Művészettörténeti leírás
Sárvármonostor
A
szatmárbeli Sárvár nevű hely a krasznamenti lápvidéken, Nagyecsed községtől
délre fekvő csekély kiemelkedésű földhalom - közepén magassági ponttal -,
amelyet ma fiatal erdősáv vesz körül. Anonymus a maga korában így nevezett
helyen Tas vezér által építtetett földvárról tudott. A dombocska környékén a
láp lecsapolása után többször folyt terepegyengetés, legutóbb a 70-es évek első
felében. Ezt követően került sor a magassági pont körül ásatásokra (1975-77,
régész: Magyar Kálmán), amelyek a 13-14. századi oklevelekből ismert
Sárvármonostor maradékainak előkerülését eredményezték. A földvárról nem
sikerült régészeti adatokat szerezni, ennek kiterjedését és alakját legfeljebb
régi kataszteri térkép engedi gyanítani. A monostorról viszont elég sokrétű kép
rajzolódott ki: egy kisebb és ekörül egy nagyobb templom kőből, illetve döngölt
agyagból és téglából épült alapfal-töredékein kívül kőfaragványok,
temetkezések, valamint délebbre további épületnyomok és köröskörül más
települési jelenségek is előkerültek. A meglehetősen hézagos összefüggésű
falmaradványok konzerválására, kiegészítésére nem került sor. Jelenleg a
helyszínen a feltárásból csak a szelvények mélyedései láthatók.
[1]
Az alaprajz (1. kép), amely a
közzététel folyamán némiképp módosult,
[2]
négy építészeti egységet
szemléltet. A kisebbik templom, amelynek habarcsba rakott, mély kőalapozása
volt, elég világosan kirajzolódik: hosszúkás hajóból és apszisból áll.
[3]
A sekélyebb alapozású
nagyobbik templomból csak a háromapszisos, egyenes oldalfalú szentélyrész
záradéka jelenik meg határozottan, de a döngölt agyagra rakott téglafalból itt
is csak helyenként maradt egy-két sornyi. A kissé szélesebb, 16,5 m belvilágú
hosszház, ahol kőből készült alapfalrészekkel is számolni kell, jóval
kiegészítettebb körvonalú. Támaszmaradványok nem kerültek elő. A homlokfaltól
nyugatra előcsarnokféle mutatkozik, amelynek kiszedett állapotú alapárka az
északnyugati sarkán tisztán megfigyelhető volt. Északi oldala a homokfalon túl
folytatódni látszik a kisebb templom sarkáig, déli oldalának még a helyzete is
bizonytalan.
[4]
A harmadik egység a
nagyobbik templom délnyugati sarkához eltérő tájolással, szervetlenül
illeszkedő, ugyancsak döngölt agyag alapozású épülettraktus, amelynek déli
végét az ásatás nem érte el. Osztófal csak az alaprajz korábbi változatán van.
[5]
A negyedik egységből, amely
ettől keletre tűnik fel, az ásató szeretett volna rotundát fabrikálni, de a
leginkább cipőtalpra emlékeztető alaprajz nem vehető komolyan. Úgy tűnik, hogy
a feltárás folyamán nem mindig sikerült az építési jelenségeket a másféléktől
megkülönböztetni.
[6]
A leletek az alaprajzi viszonyok
értelmezéséhez keveset adnak hozzá, de nagyjából megvilágítják a lelőhely
középkori használatának módját és terjedelmét. A templomtól 30-40 m-rel északra
ásott árokban szemétgödrökből jelentős mennyiségű 10-11. századi kerámia került
elő, ami a templom környékén észlelt települési jelenségek korát is
meghaladhatja.
[7]
A templomépítés időszakát a
legbiztosabban jelző kőfaragványok zöme a nagyobbik templom keleti és északi
részén került elő, de volt több a déli épülettraktus északi részén, és jutott
belőlük az előcsarnokféle kiszedett falsarkának helyére és a kisebbik templomba
is.
[8]
A temetkezések 11-12.
századi kezdeteire főképpen S-végű hajkarikák utalnak, amelyek közül kettő
eredeti helyzetben az északi szentélyfal külső oldalánál, egy aranyból készült
pedig szórványként a főapszis belsejében került elő.
[9]
További aranyleletek -
lemezborítás töredékei - láttak napvilágot a déli épülettraktus északi részén,
"elpusztult alapok feletti égésrétegben", illetve ebbe beásott sírban.
[10]
A lelőhely használatának
késői szakaszát Nagy Lajos király ezüst dénárja jellemezheti.
[11]
A száz évvel későbbi
korszak leletei, úgy tűnik, már teljesen hiányoznak, megfelelően annak, hogy az
írott források is a térség 1400 körüli elnéptelenedésére vallanak.
[12]
Az épületek története, akármilyen
egyszerűnek látszik is, nem világos. A monostor alapítása érdekében, úgy
látszik, valamely településrészt fel kellett számolni.
[13]
Kérdés azonban, hogy az
ásató helyesen gondolta-e a kisebbik templomot korábbinak. A nagyobbik középső
és déli apszisának falába ugyanis lebontásuk után éppúgy sírokat vágtak bele,
mint a déli épülettraktus pusztulási rétegébe, amely talán indokoltan hozható
összefüggésbe a tatárjárással.
[14]
Ezek a sírok valamilyen
templomépület fennállását feltételezik, és e feltételnek leginkább a kis
templom felelhetne meg: mély alapozása ugyanis nem régebbi korra, hanem
szilárdabb konstrukcióra vall - padlószinteket nemigen lehetett meghatározni
[15]
-, anyaga pedig - kő és
mészhabarcs - éppenséggel a nagyobb temploménál fejlettebb építőtechnika
kelléke. Oklevélből tudható, hogy a kegyurak - a Gutkeled nemzetség tagjai -
1250 táján igyekeztek a tatárjárás alatt elpusztult monostort felújítani.
[16]
Ennek nyomait az ásató a
déli épülettraktus déli részén vélte felfedezni.
[17]
Elképzelhető-e, hogy a nagy
templom szentélyét ekkor felújították, ha utóbb temetkeztek elbontott falainak
helyébe? De vannak más kérdések is. Hogy viszonylik időben a déli épülettraktus
a nagyobbik templomhoz? Mit jelenthet az, hogy ennek kő alapfalai lehettek az
északnyugati részén, esetleg máshol is? Elég ennyi.
[18]
A kőfaragványok megítélését mindez
kevéssé befolyásolja. Ezek minden bizonnyal a monostor korai állapotához
tartoztak. Javarészt belsőépítészeti részekből (szentélyrekesztő, oltár)
eredhetnek - a közzétett anyagban nincs főfalhoz vagy támaszhoz tartozó elem
[19]
-, amilyenek inkább
nagyobb, mint kisebb templomokban szoktak előfordulni. Lelőkörülményeik is arra
vallanak, hogy a nagyobbik templom tartozékai voltak. Szerkezeti összefüggéseik
inkább csak sejthetők. Nyolcszögű törpepillérekkel, különböző vastagságú
mellvédlapokkal és ezeket rögzítő vaskosabb elemekkel, ornamentális és
ábrázolásos részletekkel mindenesetre egyaránt számolni kell (v.ö.
V.6-10). Ilyenek nagy számban
szerepelnek Dombón, amivel a kapcsolatot az ornamentika több eleme is mutatja (
V.6-8), és magyarázhatja a monostor
futaki birtoka, amelyet a tatárjárás után a helyreállítás érdekében adtak el.
[20]
De a rögzítő nyúlványok
kidolgozása a Dombón szokásosnál szabatosabb, és inkább Székesfehérvár,
Esztergom felé mutat - anélkül, hogy motívikus kapcsolat kimutatható lenne.
[21]
A fejezetek legközelibb
rokonai Dombó közelében találhatók (v.ö. V.6),
de ez nem jelent függést az ottan stílusoktól (v.ö.
V.7). A motívumkincs egy részének nem ismeretes jó párhuzama (
V.10).
[22]
Tóth Sándor
[1] V.ö.
Magyar 1982, 9-11. 1-2. kép;
Magyar 1984b, 147-149, 151, 154, 160. 1,
6. kép.
[2] V.ö.
Magyar 1982, 3. kép és
MMT
11. 93; illetve Magyar
1984b, 6. kép.
[3]
Magyar 1984b, 160, metszet az alapozás
egy részéről: 162 (9. kép 2).
[4]
Magyar 1984b, 160, 164, a döngölt agyag
alapozás metszete a déli mellékszentélynél: 162 (9. kép 1). Az előcsarnokféle
az alaprajz korábbi változatán (v.ö. 2. jegyzet) déli irányban jóval
kiterjedtebb volt. A 43. jegyzetben (179) hivatkozott épületszerkezeti
szakvéleménnyel szemben leszögezhető, hogy a 16,5 m-es fesztáv áthidalása belső
támaszok nélkül az Árpád-korban legfeljebb kivételesen fordulhatott elő. A
kőtemplom korára nézve ld. alább.
[5]
Magyar 1984b, 164. Az építmény leginkább
kolostorszárnynak lenne elképzelhető. A többi javasolt meghatározás -
sekrestye, torony, "kegyúri lakóhely" (176) az alaprajzi helyzet, illetve a
déli helyiségfal fekvésének kétséges volta miatt nem, vagy csak feltételesen
elfogadható.
[6] V.ö. főleg
Magyar 1984b, 164. Az "alapozás" döngölt
agyagja, amelyet a rajz az "épület" belsejében is jelez, az északnyugati részen
feltárt falszakasznak jelzett sávban "agyagbadöngölt téglatörmelék" fölött
helyezkedik el (179: 48. jegyzet). Az északkeleti részen megfigyelt íves
téglaszegély (v.ö. Magyar 1982, 6. kép)
még épületnyomnak is kevés. Mindemellett is nehéz lenne elképzelni, hogy a
feltételezhető kolostorudvart plébániatemplomnak való rotundával töltötték
volna ki. De v.ö. Tóth S.: 11-12. század,
89. jegyzet
[7]
Magyar 1984b, 148 (1. kép 4), 151 (4.
árok, illetve az alaprajz - 6. kép - a-c-vel jelzett gödrei).
[8]
Magyar 1977, 4 (2. kép), 6;
Magyar 1978c, 32-33;
Magyar 1984b, 166-167. A lelőhelyek az
alaprajzon (uo. 6. kép) K-val jelölve.
[9]
Magyar 1984b, 170, 172.
[10]Magyar
1977, 5 (4. kép), 6; Magyar 1984b,
172-173. A sírban lelt darab nyilván a többi lemeztöredékkel függött össze. Nem
világos, hogy az égésréteg fedte-e az alapozást, vagy sem?
[11]Magyar
1984b, 172.
[12]
Magyar
1984b, 154, 160.
[13]
V.ö. 7. jegyzet. A zselicszentjakabi alapító a
kitelepítést jelezte is az oklevélben: populo
inibi habitanti alia possessione inventa, terram istam Deo et Sancto Jacobo a
dominis meis impetravi (DHA 172).
[14]
Magyar
1984b, 170, 176. 6. kép. V.ö. 10. jegyzet.
[15]
"A kőtemplom szentélyalapjához csatlakozó tömör
járószintrész"-ből - Magyar 1977, 5 -
utóbb "belső falmaradvány" lett: Magyar
1984b, 160. L. még uo. 164. Nem világos, hogy az ásató által a két templom
padlószintjei között feltételezett nagy különbséget mi indokolja.
[16]
Magyar
1984b, 154.
[17]
Magyar
1984b, 164, 173, 177. A leletek gazdasági szerepre vallanak.
[18]
Nem vallanak döngölt agyag alapozásra az
alaprajzon jelölt falkiszedések sem a nagyobbik templom déli oldalán és az
előcsarnokféle északnyugati sarkánál. A templombelsőben még további alapozások
is előkerültek (Magyar 1984b, 179:
40-41. jegyzet), amelyek az alaprajzon nem látszanak feltűnni. V.ö. 15.
jegyzet.
[19]
Az egyik fejezettöredék (
Magyar 1978c, 4. kép) az északi mellékhajófal mellett "két gótikus
bordára emlékeztető, későromán faragott mészkőtöredék társaságában" került elő
(Magyar 1977, 6). A déli
épülettraktus pusztulási rétegében "összetört, faragott román-kori
ajtókeretkövek" voltak (Magyar 1984b,
173).
[20]
V.ö. 16. jegyzet és
Magyar 1984b, 170.
[21]
Pannonia
regia, 60 (I-7), 88-89 (I-27). Ezeken éppúgy egymásra merőleges síkokat
igyekeztek kialakítani, mint a sárvármonostori köveken. A Dombón szokásos
megoldásokat jól illusztrálta Stanojev
2000, 412-415 (12, 17-18, 20, 25. sz.), 422 (32-33. sz.), 424-426 (40, 44,
46. sz.).
[22]
A szövetszerű mintázathoz a közel egykorú
anyagból talán az újlaki (Ilok) Isten Bárányát ábrázoló kő fejezetdísze áll a
legközelebb, de itt a barázdák egymásra merőlegesek (
Horvat 1979, 90, II. tábla 1.; Vukičević
Samaržija 2000, 481-482. Egy jóval későbbi vértesszentkereszti töredéken (
Kozák É. 1993a, "15.kő") a mintázat
rombuszos, de a bordakötegek szalagszerűbbek, mivel üres közeik vannak.