TANULMÁNYOK
Jékely Zsombor
Jáki és garamszentbenedeki falképek
I.
Bencés templomaink csekély számú román kori falkép-maradványai
között [1]
mindenképpen első hely illeti meg a jáki déli toronyalj
festményeit: ezek mind keletkezésük idejét és körülményeit,
mind témájukat tekintve egyedülálló együttest képeznek.
1901-es felfedezésüktől kezdve a freskók számtalanszor szerepeltek
a művészettörténeti szakirodalomban, és sokáig vitatott
értelmezésük mára nyugvópontra jutott.
[2] Az alábbiakban ezért nem vállalkozhatunk egyébre,
mint az elfogadott nézetek rövid összefoglalására.
A négyszögletes terű toronyalj déli és nyugati falán, valamint
a keresztboltozat négy boltsüvegében láthatóak ma freskók
(1. kép). Az 1901-ben a templom nagy restaurálása
során feltárt freskókat Huszka József 1904-ben lemásolta. [3] 1938-ban Mario Pellicioli
és segédje, Luigi Pigazzini restaurálta a freskókat, eltávolítva
a számos részletet még fedő késő-reneszánsz ornamentális
festés maradványait. [4] A falképek állapota ma kopott
és hiányos, de az akvarellekkel összevetve megállapítható,
hogy a helyzet a feltáráskor sem volt sokkal jobb. Stiláris
helyzetüket a legrészletesebben Tóth Melinda értékelte,
aki példákkal igazolta, hogy Jákra a bizánci elemek nem
közvetlenül Itáliából érkeztek, hanem Bajorország és Ausztria
falfestészetének szűrőjén át. [5]
Az analógiák alapján a falképek az 1230-as évekre datálhatóak,
és a jáki építkezés második fázisával hozhatóak kapcsolatba,
amely feltevések szerint az alapító Jáki Nagy Márton halála
miatt szakadt félbe.
Az újabb értelmezések szerint a falképek ikonográfiája
éppen Jáki Nagy Márton halálával hozható összefüggésbe.
Entz Géza feltevése szerint a nyugati falon az ő temetését
ábrázolhatták, ebből csak a templom ábrázolása előtt felsorakozott
siratók (2. kép) és a halott lelkét mennybe emelő
angyalok láthatóak.
[6] A téma hasonló értelmezését Wehli Tünde szobrászati
párhuzamokkal is alátámasztotta, [7] és azt újabban Tóth Melinda
is elfogadta. [8] A téma világi és egyéniesített
jellege szokatlan, de tulajdonképpen nem meglepő éppen itt,
a gyakran kegyúri temetkezések céljaira használt nyugati
előcsarnok terében.
[9] Az egyetlen kételyt ébresztő elem a mennybe emelt
lélek glóriás volta. Jáki Mártont az utókor Nagy-ként
tisztelte, de nem szentként. Ebben az összefüggésben esetleg
újragondolásra méltó annak az 1332-es oklevélnek a szövege,
amely a monostor alapítójaként a szent életű királyokat
említi meg. Még ha ennek a hagyománynak történeti alapja
nincsen, elképzelhető, hogy az oklevélhez hasonlóan a falkép
is egy királyi alapítóval kívánja emelni az apátság fényét. [10] Jáki Nagy Márton és családja, a valóságos
alapítók azonban minden bizonnyal jelen vannak a falképeken
- a boltozaton és a déli falon őket láthatjuk. A déli falon
öt álló világi (nimbus nélküli) férfialakot láthatunk, minden
bizonnyal a Jáki nemzetség kiemelkedő tagjai ők (3-4.
kép). A boltozat négy cikkelyében egy-egy központi elhelyezésű
félalakos angyal látható (a keleti mező szárny nélküli figurája
talán Szent György), ezekhez két oldalról térdeplő donátorok
- mindig egy férfi és egy nő - járul, hasonló kompozíciókban
mint pl. a korabeli szentkirályi timpanonon (Magyar Nemzeti
Galéria). [11]
Feltehetően ugyanebbe a világi összefüggésbe tartozhattak
a nyugati falon, a kapu mellett lévő falképek is, ezekből
csak a kapu jobb oldalán maradt fenn egy részlet, két álló
alak töredékével (5. kép).
A jáki toronyalj festményeinek értelmezésében további eredményeket
csak egy olyan minden részletre kiterjedő, természettudományos
vizsgálatokkal és restaurálással egybekötött kutatás hozhat,
mint amilyennek a közelmúltban a nyugati kapu szobrait alávetették.
Ezek során talán választ kaphatnánk arra a kérdésre, hogy
a falképek valóban egy temetkezéssel függnek-e össze, és
esetleg megtudhatnánk, hogy a kifestés a templom nyugati
részének mely más részeire terjedt ki, volt e például a
programnak folytatása az északi toronyaljban, vagy az emeleti
karzatkápolnában.
A templom további festett díszítéséről keveset tudunk.
Az mára világossá vált, hogy a középkorban az egész templomra
kiterjedő architektonikus festés hangsúlyozta a tagozatokat, [12] de a nyugati szakaszon kívül csak egyetlen
figurális falképet ismerünk, a főapszis keleti falára festett,
oltárképként funkcionáló Szent György képet, amely Tóth
Melinda meggyőző érvelése szerint a templom 1256-os felszentelésére
készülhetett el (6. kép). [13]
II.
A garamszentbenedeki apátsági templom múlt század végi
felújításakor három falkép került napvilágra. Ezek közül
az északi mellékhajó oldalfalán talált, a Vörös tengeren
való átkelés jeleneteként meghatározott kép fenntartására
nem került sor, erről rajzot sem ismerünk. A hajó egyik
pillérének oltárfülkéjében egész alakos Vir Dolorum került elő, ennek rajza Knauz
monográfiájában megjelent, de ezt sem mentették meg. [14] A templom egykori falfestményeiből
így mára csak az északi oldalfalon látható kétjelenetes
Szent György legenda maradt fenn. A falképet Storno Ferenc
megújította, és feltehetően éppen átfestett állapota miatt
ritkán szerepel az újabb művészettörténeti szakirodalomban. [15] A kompozíció egészét és részleteit
tekintve azonban nincs okunk kételkedni abban, hogy Storno
híven követte az eredeti freskót, bár ennek értékeléséhez
részletes helyszíni vizsgálatokra volna szükség. A falon
lévő konzolhoz igazított és ezért lépcsős képmezőben a Szent
György legenda két jelenetét láthatjuk, a történet előadása
jobbról balra halad (7. kép).
Maga a sárkányölés a kisebb, alacsonyabb, jobb oldali részt
foglalja el. Itt Szent György lándzsáját éppen a baloldalt
lévő sárkány torkába döfi, megmentvén így a szülei által
nehéz szívvel feláldozott, és sorsa beteljesülését egy szikla
tetején váró királylányt. A sárkányölés motívuma gyakran
előfordul templomainkban, 1400 körüli példái közé tartoznak
többek között Mártonhely (Aquila János, 1392) és Almakerék
(1405 előtt) szentélyeiben látható falképek, amelyek csak
ezt a jelenetet ábrázolják. [16]
Garamszentbenedeken a narratíva irányának megfelelően a
sárkányölő Szent György is bal felé lovagol, az almakeréki
képpel összevetve hamar világossá lesznek az ebből eredő
bonyodalmak: a mester megtartotta azt a szokást, hogy a
lovag lándzsáját a jobb kezében tartja, másik kezével viszont
a gyeplőt markolja (bár ez lehet Storno elrajzolása is),
a pajzsa csak lebeg. A lándzsát tartó jobb kéz miatt a figura
teste befelé fordul, de a szent arca mégis a képből kifelé
tekint. (Megjegyzendő, hogy a Kolozsvári testvérek Szent
György-szobra szintén egyike azon ritka alkotásoknak, ahol
a lovag balra halad.) [17] A garamszentbenedeki
freskó tartalmazza az 1400 körüli Szent György képek minden
motívumát - a nagytestű, szárnyas sárkányt, a dombon álló
királylányt és az emeletes vár tornyából kitekintő királyi
párt - ám az elemek elrendezése más itt, és a történet kiegészül
a baloldali jelenettel. A falképnek ez része a legyőzött
sárkányt kötélen vezető királylányt és az őt követő Györgyöt
ábrázolja, amint a vár felé haladnak, elijesztve négy békés
városlakót a bal alsó sarokban. A Legenda Aureából
eredő, ám a hazai művészetben ritka jelenetet megtalálhatjuk
még Segesváron a Hegyi templom északi falán, a 15. század
közepéről. [18] A királylányt már a
13. század vége óta szokás ábrázolni, Szent Margittal való
azonosításából eredhet az a motívum, hogy ő vezeti kötélen
a legyőzött sárkányt. [19]
Az ikonográfia alapján a freskó jól beilleszthető a templom
építésének kronológiájába, 1400 körül ugyanis az új templom
hajója már készen állhatott. Az internacionális gótika mellett
az itáliai festészet elemeit hasznosító stílusa is megfelel
ennek a dátumnak. A kép készítésének közvetlen okait nem
tudjuk, és azt sem tudjuk milyen nagyobb festészeti összefüggésbe
illeszkedett bele. Szent György erős hazai tisztelete és
esetleg egy nemesi donátor közreműködése azonban magyarázatot
adhat a lovagi téma itteni szerepeltetésére.
[1] Jákon és Garamszentbenedeken kívül a következő
bencés templomokból ismerünk falképmaradványokat: Csoltmonostor
(Tóth M. 1995, 138-139); Feldebrő, altemplom (Tóth
M. 1995, 141-142, 150, 28. jegyzetben bibliográfiával);
Pécsvárad, szentélyboltozat (Tóth M. 1995, 141, nagyrészt
feltáratlan); Pannonhalma, templom, altemplom (Radocsay
1954, 195; Tóth M. 1974a, 52, elpusztult), kerengő
(Mons Sacer I. 316-318, II.29, részben feltáratlan);
Deáki (Tóth M. 1974a, 112, 87. jegyzet; Mons
Sacer I. 305); Celldömölk (Radocsay 1954, 124;
Tóth M. 1974a, 112, 87. jegyzet, elpusztult); (Nagy-,
vagy Nemes-) Pécsely (Radocsay 1954, 189; Sallay
1999, 124-125, elpusztult); Tereske (Prokopp
M. 1983, 186-187).
[2] Az alábbiakban nem említett művekre útmutató Radocsay
1954, 149-150; Tóth M. 1974a, 137, 372. jegyzet
bibliográfiája, valamint Jáki apostolszobrok,
561-574, az épületegyüttes teljes bibliográfiájával.
[3] A másolatok az OMvH Tervtárában vannak, leltári
számuk 189-196 (FM 275-282).
[4] Mezey A. - Szentesi 1999a, 26.
[5] Tóth M. 1974a, 56-67.
[6] Entz 1975.
[7] Wehli 1984, 366-372.
[8] Tóth M. 1995, 144-145.
[9] Marosi 1999a, 22-23.
[10] Rácz 1996, 538-544. Más megfontolásból
gondolt itt Szent István temetésének ábrázolására Kádár
1955, 202.
[11] Wehli 1984, 363-366.
[12] Mezey A. - Szentesi 1999a, 14.
[13] Balogh 1929, 135-140; Tóth M. 1974a,
78-81.
[14] Knauz 1890, 56.
[15] Radocsay 1954, 139. Az ott felsorolt művek
óta: Jankovič 1980, 105, 64. kép; Prokopp
M. 1983, 151-152.
[16] Mártonhely: Radocsay 1954, 175-176 (korábbi
bibliográfiával); Höfler - Balažic 1992, 39-43,
122-126 (újabb bibliográfiával). Almakerék: Radocsay
1954, 109-110; Magyarországi művészet 1300-1470,
606, 850-851 (bibliográfiával).
[17] Marosi 1995b, 115-119, a szobor szintén
balra haladó kompozíciós előképeivel együtt.
[18] Radocsay 1954, 204-205.
[19] Dorsch 1983 , 59-60.