Művészettörténeti leírás
Szermonostor
A 13. század korai évtizedeiben - ebből az időszakból
maradtak ránk Szerre vonatkozóan
[1] az
első írott források is - az egykori Tisza-parti monostor fénykorát élte. A Szűz
Máriának szentelt templom és kolostor ebben az időszakban nyerte el a szerzetesi
életvitel szempontjából legalkalmasabb, egyben legkifejezőbb építészeti
formáját. A munkákat aktívan támogató kegyúr a Bár-Kalán nemzetséghez
tartozott, mely maga is hatalma csúcsán állt ekkor. A kortárs Anonymus a
nemzetség kiterjedt birtokait egyenesen a honfoglalás korára, a Szeren
tanácskozó Árpád fejedelem adományára vezette vissza.
[2]
Elbeszélésében hitelt érdemlő családi hagyomány keveredett a költött múlttal,
amelyet a Bár-Kalán nembelieknek való kedvezés szándéka szőtt át; az elsődleges
címzett a legtekintélyesebb nemzetségtag: Kalán pécsi püspök, vélhetően
Anonymus egykori kancelláriai főnöke lehetett.
[3]
Anonymus
Gesta Hungaroruma és a többi középkori
forrás nem nyújt támpontot a szeri monostor alapítójának személyére és az
alapítás dátumára nézve; nem tájékoztat a rendi hovatartozásról sem,
ilyenformán csak valószínű feltevés, hogy bencés monostorról van szó. A 13.
században Szer az immár öt ágból álló Bár-Kalán nemzetség közös monostora,
alapítása ezért minden bizonnyal régebbi az említett évszázadnál. Ennél
pontosabb időrendi, építéstörténeti adatokért a régészethez szükséges fordulni,
Szermonostor temploma ugyanis már a 16. század közepére rombadőlt.
[4] s
a 19. században még magasan álló falszakaszai 1950-re végképp elenyésztek.
[5] A
templomról és a kolostorról való ismereteinket főként Göndöcs Benedek, Rómer
Flóris, Trogmayer Ottó, Horváth Ferenc és Vályi Katalin ásatási eredményeiből
meríthetjük.
[6] A templomépítészet
emlékeiből Rómer Flóris a monostor fénykorában emelt bazilika maradványait tárta
fel, Trogmayer Ottó pedig a bazilika alatti, korábbi templomok alapfalaihoz is
hozzáfért.
[7]
A
kimutatható első templom az Alföldön sokfelé használt réti mészkőből épült,
akárcsak utódai. Egyhajós volt patkó alaprajzú szentéllyel, és az alapfalaknál
mérve aránylag nagy méretű (16 x 10 m); a jelek szerint már nyugati tornya is
volt, amikor leégett. Az eredeti kőtemplom tekintélyes méretei és tornyos
kiépítése nem támogatja az ásató által feltételezett Szent István kori
datálást. 11. századi építészetünk ismert műveiből kiindulva a század utolsó
évtizedeinek alkotásáról lehetett itt szó, s a tűz pusztítását a
századfordulón, vagy már a 12. század elején követhette az újjáépítés. Efféle
időrendnek felelhetnek meg a templom körüli temető legkorábbi leletei (Szent
László-kori érem, S-végű hajkarikák) és a 12. századra tehető gyűrű az említett
sír halottjának ujján.
[8]
Bizonytalan, hogy a templom a szeri birtokközpont udvarházának kápolnája
volt-e, vagy már ekkor szerzetesi közösség egyháza. Az utóbbi esetben nem is
lehetett más, mint bencés rendi.
Az egyhajós
templomot felváltó, második épület hossza az előzőnek csaknem kétszerese, közel
30 méter volt. Trogmayer Ottó bonyolult építéstörténeti koncepció alapjául
szolgáló ásatási alaprajza (1. kép) szerint az újabb templom keleti
apszisának falívét szorosan az első épület szentélyfala mellé alapozták. Ez az
építési mód nem annyira egy elpusztult és lebontott épület helyén végzett
építkezésre, hanem sokkal inkább még fennálló, használt és tekintetben veendő
épület kiváltásának középkori metódusára utal.
[9]
Amint a feltárt maradványokat ábrázoló fénykép mutatja, a főhajót nyugat felől
- az alapozás szintjén legalábbis - nem egyenes zárófal, hanem félköríves
apszis zárta (2. kép). Az előző, egyhajós templom alapfalainak
feltételezett, nyugati irányú meghosszabbítása nem bizonyítható. A
rendelkezésre álló dokumentumok - az említett ásatási fényképen kívül főként az
1882-es kutatás leírása és összesített alaprajza - alapján az sem vethető el,
hogy a második épület nem egyhajós, hanem háromhajós szerkezetű volt, és a
korai templom meghosszabbított alapfalai valójában a már ekkor a főhajópillérek
számára készült sávalapozások lehettek. A nyugati apszissal jellemezhető
épülethez, az északi oldalon, az apszis indításának vonalában kis méretű,
négyzet alaprajzú tér - a feltáró szerint torony - csatlakozott. A
feltételezett, szabályos, nyugati toronypáros elrendezést nemcsak a déli
oldalon előkerült, töredékesebb és hiányosabb falmaradványok nem támasztják
alá, de a szóban forgó alapfalak keskeny volta is megkérdőjelezi a hipotézist.
Az ellenben világosan látható, hogy a toronynak vélt oldaltér északi fala kelet
felé, a templom hossztengelyével párhuzamosan folytatódott; ezeket a
töredékeket leginkább háromhajós felépítmény körítő falaként értelmezhetjük.
Ezekről a falmaradványokról, amelyeknek megfelelő pozíciójú maradványok a déli
oldalon is feltűnnek, az újabb ásatások eredményét összesítő alaprajz készítője
megfeledkezett, pedig nemcsak az 1882-es ásatás alaprajzán, hanem az 1970-es
években készült fényképen is láthatók (2. kép - 3. kép).
[10] A
közölt ásatási beszámolók és ábrázolások alapján lehetetlen eldönteni, hogy a
keleti oldalon miféle szentélyelrendezés tartozott ehhez a háromhajósnak látszó
templomhoz, a háromapszisos, kereszthajószerűen kiugró szentélyfej teljes
egészében aligha. Az sem világos, hogy a főhajót kettéosztó, a környezetében
lévő falaknál mélyebben fekvő, vékony alapfal és a rajta álló, kör alaprajzú,
pontszerű téglaalapozás milyen tervnek felel meg, és miként függ össze az
épülettel.
[11]
Legnagyobb méretét akkor érte el Szermonostor
temploma, amikor a harmadik újjáépítés során az oldalhajókat kiszélesítették, a
nyugati homlokzatot egyenes fallal, keleti részét háromapszisos, oldalt kiugró,
domináns szentélytömbbel építették fel. Hossza 34,5 m, szélessége a hajónál 19
m, a szentélynél 23,5 méter volt. A nyugati homlokzat elé - nem tudni,
mennyivel később - két, erős alapozású tornyot emeltek, amelyeket 16. század
közepi forrás is említ, és amelyekről még Katona József is tudott.
[12]
1832-ben a tornyok már nem álltak, de az északi oldalhajófal még jó darabon, a
nyugati zárófal pedig oromzatostul megvolt (4. kép). Pallavicini Ede
festményéről, amely a nyugati oromfalat és az északi oldalfal romját belülről
mutatja, az is megállapítható, hogy a főhajó bizonyosan nem volt beboltozva, és
valószínűleg az oldalhajó sem. 1882-re a nyugati homlokfal eltűnt, az épület
utolsó maradványát, az északi oldalfal omladékát (5. kép) 1950 körül,
mielőtt építészeti felmérés készülhetett volna,
[13]
tüzérségi célpontként vált a földdel egyenlővé. A templom tértagolásáról a
legtöbb részletet Rómer Flóris és Göndöcs Benedek ásatási dokumentációja
rögzíti. A főhajó nyugati boltszakaszában két, erős oszloppal alátámasztott
karzat maradványait találták meg
[14] -
falívei Pallavicini Ede festményén is láthatók. Hasonló oszloplábazatokat jelöl
az alaprajz a következő hosszház-pilléreknél is, ezektől keletre a
pillérmaradványok hosszúkás alaprajzi formát öltenek. A szentélyben "márvány"
padlózat részleteit tárták fel, a főhajó apszisában azonosították a lépcsővel megemelt
oltárteret is.
[15]
A templomhoz a déli oldalon széles folyosó
kapcsolódott, padlószintje alatt számos sírral, a déli oldalszentélyhez
kolostorszárny falai csatlakoznak. Az első helyiségben (káptalanterem?) feltárt
középpillér-alapozás talán emeletes felépítményt tételez fel. Az ásatások során
felszínre került a kolostor keleti és nyugati kerengőszakasza és a nyugati
tornyokhoz illeszkedő, 24 x 9 méteres alapterületű nyugati kolostorszárny is. A
közétett rajzokon a kerengő déli szakaszának pozíciója tisztázatlan (7. kép).
A quadrumtól délre épületekkel övezett, újabb zárt udvar, feltehetőleg
gazdasági rendeltetésű épületegyüttes maradványai váltak ismertté, a körzetben
haragöntő-gödör nyomai is voltak.
[16]
Szermonostor korai periódusainak datálását sem írott
források, sem azonosítható kőfaragványok nem támogatják; a legkorábbi
ornamentális töredéke sem korábbi 12. század utolsó harmadának kezdeténél, a
templom első említése csak 1233-ból maradt fönn. 1882-ben a déli oldalhajóban
megfigyelt opus spicatum ("halgerincz")
technikával rakott téglafal
[17]
minden valószínűség szerint az 1100 körül, vagy valamivel később épített
ellenszentélyes, második templomhoz tartozott, amelynek 11. századi alaprajzi
mintaképei Magyarországon - a benedekrendi Pannonhalma 1000 körüli évekre
keltezhető, első templomán és talán a Szermonostor fölött a püspöki
joghatóságot gyakorló Vác 11. századi székesegyházán - is jelen voltak.
[18]
Azok a kis méretű fülkékhez tartozó kerettöredékek, amelyeknek stílusát
legutóbb a pécsi Szent Kereszt oltár művészetével vetették össze,
[19]
1160-80 körül zajló építészeti tevékenységet tételeznek fel a Tisza-parti
templomon. Aligha járunk messze a valóságtól, ha ezek alapján a harmadik
templomot a 12. század utolsó harmadára keltezzük. Egy fülkezáradékból való
töredék (V.31) 50-60 cm átmérőjű
íven helyezkedik el.
[20]
Azonos rendszerű, fülkés faltagolás részeként képzelhető el az 1882-ben lelt,
jelenleg a Magyar Nemzeti Galériában lévő, palmettadíszes oszlopfőtöredék is (7.
kép).
[21] Szintén dekoratív, fülkés
faltagolásra lehet következtetni az 1832-es festmény által a templom a déli
oldalhajójának végfalán megörökített, karéjos záradékú fülke formájából, bár e
forma és a palmettás ívdarabok összekapcsolására bizonyítékunk és okunk nincs
(4. kép). A késő-román mészkőfaragványokat antikizáló vörösmárvány-tagozatok,
igényes kidolgozású, kisebb, belső építmény fragmentumai egészítik ki.
[22] E
művek készítése, különösen a palmettás íveké a 12. század közepe tájától már
elképzelhető volna,
[23]
de az sem kizárt, hogy Kalán pécsi püspök (1186-1219) személye kapcsolja őket
össze a 13. század elején épült, oszlopszobrokkal díszített kerengő
korszakával.
[24] A kerengőnek ezek az
igényes ikonográfiai programot sejtető töredékei részben káptalanteremben, a
középpilléréből, részben magában a kerengőben az 1242 után újjáépült falakból,
másodlagos felhasználásból kerültek elő. Legújabban ehhez a szerkezethez
tartozó árkádív-darabokat azonosított Marosi Ernő a monostor közelében feltárt
plébániatemplomhoz másodlagosan felhasznált faragványok között, és hozzájuk
társíthatjuk a leletanyagban lévő néhány bimbós oszlopfőtöredékeket is.
[25] A
szobrok típusa és végső soron szobrászi stílusa is a 12. század utolsó
harmadának korai gótikus művészetéből (Senlis, Sens, Châlons-sur-Marne) ered,
[26]
szorosabb összefüggést, stiláris párhuzamosságot azonban a forma olyan
közép-európai módosulásával mutatnak, mint a St. Paul im Lavanttal-i bencés
monostorban fennmaradt, ismeretlen rendeltetésű oszlopszobor, amelynek alkotója
a francia mintaképtől nagyjából ugyanolyan mértékben távolodott el, mint a
Tisza vidékén működő kortársa (8. kép - 9. kép - 10. kép).
[27]
Karintia és a dél-magyarországi régió kapcsolatára a bátmonostori timpanon
tekintetében már korábban felfigyelt a művészettörténeti kutatás.
[28] A
római kori márvány síremlék anyagából kialakított timpanonrelief háromalakos
kompozíciója a kutatás elfogadott álláspontja szerint a St. Paul im Lavanttal-i
apátsági templom nyugati kapujának timpanondomborművének egyszerűsített és
átértelmezett adaptációja - a patrónus helyét a magyar emléken a donátorpár női
tagja foglalja el -, és stílusa is a röviddel 1210 után készült karintiai
kapudomborműével függ össze.
[29] E
kapcsolat párhuzamos jelenségeként vagy közvetlen előzményeként képzelhetjük el
azt a másik kontaktust, amely a határozottabb francia inspirációkról árulkodó
szermonostori kerengőszobrok és a St. Paul im Lavanttal-i apostol-figura
mestere között fennáll (11. kép - 12. kép).
Tóth Melinda -
Takács Imre
[1]
Györffy I. 904-905. Szer első említése a beregi egyezményben (1233)
1000 zuan mennyiségű királyi
kősójuttatásról tájékoztat. Ennek alapján a szeri monostor pl. Ercsihez,
Pornóhoz, Szőreghez hasonlóan a kisebb nemzetségi monostorok közé sorolható (
Györffy 1959, 195-196.),
dél-magyarországi viszonylatban azonban a gazdagabbak egyike lehetett (
Koszta 2000, 52).
[2]
SRH I. 83-84.
[3]
Karácsonyi 1897; Györffy I.
idézett helyen; Marosi 2000b, 120.
[4] Pusztulása kétségkívül a
Mohács utáni török terjeszkedéssel kapcsolatos.
[5] Megsemmisülése folyamatát
ábrázolások sora dokumentálja. Közülük a legfontosabbak:
Trogmayer 2000, 1-4. kép. Az elsőn Pallavicini Ede 1832-es
olajfestménye keletről mutatja az egykori templombelsőt a nyugati fallal és az
északi fal csatlakozó részével; a többi képen a nyugati fal pusztulása után
csak az északi falszakasz látszik délről (2-3. kép; 1882. és a 19-20. század
fordulója), ill. észak felől (4. kép).
[6] 1882-ben az egyhetes
próbaásatást Göndöcs Benedek pusztaszeri apát kezdeményezte, Rómer Flóris
irányította. Göndöcs 1883; uo. az ásatási napló: 44-61. 1970-1975-ben
Trogmayer Ottó a templom teljes területét feltárta, és megkezdte a kolostor
ásatását, melyet 1980-tól napjainkig Vályi Katalin folytat. Trogmayer 1973,
2-3; Trogmayer 1977, 95-99; Trogmayer - Zombori 1980, 10-47;
Trogmayer 1992, 88-94;
Trogmayer 2000, 81-105. Ásatási
jelentések in: Régészeti Füzetek ser. I, 24-1971 - 29-1976 (Trogmayer O.), és
34-1981-től (Vályi K.). A monostor területén végzett templomásatás tudományos
közzététele még várat magára; a kolostorbeli kutatások publikálására az ásatások
befejeztével várható. A templom régészeti kutatásához lásd még: Horváth F.
2000, 123-142 (1975-ös tanulmány újraközlése);
Marosi 2000b.
[7] Az ásató az építkezések
kisebb fázisai mögött három nagy templomépítési korszakot vázol föl (
Trogmayer 1977;
Trogmayer O.: Ópusztaszer,
Nemzeti Történeti Emlékpark. /Tájak Korok Múzeumok Kiskönyvtára
346./). Ebben a periodizálásban
követjük őt.
[8] Az első templom és
újjáépítése: Trogmayer 2000, 88, 90.
A leégés és újjáépítés közt Trogmayer ideiglenes fatemplommal számol, a korai
templomban feltárt cölöplyukak azonban inkább építési állványt idéznek fel. A
templombeli sír és a gyűrű: uo.
99. Szent László érem: Trogmayer -
Zombori 1980, 38. A hajkarikákat Trogmayer a 11. század első felére datálja
(Trogmayer 2000, 100, 101.) Ez a
közkedvelt ékszer a magyar temetőkben a 10-12. században és azon kissé túl is
elterjedt sírmelléklet volt (kronológiájához újabban:
Szőke - Vándor 1987, 53-57); szeri példáinak értékelése az
építéstörténet szempontjából nélkülözhetetlen, és csak a leletcsoport
közzététele után lehetséges.
[9] A templom nyugati
végződésének ellenszentélyes kialakítása a régészt igencsak merész
képzettársítással, a 9. század elején készült St. Gallen-i kolostorterv
templomalaprajzára emlékeztette, és meghökkentő szófordulattal Szermonostor
"St. Gallen-i periódusát" emlegette. Az ellenszentélyes templom egyhajós
alaprajzon való rekonstrukciója, ráadásul az előző, jóval kisebb templom
szentélyének megtartásával, nehezen képzelhető el.
[10] V.ö.
Göndöcs 1883, 54; Trogmayer
2000, 89, 5. kép.
[11] Trogmayer Ottó ez esetben
is a St. Gallen-i tervre hivatkozva keresztelőmedence alapozásának tartja az
egyébként a templom hossztengelyétől délre elhelyezkedő, zavarba ejtően
szabályos formájú alapozást. Trogmayer
2000, 90.
[12]
Trogmayer 2000, 83.
[13] A jelek szerint a romok
kutatásának és konzerválásának gondolata már a két világháború között
felmerült. Egy 1933-ból való levélváltás Back Bernát, a kiváló szegedi
műgyűjtő, műpártoló és politikus valamint Möller István között arról
tanúskodik, hogy a szegedi Demeter-torony restaurálását támogató patrícius
érdeklődése kiterjedt a városa közelében álló pusztaszeri romra is. Möller
adatokat és bibliográfiát tartalmazó levelére adott válaszából kiderül, hogy
Back Bernát a szegedi múzeumban gondosan utánajárt a megadott szakirodalomnak.
A levélváltás Back Bernát hagyatékában maradt fenn.
[14] A főhajó terében két, 88
cm átmérőjű oszlop kőlábazatát említi az ásatási beszámoló.
Göndöcs 1883, 55.
[15]
Göndöcs 1883, 54-55.
[16]
Vályi 1996, 5-9; Vályi 1997,
381-414.
[17] A lelet helyének
megjelölése zavaros. A kerítésfalat és a nyugati homlokfalat összekeverő
meghatározást ld. Göndöcs 1883, 55.
[18] Vác ellenszentélyes
nyugati elrendezésének felvetése: Europas
Mitte II. 620. (v.ö. Pannonhalma).
[19]
Marosi 2000b, 119.
[20] Lelőhelye: "a bazilika
egyik északnyugati pillérének alapzata." Trogmayer
2000, 102.
[21]
Göndöcs 1885, 47-48; Trogmayer
2000, 15-16. kép. V.ö. Tóth S.: A
11-12. századi Magyarország benedek-rendi templomainak maradványai c.
tanulmányát e kötet lapjain.
[22]
Trogmayer 2000, 7-8, 10, 25-27. kép.
[23] V.ö. Tóth S.: 11-12.
század c. tanulmányát e kötet lapjain.
[24] Erre vonatkozólag Marosi
Ernő tett javaslatot: "Így azokat a dekoratív fülkéket, amelyek valószínűleg a
monostortemplomot díszíthették, lényegében ugyanabban az építési periódusban
helyezhetjük el, amelynek későbbi fázisához a kerengő is tartozhatott. Így nem
a kerengőt és nem is csak a fülketöredékeket tekinthetjük jellemzőknek, hanem
azt, hogy az általuk képviselt két stílus Szeren is egymáshoz közeli időben, egy
generáción belül jelentkezett. Szer monostora így azon magyarországi központok
közé sorolható, amelyekben ez, a részleteiben kevéssé ismert, és sokat
vitatott, nagy váltás (a romanika és a gótika között, a hazaivá vált kultúra és
az idegenből importált gótika között, hagyományos és innovatív mentalitások
között) végbement." Marosi 2000b,
120.
[25]
Marosi 2000b, 111. 18-20. kép. Az egyetlen, legalább tömegében
fennmaradt szeri oszlopfőt Marosi Ernő a kalocsai székesegyház faragványaival
hozta összefüggésbe; Uo. 113, 15-16. kép. V.ö.
Horváth F. 2000, 129-132. A bimbókat ld.
Trogmayer 2000, 92.
[26]
Marosi 1984, 134-135.
[27] Az 1922-ben talált álló
alakot ábrázoló, eredetileg talán lettnert díszítő szobrot legutóbb ugyanarra a
stílusforrásra hivatkozva, mint a magyar kutatás teszi a szermonostori
töredékek kapcsán, 1200 körül működő, észak-francia tanultságú szobrász
munkájaként publikálta Friedrich Dahm In: Geschichte
der bildende Kunst in Österreich I. 370-371.
[28] Wehli T.: A 13. századi
magyarországi ívmező domborművek kérdéseihez. in:
Árpád-kori kőfaragványok, 60-63. A timpanonkövet 1868. június 16-án
Rómer Flóris Bátmonostoron találta meg; Úti jegyzőkönyvek XXIV. 160. Budapest,
OMvH, Irattár. Jelenleg a Zombor (Sombor) múzeumában őrzik.
[29] A két emlék kapcsolatáról
legutóbb az osztrák középkori művészettörténet kézikönyvében Friedrich Dahm is
említést tesz: Geschichte der bildende
Kunst in Österreich I. 372.