Paradisum Plantavit
   
Köszöntés
 
Vissza
Történeti katalógus
 
 
Tanulmányok
 
Impresszum

Pannonhalma

996 - 1586

Művészettörténeti leírás

Névalakjai: 1002 monasterium Sancti Martini in monte supra Pannoniam, 1093 körül monasterium Sancti Martini supra montem Pannonie, 1102 abbati monasterii Sancti Martini in monte supra Pannoniam, 1172 ecclesia Beati Martini, 1224-1535 abbas et conventus Sancti Martini de Sacro Monte Pannonie, - Sacri Montis Pannonie. Latinról magyarra fordított neve Pannonhegye. Ezt Guzmics Izidor bencés szerzetes, Kazinczy Ferenc barátja, 1809-ben alakította át Pannonhalmára, és az általánosan elfogadott lett.

A győri egyházmegye területén, Győr vármegyében, Pannonia szent hegyén épült a pannoniai Sabaria (Szombathely) szülöttének, Szent Mártonnak tiszteletére emelt monostor, amely átvészelte a magyar történelem minden viharát, és ma is áll (17. kép).

Alapítását és építését Géza fejedelem kezdte meg 997 előtt és fia, István király fejezte be, miután Szent Márton segítségét kérve győzelmet aratott a fejedelemségre törő Koppány felett. Ezer éven át a legtekintélyesebb magyarországi bencés apátság volt. Alapításáról István király kiváltságleveléből és a róla írt legendákból értesülünk. Pannonhalma alapítólevelét a 18. századtól napjainkig számos tudós minden részletében behatóan tanulmányozta. Fontosságát és tekintélyét mutatja, hogy 1213 és 1526 között 16-szor írták át hivatalosan és 36 különféle oklevélben hivatkoztak rá. A nemzeti ereklyeként tisztelt írás eredetisége mellett ma már nem lehet érvelni. Kétségtelen, hogy mai alakjában a 13. század első felében készült. Utoljára Érszegi Géza vette vizsgálat alá. [1] Véleménye szerint Szent István eredeti levele a monostor felszentelésének alkalmával készült, és a montecassinói apátság kiváltságainak és a somogyi tizedeknek adományozását, a záradékot, vagyis István király jelét, kiállítójának, Domonkos esztergomi érseknek a nevét és az oklevél keltét, valamint az ezt követően a templom felszentelésekor Sebestyén érsek és Csaba ispán által felsorolt birtokok nevét a pozsonyi vám harmadával tartalmazta. Az eredeti oklevél szövege a birtokok és kiváltságok védelme érdekében 1102 és 1240 között háromszor eshetett át átalakításon és betoldásokon. A 13. század első felében készült el a ma is látható oklevél, amely igen hűen utánozta az 1000. év körüli német császári kancellária írását és oklevéladó formáit. Hitelesnek kell elfogadnunk az oklevél tudósítását, amely szerint Szent Márton monostorát István atyja kezdte el felállítani, és maga István király fejezte be, s hogy amikor a somogyi lázadók őt el akarták űzni trónjáról, Szent Márton iránti hálából, aki győzelemre segítette, a lázadók megyéjének minden tizedét Szent Márton monostorának adta. Az alapításról a Szent Istvánról írt mindhárom legenda megemlékezik. [2] A monostor helyét Pannonia hegyének nevezték. 1036-ig a monostorban nevelkedett és élt Szent Mór a későbbi pécsi püspök, Szent Zoerard és Benedek remete legendájának szerzője, akit Szent Imre csókjaival kitüntetett.

1080 körül Szent László és az ország előkelői a monostorban alkották meg a király II. törvényét. 1093/95 körül László király összeíratta a monostor egyházi felszerelését, könyveit, birtokait és jövedelmeit. Az egyházi felszerelések között volt 10 arany feszület, 6 drágakötésű evangéliumos könyv, 24 kehely, köztük 13 aranyból, 41 miseruha, 9 infula, 10 dalmatika, 53 kappa (palást, köpeny) stb. A könyvek száma 80, nagyobbrészt istentiszteleti könyvek. Ezután következik 15 birtok felsorolása, amelyek felett csak az apátnak van hatalma. "Az első birtok Pannonia, ahol az apátság fekszik." Ezt követi a rész-birtokok sora, köztük "Vág", a későbbi Deáki körüli birtokcsoport Pozsony és Nyitra vármegye határán, kitűnő gyümölcsössel (pomarium), továbbá 6 kápolna, 7 malom, 131 háznép, 140 szolga család, 30 halász, 88 szőlőműves, 138 kézműves: szakács, pék, esztergályos, ács, kovács, pásztor, mosó, szakács stb. háznép, 18 eke, 74 szőlő, 200 ló, 70 szarvasmarha, 1300 birka. [3] A hegy délnyugati lejtőjén vagy lábánál a "Pannoniának nevezett helyen" állhatott az a palota avagy udvarház, ahol 1096-ban Kálmán király Bouillon Gottfried keresztes vezér követeit fogadta és nyolc napig vendégül látta. A pápák közül II. Paszkál adott ki először védőlevelet a monostornak 1102-ben, felsorolva annak birtokait és kiváltságait.

Valamikor 1137 előtt leégett Szent Márton bazilikája. II. Béla Dávid apátot állította a monostor élére, aki a templomot helyreállította, kibővítette, és 1137-ben Felicián esztergomi érsek több püspökkel együtt a király jelenlétében újra felszentelte. II. Béla ekkor a közelben, Ravazd és Tarján között fekvő földdel bővítette az apátság birtokát. III. Sándor pápa 1175-ben Rajnald apát kérésére új kiváltságokkal bővítve átírta II. Paszkál pápa levelét, és 1181-ben megparancsolta a magyar érsekeknek és püspököknek, hogy Szent Márton pannoniai monostorának szabadságát tartsák tiszteletben. III. Béla kérésére 1189-ben III. Kelemen pápa is megerősítette és gyarapította az apátság kiváltságait. A 12. században és a 13. század első felében az apátság számos magán adományban részesült.

Uros (Uriás) apát kormányzása 1207-től 1242-ig az apátság legvirágzóbb korszakát jelentette. A tihanyi apátság éléről került Szent Márton monostorának apáti méltóságába. Öt alkalommal kereste fel a pápai udvart, hogy apátsága kiváltságait és birtokait megerősítesse, kétszer járt Montecassinón is. 1215-ben résztvett a IV. Lateráni zsinaton, 1216-ban kiváltságlevelet kapott III. Ince pápától, amely kifejezetten jelzi. hogy Szent Márton apátja minden közvetítő nélkül tartozik a pápa alá. 1217/18-ban elkísérte II. Andrást szentföldi hadjáratára. 1225 előtt felépítette a monostor ismételten leégett templomát (18. kép) és épületeit, többször átíratta a kibővített alapítólevelét. 1226-ban 20 éves kormányzás után írásban összefoglalta mindazt, amit addig monostora érdekében tett, megjegyezve, hogy az több, mint amit elődjei Szent István óta együttesen tettek. Ezt a pécsváradi, szekszárdi, somogyi és tihanyi apátok is megerősítették pecsétjükkel. Megvédte, rendezte és nagy mértékben gyarapította a monostor birtokait és jövedelmeit. Szigorúan vette a szolgáló népek kötelezettségeit, és ezért a sérelmeket 1233-ban a konvent színe előtt választott bírák rendezték. 38 szerzetes alkotta ekkor a konventet, nevüket és beosztásukat egy oklevél pontosan megőrizte.

1228-ban Uros apát felkérte a váci és nyitrai püspököt, hogy szenteljék fel az apátsága Vág menti birtokán, Sala földjén az újjáépített és kibővített Szűz Mária templomot, Deáki ma is fennálló templomát. Ezt a birtokot jelölte ki ugyanis két évvel korábban a konvent ellátására. A szerzetesek gyakran megfordultak itt, hogy a gazdaság kifogástalanul biztosítsa a konvent asztalának ellátást. Ezért épült a pompás, háromhajós, félkörívekkel záródó templom, románkori építészetünk egyik legszebb emléke (19. kép). Deákihoz fűződik az 1200 körül írt Pray-kódex, amely bizonyosan bencés szerzetes munkája, elsősorban liturgikus szövegeket tartalmazó sacramentarium, de benne találjuk Kálmán király törvényeit, a Pozsonyi Évkönyveknek nevezett korai magyar történeti adatokat és első összefüggő magyar nyelvű szöveget, a Halotti Beszédet és könyörgést (IV .16; 19. kép). [4]

1238 táján a király megbízásából Albeus nyitrai főesperes részletesen összeírta a monostor birtokait és az azokon szolgáló népeket megjelölve a szántóföldek nagyságát és a szomszédos falvakat. Közel száz birtok mintegy 2300 házanéppel szolgált az apátság ellátására. [5] Ugyanebben az időben a monostor összes oklevelét gondosan kiállított leveleskönyvbe, a Liber ruber be másolták. 1242 februárjának első napjaiban rettegés töltötte el Dunántúl lakóit, mert a tatárok akadály nélkül átkeltek a befagyott Duna jegén, és elkezdték a fosztogatást, rablást, gyilkolást. Uros apát két segélykérő levelet írt a pápához, jóllehet a pápai szék ekkor éppen nem volt betöltve. [6] Szent Márton monostora alá is megérkeztek a tatárok, de amint Rogerius mester Siralmas énekében írta, az apát hősiesen kivédte támadásukat, a tatárokat pedig hirtelen hazahívták. A nagy megpróbáltatást Uros csak kevéssel élte túl. 1244 és 1247 között IV. Ince pápa 10 alkalommal küldött levelet Magyarországra az apátság érdekében IV. Bélához és az ország püspökeihez. A Szent Márton templomát látogató hívek 1247-ben, 1251-ben és 1256-ban nyertek búcsúkiváltságot a pápától. 1256-ban IV. Sándor pápa megbízta az apátot, hogy három választott apáttal együtt kezdje el a magyarországi apátságok reformálását és hívjon össze káptalanokat. A tatárok újabb támadásától tartva IV. Béla 1260-ban a Balaton szigetét, Szigligetet az apátságnak adta azzal a kötelezettséggel, hogy ott várat építsen, és szükség esetén a népnek védelmet nyújtson. Ezt Favus apát teljesítette. Két év múlva azonban a király elvette, és más birtokot adott helyette. 1263-ban IV. Béla aranybullás oklevelet adott azokról a birtokokról, amelyeket kárpótlásul adott Küszén monostoráért, amelynek alapításában Szent Márton apátsága részt vett, továbbá Szigligetért és főként azért a 800 márkáért, amit a tatárok elől menekülve kölcsönként kapott az apáttól. 1266/67-ben az apátság népeit kivette a megyei ispánok bíráskodása alól.

1291-ben nevezik az apátságot először erődnek. 1301-ben Henrik-fi Iván segítségével Landenberg Herman osztrák marsall elfoglalta, és Henrik-fiak állítottak benne várnagyot 1311-ig. Ezután egy alkalommal a király nevezte ki a várnagyot, majd az apát jelölte ki hű emberei közül. A 14. században két kiemelkedő apátja volt a monostornak. Hammer Vilmos (1333-1354), aki a domonkosok között kezdte szerzeteséletét, majd a ciszterciek közé lépett s végül pápai engedéllyel a bencések ruháját öltötte magára. Őt Szigfrid apát (1355-1365) követte, aki már korábban mint garamszentbenedeki apát is sokat tett a rend fegyelméért és az apátságok visszaszerzéséért. A veszendőbe ment birtokok és jövedelmek visszaszerzése és a szerzetesi fegyelem megerősítése volt a legfőbb gondjuk. István apát 1393-ban ismét kijelölte a konvent ellátására szolgáló birtokokat és jövedelmeket. 1376-ban került először nem szerzetes kormányzó, kommendátor az apátság élére, Piaszt Ulászló lengyel herceg, aki a lengyel trónról való lemondása fejében kapta I. Lajos királytól az apátságot. Hányatott életével semmi jót sem hozott a monostornak. 1399-ben Marcali Dózsa Miklós ferences barát jutott királyi kegy folytán az apátság birtokába, majd 1404-ben a csanádi püspöki székre távozott. 1411-ben Tata és Koppánmonostor Pannonhalma védnöksége alá került, mintegy filiája lett. 1439-től 1500-ig nem volt szerzetes elöljárója a monostornak.

1500-ban nagy fordulat következett be a monostor életében. II. Ulászló kancelláriája jegyzőjében, Tolnai Mátében alkalmas emberre talált, hogy Pannonhalma élére állítva és a szerzetesruhát felvéve az apátságot felvirágoztassa és a szerzetesi életet megújítsa. Tolnai Máté Szekszárdról származva valószínűleg Pécsett tanult. Itáliában is járt, 1493-ban a velencei domonkosok konfráterükké fogadták. Miután a konvent megkapta a király levelét a kinevezésről, 1500. március 21-én, Szent Benedek apát ünnepén ők is megválasztották apátjuknak, és a pápától is hamarosan megérkezett a megerősítés. Választók voltak ekkor Gergely custos, 9 szerzetes és a tatai meg a koppánymonostori apát mint pannonhalmi fogadalmasok. II. Ulászló Tolnai kinevezésével az összes magyarországi bencés apátság reformját meg akarta indítani. Ezért már 1500. április 23-án levelet címzett minden apáthoz értesítve őket, hogy elhatározta Szent Márton monostorának helyreállítását. Elrendelte, hogy minden apát törekedjék a rendi fegyelem visszaállítására, öltözzenek szerzetesi ruhába, a rend szabályai szerint éljenek, a szerzetesek, akik eddig fizetéssel rendelkeztek, csak élelmet és ruhát kapjanak. Két évenként Pannonhalmán jöjjenek össze káptalanra. Tárgyaljanak a rend fejlesztéséről és reformjáról és jelöljenek ki vizitátorokat a monostorok ellenőrzésére. Tolnai valószínűleg 1501 tavaszán, miután már korábban fogadalmat tett, Isvalies Péter bíboros pápai követ felhatalmazása alapján felvette a papi rendeket és megkapta az apátszentelést. Rövid idő alatt negyvenre emelte a szerzetesek számát. A zsolozsma egységes végzésének megkönnyítésére 1506-ban és 1519-ben Velencében kinyomatta a breviáriumot, a szerzetesek zsolozsmáskönyvét Szent Márton monostorának előírásai szerint az egész ország számára. 1510-ben II. Ulászló, 1514-tól X. Leó pápa is főapátnak nevezi Tolnai Mátét, aki azon fáradott, hogy a magyarországi apátokat közös szervezetbe vonja. 1512-ben sikerült megvalósítania 8 királyi alapítású apátság unióját saját elnöklete alatt. 1514-ben X. Leó pápa terjedelmes oklevélben megismételte és gyarapította Pannonhalma kiváltságait. 1518-ban részletes leltár készült a sekrestyében őrzött istentiszteleti felszerelésről. Volt ekkor többek között 45 kazula, 18 dalmatika, 8 palást, 13 kehely.

A szépen megindult reformot megállította a mohácsi vereséget követő országos fejetlenség. A két király között az apátságnak is ahhoz kellett szegődnie, aki területén éppen hatalmon volt. 1529-ben I. Ferdinánd csapatai elfoglalták és kifosztották Pannonhalmát, mert János király oldalán állt. Kincseit, drágaságait az uralkodó Bécs építésére akarta fordítani. 1532-ben Bakics Pál várnagy sikeresen kivédte a törökök támadást, de az apátság birtokai igen sokat szenvedtek az 1529-ben és 1532-ben Bécs ellen felvonuló törököktől. 1535-ben a konvent Máté apáttal egyetértésben, I. Ferdinánd engedélyével megválasztotta a pannonhalmi fogadalmas Mihály bátai apátot utódnak. Előrelátásuk megalapozott volt, mert Tolnai ugyanazon évben meghalt. Ebben az évben vagy akörül ismét készült leltár az egyházi szerelvényekről, könyvekről és néhány zálogban fekvő birtokról. 10 nyomtatott misekönyv és 11 nagy hangjegyes könyv segítette ekkor az istentisztelet végzését. 1540 körül 10 lovas és 20 gyalogos katonát kellett a várban eltartani. 1542-ben a főapát 50 hajdú felfogadására kért pénzt. A török veszély egyre nőtt. 1542/43-ban a szerzetesek elhagyták a monostort, de 1548-ban visszatértek. Ekkor Csanády János, aki egyúttal Bakonybél apátja is volt, Bakonybél jövedelméből tartotta el magát és konventjét, mert Pannonhalma bevételeit a vár védelmére fordították. Ekkor még két szolga, egy borbély és egy notárius állt a szerzetesek rendelkezésére. 1552-ben Csanády János főapát Nádasdy Tamás nádor közbenjárását kérte az uralkodó felé, mert Szent Márton monostora minden jövedelmétől megfosztva reménytelenül áll az ellenség torkában. A várbeli katonaság gondatlansága következtében 1575-ben borzasztó tűzvész pusztította Pannonhalma épületeit. A környék ekkor már török hódoltsági terület volt. 1586-ban az utolsó szerzetesek is elhagyták a monostort, amely felett 1594 és 1597 között a török félhold uralkodott. Amikor 1639-ben az ausztriai Heiligenkreuz ciszterci perjelét szólították Pannonhalma élére, valószínűleg nem volt már egyetlen élő szerzetes sem a régiek közül, és így az életfolytonosság a régi és az újra alakuló szerzetesi közösség között teljesen megszakadt. Az apátság birtokainak zöme Győr, Somogy, Komárom és Veszprém megyében feküdt. Egyik jelentős jövedelme volt Somogy megye egyházi tizede, ami Szent István nagylelkű adománya volt, de amelynek megtartásáért 500 éven át küzdeni kellett az apátoknak. Amikor 1535-ben Tolnai Máté főapát bérbe adta Török Bálintnak a somogyi tizedeket, oklevelében több mint 300 falut sorolt fel, amelyre szerződésük vonatkozott. [7] Az apátság középkori könyvei és istentiszteleti felszerelése szétszóródott és elpusztult, de megmaradt páratlan értékű levéltára, amely a hazai történelmi intézmények levéltárai között a leggazdagabb középkori oklevelekben. A konvent hiteleshelyi tevékenysége 1244-től [8] kimutathatóan folyamatos volt egészen a török időkig. Pecsétjének felirata: +S.CAPITULI.SCI.MARTINI.DE.SACRO.MONTE.PANNONIE. [9]

Apátok: vitatott az alapítólevélben feltűnő, első apát, Anastasius személyének hitelessége, hasonlólépen a Szent Gellért legendájában említett Rasina. Mór (1036-tól pécsi püspök), Péter 1091-1103, Deda 1124 körül, Dávid 1131-1150, Rafael 1151, Rajnald 1175-1176, Simili 1180, Péter 1189, Balázs 1192, János 1198-1201, Uros 1207-1241, Salamon 1249-1252, Favus előbb pécsváradi apát 1252-1262, Bonifác 1263, Herman 1288-1302, Miklós I. 1300, 1307, Imre (Henrik) 1306, Jakab 1307-1308, János 1308-1309, László 1309-1311, Miklós II. 1312-1318, Miklós III. 1319-1333, Hammer Vilmos 1333-1354, Szigfrid, előbb garamszentbenedeki apát 1355-1365, Czudar László, előbb szekszárdi apát 1365-1372, Domonkos 1372-1377, Piaszt Ulászló kommendátor 1376-1379, István 1380-1398, Marczali Dózsa Miklós ferences, kommendátor 1399-1404, azután csanádi püspök, Albeni János 1404-1406, azután veszprémi majd pécsi püspök, Óvári Konrád 1406-1408, Kropidló János kommendátor 1408-1421, Dobói Miklós 1422-1438, Héderváry László kommendátor 1439-1447, azután egri püspök, Döbrentei Tamás kommendátor 1447-1467, Vitéz János érsek kömmendátor, Mátyás király kommendátor 1472-1490, Bakóc Tamás kommendátor 1490-1492, azután egri püspök, II. Ulászló király kommendátor 1493-1500, Tolnai Máté főapát 1500-1535, Győri Mihály 1535-1542, Bedegi Nyáry Ferenc gubernátor 1543-1547, Csanády János egyben bakonybéli apát is 1548-1556, Martonfalvi László 1556-1562, Bocsi Thorday Péter gubernátor esztergomi kanonok 1563-1566, Fejérkövy István kommendátor 1567-1593, 1572-től veszprémi, 1587-től nyitrai püspök.

A konvent tagjainak fennmaradt nevei a PRT I. 535 és 715; II. 236-238; III. 409-413 lapokon olvashatók.

Czinár I. 7-157; Rupp I/2 441-458; Csánki II. 690; III. 173, 283, 530, 538, 543, 573-574, 694; Récsey 1896; PRT I-IV; Levárdy; H. Gyürky - Gergelyffy - Kőfalvi - Sedlmayr 1963, 121-169; Györffy II. 626-634; Takács I. 1993, 97-106; KMTL 525-526; László 1995 , 89-129; Mons Sacer ; László 1996, 143-169; Takács I. 1996a, 170-236; Papp 1996, 237-271; Veszprémy 1996a, 471-480; Solymosi 1996a, 481-483; Kubinyi 1996, 538-544; Mikó 1996, 571-578; Veszprémy 1996b, 327-332; Sarbak 1996, 401-421; Dreska 1996, 463-470; Csóka G. 1996, 233-244; Dreska 1997, 3-61; Homonnai 1998, 9-32; Szovák 1998, 223-231; Solymosi 1999, 100-107; Homonnai 1999, 43-55.


[1] Érszegi 1996b, 47-89; Thoroczkay 1996, 90-109; DHA 25-42.

[2] SRH II. 383-384, 395, 409-410; Árpád-kori legendák, 18, 27, 37-38.

[3] PRT I. 512-515, 590-592; DHA 295-301.

[4] A Pray-kódex ma is helytálló ismertetése Prikkel Máriántól: PRT I. 439-472.

[5] PRT I. 771-787; Solymosi 1996c, 514-526.

[6] Györffy 1991, 84-88.

[7] PRT III. 793-794.

[8] Szovák 1996, 422-462.

[9] Takács I. 1992, 75-76.


Kapcsolódó objektumok:

Írott dokumentum
Fotó
Rajz
Kőfaragvány
Pecsét
Liturgikus emlék
Egyéb tárgyi emlék