Írott dokumentum
Szent István király pannonhalmi kiváltságlevele, 1001/1002
Krisztus! Krisztus!
[1]
A MAGASSÁGBELI
ÚRISTEN NEVÉBEN! ISTVÁN, A MAGASSÁGBELI GONDVISELŐ KEGYELMÉBŐL A MAGYAROK KIRÁLYA.
Hisszük s valóban tudjuk, hogy ha az istentiszteletnek szentelt helyek hatalmát
és tiszteletét növeljük, azt nemcsak az emberek hirdetik dicsérettel, hanem
Isten is jutalommal viszonozza. Ezért Isten szent egyháza és a mi híveink
valamennyien, a mostaniak és jövendőbeliek, tudják meg, hogy a Pannonia hegyén
lévő Szent Márton monostornak
[2]
az apátja,
Anasztáz
[3]
közbenjárására,
tanácsára és beleegyezésével [ugyanezen monostornak] olyan kiváltságot
engedélyeztünk, amilyent Montecassino
[4]
Szent Benedek
monostora kapott. Szent Márton monostorát még szülőatyánk
[5]
kezdte és mi
fejeztük be Isten segítségével lelkünk üdvéért és királyságunk megszilárdításáért.
Ugyanezen monostor testvéreinek szent imái miatt az előbb írt Anasztáz apát úr
tanácsaitól és állandó segítségétől felbátorítva lettünk ugyanis győztesek.
Gondoskodtam ugyanakkor arról is, hogy megörökítsem az utódok emlékezetében azt
a különleges támogatást, amelyet Szent Márton érdemeiért gyermekkoromban
megtapasztaltam. Ugyanis mikor kitört a háború vihara, s ebben a németek és a
magyarok között a viszály igen nagyra nőtt, s különösen amikor a polgárháború
pusztítása fenyegetett, mivel az egyik megye, a somogyi el akart űzni atyám
székéről
[6]
, nagy
bizonytalanság fogott el, milyen tanácsot adjak háborgó lelkemnek, mihez
fogjak? Ekkor Pázmány, Hont,
[7]
Orci
[8]
vezérek és
Domonkos érsek úr
[9]
támogatásával
fogadalmat tettem Szent Mártonnak, ha érdemeiért a külső és belső ellenségeimet
legyőzöm, akkor úgy jó, ha a fenti megye dézsmája
[10]
, ami minden dolga,
birtoka, földje, szőlője, vetése, útvámja után jár, valamint a vendégek bora,
ami birtokaikon terem, ne a megyés püspökhöz tartozzék, hanem azt inkább
ugyanezen monostor apátjának vessem alá haladéktalanul az említett vezérek és
sok ispán tanúságával. Hogy elhatározásomat követően győzelmet arattam, amit
eszemben forgattam, megvalósítani törekedtem. Annál is inkább, mivel e hely
kivételével nem voltak még püspökségek és apátságok Magyarországon. Mert,
híveim, ha szabad volt püspökségeket és apátságokat létesítenem azon a helyen,
ahol csak akartam, miért is ne tehettem azt bármely hellyel, amit akartam? De
nehogy még úgy tűnjék, hogy a Szent Mihály egyháza
[11]
ki lett fosztva,
sőt nehogy a megyés püspök jogtalanságot vagy kárt szenvedjen a
dézsmaszedésben, ezért neki adtam a Kortó
[12]
nevű udvarházat
[13]
a hozzá tartozó
emberekkel együtt. Ha pedig ő a rendelkezéseimmel szemben bármit
méltánytalanul tenni vagy szerezni akarna, tudja meg, hogy az ítélet napján
Isten, az élők és holtak bírája előtt velem találja szembe magát. De még annyit
hozzáfűzök: legyen a monostor
minden
zaklatástól
mentes, és legyen a szerzeteseknek joguk bármelyik apátjuk eltávozása után
nyugodtan másikat választani, tetszésük szerint bármely püspökkel
felszenteltetni, és legyen szabad nekik akármely helyen bármelyik püspöktől a
rendeket
[14]
felvenniük. Más
apát előtt pedig cappella
[15]
ne vonuljon, csak
e monostor apátja előtt, tiszteletből a hely szentsége miatt, továbbá az apát
püspök módjára szandálban
[16]
mondja a misét.
Megparancsoljuk tehát
- Megváltónk, Urunk Jézus Krisztus legyen rá a
tanúnk
-,
hogy semmiképpen se merjen beavatkozni egyetlen érsek, püspök, herceg, őrgróf,
ispán, alispán vagy bármely más ember
- akár nagy, akár kicsi
-az
ugyanezen monostor apátjának engedélye nélkül a mondott monostor ügyeibe a
szolgák, földek, szőlők, dézsmák, halászat, partok, jogszolgáltatás révén
[17]
. Aki ezt megteszi,
fizessen száz font
[18]
jó minőségű
aranyat, az egyik felét a mi kamaránknak, a másik felét pedig a mondott
monostornak vagy vezetőinek, és átok sújtsa őt mindörökké. Hogy hitelesebb
legyen, ezt az oldalt saját kezűleg megerősítettük és megpecsételését
megparancsoltuk. ISTVÁN ÚR, A KIVÁLÓ KIRÁLY JELE (ISTVÁN KIRÁLY). DOMONKOS
ÉRSEK KANCELLÁRKÉNT
[19]
ELLENőRIZTE. Az Úr
megtestesülésének 1001. esztendejében, a 15. indikcióban
[20]
, Istvánnak, a
magyarok első királyának második évében íratott és átadatott ez a
kiváltságlevél. Ezeket a falvakat nevezte meg Sebestyén érsek
[21]
és Csaba ispán a
templom felszentelésekor: Halászok Füzegy
[22]
, Bálványos
[23]
, Tömörd
[24]
, Himód
[25]
, Wisetcha
[26]
, Varsány
[27]
, Murin
[28]
, Kortó
[29]
, Vág
[30]
.
Minden
mostani és
jövőbeli dologból a pozsonyi vám harmadrésze.
Forrás
: Árpád-kori oklevelek 1001-1196.
(Chartae antiquissimae Hungariae). Főszerkesztő: Györffy György. Budapest 1997,
103-105. Fordítás:
Érszegi Géza.
[1]
Az oklevelek a korai középkorban gyakran fohásszal
(invokációval, az isteni hatalom segítségül, oltalmul hívásával) kezdődnek. A
fohásznak két alapvető fajtája alakult ki: az egyik szavakkal kiírja a fohász
tartalmát (invocatio verbalis), a
másik egy jelképpel, szimbólummal utal rá (invocatio
symbolica). Utóbbi lehet Krisztus nevének díszítményekkel ellátott
kezdőbetűje, a "C" (= chrismon),
a Krisztus monogram (XP [görög khi és rhó] betűkombináció,
labarum Constantini) stb. A korai időkben csak egyiket alkalmazták,
mivel felolvasáskor a szimbolumot is szavakkal felolvasták, később azonban a
szimbólikus forma a díszítmény-jelleghez közelített, már nem öntötték
szavakba, ezért a szimbólikus fohász mellett gyakran szavakkal kiírt fohászt is
alkalmaztak, mint oklevelünk esetében is. A "Krisztus, Krisztus" a
szimbólikus, a "Magasságbéli Úristen nevében!" a verbális fohász
magyar megfelelője.
[2]
Pannonhalma monostorának középkorban használatos neve.
[3]
Anasztáz apát a hagyományos nézet szerint Pannonhalma
első apátja, aki talán azonos a Szent Adalbert köréhez tartozó Anasztáz
brevnovi apáttal is. Személyét a 12. század elején Hartvik püspök az
István-legendában azonosította Asztrik érsekkel, aki a legenda szerint Szent
István koronakérő küldöttségét vezette Rómába, a pápához.
[4]
A bencés ősmonostor, Szent Benedek alapítása, Rómától
dél-keletre Közép-Itáliában. A monostor védőszentje Szent Benedek. Mivel
oklevelünk a kérdéses kiváltságokat nem írja le pontosan, később nagy viták
alakultak ki a kiváltság értelmezése körül. A 12. század végén már érdeklődés
mutatkozott a pannonhalmi apátok részéről a montecassinói kiváltság pontos
mibenléte felől, a monostor 13. század eleji, világlátott apátja (Uros) pedig
személyesen is több ízben járt Montecassinón, hogy hiteles másolatokat
szerezzen be a kiváltságokról.
[5]
Még Géza fejedelem telepítette le a Csehországból jött
bencéseket (többségükben Szent Adalbert tanítványait) Pannonhalmán.
[6]
Egyes értelmezések szerint itt II. Henrik bajor herceg
és III. Ottó császár elleni konfliktusáról van szó, melyben Géza fejedelem a
bajor herceg oldalán foglalt állást. Más értelmezés úgy tartja, hogy a szöveg
-
mivel az oklevél a Koppány (Tar Szerénd fia) somogyi vezér vezette István
elleni lázadás egykorú hiteles forrása
- az eseményt az
Istvánt támogató bevándorolt német lovagok és a pogány magyarok konfliktusaként
írja le.
[7]
Hont és Pázmány a későbbi Hont-Pázmány nem István-kori,
sváb eredetű névadó ősei. Kézai Simon gesztája szerint Szentföldre utaztukban
Géza fejedelem marasztalta őket magyr földön, később ők övezték volna karddal
Istvánt Esztergomban. Hont neve első ispánként Hont vármegye nevében is
megőrződött. A krónikás hagyományban mindketten István testi épségének őrei
voltak.
[8]
A Hont és Pázmány mellett említett Orcit a krónikás
hagyomány Vecelin néven említi és németnek, svábnak tartja. Vecelin István Koppány
ellen induló seregének fővezére (princeps
et ductor) volt, aki Koppánnyal magával is végzett a csatában. Később
tévesen a Ják nemzetség ősével azonosították, leszármazói valójában a Rád nem
tagjai voltak.
[9]
Domonkos érsek egyedül oklevelünkben fordul elő,
mégpedig egyrészt a Koppány elleni had leírásánál, illetve az oklevél
kiállítójaként.
[10]
A dézsma az egyházi tized régi magyar megjelölése. A
termények tizedrészének a beszolgáltatása ószövetségi alapokon kötelező
jelleggel a 6. századtól kezdve terjedt el a kereszténységben. A tizedet
általában bizonyos arányok szerint az illetékes püspök, a helyi pap (plébános)
és a kettő között lévő székesegyházi papság között osztották fel.
[11]
Szent Mihály egyháza a veszprémi székesegyház, a
veszprémi püspök székhelye. Somogy megye a veszprémi püspökségben feküdt, a
tized tehát alapvetően a veszprémi püspöknek járt volna. Mivel a tizedet a
király
-
talán még a veszprémi egyházmegye létrehozása előtt
- a pannonhalmi
monostornak adta, a veszprémi püspököt birtokadománnyal kárpótolta, melyet a
monostor kiváltságlevelébe foglaltatott bele. A pannonhalmi apátság somogyi
tizedjoga alapján talán valóban bizonyos mértékig hasonlatossá vált a
püspökségekhez (Szent István nagyobb legendája szerint a király a monostort a tizedszedéssel
hasonlatossá tette a püspökségekhez), azonban nem beszélhetünk pannonhalmi
egyházmegyéről Somogyban, hisz a veszprémi püspök egyházi joghatósága ettől
sértetlen maradt a somogyi papság és nép fölött!
[12]
Kortó a Közép- és Újkorban Somogyvár közvetlen déli
szomszédságában feküdt Somogy megyében, ma már nem létezik.
[13]
Az udvarház a királyi, mezőgazdasági termelést folytató
birtokszervezet alapegysége volt. Nem egy falu, hanem egy nagyobb gazdasági
egység adományozásáról volt tehát szó eredetileg.
[14]
Az apátválasztás szabadsága a király kinevezési jogát
korlátozta. Az egyházi rendek a papság egyes fokozatainak felelnek meg, melyek
hierarchikus sorrendben követik egymást. A régi egyházi jog négy kisebb
(ajtónálló, ördögűző, olvasó, gyertyavivő) és három nagyobb rendet (alszerpap,
szerpap, áldozópap) különböztetett meg, melyekhez külön rendként még a
püspökség járulhatott. A papságban az egyes rendek felvétele fokozatonként
következett be, s mindegyiket megelőzte a tonzúra felvétele. A leendő papnak
minden
rendet fokozatosan fel kellett vennie, hogy végül
áldozópappá szenteltethesse magát. Átlag esetben az egyházi rendeket csak a
területileg illetékes püspöktől lehetett felvenni, kiváltságnak számított
tehát, ha egy intézmény szabadon megválaszthatta a papi rend szentségét
kiszolgáltató püspök személyét.
[15]
A cappella a
hordozható kápolna illetve oltár (egy ereklyével ellátott négyszögletű kő- vagy
márványlap) latin neve, melynek vitelét (és a föléje borítható sátorét is) a
középkorban külön szolgáltatónépre, a kápolnavivőkre bízták. A szabadban való
misézést az egyházi törvények gyakran korlátozták (Magyarországon a 11. század
végéről és a 12. század elejéről maradtak fenn ilyen értelmű zsinati kánonok),
így a kápolna elővitele kiváltságnak számított. Mivel a kápolna nevében
eredetileg Szent Márton legendás katonaköpenyének latin neve (cappa) rejtőzik,
nem kizárt, hogy a kiváltság elnyerésében a monostor védőszentje iránti
tiszteletnek is szerepe volt.
[16]
A szandál viselését kiváltságként nyerték el
alacsonyabb rangú papok, püspökök viselhették rendszerint. 1100 táján
Magyarországi zsinati kánon is fellépett az apátok püspöki viselete illetve
püspökként való viselkedése ellen.
[17]
Az úgynevezett immunitási-kiváltság
bíráskodási és adózási kedvezményt biztosított a monostor számára, melyből
később az egyházi földesúri bíráskodás (úriszék) kifejlődött.
[18]
A font középkori súlymérték. Egy font hozzávetőlegesen
41 dkg, tehát megközelítőleg fél kg.
[19]
A formula az ún. recognitiós-sor.
"Kancellárként": az oklevél fennmaradt szövege itt biztosan romlott,
hisz Domonkos érseket alkancellárnak nevezi, amely tisztség ekkoriban még
biztosan ismeretlen volt, 1208-tól szerepelnek csak alkancellárok. A romlás
oka az István-oklevélnek mintául szolgáló császári oklevelekben lelhető fel,
melyek az oklevél kiállításnál a kancellária élén álló főpap távolléte esetén
(aki általában saját székhelyén tartózkodott) megnevezték azt a személyt, aki a
kancellár helyett (vice cancellarii) a felelősséget vállalta az oklevél kiállításáért.
[20]
A középkori időszámításban elterjedt használatú
indikció 15 éves ciklust jelent, melyen belül az éveket egytől 15-ig terjedő
sorszámmal jelölték. Belőle a keresztény időszámítás szerinti év vagy
táblázattal vagy matematikai képlettel számítható ki.
[21]
Sebestyén érsek megnevezése valószínűvé teszi, hogy az
innét kezdődő oklevélrészt a felszentelés után írták hozzá a szöveghez, hisz az
oklevél kiállítójaként szerepeltetett Domonkos érsek méltóságába időközben
Sebestyén került. Hartvik püspök Szent István-legendája említi, hogy az ország
első érseke volt, s mikor ideiglenesen megvakult Asztrik váltotta volna fel az
érseki székben, majd miután visszanyerte látását Asztrik számára Kalocsát is
érsekséggé emelte a király. Eszerint Sebestyén korábban bencés szerzetes volt,
Györffy György a Szent Adalbert társaságából jól ismert Radla nevű szerzetessel
tartja azonosíthatónak. A Sebestyén érsek által megnevezett falvakat magába
foglaló felsorolás gyakran képezte a pannonhalmi oklevél hitelességét érintő
vita tárgyát.
[22]
Ma Almásfüzítő Komáromtól keletre Komárom megyében.
[23]
Somogy megyei község Tabtól észak-nyugatra.
[24]
Ma Tömörd-puszta Komárom megyében Tatától nyugatra.
[25]
Himód (Hímed) azonos Győr-Sopron megyében a
Pannonhalmával dél-keletről szomszédos Nyalkával.
[26]
Wisetcha ezen említés után többé nem fordul elő
oklevelekben, azonosítása bizonytalan. Már Uros apát idejében ismeretlen birtok
volt, melyet az apátság vagy elveszített, vagy más néven birtokolt a
későbbiekben. Györffy György a Tapolcától délre fekvő Veszprém megyei
Hegymagassal tartja azonosnak.
[27]
Varsány ma a Veszprém megyei Veszprémvarsány Zirctől
északra.
[28]
Murin 1216-ban Merenye néven fordul elő, de
valószínűleg mégsem azonos a a Baranya megyében, Szigetvártól észak-nyugatra
fekvő azonos nevű helységgel. Valószínűleg ez a birtok is még Szent László
ideje előtt elpusztult, nevet változtatott vagy más birtokba olvadt be.
[29]
Kortó esetleg azonosítható lenne a veszprémi püspöknek
adott somogyi udvarhellyel. Wisetchaval és Murinnal együtt Szent László
idejében már nem szerepel az apátsági birtokok sorában.
[30]
Vág: Vág és Salaföld néven később több falut magába
foglaló birtokkomplexum a Vág folyómentén, a középkori Pozsony megyében.