit és a somlóvásárhelyit - még Szent István alapította, s mind a négy a királyi család központjainak közelében állt. [6] Ez a tény alapításuk céljára is rávilágít, a dinasztia egyedül maradt asszonyainak menedékét, a leányok nevelését biztosíthatták.

A hatalmas - több mint 4000 négyzetméter - kiterjedésű esztergomi kolostor együttes a Prímás-sziget északi oldalán, közvetlenül a Duna partján állt, területét masszív, méteres vastagságú kőfalak határolták (2. kép). Felmenő falait a múlt század óta elhordták, így az épületek egymáshoz való viszonyát esetenként nehéz meghatározni. A templomhoz dél és nyugat felől csatlakozó, kissé szabálytalan alaprajzú kolostorrészt többször is megújították ill. átépítették, a kőből épült helyiségektől nyugatra - a kerítőfalon belül - elterülő gazdasági udvaron sok, különböző korú sütő- és füstölőkemencét, többszörösen feltöltött járószinteket figyeltünk meg.

A kolostor temploma 30 m hosszú és 17 m széles, háromhajós bazilika, a 7,5 m széles főhajó kelet felé félköríves apszissal, a keskeny oldalhajók egyenesen záródnak. Toronyalapozás nyomait nem találtuk, de a főhajó nyugati végében karzatra utaló alapfalak kerültek elő. Amennyire a kitermelt falak alapján megállapítható, egyetlen bejárata a kolostor felé, a déli fal közepén volt. Falazótéglákból rakott padozatát csak az északi oldalhajóban találtuk meg, a többi részen hatalmas - múlt századi - beásások semmisítették meg a járószintet. A templom belsejében a törmelék között sok vakolat töredék került elő, többrétegű fehér, vörös, kék és okkersárga festéssel. A töredékek túl kicsik ahhoz, hogy figurális minta elemeit megállapíthassuk, szélesebb és keskenyebb színes sávokat, pontokat mutatnak. Egykori üvegablakokra utalnak a szórványként előkerült ólomcsíkok. A falak igen mélyre nyúló alapozásában római köveket is beépítettek, az itt-ott megmaradt felmenő falak kváderkövekből épültek. Faragott kő igen kevés került elő, egy-két vékonyabb oszloptöredéken kívül a templomhoz tartozhatott az a 12. századi kockafejezet, amelyet Bertalanné a törmelékrétegben talált (3. kép). Későbbi átépítés maradványai lehetnek a beásásban talált gótikus bordatöredékek. A templom alaprajza az egyenesen záródó, igen keskeny oldalhajókkal a 11. század utolsó negyedére utal. [7]

A kolostorszárnyak dél és nyugat felől csatlakoznak a templomhoz, dél felől egy szabálytalan négyzet alakú belső udvart alkotva. A legkorábbi - 25 m hosszú és 9 m széles - épület a templommal nagyjából párhuzamosan az udvar déli oldalát zárta le, belsejében osztófalak és tartóoszlopok nyomait találtuk. Az épület megújítását jelzi az, hogy közvetlenül egymás mellett két alapfal húzódik, a korábbit a második fal építésekor bontották vissza. A második épületet leletanyaga a 12. századra keltezi, bejárata az épület közepén az udvar felé nyílt. Az udvart keletről határoló helyiségsort a bennük talált kályhamaradványok szerint még a 16. század elején is használták, hasonló korú leletanyag került elő a templomhoz nyugat felől csatlakozó helyiségekben.

Az udvar közepén, 190 cm mélységben egy rendkívül érdekes temetőkápolna alapozását tártuk fel. Kelet-nyugati irányú falai a temploméval párhuzamosak, de annak agyagba rakott alapozásától eltérően ezt erős habarccsal kötött nagy kövekből, rendkívül gondosan építették meg. Belvilága 4 x 4 m, amelyhez kelet és nyugat felől egy-egy félköríves apszis csatlakozik (4. kép). Bejárata dél felé nyílt, ezt csupán a megmaradt alapfalak fölött jóval magasabban megtalált, téglalap alakú, egy sor kőre terített habarcsos járószintből állapíthattuk meg. Sajnos a nagy mélységig végzett visszabontás a kápolna belsejében mindent megsemmisített, de egy, északról hozzáépített sírfülke egyértelműen jelzi rendeltetését.

Az épület korát nehéz megállapítani, hasonló alaprajzú sírkápolnákat nyugaton inkább csak a 4-5. századi ókeresztény temetőkből ismerünk. Egyetlen középkori párhuzamát Burgenlandban, Lékán találtam, a vár alatt tártak fel egy teljesen ép, hasonló méretű és alakú épületet (5. kép). Eredetileg csak a boltozatán volt egy kerek nyílás, mai bejáratát az újkorban vágták. Rendeltetése kérdéses, egyesek ciszternának tartják, mások Kultraumnak nevezik. Az első feltételezésnek maga az épület alaprajza, gondos építése és az apszisokba vésett keresztek mondanak ellent, a második viszont önmagában eléggé semmitmondó.

A templomot rendkívül sűrű, hosszan használt temető veszi körül, s magában az épületben is temetkeztek. A keletről csatlakozó temetőrészt nem lehetett kutatni, de az ott lévő ház építésekor is találtak sírokat. Az északi oldalon kizárólag fakoporsós sírokat tártunk fel, a sokszorosan egymásba ásott sírokban kevés melléklet volt, néhány érem és apró réz ékszerek. A temető határát itt nem tudtuk megállapítani, a Duna már évtizedek óta mosta ki a csontvázakat. A templom északi falához utólag egy osszáriumot építettek, igen sok koponya és hosszúcsont volt benne.

A déli oldalon, a kolostor belső udvarán is nagyon sok sírt tártunk fel, ezen a részen téglából vagy kőből épített, kőlapokkal fedett sírok váltakoztak a fakoporsós temetkezésekkel. Némelyiknek oldalát római tetőcserepekből rakták, az egyiket pedig egy gyermek szarkofág fedelével fedték. Ugyancsak itt találtuk az egyetlen díszített középkori sírlapot, bevésett, hosszúszárú, körbe foglalt kereszttel. Az épített sírokat is többszörösen használták, igen sokukban a bolygatatlan váz mellett a sír széléhez vagy a lábrészhez kotort idegen csontok is voltak. Ezen a részen sokkal több volt a melléklet, aranyból és ezüstből készült sima és S-végű hajkarikák, gyűrűk, öv- és pártaveretek, aranyszállal átszőtt gallér és egy kis ezüst kereszt is előkerült. Utóbbi egy gyermek váz nyakában volt, amelynek fogsorán 12. századi érmet is találtunk. Más sírokban is találtunk halotti obulusokat, többnyire 12. és 13. századi pénzeket.

A kolostor sűrűn benépesült templomkörüli temetője komoly problémát okoz, ugyanis mindegyik részén, sőt a templom belsejében is közel azonos arányban tártunk fel férfi-, női- és gyermeksírokat. Nem különül el tehát a kolostor lakóinak a temetője, s kérdés egyáltalán, milyen vegyes populáció temetkezhetett a kolostorban?

A hosszú éveken keresztül folytatott ásatás feldolgozása még nem fejeződött be, így ez a rövid beszámoló sok kérdést hagy megválaszolatlanul. Ezek között a legfontosabb a temetőkápolna kérdése, hiszen ebben a korban egyedülálló alaprajza mindenképpen figyelmet érdemel. Annyi bizonyos, hogy tájolása pontosan megfelel a temploménak, tehát összefüggésük kétségtelen. Talán arra a kérdésre is sikerül választ találni, pontosan mikor és kinek a számára épült, s ez egyúttal a kolostor alapításának egyelőre homályba vesző időpontját és körülményeit is megvilágíthatja. [8]

Lovag Zsuzsa


[1] Knauz 1865, 88-89.

[2] Gerevich 1938, CII. t. 3; Horváth I. 1979, 72. t . 6.

[3] Knauz 1865, 84-85; MES I. 87.

[4] A kolostorra vonatkozó történeti forrásokat, irodalmi és ásatási ill. terepbejárási adatokat összegyűjtötte Horváth I. 1979, 171-173. 8/13. sz. lelőhely.

[5] Ásatási jelentések: Paulovits I.: Magyar Nemzeti Múzeum Adattára, 20. E. I.; Zolnay L.: MNM Adattára 51. E. II. és 80-1953, 101; Bertalan Vilmosné előzetes ásatási jelentései: Régészeti Füzetek 13-1960, 104-105, 20-1967, 80.

[6] Tóth E.: Legkorábbi apácakolostoraink történetéhez (A bökénysomlói Üdvözítő kolostor). Kézirat.

[7] Az épület arányainak a garamszentbenedeki bazilikához való hasonlóságára és korhatározó jelentőségére Tóth Melinda hívta fel a figyelmemet, szívességét ezúton is köszönöm.

[8] A kolostor feltárásáról eddig megjelent publikációk: Lovag 1979, 87-93; Lovag 1990, 97-101.