TANULMÁNYOK
Szőke Béla Miklós
Mosaburg / Zalavár a Karoling-korban
Előzmények
Nagy Károly hatalomra kerülésével viharos sebességgel megváltoztak
Nyugat-Európa politikai erőviszonyai. A langobard és bajor
királyságok, majd a thüring, szász és fríz törzsek bekebelezése
után 791 őszén a frank király teljes hadi gépezetével az
avar kaganátusra támadt, hogy a még mindig félelmetes hírű
avar népet is a Karoling-birodalom alattvalójává tegye.
Bár a hadjárat logisztikai hibák miatt kevés sikert hozott,
az ezt követő két évtized háborúi és belpolitikai fejleményei
mégis egyértelművé tették, hogy a kaganátus szétesésének
folyamata visszafordíthatatlanná vált. [1] A 811-ben Nagy Károly által Aachenben összehívott,
az avar-frank háborúkat lezáró békekonferencia a Karoling-birodalom
részévé tette Pannonia provincia(e)-t. Methód és
testvére Konstantin (Cyrill), az előkelő thessalonikéi családból
származó térítő testvérpár, miután 863-ban Rasztiszláv kérésének
eleget téve Moráviába utaztak és ott sikeresen felnevelték
első tanítványaikat, 866-ban Mosaburgba érkeztek, ahol további
50 tanítványt gyűjtöttek maguk köré, köztük Mosaburg 860
óta új grófját, Chezilt is. Chezil rávette a térítő testvéreket,
hogy a tartományi egyházak autonóm különállása ellen küzdő,
a közvetlenül a Szentszéknek alárendelt püspökségek érdekében
tevékenykedő I. Miklós pápa meghívására Rómába menjenek.
867. december 14.-én meg is érkeztek, de már az új pápa,
az elődje politikáját töretlenül folytató II. Hadrianus
(Adorján) fogadta őket. Konstantin hamarosan meghalt (869.
február 14.-én), Methód azonban Chezil sürgetésére az év
második felében mint pápai legátus visszatért Pannóniába,
magával hozva az ekkor még csak kivételes alkalmakkor levelező
pápának Chezilhez, Rasztiszlávhoz és Szvatoplukhoz címzett
levelét. A levélben a pápa beleegyezését adta, hogy a szentbeszéd
mellett a liturgiát is szláv nyelven végezzék, de az új
egyházkerületet közvetlen igazgatása alatt tartotta. Ám
Chezil ragaszkodott ahhoz, hogy Methód püspökként tevékenykedjen,
ezért 20 nemes kíséretében visszaküldte Rómába, kérve, hogy
a pápa szélesítse ki jogkörét. A pápa, nem kis részben amiatt,
hogy a konstantinápolyi patriarcha éppen ez időben szervezte
meg a dunai bolgárok egyházát, ahol pedig a pápa missziója
már sikereket ért el, s 866-ban maga Boris kán is keresztény
lett, ezt meg is tette: Methódot Sirmium központtal Pannónia
érsekévé nevezte ki. A bajor papok a térítési eredményeiket
semmibe vevő döntés miatt a császárhoz fordultak jogorvoslatért,
Methódot elfogták, a regensburgi synodus elé állították,
és két és fél évig fogva tartották. A pápa és a császár
közti hatalmi vetélkedés ekkor még egyértelműen a császár
győzelmével ért véget. A forchheimi béke (874) Methódnak
visszaadta szabadságát, de tevékenységét a szűken vett Morvaországra
korlátozták, hiszen már Nyitrára egy Wiching nevű püspököt
neveztek ki. [2] Korán döntés született az új provincia megtérítésének
módjáról, a térítési körzetek határairól is. A 796-ban Nagy
Károly fia, Pippin hadjáratában részt vett püspökök hazatérőben,
a Duna mentén már konferenciát is tartottak erről. Az egyezség
értelmében a Drávától délre Aquileia, a Dráva-Rába között
Salzburg, a Rábától északra pedig Passau szervezhette az
egyházat, mégpedig - okulva a szászoknál alkalmazott türelmetlen
és erőszakos térítés következményeiből - az addiginál békésebb
eszközökkel. [3]
Mosaburg / Zalavár az írásos adatok tükrében
Pannónia tartományon belül hamarosan kialakultak az első
grófságok, a Duna és a Rába mentén, Savaria környékén csakúgy
(Ratpoti et Rihharii comitatus), [4] mint Alsó-Pannóniában. Utóbbi területen, a "Sala
folyó környékén" [5]
838-840 között Priwina, a Nyitráról 833 táján elűzött fejedelem
( dux) és fia Chezil kapott előbb hűbér-, majd 847-től
teljes tulajdonú birtokot. Priwina (~ Pribina) a frank-avar
háborúkat túlélt, "rendszerváltó" adminisztráció tagja,
csakúgy mint Moimir a Morva völgyében, Ljudevit a Dráva-Száva
közén vagy Borna Dalmáciában. Priwina felesége valószínűleg
a Traungauban birtokos, nagyhatalmú Wilhelm család tagja [6]
megkeresztelését a császár, Német Lajos rendelte el. Kor-
és "pálya"-társaihoz hasonlóan nehezen illeszkedett be a
Karoling-birodalom szigorúan szabályozott, kora feudális
vazallusi rendszerébe. A birodalomba meneküléstől a zalai
hűbérbirtokba iktatásig megjárta a Sirmium környéki bolgároktól
Ratimar sisciai székhelyén át Salacho dux krajnai
grófságáig a délvidéki központokat (ld. Conversio
10). Ám a türelem ebben a különösen "káderhiányos" térségben
meghozta gyümölcsét. Priwina és fia, Chezil (~ Chozil, Kocel)
jó keresztény, hű vazallus, megbízható "káder" lesz. Amikor
870-ben II. Hadrianus pápa Metódot Sirmium (= Pannonia)
püspökévé nevezte ki, a salzburgi szerzetesek Német Lajos
császárnál tiltakoztak. A tájékoztatására összeállított
"fehér könyvben" nemcsak térítő tevékenységük addigi eredményeit
foglalták össze, de jelenlétük messzi múltra visszanyúló
előzményeit is ismertették. A jelentős részben Pannonia
népességének keresztény hitre térítése történetével foglalkozó
írásmű különösen bőségesen számol be az Alsó-Pannóniában
elért eredményekről, Salzburg misszionálásának "sikertörténetéről".
A 840-es évek elejétől az új (hűbér)birtokos Priwina minden
energiáját lekötötte grófságának megszervezése, székhelyének
kiépítése. Az udvarházát kerítő erődítés felépítése után
pedig első dolga volt, hogy azon belül ( infra munimen)
egy templomot rakasson, amit 850. január 24.-én a salzburgi
Liupram (836-859) érsek Mária tiszteletére szentelt fel.
Ugyanekkor szentelte fel az érsek Priwina fia, Chezil részvételével
Sandrat és Ermperht papok (presbyter) templomait
is. [7]
Két-három év elteltével a salzburgi püspökség közvetlen
fennhatósága alá eső Salapiuginnál is templomot emeltek
a szentéletű bajor térítőpüspök, Szt. Hrodbert (Rupert)
tiszteletére (Conversio 11). Ezt követően Priwina
"kérésére" Liupram Salzburgból mesterembereket küldött,
"kőműveseket meg festőket, kovácsokat és ácsokat", akik
Priwina városában (infra civitatem Priwinae) egy
tiszteletre méltó templomot (honorabilem ecclesiam)
építettek, amit a salzburgi érsek arra is előkészített,
hogy szerzetesek zsolozsmázhassanak benne (officium ecclesiasticum
colere). [8] Ebben a templomban "pihent Adrianus (Hadrianus
= Adorján) mártír eltemetve" ( In qua ecclesia Adrianus
martyr humatus pausat). [9] Feltűnő, hogy a mártír neve elől hiányzik a "szent" jelző, amit
a többi templom esetében nem felejt el kitenni a Conversio
szerzője. Szokatlan maga a szófordulat (humatus pausat)
is, ahogy a mártír elhelyezését a templomban leírja. Ez
alapján nem kizárt, hogy az egész mondat utólagos betoldás
a szövegben. Talán a betoldás természetéből adódó kényszerű
szűkszavúság is az oka annak, hogy sem a templom felszentelésének
idejéről és körülményeiről, sem pedig a mártír származásáról
nem tudunk meg semmit. Ugyanezen városban (in eadem civitate)
volt még a Conversio szerint egy Keresztelő Szt.
János templom is. A templomról semmiféle egyéb adatot nem
közöl a Conversio. Ezért felmerült, hogy talán nem
is a salzburgiak építették és/vagy szentelték fel. Alaprajzi
sajátosságok alapján először Bogyay Tamás vetette fel, hogy
a templom ezért talán a récéskúti bazilikával azonosítható. [10] A városon kívül (foris
civitatem) további 13 templom épült még Priwina életében,
amelyeket ugyancsak a salzburgi érsek szentelt fel. [11] Bár a Conversio szerint Chezil idejében
a 870-es évek elejéig Mosaburg / Zalaváron újabb templomot
már nem építettek, a városon kívül még 12 újabb helyen szentelt
fel templomot az új salzburgi érsek, Adalwin (859-873). [12]
A Mária templom felszenteléskor Priwinán és fián kívül
jelen volt a birodalom keleti peremvidékének minden jelentős
arisztokratája. "Priwina ekkor Liupram érsek kezébe és hatalma
alá adta papját, név szerint Dominicust, és Liupram engedélyt
adott ennek a papnak arra, hogy egyházmegyéjének a területén
misét mondjon, s rábízta azt a templomot és a népnek a gondviselését,
ahogy ezt a papi rendtartás ( ordo presbyteratus) megkívánja"
(Conversio 11). Dominicus ugyanis eredetileg a regensburgi
érsekség alá tartozott, 840-841-ben még Német Lajos kancelláriáján
volt notarius, s csak amikor Ratbod és Rihharius grófságai
határának találkozásánál, Lebenbrunn és Zöbernbach területén
birtokot kapott, települt át Pannóniába és lépett Priwina
szolgálatába. Mivel pedig Alsó-Pannónia a Rábától délre
a 796. évi egyezség értelmében Salzburg missziós körzete
volt, Salzburg engedélye és beleegyezése kellett ahhoz,
hogy Priwina udvari papja legyen. [13] Dominicus halála után annak
utódja előbb Swarnagel, a híres tudós ( praeclarus doctor)
lett, aki diakónusokkal és klerikusokkal együtt érkezett
Salzburgból (859-ig), majd ennek halála után Altfrid, minden
tudományok mestere (magister artis), s mint ilyen, minden
bizonnyal kitűnő építőmester következett, aki rangban is
emelkedett. Esperes ( archipresbyter) lett, hogy ezzel is
ellensúlyozza Osbaldus térítő püspök (chorepiscopus) növekvő
befolyását, aki 863-ban bekövetkezett haláláig Pannóniában
- I. Miklós pápa tevőleges támogatásával - egy önálló, csak
Rómától függő püspökség létesítésén fáradozott. Nem kizárt,
hogy Altfrid már korábban megérkezett Salzburgból, azokkal
a mesteremberekkel, akiket Priwina "kérésére" Liupram érsek
küldött Salzburgból. Altfrid halála után hasonlóképpen esperesi
rangban tevékenykedett Richpald. Az ő idejében, 864-ben,
majd 865-ben is Mosaburgban töltötte a karácsonyt Adalwin
érsek, új templomok sorát szentelte fel, sőt 865-ben e célból
még egyszer visszatért. A salzburgi jelenlét nem véletlenül
fokozódott ekkor. 866-ban ugyanis "egy bizonyos Methód nevű
görög" jelent meg itt, aki "az újonnan feltalált szláv írásaival
kiszorította a latin nyelvet, a római tanítást és a hiteles
latin szent iratokat, és a nép előtt megvetetté tette azoknak
a miséjét, evangélium-hirdetését és egyházi tevékenységét,
akik azt latin nyelven végezték"(Conversio 12). Methód és
testvére Konstantin (Cyrill), az előkelő thessalonikéi családból
származó térítő testvérpár, miután 863-ban Rasztiszláv kérésének
eleget téve Moráviába utaztak és ott sikeresen felnevelték
első tanítványaikat, 866-ban Mosaburgba érkeztek, ahol további
50 tanítványt gyűjtöttek maguk köré, köztük Mosaburg 860
óta új grófját, Chezilt is. Chezil rávette a térítő testvéreket,
hogy a tartományi egyházak autonóm különállása ellen küzdő,
a közvetlenül a Szentszéknek alárendelt püspökségek érdekében
tevékenykedő I. Miklós pápa meghívására Rómába menjenek.
867. december 14.-én meg is érkeztek, de már az új pápa,
az elődje politikáját töretlenül folytató II. Hadrianus
(Adorján) fogadta őket. Konstantin hamarosan meghalt (869.
február 14.-én), Methód azonban Chezil sürgetésére az év
második felében mint pápai legátus visszatért Pannóniába,
magával hozva az ekkor még csak kivételes alkalmakkor levelező
pápának Chezilhez, Rasztiszlávhoz és Szvatoplukhoz címzett
levelét. A levélben a pápa beleegyezését adta, hogy a szentbeszéd
mellett a liturgiát is szláv nyelven végezzék, de az új
egyházkerületet közvetlen igazgatása alatt tartotta. Ám
Chezil ragaszkodott ahhoz, hogy Methód püspökként tevékenykedjen,
ezért 20 nemes kíséretében visszaküldte Rómába, kérve, hogy
a pápa szélesítse ki jogkörét. A pápa, nem kis részben amiatt,
hogy a konstantinápolyi patriarcha éppen ez időben szervezte
meg a dunai bolgárok egyházát, ahol pedig a pápa missziója
már sikereket ért el, s 866-ban maga Boris kán is keresztény
lett, ezt meg is tette: Methódot Sirmium központtal Pannónia
érsekévé nevezte ki. A bajor papok a térítési eredményeiket
semmibe vevő döntés miatt a császárhoz fordultak jogorvoslatért,
Methódot elfogták, a regensburgi synodus elé állították,
és két és fél évig fogva tartották. A pápa és a császár
közti hatalmi vetélkedés ekkor még egyértelműen a császár
győzelmével ért véget. A forchheimi béke (874) Methódnak
visszaadta szabadságát, de tevékenységét a szűken vett Morvaországra
korlátozták, hiszen már Nyitrára egy Wiching nevű püspököt
neveztek ki. [14] A Methód-epizód után
Pannónia újra Salzburg fennhatósága alá került, s ott is
maradt a század végéig, amíg a honfoglaló magyarok megjelenése
távozásra nem késztetette őket. Chezil nem sokkal élte túl
kudarcát, a 870-es évek második felében meghalt. [15] Utódja(i) ismeretlen(ek), csak a század végén ismert egy név
szerint: Braslav dux, aki Arnulf király, majd (896-tól)
császár pannoniai helytartója (884-900), s mint ilyen Mosaburg
felügyeletét is ellátta. [16]
Mosaburg / Zalavár a régészeti adatok alapján
A Conversio szerzője Civitas Priwinae, Mosapurc, castrum Chezilonis
néven említi Priwina és Chezil székhelyét. Az immár fél
évszázada folyó régészeti kutatások [17] egyre inkább valószínűsítik,
hogy Mosaburg/Zalavár is megfelelt [18]
azoknak a kritériumoknak, amitől a birodalom többi civitasa
város lett. [19] Erődítésének első maradványait, egy sövényfonatos
falak közé töltött földsáncot Fehér Géza tárta fel a sziget
déli felében az 1950-es évek elején. [20]
Később Cs. Sós Ágnes ásatásai révén kiderült, hogy a sziget
északnyugati részét egy É-D irányban futó, négyszögletesre
bárdolt, kocsánytalan tölgyfa gerendákból épített, helyenként
külső, másutt belső körjáróval tagolt palánkfallal külön
is körülvették. [21] Az utóbbi évek ásatásainak
köszönhetően pedig egy 12 m széles, 2,5 m mély sáncárok
vált ismertté, ami a nagyjából L-alakú sziget dél felé lenyúló
szárát Ny-K irányban vágta át. [22]
A sziget belsejét tehát különböző erődítési technikák alkalmazásával
nagyjából három egyenlő részre osztották. Déli harmadát
egy földsánc és sáncárok védte (ezt a részt említi a Conversio
külön munimen néven), a mögötte emelt udvarházban
Priwina és fia, Chezil lakott háznépével együtt. Ettől északra,
a sáncárok túloldalán, egy palánkfallal elkerített területen
egyházi személyek, papok, szerzetesek élhettek Priwina udvari
papja ( presbyter, majd archiprestyber) vezetése
alatt, s itt találhatott szállást alkalmanként a salzburgi
érsek és kísérete is. [23] Végül mindkettőtől keletre terülhetett el az egyelőre teljesen
ismeretlen elővár.
[24]
Priwina letelepedésétől 870 tájáig - a Conversio
szerkesztőjének teljességre törekvő adatgyűjtése szerint
- Alsó-Pannóniában birtokossal, helynévvel és/vagy patrociniummal
megjelölve 31 templom épült fel, amelyeket a salzburgiak
szenteltek fel. Ezek közül az utóbbi fél évszázadban a Zalavár
körül folytatott, bár jórészt csak a Várszigetre és közvetlen
környezetére koncentráló régészeti kutatások mindössze három
templomot tártak fel: egyet Zalavár-Récéskút szigeten, egyet
Zalavár-Várszigeten, egyet pedig Zalaszabar-Borjúállás szigeten,
míg egy negyedik templom - ismeretlen mértékben módosult
- alaprajzát ugyancsak Zalavár-Várszigetről, egy 1569-ben
Giulio Turco által a várról felvett alaprajzból ismerjük.
Zalavár-Vársziget, Turco-féle alaprajz temploma
A Turco-féle alaprajz szerint a sziget déli harmadát elfoglaló
végvárban egy háromhajós (?), a hosszháznál alig keskenyebb
nyílású, félköríves szentélyzáródású templom állt. Északi
fala támpilléres, délnyugati sarkához egy - talán már nem
is a templomhoz tartozó - vastag falú, négyszögletes alaprajzú
torony csatlakozott. A templom bejárata a déli oldal keleti
részén nyílt. A Turco-féle alaprajzból csak a templom mérete,
nagyságrendje határozható meg eléggé egyértelműen, alaprajzi
megoldása, építéstörténete azonban nem rekonstruálható. [25]
1951-54 között a feltárások a templom feltételezett helyétől
keletre és északra egy többrétegű temetőt hoztak napvilágra,
melyben a temetkezések - az ásatók szerint - a 9. század
közepén kezdődtek (ún. "nagykoporsós" sírok), s valamikor
az Árpád-korban fejeződtek be. [26] A temetkezéseket sematikusan, pusztán a mélységadatokra
alapozva kötötték időhöz,
[27] ezért a 10. századra kelteztek olyan sírokat is,
amelyek leletanyaga (fejékszerek, gyöngyök) mai ismereteink
szerint a 9. század utolsó harmadánál, végénél nem későbbiek.
A Karoling- és Árpád-kori temetkezések közötti kontinuitás
tehát még bizonyításra szorul.
A Turco-féle alaprajz azt a Szt. István-kori bencés monostort
ábrázolja, amelynek Szt. Adorján volt a védőszentje.
A récéskúti bazilika feltárása óta kísértő és újra meg újra
visszatérő gondolat, hogy a 9. századi Szt. Adorján templomot
a récéskútival azonosítsák, bár az ötlet már első megfogalmazásakor
is eléggé ellentmondásos volt. Dercsényi Dezső ugyanis az
alaprajzi sajátosságokat Róma, s főleg Isztria hatásával
magyarázta (ami automatikusan magával vonta az aquileiai
patriarchátus közreműködésének kérdését), ám a templomot
mégis a salzburgi érsek által építtetett, Szt. Adorján mártír
sírját magába foglaló templommal azonosította (bár a mártírsír
helyét nem is kereste). Hogy az ellentmondást feloldja,
úgy vélte, a Conversio azon adata, miszerint a templomot
a salzburgi érsek építtette, egyszerű propagandafogás. [28] A templomot magába foglaló
végvár és a Conversio munimenje (a Karoling-kori
Vársziget nagyméretű sáncárokkal levágott déli harmada)
azonban ugyanazt a területet foglalta el, az Árpád-kori
Szt. Adorján templom Karoling-kori elődje tehát csak az
a Mária templom lehet, amit 850. január 24-én szentelt
fel Liupram salzburgi érsek.
Zalavár-Vársziget, Szt. Adorján zarándoktemplom
Az 1980-as években a Vársziget közepe táján, a Mária templomtól
és a széles Karoling-kori sáncároktól északra egy nagyméretű
templom alapfalai kerültek elő. [29]
Az épület felmenő falaiból gyakorlatilag semmi sem maradt
meg, sőt több helyen az alapfalakat is annyira kitermelték,
hogy már csak az alapozási árkok jelezték helyüket. A rétegviszonyok
megértését nehezítette, hogy nemcsak későbbi, hanem korábbi
"bolygatás" is érte a templom területét. A templom nyugati
fele alatt egy többosztatú, faoszlopos épület oszlopgödreit,
keleti fele alatt pedig szabálytalan alakú munkagödröket
találtunk, amelyek a templom építését megelőző, de már Priwina
megtelepedése utáni időben készültek, s az építkezés megkezdésekor
számolták fel őket. [30]
A háromhajós, félköríves szentélyzáródású, folyosókriptás
és nyugati előcsarnokos bazilika teljes hossza 50 m, szélessége
24 m. A templomhajó nyugat felé enyhén szélesedő, trapéz
alakú (h.: 22 m, sz. [keleten]: 15,5 m, [nyugaton] 17 m),
belül négy-négy, sávalapozással összekötött pillér három
részre bontja. Az oldalhajók szélessége kb. 3 m, a főhajóé
8 m volt. A nyugati végében karzat emelkedett, a DNy-i sarokhoz
négyszögletes kiszélesedés, lépcsőtorony alapozása (?) kapcsolódott.
A majdnem pontosan félköríves apszis (a külső körív sugara
4,8 m) nagyméretű kövekből készített alapozása a többi templomfalnál
szélesebb és mélyebb, részben a boltozás, részben a szentélyt
kívülről (!) kerülő, a hajónál mintegy méterrel mélyebb,
fedett folyosókripta miatt (sz.: 3,5 m), melynek padlóját
a Karoling-koron belül többször megújították. Az apszis
tengelyében, annak belső falához támaszkodik az amorf kövekből
rakott, közel téglalap alakú szent ereklyesír (2,5 x 2,3
m). A folyosókriptát kívülről, annak külső falszélétől kb.
3 m-re egy újabb, félkörívben futó, keskeny fal kíséri.
A két falat sugárirányban is keskeny (kb. 0,6 m) falakkal
kötötték egymáshoz, ezáltal három kisebb (2,8 x 2,8 m) és
négy nagyobb (2,8 x 6 m) teret határolva le egymástól. A
templom főtengelyének vonalába esik a három kisebb helyiség
közül a középső tengelye. Míg a kisebb helyiségekben folytatódott
a folyosókripta padlóborítása s ott egyáltalán nem, a négy
nagyobb közül háromban temetkeztek is, ezért a kisebbek
kápolnák, míg a nagyobbak egy-egy előkelőbb család temetkező
helyei, családi sírboltjai lehettek. [31] Fallal határolt (esetleg fedett?)
családi sírboltok kísérték végig a templomhajó északi és
a déli oldalát is. A templom nyugat felé kissé bizonytalanul
egy-két támaszsorral ugyancsak három hajóra osztott előcsarnokban
(h.: 14 m, sz.: 21 m) folytatódik, amely a templom tengelyéhez
képest dél felé aszimmetrikus. Nyugati falsíkjához valamivel
később (?) egy csaknem kör alakú, csigalépcső-feljárós harangtornyot
(átm.: 6,5 m) építettek.
Mivel a templomból nagyrészt a korabeli járószint alatti
alapfalak maradtak meg, elemzése jobbára csak az elrendezés
típusának vizsgálatára szorítkozhat. Az egyapszisos szentélyfejhez
háromhajós bazilikális tér csatlakozik, [32]
a mellékhajók az apszishoz egyenes zárófallal kapcsolódtak,
szentélyrésze nélkülözi a kereszthajós elrendezést s a négyezetet.
Jellegzetes a három hajóra tagolt nyugati előtér [33] s annak homlokzatához csatlakozó, excentrikusan
(?) elhelyezett kör alakú harangtorony. [34] Legsajátosabb építészeti eleme mégis a főszentély oltára alatti
mártírsír megközelítését, a mártírral a sírjára nyíló ablakocskán
( fenestella) keresztüli közvetlen kontaktust lehetővé
tevő, föld alá süllyesztett, fedett folyosókripta és az
abból nyíló három kápolna (oltárfülke) koszorúja. A folyosókriptából
nyíló hármas kápolna- vagy oltárfülke-koszorú pontos párhuzamát
nem ismerjük. Viszonylag közeli analógiái Szászföldről ismertek,
mint pl. az Altfried által 852-872 között (!) épített hildesheimi
dóm kétszintű, szentélyt kerítő kriptája viszonylag keskeny,
de magas oltárfülkékkel, az ugyanekkor épült halberstadti
dóm ugyancsak kétszintes kriptája, Corvey folyosókriptája
három kápolnával, melyből a középső külső kriptaként működött
(822-844 között), Vreden (839) női kolostorának folyosókriptája
ugyancsak három oltárfülkével stb. [35]
A templom meglehetősen nagy méretei ellenére is - a korszak
gyakorlatának megfelelően - viszonylag keskeny, gyenge minőségű
alapfalakra (65-100-120 cm) épült. [36]
Berendezésére a nagymértékű pusztulás ellenére több leletből
következtethetünk. A bazilikától délre húzódó nagy árok
betöltésében nagyméretű terrazzopadló-tömbök feküdtek, amelyek
valószínűleg a templomból származtak. Ezek több rétegben
egymásra dobált darabjai éppen az árok északi, bazilika
felőli oldaláról dőltek az árok alja felé, egyértelműen
utalva arra, mely irányból is hozták őket ide. Radnóti Aladár
1946-47-ben, a récéskúti bazilika feltárásánál az apszisokban
ugyancsak "durva terrazzo-padlót" talált, míg a falakon
sárgás rózsaszínű freskók nyomát látta. [37] Ugyanott került elő egy négyzetes
alapú, trapéz alakú, sárgásszürke homokkőből faragott oszlopfő, [38] ami egy kisebb oszlop vagy nyílászáró dísze
lehetett. Kérdés, a templom mely részét díszítették a templom
különböző részén talált négyzet alakú padlótéglák, amelyek
némelyikébe égetés előtt szalagfonat motívumot karcoltak.
A téglák fonatdísze feltűnően megegyezik a legszebb zalavári
kőfaragvány, a három darabra tört, különböző helyekről előkerült
szalagfonat-díszes "küszöbkő" díszítésével, amit
Bogyay Tamás meggyőző érvekkel helyezett vissza a Karoling-korba,
s csak a feliratot véli utólag, a korai Árpád-korban bevésett
részletnek. [39] A dokumentáció tanúsága szerint a folyosókripta római téglából
rakott padlóját [40]
egy helyen megbontották, hogy alatta egy kis gödröt ásva
színes és festett (Jézus Krisztust, szárnyas angyalokat,
esetleg más szentet, apostolt vagy mártírt ábrázoló és felirattal
ellátott), több esetben gondosan körbevágott üveglapocskákat
temethessenek el. [41] Ezek Európa legkorábbi festett ablaküveg-lapjai,
ráadásul jól datálható, hiteles környezetből(!). [42]
A templom közelében napvilágra kerültek az ideiglenesen
ide települt, speciális szaktudású mesterek műhelyei is:
A szentély közelében állt az a műhely, ahol a színes és
festett ablaküvegeket készítették, [43] a templomtól délre pedig egy
harangöntő-gödör, benne az agyag öntőminta visszahagyott
darabjaival. Az öntőgödör nagyobb részét érintetlenül hagyták
a későbbi temetkezések, így az agyag öntőmintát is, ami
a harang kiöntése után a gödör alján eredeti helyén maradt.
Ez alapján a harang szájának átmérője kb. 85-90 cm, a legnagyobb
ismert Karoling-kori harang (!). Egyetlen harang maradt
épen ilyen korai időből, a Viterbo melletti Caninóból, amit
a 9. századra, újabban inkább a század végére kelteznek.
A tojás alakú haranghoz hasonló harang töredékei ismertek
Haithabuból és Vredenből is a 9-10. századból. [44]
A Vársziget közepén tehát egy szent vagy mártírsír tiszteletére
alkalmas, folyosókriptás zarándoktemplomot építettek, melynek
programja a korabeli bajor, thüring és szász zarándoktemplomokéval
azonos: tegyen az ereklyesírban eltemetett mártír Isten
segítségével csodákat, hogy a távoli vidékekről is odavonzott
népek keresztény hite, ez által pedig az egyház ereje is
megnövekedjen. [45]
Ennek a grandiózus méretű, díszes kivitelű zarándoktemplomnak
az építtetője csakis az a Liupram salzburgi érsek lehet,
aki 853/54 táján mesterembereket küldött, hogy infra
civitatem Priwinae egy "tiszteletreméltó" templomot
kezdjenek építeni, s amiben a Conversio írásakor
már "Adrianus mártír pihent eltemetve".
Zalavár-Récéskút
A Várszigettől ÉK-re fekvő, kisméretű sziget közepe táján
Radnóti Aladár 1946-47, és 1953-ban egy háromhajós kőbazilikát
(h.: 20,2-20,5 m, sz.: 12,1-16,1 m) tárt fel, délnyugati
oldalán egy 4 m széles lépcsőtoronnyal. [46] A kívül téglalap alakú
templom keleti, egyenes falába három félköríves apszist
"írtak be". Az eredetileg osztatlan hajót egy későbbi fázisban
4-4 pillér három részre osztotta. [47] A pillérek építési idejét Radnóti előbb a 11., majd a 9. századra
keltezte. Az osztópilléreknek megfelelően a déli és északi
falakat is támpillérek tagolták. A nyugati főbejárat mellett
az északi oldalon a 3. és 4. pillér között, a délin az 1.
és 2. között nyílt bejárat. A nyugati oldalhoz egy narthex
csatlakozott, vele azonos szélességű a tőle délre nyíló,
Radnóti által "baptisztériumnak" tartott lépcsőtorony. A
templomot habarcsba rakott lapos homokkövekből és másodlagosan
felhasznált római kövekből építették fel. A hajó padlóját
nagy, lapos gránitkövek fedték, míg az apszisokat, amelyekhez
lépcsők vezettek fel, durva terrazzo-padlóval borították.
Az apszisok falain sárgás rózsaszínű "freskók" (?) nyomai
látszottak, nehézkes, esetlen technikával kivitelezve. A
templomot Radnóti szerint a későbbi századokban még többször
átalakították. [48]
Cs. Sós Ágnes 1961-63 között nagyrészt újra feltárta a
templom környékét. Ez alapján két korábbi, egy fa és egy
kő-fa szerkezetű templomot rekonstruált. Az első fatemplomot
a 9. század elejére keltezte s a Nagy Károlyi hadjáratok
utáni első missziós tevékenység emlékének tartotta. Ezt
követte volna a 9. század második felében a kő-fatemplom,
s csak ennek pusztulása után, a 11. század elején épült
volna fel a kőbazilika. [49] A Cs. Sós Ágnes által rekonstruált "fatemplomokkal"
szemben nem kevés kétely támadt:
[50] nemcsak nagy méretüknél fogva voltak egyedülállóak
a kora középkori nyugat-európai fatemplomok között, de keltezésük
és funkciójuk sem volt egyértelműen tisztázott. A faoszlopok
gödrei olyan rendszerhez tartoztak, amely korban követte
(!), nem pedig megelőzte a kőbazilika alapozását. A szabálytalan
rendszerben elhelyezkedő oszlopokból pedig valójában semmilyen
épület nem szerkeszthető ki. Ezért felmerült, hogy azok
esetleg a kőtemplom fel-(újjá?)építéséhez emelt bontási
és egyben építési állványzathoz tartóztak, [51] vagy olyan, talán nem
is szakrális célú faépítmény maradványai, amelyek a részben
felújított kőépülethez csatlakoztak. Figyelemre méltó ugyanis,
hogy a bazilika körüli temetőből az Árpád-korba sorolt,
amúgy sem nagyszámú sírból egyetlen, bizonyíthatóan kora
Árpád-kori lelet sem került elő - szemben a várszigeti kápolna
és a homokgödör (=Turco-féle templom) körüli Árpád-kori
sírokkal -, miként az is, hogy a templomtól északra előkerült
telepjelenségek semmi jelét nem mutatják annak, hogy ott
ekkor valamiféle kolostor állt volna. Ezért inkább az a
valószínű, hogy a korai Árpád-korban a récéskúti bazilika
egyáltalán nem is működött templomként, s a romok körüli
10. századi és Árpád-kori telepjelenségek csak egy falusias
telep maradványai. Az oszlopok építési állvány helyett alkothatták
egy(?) olyan profán épület kiegészítő tartószerkezetét is,
amelyet a Radnóti szerint első(?) leégés után keletkezett
törmelék elegyengetését követően ("R" réteg felső járószintje)
a még használható falakat is bevonva építettek meg. Ez magyarázatot
adna az olyan, inkább profán jellegű részletekre is, mint
a főapszisnak a Radnóti-féle 2. periódusban történt elfalazására
(ha az tömör leválasztó, s nem lépcsőalap volt), a kút ásására
az északi oldalhajóban, stb., egyúttal azt a jelentős problémát
is megoldaná, miért maradtak a fák a cölöplyukakban. Egy
ilyen építmény jól beleillik a Karoling-kor végétől a kora
Árpád-korig terjedő időszakba is, amikor a helyben maradt
lakosság nagy része - alig egy emberöltőnyi keresztényi
lét után - "elvadul" s visszatér ősei kulturális tradícióihoz
(ld. pl. az edénymelléklet újbóli feltűnését, a trepanációt
az idős nő fején stb.). A fentiekből következően a templom
szakrális funkciója a 11. századra lényegében már megszűnt. [52]
A hossznégyszög alaprajzú, "beírt" három félkör-apszisú
kőbazilika egy hosszú életű templomtípushoz tartozik, amely
a Szentföldön és szomszédos területeken már a 6. század
első felében feltűnik, és eléggé szélesen elterjed. Hamarosan
megjelenik az Adriai tenger partján is, míg Itáliába, egészen
a dél-tiroli területekig, csak a Karoling-kor kezdetével
jut el, ám ott még a 11. században is kedvelt típus. [53] Ezért a récéskúti bazilikát egyaránt meggyőző
érvekkel helyezhették a kutatók mind a Karoling-korba, mind
pedig a korai Árpád-korba. A régészeti adatok (sírleletek,
rétegviszonyok) alapján azonban bizonyos, hogy a kőtemplom
- első és egyetlen templomként - a Karoling korban épült
meg a Récéskút szigeten, ami az Árpád-kor kezdetét valószínűleg
már mint felismerhetetlen romhalom érte meg.
Korábban felvetődött, hogy a bazilika volt a Karoling-korban
a Szt. Adorján templom, [54]
az alaprajzi sajátosság és a "baptisterium" alapján pedig,
hogy a civitasban álló Keresztelő Szt. János templom. [55] Az újabb adatok fényében azonban az a legvalószínűbb, hogy
a Conversio által a "városon kívül" említett nemesi
magántemplomok egyikével azonos.
Zalaszabar-Borjúállás sziget
A sziget északnyugati felében, annak legmagasabb részén
állt a fatemplom, amelynek régészeti maradványait Müller
Róbert a 80-as évek első felében tárta fel. [56]
Egyenes (esetleg sokszög?) szentélyzáródású, egyhajós csarnoktemplom,
melyhez nyugaton egy narthex csatlakozott (h.: 17
m, sz.: kb. 7 m). Az apszis előtt, a hajó felső harmadát
egy sekélyen alapozott, rossz minőségű habarccsal kötött,
középen átjáróval megszakított kis kőfal választotta el
a hajó többi részétől: nagy valószínűséggel egy szentélyrekesztő
korlát alapozása. Az apszist kizárólag a sírok alapján lehetett
rekonstruálni, padlóját vagy lesározták (?), vagy olyan
magasan volt, hogy már teljesen elpusztult. A hajót máshol
elbontott római épület falazótégláival és tetőfedő cserepeivel
fedték, a narthexbe azonban már csak nagyon hézagosan
jutott a padlóborításból. Mivel sem oszlopgödrök, sem alapfalak
nem határolták körül a templomot, alaprajzát jórészt a templom
körül feltárt 805 sír által üresen hagyott terület rajzolta
ki. Továbbá azok a - főleg a hajó két oldalán, egymástól
szabálytalan távolságban talált - nagyobb kövek, melyből
ítélve a templom olyan, a közelmúlt néprajzi építészeti
emlékeiből is jól ismert "talpas ház"-típusú volt, ahol
az alapokat kövekkel alátámasztott, nagyméretű, vízszintes
gerendák alkották.
A nagyon egyszerű alaprajzú templom szélesen elterjedt
típus, a Meroving-kortól kezdve általánosan használt alaprajzi
forma. [57] Legközelebbi párhuzama egy
Břeclav-Pohansko-i kőtemplom, amelyben még a szentélyrekesztő
korlát is nagyjából ugyanott volt, mint Zalaszabar-Borjúállás
szigeten. [58] Müller Róbert a templomot a Conversio alapján Wittimar
templomával azonosítja, [59] azzal érvelve, hogy amikor 865-ben Krisztus
születése napját Adalwin, salzburgi érsek Priwina várában
ünnepelte meg, a következő napon (tehát a Várszigettől nem
nagy távolságban) Wittimar birtokán szentelt fel egy templomot
Szt. István első vértanú tiszteletére. Wittimar templomát
ugyanezen érvvel azonosították már a 9. században átépített
Keszthely-fenékpusztai ún. II. bazilikával is. [60]
Összefoglalás
A Mosaburg központtal Alsó-Pannóniában szerveződött grófság
a kora feudális nyugat-európai grófságok tipikus életét
élte. Élén Priwina, akit Német Lajos 860-ban fidelis dux
nosternek titulált, majd Chezil állt, aki több oklevélben
is a comes vagy dux címet viselte, hasonlóan a ranglétra
azonos fokán álló frank grófokhoz. Priwinának és Chezilnek
a császárral, a római pápával és a salzburgi érsekkel egyformán
közvetlen a kapcsolata, levelezésben állnak, a salzburgi
érsekek gyakori vendégek is Mosaburgban. A salzburgi érsek
által építtetett Szt. Adorján zarándoktemplom méretével
és felszerelésének színvonalával a birodalom bármelyik világi
vagy egyházi központjának díszére válna. A grófság vezető
nemeseit rokoni, családi kötelékek kötik a frank, bajor,
karantán és morva-szláv arisztokráciához, Karoling curtis
mintájára épült udvarházaikban impozáns magántemplomokat
építtetnek - amelyet azután a salzburgi érsekek szentelnek
fel -, birtokügyeiket Regensburgban és Salzburgban oklevelek
kiállításával intézik. Ezek alapján Priwina és Chezil grófsága
akár a frank birodalom belsejében is állhatott volna, személyi
állománya, működése, külső megjelenése semmiben sem tért
el amazoktól. A mosaburgi grófság azt a fejlődési modellt
villantja fel, ami Pannonia más részein is a jövőt jelentette
volna, ha a honfoglaló magyarok megjelenése drasztikusan
meg nem szakította volna ezt.
[1]
A frank-avar háborúk első, az írásos források objektív kiértékelésén
alapuló feldolgozása: Deér 1965, 719-791; osztrák
részről Pohl 1988. Magyar részről: Bóna 1984,
265-373, továbbá: Szőke 1996, 11-44.
[2]
Bővebben ld.: Bóna 1985, 149-160; Cs. Sós 1973,
3-28; Wolfram 1987, 253-273.
[3] A megállapodást 803-ban
Nagy Károly is megerősítette. A témáról legutóbb: Bratoľ
1998, 145-202.
[4] Ratbod (=Ratpot) grófságától
délre, Savaria környékén feküdt Rihharius grófsága, amit
először 844 (?)-ben említ egy Német Lajos által kibocsátott
oklevél (Magnae Moraviae, 38); Rihharius utóda 860-tól
Német Lajos két oklevele alapján Odolrich gróf ( Magnae
Moraviae, 56-57, 58). ld. még: Wolfram 1979,
127, 132-133, továbbá Wolfram 1995, 317-321.
[5]
Conversio Bagoariorum et Carantanorum = "A bajorok
és karantánok megtéréséről" - (alább: Conversio)
11. A forrás első kritikai kiadása: Kos 1936; részletesen
kommentált kiadása: Wolfram 1979, ennek javított,
bővített változata: Wolfram 1995; végül a
forrás filológiailag hiteles, javított és újra értelmezett
kiadása és fordítása: Loąek 1997. A pannóniai térítésről
szóló részlet magyarul: Györffy 1958, 150-157.
[6]
Wolfram 1979, 133.
[7] A Conversio 11. szövegösszefüggése,
a felszentelések résztvevőinek azonossága alapján ezek az
események közel egy időben, akár egyetlen napon, január
24-én is megtörténhettek. Sandrat és Ermperht templomai
tehát valahol a Vársziget közvetlen közelében (akár a Várszigeten
is?) állhattak, még ha a velük ajándékozott erdők és rétek
körüljárása alapján távolabbi helyre is gondolnánk. Ezek
a birtokok ugyanis nem kellett, hogy a templom tőszomszédságában
terüljenek el, a Zala akármelyik partoldalán is fekhettek.
Ez pedig lóháton egy napon belül ténylegesen körüljárható
körzet.
[8] Tóth E. 1999, 21-22. szerint a kifejezés, hogy a püspök "zsolozsmázásra készítette
elő", arra utal, hogy a templom még a Conversio
összeállításának idejére (870 k.) sem készült el teljesen,
ezért az érsek nem szentelte fel, de engedélyezte, hogy
"egyházi cselekményeket" tartsanak benne. Az utóbbi évek
ásatásai révén azonban bebizonyosodott, hogy 1) a templom
alaprajzi szinten csak egyetlen építési periódust mutat,
2) a körülötte fekvő sírok leletei alapján a temetőt a 9.
század második harmadának vége táján már megnyitották, 3)
a legkorábbi sírok alatt talált speciális műhelymaradványok
(harangöntő, üvegkészítő, stb.) tanúsága szerint pedig a
templom ekkor már teljesen berendezve állt. Ezzel Tóth érvelése
oka fogyottá vált. A templom sajátos alaprajzából (ld. alább)
következően is inkább azok a vélemények látszanak beigazolódni,
amelyek szerint itt (egy zarándoktemplommal járó) speciális
feladatok végzésére kaptak engedélyt a szerzetesek.
[9] Tóth E. 1999, 17-32.
[10] Bogyay 1955, 405. és Bogyay 1992, 170.
[11] Ezek a helyek a Conversio
szerint: Dudleipin, Ussitin, Businiza, Bettobia
(= Pettau-Ptuj), Stepiliperc, Lindolveschirichun,
Keisi, Wiedhereschirichun, Isangrimeschirichun, Beatuseschirichun,
Quinque Basilicae, Otachereschirichun, Palmunteschirichun.
[12] Szt. István protomártír
tiszteletére szentelt templom Wittimar birtokán,
Szt. Mihály arkangyal temploma Ortahuban, Szt. Pál
apostol temploma Werideben, ugyanott külön említve
Szt. Péter apostolfejedelem temploma, Szt. Margit (Margareta)
temploma Spizzunban, Szt. Lőrinc (Laurentius) temploma
Temperhrcben, Szt. Péter apostolfejedelem temploma
Unzato birtokán Cellaban, Szt. István protomártír
temploma Ztradachban, Szt. János evangelista temploma
Quartinahaban és név nélkül felsorolva még Fizkere,
Muzziliheschiricun és Ablanza, ahol templomokat
szentelt fel Adalwin, salzburgi érsek.
[13] Ld. Wolfram 1979, 131.
[14] Wolfram 1979, 56-57.
[15] 873-ban még levelet
váltott a pápával, a házasságtörés kérdésében kérve ki véleményét.
Egy 876-880 között kiadott adománylevélben azonban már azt
olvashatjuk, hogy a regensburgi Szt. Emmeram templom Gundbato
diaconusnak Quartinaha birtokáért cserébe a Chezil
dux lelki üdvéért adományozott birtokokat adta (Magnae
Moraviae, 68-69, 171-172).
[16] Wolfram 1995, 91-93.
[17] Priwina és Chezil grófságának
székhelyét már a múlt században lokalizálták Zalavár-Várszigeten.
Rendszeres régészeti kutatása ennek ellenére viszonylag
későn, csak az 1950-es évek elejétől indult meg. Előbb Fehér
Géza (1954-ig), majd közel 40 éven át Cs. Sós Ágnes
irányította Zalavár-Várszigeten és a környező szigeteken
a kutatásokat (1992-ig), jelenleg pedig e sorok szerzője
a feltárások vezetője.
[18] Falusias, félig földbemélyített
putriházakat, szabadba épített kemencékkel, tárolóvermekkel
stb. csak a Vársziget vonzáskörzetébe tartozó szigetekről
és a Zala parti sávjain elterülő szolgálónépi településekről
ismerünk, míg a Várszigeten és a civitas közvetlen
körzetébe tartozó szigeteken (pl. Zalaszabar-Borjúállás
sziget) a szakrális célú kőépületek mellett nagyméretű,
többosztatú, faoszlopokra épült, továbbá ún. "talpas" boronaházakat
rekonstruálhatunk, amelyekhez kővel, deszkával bélelt kutak
és ugyanilyen tárolóvermek, főzőházak stb. tartoztak. A
szigetnek csak bizonyos, jól körülhatárolható területein
koncentrálódtak a gazdasági jellegű települési objektumok.
(A szerző utóbbi pár évben végzett ásatásainak az eredményei,
közöletlenek)
[19] Brühl 1975/1990.
A kérdés további irodalmáról bővebben: Szőke 1976,
91-99.
[20]
Cs. Sós 1963, 31-38, Abb. 9; Cs. Sós 1973, 107-112, Abb. 31-33.
[21] Cs. Sós 1994,
87. Ettől a palánkszakasztól nyugat felé más jellegű, gyengébb
minőségű, s vsz. fiatalabb palánkfalak jelentkeztek (Cs.
Sós Ágnes közöletlen ásatási eredménye).
[22]
Az árokból kikerült földből a déli oldalon emeltek földsáncot,
melynek tetején valószínűleg még egy palánkfal is épült.
Az árok alján jellegzetes dunai bolgár kerámia darabjai
s több olyan tégla-töredék is volt, amelyekre utólag lófigurákat
karcoltak be. Ilyenek a kazár birodalom (szaltovo-majaki
kultúra) várain kívül ugyancsak a bolgároknál jelennek meg
(ld. Pliszka-Preszlav 4-1985 több tanulmányát is). Ha ehhez
hozzávesszük a Garabonc-Ófalu I temető 55. sírjának bizánci
jellegű kétélű kardját és a 14. sírjában fekvő halott dunai
bolgár módra torzított koponyáját ( Szőke 1992, 92-96,
151-159 és Éry 1992, 374-375), joggal tételezzük
fel, hogy Priwina kíséretének nem jelentéktelen részét dunai
bolgárok alkották.
[23]
Cs. Sós Ágnes még a palánkfallal körülvett részt azonosította
a Conversio említette munimennel, ezt tekintette
Priwina és Chezil udvarházának, Mosaburg akropolisának (Cs.
Sós 1994, 87), hasonlóképpen Bogyay 1992, 171.
[24] Hasonló tagolás és jogi
különállás mutatható ki pl. Ptuj-Pettauban, ahol a vár kétharmada
a salzburgi érseké, egyharmada pedig egy előkelő karantán
nemes (egyesek szerint Gundakar gróf, mások szerint Heinrich
herceg, míg a legtöbb kutató szerint a pannoniai Chezil)
birtokában volt, aki azután felségárulás miatt elveszített
ezt a birtokrészét (Arnulf 885. évi hamis oklevele Magnae
Moraviae, 126; Grafenauer 1952, 186skk.), és
az udvarház Y-alakú belső osztófala alapján ilyesmiről lehetett
talán szó, bár alacsonyabb szinten, az északi Kisalföldön,
Ducové-Ducón is ( Chropovsky 1978, 74-84). Kérdés
ugyanakkor, hogy egyáltalán Karoling kori-e a Szombathelyen
rekonstruált, ovális, osztatlan kővár (Tóth E. 1978,
151-182), nem is beszélve a 802-ben említett castellum
Guntionis-szal azonosított, a Gyöngyös patak Rábába
szakadásánál talált földsáncmaradványról (Dénes 1992,
173-177).
[25] Tóth S. 1990, 148. Az alaprajz alapján rekonstruálható templommal kapcsolatos
aggályokról ld. Szőke 1998, 270. és 94-98. jegyzetek.
[26]
Cs. Sós 1963, 42-117.
[27]
Cs. Sós 1963, 68-91.
[28]
Dercsényi 1948, 96. Bár az ötletet Bogyay Tamás kezdettől
fogva megalapozatlannak és elfogadhatatlannak tartotta (kutatástörténeti
áttekintéssel: Bogyay 1992, 170-171), az mégsem múlt
ki egészen szakirodalomból. Ld. erről részletesebben: Szőke
1998, 295-296, 104. jegyzet.
[29] A templomról először
1998-ban adtam híradást, túlnyomórészt Cs. Sós Ágnes dokumentációjára
hivatkozva (Szőke 1998, 271-278.) 2000-ben befejeztük
a Cs. Sós Ágnes halálával (1993) megszakadt kutatásokat,
tisztáztuk az építéssel, alaprajzzal kapcsolatos kérdéseket,
bizonytalanságokat, így ma már egy jóval letisztultabb alaprajz
áll rendelkezésünkre. Az 1998. évi és jelen leírás közötti
eltérések, a méretekig bezárólag, ezzel vannak összefüggésben.
[30] Cs. Sós Ágnes ezek alapján
több korábbi templomot is rekonstruált: Cs. Sós 1994,
87-89. A faoszlopos épületből az első, még fából épült templom
maradványa lett, az építkezéshez ideszállított építési anyag
törmelékével kitöltött amorf gödrökből pedig a második építési
fázist, egyben az első kőtemplomot rekonstruálta. Ilyen
módon lett pl. a keskeny kutatóárkokkal dolgozó (a tágabb
összefüggések felismerését ezért még nehezebben felismerő)
Cs. Sós Ágnes szemében az első kőtemplom szentélyfala egy,
az apszis félkörívén belül, attól mintegy 4,5 m-re talált
korábbi gödör szélén összetömörödött betöltéséből.
[31] Cs. Sós 1994,
88.
[32] Feltűnően hasonló alaprajzú
a Turco-féle templomépület is, különösen annak hatalmas
félköríves szentélyfeje elgondolkoztató. Ez az egyszerű
bazilikális templomépület már a Karoling-kor előtt is ismert
Európában és az újabb típusok megjelenése után is versenyképes
marad még ott, ahol a szentélyfej kevéssé artikulált formája
a helyi adottságoknak jobban megfelelt. A román kori párhuzamhoz:
Tóth M. 1988, 115, a Karoling-kori változatokról:
Jacobsen 1992, 123-128.
[33]
Csábító ötletnek látszik, valójában azonban kevés támpont
van ahhoz, hogy az éppen ezidőtájt elterjedő, összetett
jelentéstartalmú Westwerkkel hozzuk összefüggésbe.
A nyugat-európai Westwerk jellegzetes eleme a kombinált
pilléres-oszlopos árkádsor két, de inkább három emeleten
át, a főhajó folytatásában kialakított dongaboltozatos szentély
("kripta"), a középső Salvator- és az azt két oldalról kísérő
lépcsőtornyok hármasa (sőt kivételesen akár öt torony is)
stb., amelyek megléte itt az alapfalak vastagsága alapján
eléggé valószínűtlennek látszik. A Westwerk funkciójáról
Centula és Corvey közlése után Fuchs 1929, és
Fuchs 1950 hatására az 50-es években élénkült fel a
vita. Ennek összefoglalása: Großmann 1957 majd Kreusch
1963; a magyarországi vonatkozások összefoglalása
legutóbb: Tóth M. 1988, 117). Mosaburg esetében főként
a liturgikus vonatkozások lehetnének érdekesek, különösen
a templom ellenkező pólusán elhelyezkedő mártírsírral összefüggésben
(analógiaként ld. Centula és Corvey: Kreusch 1963,
58-60).
[34] A torony alapfalának
vastagsága és a nyugati homlokfalat meghaladó mélységű alapozása,
továbbá a templomtól délre előkerült harangöntő-gödör és
agyagminta alapján ebben az esetben valószínűleg számolhatunk
azzal, hogy a toronyban alkalmanként harang is megszólalt
(Noth 1967, 58), s nem csak a lorschi "Torhalle"-hoz
hasonló, alacsony, valóban csak az emeletre felvezető lépcsőt
magába foglaló toronyról van szó ( Jacobsen 1985)
[35] Ld. Vorromanische
Kirchenbauten. A jelenség késő-Karoling jellegéről:
Claussen H. 1957, 137-140. Legutóbb: Lobbedey 1999, 498-511. Hasonlóak Franciaországban
is megjelennek ebben az időben, de inkább csak később: Deshoulières
1940, 213-238. A kápolnák és kripták elrendezésére pedig
a római Santo Stefano Rotondo is hatást gyakorolhatott.
[36] Az alapozási árkok alján
először durvaszemű, kavicsos, sárgás homok és kevés mész
felhasználásával habarcsréteget terítettek el, majd erre
kerültek az ugyanezzel a gyenge minőségű habarccsal összefogott,
rendszer nélkül rakott, jórészt alaktalan homokkő-, kisebb
részben mészkő- és bazaltdarabok ill. római téglatöredékek.
[37]
Radnóti A.: A Zalavár-récéskúti ásatások eredménye. Ásatási
jelentés 1953. június 2. - idézi Cs. Sós 1969, 55.
[38] Hasonlóképpen halszálkamintásan
faragottak az Einhard-féle Michelstadt-Steinbach-i templom
(Autenrieth 1988, 30) vagy Reichenau-Oberzell templomának
oszlopfői, amelyeket azután bevakoltak, sőt színesre ki
is festettek. Valószínű, hogy Zalaváron sem csak a nyers
kőfejezet volt a oszlop dísze. Az oszlopfő típusa alapján
már a késő Karoling-kor és az Ottó-kor újításaként megjelenő,
absztrakt térmértani testből kiinduló oszlopfő-formákhoz,
mint a csonka kúp-, piramis- és gomba alakú oszlopfők köréhez
tartozik: Weigert 1936, 17.
[39] Tóth S. 1990,
Kat. 24.; Bogyay 1992, 172.
[40] A folyosókriptában készített
metszet rétegsora: a homokos szűztalaj felett szürke homoksávval
elválasztva két vékony habarcsréteg húzódott, ezt követte
egy agyagos homoksáv, rajta római padlótéglák sorával, végül
(Cs. Sós szerint) egy terrazzo-réteg zárta a rétegsort.
[41] A figurális töredékeknél
a ruharedőzés módja, a kéztartás sajátosságai a korai Karoling-kori
dél-tiroli falfestményekkel (főként Naturns, St. Prokulus
- Eggenberger 1974, 303-350; Gebauer -
Kersting - Nothdurfter Serra dia - Csassano - Emmenegger
- Stampfer - Kofler Engl 1990), mutatnak rokonságot.
Bernhard Bischoff Cs. Sós Ágnesnek adott szakvéleményében
a felirattöredékek "9. századi keltezést helyben hagyta"
( Cs. Sós 1994, 88).
[42] Kölnből ismert egy festett
spirálindás díszű, Karoling-kori ablaktöredék ( Rode
1974, 15-33). Lorschból való az első, a 9. század végére,
10. század elejére keltezett, igaz, már rögtön emberméretű
Krisztust ábrázoló festett üvegablak, s azután már csak
a 11. század elejéről Augsburgból ismerünk ép állapotban,
eredeti helyükön megőrződött, teljes alakos, apostolokat
ábrázoló üvegablakokat ( Gerke 1950, 186-192).
Kérdés, hogy minden festett üvegablak-darab román kori-e
a paderborni dóm ásatásán találtak közül, különösen az ott
előkerült Karoling-kori freskó-maradványok ismeretében (
Lobbedey 1986, 240-241, 247-263). Az újabb üvegleletekről
ld. Dell‘Acqua 1997, 33-41; Wedepohl 1999,
218-221.
[43] A műhely feltárása még
nem fejeződött be. Eddig egy kemence maradványai és a padlón,
továbbá a feltöltésben talált nagyszámú tégelytöredék, kemencemaradvány,
nyersanyag- és félkész termék bizonyítja a műhely működését.
Hasonlókhoz ld.: Pohl - Haevernick - Riederer - von
den Driesch 1972, 60-70; Stephan - Wedepohl 1997,
673-715; További leletek: Karl der Große 1999, I. 160-185.
[44] A Karoling-kori harangleletekről
legutóbb: Drescher 1999, 356-364. bőséges irodalommal.
A vredeni harangtöredékekről Karl der Große, I. 348-350.
[45] Claussen 1987,
261.
[46]
Radnóti 1948, 21-30.
[47]
Tóth S. 1990, 149, a bazilikából előkerült kőanyagban több olyan római (?)
oszlopmaradványt - törzstöredéket, lábazati részt - határozott
meg, melyek alapján elképzelhetőnek tartja, hogy "a korai
templomnak oszlopos szerkezete is volt". Nem határozza meg
azonban eléggé világosan, hogy a "korai" alatt a Karoling-kort,
vagy a korai Árpád-kori fázist érti-e.
[48] Radnóti ásatási naplóját összefoglalva
ld. Cs. Sós 1969, 55-57.
[49] Cs. Sós 1969, 51-103.
[50] A felmerült problémákról
összefoglalóan: Szőke 1998, 280-283, 156-176.
jegyzetek, a korabeli fatemplomokhoz ld.: Ahrens 1982.
[51] Tóth 1974, 617-630,
3. jegyzet.
[52] Ehhez ld. Tóth S. 1990,
157, 21-22. megszívlelendő jegyzeteit és rekonstrukcióját,
továbbá Radnóti beosztását.
[53] Steinmann-Brodtbeck
1939, 65-95; Bogyay 1955, 363-364; Maruąić 1977,
41-185. Mivel a háromapszisos, egyhajós típus, amilyen eredetileg
a récéskúti bazilika is lehetett, különösen a dél-tiroli,
graubündeni csoportra jellemző ( Kubach - Elbern 1968,
26-27), megfontolandó, hogy - az adriai hatással egyenrangú
alternatívaként - nem egy salzburgi közvetítésű dél-alpesi
hatás érvényesült-e a récéskúti bazilika építésekor.
[54]
Tóth S. 1990, 150-151; a kérdés kutatástörténeti
áttekintése: Bogyay 1992, 170-171. - Régészetileg
ugyancsak nehezen bizonyítható Györffy György azon elképzelése,
hogy a Vársziget ispáni székhellyé válásával az azt kísérő
egyházi szervezet, az esperesség temploma lett volna a récéskúti
bazilika ( Györffy 1968, 114-115). Nem beszélve arról,
hogy a Várszigeten magán is lett volna elég hely egy ilyen
templom felépítésére - s éppen a 11. század közepe táján
épül meg a Vársziget északnyugati felén az 1996-ban Szt.
István kápolnaként újjáépített kis (névtelen) kápolna közel
500 feltárt sírral a templom körül - ebben az esetben a
récéskúti bazilika körül is jóval nagyobb számú Árpád-kori
temetkezést kellett volna találni.
[55] Bogyay 1955, 405.
[56] Müller 1994, 92; Müller 1995, 91-100.
[57] Vorromanische Kirchenbauten; Boeckelmann 1956, 29-37.
[58]
Dostál 1975.
[59] Müller 1994,
92; Müller 1995, 92-93.
[60]
Bogyay 1960, 67. Bár hangzottak el kétkedő hangok
(MRT Veszprém megye, 21/33. lh.), egzakt módon először
Müller Róbert bizonyította be, hogy ott utoljára 630 táján
történt építkezés (Müller 1987, 113). Mivel
pedig Karoling-kori sírok sincsenek körülötte, kizárt, hogy
azonos legyen Wittimar templomával.