TANULMÁNYOK
Szovák Kornél
Monachorum pater ac dux
A bencés szerzetesség korai századai Magyarországon
Az első megtelepedők eszmevilága
Ugyan az István király alakja köré fonódott szent hagyomány
a 11. század végére elhomályosította az egyházszervező uralkodó
atyjának, Gézának a térítésben játszott történelmi szerepét,
annyit azonban mégis fenntartott vele kapcsolatban, hogy
fiát ő neveltette kisgyermek korától a keresztény hitben
és ő hívott országába térítőpapokat. [1] Más forrásokból azt is tudjuk,
hogy a korai térítést szervező és irányító Brúnó püspök
korábban az ősi hagyományokat őrző Sankt Gallen monostorának
szerzetese volt, s munkatársai és térítő utódai között egyaránt
jelentős szerep jutott olyan egyháziaknak, akik életének
Szent Benedek Regulája adott formát és keretet. A térítés
és hithirdetés munkáját Brúnó püspök térítőpapjaitól István
idejében átvevő Szent Adalbert-tanítványok is Géza hívásának
tettek eleget, s telepedtek meg 996 táján a nagyfejedelem
által Nyugat-Magyarországon kijelölt helyen, melyet választott
védőszentjükről később Szent Márton hegyének neveztek.
[2]
István király idején a bencés Regula követése a szerzetesi
életmódnak, ha nem is éppen kizárólagos, de kétségkívül
a legelterjedtebb formája volt, mely sikeresen szorította
háttérbe a kontinens területén az ír-inzuláris és keleti
szerzetesség számos formájának jelentőségét. Eme siker egyik
legfontosabb tényezője a Szent Benedek alkotta szabályok
rugalmassága volt, mely a mindenkori környezethez alkalmazkodva
lehetővé tette használatukat a korabeli Európa számos vidékén.
A szabálykönyv értelmében az apát vezetésével az egyes monostorok
egymástól függetlenül élték mindennapi életüket, nem alkottak
a szó jogi értelmében rendi szervezetet. Nem kisebb a jelentősége
annak a körülménynek sem, hogy ennek folytán a bencés szerzetesek
fenntartások nélkül illeszkedtek be a frank-római episzkopális
egyházszervezetbe, elfogadván maguk fölött nem csak a püspök
joghatóságát, de a magánalapítók tulajdonosi jogait is. [3] Ez utóbbi körülményből kifolyólag
ugyan a 9. század végére nem kevés válságtünet mutatkozott
a szerzetesi fegyelem területén, a bajokat azonban a nagy
szerzetesi központokban kibontakozó reformmozgalmaknak rövidesen
sikerült orvosolnia, s a szerzetesség erkölcsileg megújulva
léphetett át az új évezredbe.
Az első magyarországi monostorok megalapítása időben történetesen
egybeesett a szerzetesi reform számos olyan irányzatának
kibontakozásával, melyek közül a történeti érdeklődés középpontjába
nyomós okok folytán a gregoriánus egyházreformnak is példát
adó clunyi szellemiség került. Emiatt korábban szinte egyöntetű
volt a történészek véleménye abban a kérdésben, hogy a magyarság
közé érkező bencések a monostorok világiaktól való függetlenítésére
törekvő, a stabilitas locit hirdető s a liturgikus
formákat központba helyező clunyi reformirányzat követői
voltak. Csóka J. Lajos azonban máig alapvető tanulmányban
mutatott rá, hogy a jelek szerint az első bencések a lotharingiai-gorzei
ideálokat tartották szem előtt, melyek nem emeltek kifogást
a monostorok világiaktól való függése ellen, ugyanakkor
missziós-pasztorációs célokat tűztek maguk elé. Ez utóbbi
irányzat képviselői a magdeburgi érsekség missziós központjából
hozták magukkal a kárpát-medencei kihívásoknak és körülményeknek
is jobban megfelelő új eszmeiséget. Szent Adalbert ugyanakkor
különös vonzalmat érzett az Itáliában kibontakozott görög
veretű aszkétikus szerzetesi mozgalom iránt, melynek eszméit
a római Szent Elek és Bonifác aventinusi monostorának szerzeteseként
szívhatta magába. A missziós tudat és az aszketikus eszmevilág
ilyen gyökerekből válhattak a korai magyar szerzetesség
meghatározó elemeivé. [4]
A ma ismert formájában ugyan 14. századi, de korabeli
forrásokra visszavezethető Nagyobb Gellért-legenda részletesen
beszámol arról, hogy a csanádi térítés és egyházszervezés
nagy munkájához a főhős Pécsvárad, Zalavár, Bakonybél és
Pannonhalma monostoraiból kapott munkatársakat. [5] Eszerint a monostorok 1030 körül már nem annyira a térítésben,
mint inkább az utánpótlás nevelésében játszottak kulcsszerepet.
Ugyanakkor szerzetesek az 1050-es évekig ott voltak a püspökök
oldalán támogatván azok munkáját, a székesegyházak mellett
létrejött dómmonostorokban közös életet éltek a püspök felügyelete
alá tartozó világi papsággal. [6] Ebben az időszakban a szerzetesek
támogatására a püspökök annál biztosabban számíthattak,
mivel maguk is legtöbbnyire valamely monostorban nyerték
el kiképzésüket, többségükben szerzetesek is lettek, mielőtt
a püspöki székre emelkedtek volna, vagyis a korai magyar
hierarchia erősen monasztikus összetételt és jelleget mutatott
e korban. Mindennél beszédesebb példája ennek Boldog Mór
esete, akit az Annales Posonienses évbejegyzése szerint
1036-ban István király püspökké nevezett ki,
[7] s aki azután túlélvén a pogánylázadást vélhetőleg
I. András királyavató szertartásának egyik kulcsszereplője
lett, s még az 1060-as években is Pécs főpapja volt. Róla
történetesen megtudható az általa írt legendából, hogy pályáját
a pannonhalmi monostorban puer scolasticusként kezdte,
majd szerzetes és végül apát is lett. [8]
A szerzetesek kezdetben bajor-német származásúak voltak,
a század közepétől azonban franciák vették át a vezetést
a magyar főpapság körében, s ez bizonnyal a monasztikus
életre is kihatással volt. Boldog Mór esete azonban azt
példázza, hogy kezdettől fogva a monostorokban ott nevelkedtek
magyarok is idegen eredetű magisztereik vezetése alatt.
Műveltségüket és eszményeiket komor monostori szellemiség
hatotta át, önértelmezésük szerint a szerzetesek a világ
bűneiért vezekeltek, s az általuk írott irodalmi alkotások,
főleg szentek életét feldolgozó legendák legfőbb célja az
volt, hogy olvasóikban felkeltsék a végítélettől való félelmet,
a timor Deit, s ezáltal ösztönözzenek megtisztulásra
egy olyan társadalmat, melynek mindennapjaihoz hozzátartozott
a nyers és irgalmatlan érdekérvényesítés. Mi sem állt távolabb
ettől a műveltségeszménytől, mint a 12. században virágjába
szökkenő arisztoteliánus dialektika. Szent Gellért teológiai
művének antidialektikus gondolatfűzése, a 11. század végén
Pannonhalmán megtalálható könyvek tematikája és a Boldog
Mór által írt legenda aszkétikus eszmevilága egyaránt arra
vallanak, hogy a Gorze és Itália szerzetesi reformeszméit
Magyarországra átplántáló első nemzedék munkája bőséges
termést hozott. [9]
A keresztény királyság korai századainak egyháztörténetét
mi sem jellemezhetné jobban, mint az az összhang, mely a
világi társadalom vallási igényei és a bencés szerzetesség
kínálta és nyújtotta, szemkápráztató, mégis az állandóság
élményvilágát célzó liturgikus formák között fennállt. Amikor
ez az összhang a 13. század első felében a társadalom átrendeződése
miatt megbomlott, ez óhatatlanul a bencés szerzetesség lassú,
de folyamatos térvesztésének a kezdetét jelentette. A válságtüneteket
a korabeliek is pontosan érzékelték, ezért a pápák reformrendeleteket
bocsátottak ki, az apátok pedig a monostorok jogi és anyagi
viszonyainak rendezésével törekedtek alapot biztosítani
a spirituális megújulásnak, s a nagyformátumú uralkodó rendszerint
támogatták törekvéseiket. [10] A középkor mindhárom utolsó
százada fel tudott mutatni egy-egy heroikus, többnyire nem
is sikertelen kísérletet, mely a rendi élet és a szerzetesi
fegyelem megreformálására irányult, s ami lehetővé tette,
hogy számban ugyan erősen megfogyatkozottan, de mégiscsak
túlélje a bencés rend a török pusztítás és a reformáció
együttes hatását. [11] Az azonban vitathatatlan, hogy a Géza fejedelem
elindította keresztény térítés s István király egyházszervezése,
valamint III. Béla ciszterci monostoralapításai közti két
évszázadban a bencés életforma meghatározó jelentőséggel
bírt a magyar társadalom életében. Az első két század során
a bencés szerzetesség egyrészt annak köszönhette virágzását,
hogy a megtelepedés idején az első szerzetesek az aszketikus-missziós
ideált ültették át Magyarországra, másrészt pedig annak,
hogy a magyar társadalom igényeinek a legjobban ez felelt
meg. Jelentőségét akkor mérhetjük fel a leginkább, ha szemügyre
vesszük az egyes monostorok alapításának egyéni vagy kollektív
motívumait és a létrehozott intézmények politikai, társadalmi
és vallási funkcióit.
Az alapítólevelek
A legkorábbi monostorok alapítása ugyan egy olyan korba
esett, amit a diplomatika és az írástörténet hagyományosan
az írásreakció kora gyanánt tart számon, vagyis amikor a
hivatali írásbeliség jelentősen háttérbe szorult, ám ha
hihetnénk minden szövegnek, amivel a monostoralapítások
kérdésében rendelkezünk, összességében véve nem kevés forrás
állna rendelkezésünkre. Ezeket az okleveleket - elvileg
az alapítók szándéka szerint - a monostoroknak adott kiváltságokról
vagy birtokokról, esetleg magáról az alapítás tényéről foglalták
írásba, s tartalmuk szerint ennek alapján beszélhetünk kiváltság-,
adomány-, illetve alapítólevelekről. A baj csak az, hogy
nem minden darab változatlan formában jutott az utókorra,
hanem a későbbiekben többé-kevésbé módosították a szövegüket.
Fügedi Erik állapította meg, hogy a magyar birtokos réteg
viszonyait egészen a 15. századig a szóbeliség jellemezte.
Megállapítása szerint a monostoralapítások esetén is inkább
csak akkor került sor az írásba foglalásra, ha azt a nemzetségi
örökösödés rendszere indokolta. [12] Ha pedig eredetileg nem állítottak ki oklevelet,
vagy a megírt oklevélben valamelyik kiváltság vagy birtok,
mely a későbbiekben vita tárgya lett, nem szerepelt abban,
valamilyen indokkal, pl. mert a tatárjárás idején állítólag
az eredeti elveszett, a kegyúrnak vagy még inkább a monostor
elöljárójának, az apátnak gondoskodnia kellett a hiányzó
jogbiztosító eszköz pótlásáról. Ezt több féle módon tehette.
Először is folyamodhatott a törvényes lehetőséghez, mely
az alapító leszármazottainak a közreműködését igényelte
volna, s amely éppen azért volt kevésbé járható út, mert
a per legtöbbnyire a magánkegyurak és a monostor lakói között
zajlott. Ha netán a királytól igyekeztek új oklevelet kieszközölni,
akkor már valamilyen módon igazolni is kellett az alapítás
körülményeit és birtokviszonyait is, vagyis ajánlatos volt
egy oklevéllel előállni. A nehézséget legtöbbnyire kevésbé
törvényes módon oldották meg, vagy egyszerűen megírták a
hiányzó oklevelet (ilyen esetben hamisítvánnyal van dolgunk),
vagy egy meglévő oklevél szövegét megváltoztatva beleírták
azokat a kiváltságokat és birtokokat, amelyek valamilyen
okból eredetileg hiányoztak belőle (ekkor módosított szövegről,
ún. interpolatumról beszélünk). Bár egyik utóbbi
eset sem minősíthető erkölcsi és jogi tekintetben feddhetetlennek,
azt azért ajánlatos szem előtt tartani a vizsgálatuknál,
hogy a legtöbb esetben a valóságban is fennálló birtokviszonyokat
rögzítették a hamisítók, vagyis kárt nem okoztak másoknak,
adataik pedig bizonyos megszorítással felhasználhatók a
történeti rekonstrukció érdekében. Nem volt ez másképp a
királyi monostorok esetében sem, melyek közül nem egynek
valamilyen okból kifolyólag szintén hiányzott az alapítás
tényét írásban rögzítő oklevele, s akadt olyan is, amelynek
fennmaradt az eredeti oklevele, a középkorban azonban az
apátok mégis megváltoztatott szövegű hamisítvánnyal védelmezték
a bíróságokon monostoruk jogait.
Ha elsőként a királyi alapításokat vesszük számba, köztük
csak egy olyat találunk, a tihanyi apátságot, mely kétségkívül
hiteles, mi több eredeti formában korunkra maradt alapítólevéllel
rendelkezik 1055-ből. [13] Forrásértékét tekintve ezt
követi a francia bencések által írásba foglalt 1091. évi
feljegyzés a somogyi apátság létrehozásáról. [14] Ezután azok az interpolatumok
jönnek, melyeknek a szövegét csak kisebb mértékben módosították
a későbbi századokban. A pannonhalmi oklevelet [15] a 12. század elején, más vélemény szerint
a 13. század első évtizedeiben bővítették ki a somogyi tizedek
ügyében folyó pereskedés miatt, Garamszentbenedek 1075.
évi diplomáját [16] pedig az 1237. esztendőt megelőző
években szerkeszthették át. Módosított szövegű alapítólevelek
töredékeivel, ill. rövid részleteivel rendelkezünk a szekszárdi
(1061) [17] és a bátai apátság (1093) [18] kapcsán, s alig értékesíthető említésekkel
a szentjobbi (1084 után) [19]
és a kolozsmonostori (1077-1095) [20] monostorok esetében. Végezetül ebben a csoportban
azokról a hamisítványokról kell megemlékezni, melyek a legkorábbi
monostorok érdekében a pannonhalmi oklevél szövegének felhasználásával
készült hamisítványok. Ide tartozik a pécsváradi (1015), [21] a bakonybéli (1037) [22] és a két zalavári (1019, 1024) [23] oklevél.
Az, hogy Pécsvárad és Zalavár, valamint Bakonybél monostora
szintén István egyházszervező tevékenységének köszönheti
létét, a Pozsonyi Évkönyvek bejegyzéseinek, az István-legendának [24]
és a Gellért-legenda már ismertetett állításának fényében
aligha vitatható. Szabályos alapítólevelük azonban vagy
nem volt, vagy a későbbiekben nem felelt meg a korszerű
követelményeknek, s ezért utólag kellett gondoskodni a hiányzó
jogi biztosítékok megszerzéséről. Erre Pécsváradon 1220-as
évek második felében, Bakonybélben az 1230-as években, Zalavárott
pedig az első oklevél megszerkesztésére 1308-1326 közt,
a másodikéra pedig 1341-1347 közt került sor. Az utóbbi
hamisítványok egyik közös jellemzője, hogy a történész nem
használhatja fel őket a valós alapítási körülmények bemutatásához,
hisz ami István-kori a szövegükben, az mai ismereteink szerint
kivétel nélkül a pannonhalmi alapítólevél szövegéből lett
átemelve. [25] A pécsváradi és a zalavári
1019. évi oklevél azonban annyiban mégis értékes forrásai
a 11. század történetének, amennyibe mára már elveszett,
de egykori valójukban kétségkívül hiteles 11. század végi
birtokösszeírásokat használtak forrásul, csakúgy, ahogyan
a bakonybéli oklevél is merített az 1086. évi conscriptióból.
A monostorok részéről ugyanis Szent László korában jelentkezett
az igény a hiányzó írásbeli jogbiztosítékok pótlására, s
ezért több egyházi intézmény, köztük monostorok is gondoskodtak
javaik összeíratásáról és királyi jóváhagyásáról. [26]
Ideig-óráig úgy látszik, ezek az összeírások hatékonynak
bizonyultak, de a pecséthasználat elterjedésével a 13. század
elejétől beköszöntött az interpolatumok és hamisítások
korszaka. Ha egy királyi monostornak ekkortól volt is az
alapítás tényéről hitelesen beszámoló oklevele, ez tartalmi
vonatkozásai vagy külső jegyei miatt alkalmasint használhatatlan
volt arra, hogy bíróságok előtt a monostor birtokait és
kiváltságait hathatósan védelmezzék vele. Ezért nem egy
esetben kényszerült az apát korszerűbb tartalmú vagy alakú
oklevél előállíttatására. A bakonybéli monostor valaha talán
létezett hiteles oklevelét így szoríthatta ki az idők során
a hamis példány, melynek a gyakorlati és használati értéke
jóval meghaladta a régisége miatt elavultnak tekintett hiteles
példányét. Ugyanez történt Tihany és Garamszentbenedek esetében
is. A manapság felbecsülhetetlen értékű eredeti tihanyi
oklevélnek ugyanis van egy interpolált, már-már durva hamisítványnak
tekinthető párja, melynek elkészítéséhez feláldozták - lemosták
és levakarták - I. Béla király egyetlen ma ismert pecsétes
oklevelét, s az így nyert megpecsételt hártyára írták be
számos önmagában is hamis írott forrás felhasználásával
a megváltoztatott szövegű alapítólevelet ( palimpszeszt).
A hamisításra feltehetőleg a 14. század végén kerülhetett
sor, mindenesetre 1417 előtt, amikor a tihanyi apát hosszadalmas
pereskedései közben kiváltságokat nyert Zsigmond királytól. [27] A garamszentbenedeki
apát ráadásul hol az interpolált, hol az eredeti oklevelet
mutatta be a bíróságokon, nyilván attól függően, melyik
szolgálta jobban monostora érdekeit. 1338-ban a kápolnaispánnak
mindenesetre az eredeti oklevelet mutatta be az apát, s
ennek egy rövid részletét át is írták az újonnan szerzett
oklevélbe, majd 1506-ban is ezt mutatták be Perényi Imre
nádor bírósága előtt.
A magánalapítások csoportján belül a hiteles oklevelek
sorát 1121-ben [28] az almádi alapítólevél nyitja,
melyet Zsigmond király 1420. évi átírása őrzött meg számunkra,
majd az Admonti Bibliába bejegyzett csatári alapítólevél
következik az 1140-es évekből, [29] utána az 1359. évi átírásban fennmaradt lébényi
1208-ból, [30] az 1328-ban átírt szkalkai
1224-ből [31] és az eredetiben is meglévő
stólai 1314-ből. [32] A kisebb-nagyobb mértékben
módosított szövegű oklevelek sorába tartozik a csak kései
másolatban rendelkezésre álló zselicszentjakabi (1061), [33]
a IV. Béla 1267. évi átiratában meglévő százdi (1067), [34] az 1566-ban átírt bozóki
(1135), [35] az 1443-ban átírt madocsai (1145) [36] és az 1230 körül átírt küszéni (1157) [37] oklevél. Említésből tudunk
az első almádi (1117), [38] a kapornaki (1141 után) [39] és a sági (1190 körül) [40] alapítólevelek egykori meglétéről, s végül
rövid feljegyzések állnak rendelkezésre a bánmonostori (1141
után), [41] a pornói (1199-1202), [42] bátmonostori [43] apátságok alapítási körülményeiről, valamint a széplaki (1143),
deáki [44]
és a jáki [45] (1256) monostor felszenteléséről. Ebbe a csoportba egyetlen
értéktelennek látszó hamisítványt sorolhatunk, az amúgy
is sokat vitatott hahóti monostor adománylevelét 1234-ből. [46]
A fenti leltárt [47]
azzal összegezhetjük, hogy királyi apátságok alapításáról
két hiteles és két interpolált, magánalapításokról pedig
négy hiteles és öt interpolált, összesen tehát hat hiteles
és hét interpolált oklevél, vagyis 13 többé-kevésbé értékesíthető
forrás áll a kutató rendelkezésére. Az oklevelek három évszázad
során jöttek létre, ily módon különböző oklevéltani típusokat
képviselnek. A királyi rendelkezést természetszerűleg mindig
a király nevében kiállított oklevélbe foglalták. A magánjogi
írásbeliség körébe sorolható okleveleket kezdetben ugyanígy
a rendelkező nevében bocsátották ki (1061 Zselicszentjakab,
1067 Százd). Kálmán király örökösödési reformja nyomán azonban
a 12. század elejétől fogva a birtokadományok előtt a magánintézkedések
kapcsán szükségessé vált az uralkodói beleegyezés megszerzése,
ezért ekkortól ezeket az alapításokat is a király nevében
kiállított oklevéllel biztosították. Egy részük diplomatikai
szempontból is királyi oklevélnek minősül (Madocsa 1145),
de van köztük olyan, melynek megszerkesztéséről maga a rendelkező
vagy az oklevélnyerő gondoskodott az írásbeliség vidéki
központjaiban (Somogyvár 1091, Csatár 1140 körül, Bozók
1135), másokat meg a királyi notarius az oklevélnyerő
és a rendelkező fél megbízottjával együttműködve fogalmazott
meg (Almád 1121, Küszén 1157). [48] A kancelláriaszerű oklevél Magyarországon
III. Béla korától a királyi udvarba összpontosította a király
nevében való oklevelezést. Ekkortól az alapítóknak két lehetősége
volt, vagy megfelelő tekintéllyel és közhitelű pecséttel
rendelkezvén saját nevükben állíttatták ki az alapítólevelet
(Szkalka esetében 1224-ben a nyitrai püspök), vagy kérték
a királyt, hogy királyi pecsétes oklevélben erősítse meg
az alapítás valamely vonatkozását (Lébény 1208, Hahót 1234).
Az alapítóleveles korszak végét jelzi, amikor az alapítás
kapcsán egyházkormányzati intézkedést foganatosító főpap
adja ki az oklevelet (1314 Stóla).
Azokkal az oklevelekkel kapcsolatban, melyeket királyi
pecséttel erősítettek meg, a későbbiekben legfeljebb tartalmi
problémák merülhettek fel, vagyis alkalmasint hiányzott
belőle az a kiváltság vagy birtok, melynek ügyében az apát
pereskedni kényszerült. A legkorábbi magán jellegű intézkedésekről
kiállított oklevelek azonban pecsételetlenek voltak (Zselicszentjakab
1061 ; valószínűleg Százd 1067 is), s ezt a 14-15. század
bíróságai igencsak nehezményezték. Ismeretes, hogy 1422-ben
Zsigmond király éppen amiatt vetette el a zselicszentjakabi
apát által bizonyítékként a kegyurak elleni perben bemutatott
oklevelet, mert az régies betűkkel íródott és nem volt megpecsételve. [49]
Századunk valóságos diplomatikai szenzációja volt ennek
az alapítólevélnek a felfedezése, és benne a magyarországi
pecsételetlen magánoklevél egyik első emlékének a felismerése,
melyek egyaránt Kumorovitz Lajos Bernát nevéhez kötődnek.
Fontos eszköze volt a 12. századi perjognak a tanúbizonyítás
is. Előfordult olyan eset, amikor az oklevél kiállításának
nem annyira az ügylet tárgya, vagyis adott esetben az adományozott
birtokok hiánytalan felsorolása volt a legfőbb célja, hanem
azoknak a tanúknak a megnevezése, akik vitás esetben bizonyíthatták
magát az ügyletet. Híres rendelkezése ezzel kapcsolatban
Kálmán király törvénykezésének a chartula sigillatáról
szóló cikkely, mely elrendeli, hogy zsidók és keresztények
közt bizonyos értékhatárt meghaladó ügyletek esetén az ügylet
tárgyának, értékének és a tanúknak a megnevezésével pecsétes
írást kellett kiállítani. [50] Sokáig vitatott volt,
hogy korabeli magyarországi művelődési viszonyok között
átment-e a gyakorlatba a királyi határozat, mígnem Kumorovitz
Lajos Bernát éppen a csatári alapítólevél szövegébe ágyazottan
fel nem ismert egy ilyen notitát, mely most már
egyértelműen bizonyította a chartula sigillata 12.
századi elterjedtségét. [51]
A monostorok
Az ezredfordulótól fogva sorra születő bencés monostorok
jövőjét három olyan tényező befolyásolta, mely az alapításban
résztvevők szándékának függvénye volt, s mely a későbbiekben
a környezet egy-egy összetevőjéhez való viszony formájában
öltött testet. Az első és talán a legfontosabb ezek közül
az alapító szándéka volt, melyben a világi társadalom vallási
igénye nyilvánult meg, a második a megyéspüspök hozzáállása
az alapításhoz, mely az egyházszervezeten és egyházi társadalmon
belül elfoglalt helyét jelölte ki az újonnan létrejött monostornak,
végül, ám korántsem utolsó sorban a többi monostorhoz való
viszony, mely végül mégiscsak renddé formálta a bencés szerzetességet.
A három tényező legtöbbnyire persze szorosan összefonódott
egymással, a királyi alapítású monostor gyakorta kivettséget
élvezett az ordinárius püspök joghatósága alól, s általában
az esztergomi érseké alá tartozott, alapításkor elnyert
törzsvagyona pedig megkülönböztetett helyet biztosított
számára a monostori hierarchiában és a világi társadalomban
egyaránt. Ezen körülmények egyenként történő szemrevételezése
az utóbbi esztendők tudományos termésének a fényében élesebb
kontúrokat rajzol a korai magyarországi szerzetesség viszonyairól. [52]
Az magyar egyháztörténet hagyományosan két nagy csoportra,
királyi és magánalapítású monostorokra osztja a bencések
lakta helyeket. [53] A két csoport nem csak jogállásban, de kronológiai
tekintetben is jól elkülönül egymástól. Az István királlyal
kezdődő királyi alapítások korszaka az 1091. esztendővel
véget ér, s a későbbiekben az uralkodók már csak adományokat
tettek meglévő bencés monostorok számára. Ugyan a 13. század
második felének krónikás hagyománya szerint a tatai monostort
egy Deodatus nevű itáliai bevándorló előkelő alapította,
a Szent Péter és Pál monostor első megbízható említését
majd csak az 1093. évi pannonhalmi conscriptióban
találjuk meg. [54] A hagyomány persze annyiban nem teljesen alaptalan, hogy a
királyi családhoz közelálló személyekre már korán hathatott
az uralkodói példa, ezért alapíthatta nagy valószínűséggel
még István uralkodása alatt Aba Sámuel, a király sógora
és nádora, az Aba nem sári monostorát, ahová a ménfői csata
után el is temették. [55]
Ugyanígy hercegként alapította Szent László a mogyoródi
csata előtti fogadalmának eleget téve a mogyoródi monostort.
Mályusz Elemér mutatott rá ugyanakkor, hogy a magánalapítások
sorozata a 11. század második felétől, 1061-től kezdődik,
s ebben nem kis szerepe lehetett az előkelők azon törekvésének,
hogy erejükhöz mérten utánozzák a királyi hatalmat (
imitatio regni). Míg ugyanis 1091 után az uralkodók
már csak adományokkal támogatták a már létrehozott intézményeket,
addig 1061 előtt a világi társadalom módosabb rétege ugyanilyen
adományokkal gondoskodhatott saját lelki üdvösségéről és
részesülhetett a királyi reprezentáció áldásaiban. [56] A mintegy 80 tatárjárás előtti bencés monostor
többségének alapítási körülményeiről semmiféle forrás nem
áll rendelkezésünkre, mégis megkockáztatható az az állítás,
hogy először a társadalom előkelő rétege ismerte fel a monostoralapításban
rejlő lehetőségeket. A zselicszentjakabi monostort 1061-ben
a nádori méltóságot is viselt Győr nembeli Ottó ispán, a
százdit 1067-ben Aba nembeli Péter ispán, az almádit 1117-ben
Atyusz nembeli Atyusz, a bozókit 1135-ben az Árpád-házzal
is sógorságot tartó Hont-Pázmány nembeli Lampert ispán,
a csatárit az 1140-es években Gut-Keled nembeli Márton ispán,
a bánmonostorit 1141 után II. Géza nagybátyja, a nádori
és báni méltóságot is viselt Belos bán, a lébényit pedig
a Győr nembeli Csépán és Pot hozták létre, akik egyaránt
II. András bizalmi emberei voltak. Bikács nembeli Bikács
1145. évi madocsai és Héder nembeli Walfer ispán 1157. évi
küszéni, majd a Jákok jáki alapításai arra mutatnak, hogy
a szerényebb birtokkal és társadalmi tekintéllyel bíró rétegek
is lassanként felsorakoztak a magatartási mintának tekintett
arisztokrácia mögött. A bencés monostoralapítások ily módon
a társadalmi mintakövetés révén váltak mind szélesebb körben
népszerűvé.
A nagyobb monostorok alapítása országos jelentőségű esemény
volt, olyan, amelyet gyakran a krónikások és legendaírók
is érdemesnek tartottak arra, hogy munkájukban beszámoljanak
róla. Már-már természetes, hogy az ősgeszta és István 1083
előtt íródott nagyobb legendája megemlékeztek Pannonhalma,
Pécsvárad és Bakonybél alapításáról, s a Pozsonyi Évkönyvek
első, országos érdeklődésű részébe is feljegyezték Zalavár
és Pécsvárad felszentelésének évét, [57] az már kevésbé magától értetődő,
hogy Abasár, Tihany, Zselicszentjakab, Szekszárd és Mogyoród
alapításáról is maradtak fenn hírek a krónikákban. Az egyik
ilyen hír történetesen arról számol be, hogy midőn a király
a hercegekkel 1066 táján visszatérőben volt a horvátországi
hadjáratról, az alapító, Ottó ispán meghívta a királyt és
a hercegeket monostora felszentelésére Zselicszentjakabra. [58] A kisebb jelentőségű apátságokkal kapcsolatos
eseményeket a bencés monostorok egyikében-másikában vezetett
évkönyvszerű feljegyzések rögzítették. Ennek folytán került
be a széplaki monostor és a deáki perjelség felszentelésének
és a boldva leégésének híre a Pray-kódex feljegyzései közé. [59]
Az alapítás gyakran időben elhúzódó folyamat volt, mely
akár évtizedeket is igénybe vehetett, mint Pannonhalma,
Almád, de különösen Lébény esetében is történt. Az alapítólevelek
szövegéből vagy az alapítás körülményeiből sok esetben megismerhető
az igény, amit a világi társadalom a szerzetességgel szemben
támasztott. A végső és legáltalánosabb cél mindig az örök
élet biztosítása és a földi életben elkövetett bűnökért
való vezeklés idejének a csökkentése volt a szerzetesek
imáinak segítsége által. Ez a cél az oklevelekben többnyire
a pro salute anime kifejezés formájában jelenik
meg, s általában az alapítón kívül a felmenőket és a leszármazottakat,
sőt a hívők mind szélesebb körét is a kedvezményezettek
közé foglalták. [60] Fügedi Erik megfigyelése szerint
a korai magánalapítások egyik legfontosabb ösztönző tényezője
a gyermektelenség volt, amely a középkori ember szemében
Isten büntetésének látványos jelének számított. [61] A transzcendens célok kérdésében
a patrocíniumok is adhatnak némi eligazítást azon feltevés
alapján, hogy az alapítók minél hathatósabb égi közbenjárást
kívántak biztosítani a maguk és szeretteik számára. A közel
nyolcvan monostor közül tizennégy esetében választották
az alapítók, nyilván a megtelepülő szerzetesek tanácsára,
Szűz Máriát védőszentül, kilenc esetben Szent Pétert (és
Pált), öt esetben Szent Györgyöt, négy esetben Szent Margitot,
három-három esetben az Isteni Üdvöztőt, Keresztelő Szent
Jánost, a Szent Keresztet, Szent Miklóst és Szent Mihályt. [62] A maradék esetek közül magyar vonatkozása
miatt fontos, hogy két Szent István király (Szentjobb és
Bozók) valamint egy Szent László (Szentlászló) patrocíniummal
is találkozunk a bencés monostorok sorában. Ha egy nemzetségnek
több monostora ugyanazt a patrónust tiszteli, miként a Győr
nemzetség két monostora (Lébény, Zselicszentjakab) Szent
Jakabot, bizton következik ebből, hogy a nemzetség körében
nyomós oka volt a választott védőszent tiszteletének, amit
egyébiránt a nemzetségtagok által viselt Jakab nevek is
alátámasztanak. [63]
A különösen ritka védőszent választása mögött személyes
motívumok sejlenek fel. László király somogyvári Szent Egyed-patrocíniuma
mögött joggal lát több kutató utalást a gyermektelenségre,
mely egy király esetében még nyomasztóbb volt a kora középkori
spekulációk fényében. [64] A túlvilági készület jeleként
fogható fel az is, ha a rendelkező a temetkezést jelöli
meg az alapítás fő céljaként. [65] Az evilági lét túlvilági támogatásának
igénye többnyire olyan királyi oklevelekben jelenik meg,
melyek az ország békéjének és belső rendjének érdekét emelik
ki. [66] A szepesi birtokosok 1314-ben egyszerűen csak a vallásgyakorlat
lehetőségeit szerették volna tágítani alapításukkal (ad
divine religionis cultum et augmentum anelantes). Az
alapítási szándékot gyakorta egy súlyos esemény, csata vagy
háború váltotta ki, melynek kimenetelét az alapító istenítéletnek
fogta fel, s ez így lehetett a magánalapítók egy részének
esetében is. Köztudomás szerint ez történt, amikor Szt.
István király Koppány elleni hadjárata előtt fogadalmat
tett Szent Mártonnak, majd követte őt ebben a mogyoródi
csata előestéjén Géza herceg is. [67] Végül számos más lehetséges
funkció (védelmi, gazdasági stb. célok) mellett a királyi
és birtokos életének fontos evilági kelléke volt a hatalmat
és gazdagságot reprezentáló monostor, melynek építészeti
megoldásai is gyakran ennek a megfontolásnak a jegyében
fogantak. A pannonhalmi apátság Szent Márton-patrocíniumát
sokan és sokféleképpen igyekeztek már magyarázni, nagy a
valószínűsége azonban annak az újabb feltevésnek, mely szerint
István király választása éppen azért esett Szent Mártonra,
mert Márton a királyi hatalom reprezentatív védőszentje
volt Európa szerte. [68] Szent László 1091-ben mindenesetre
úgy tudta, hogy király mivoltához hozzátartozik a monostoralapítás,
mert ebben "sem ítélte magát kevesebbnek elődeinél ". [69]
Némileg egyedi a helyzet a szkalkai monostor esetén, mert
ezt Jakab nyitrai püspök alapította 1224-ben (újjá?) és
valószínűleg püspök utódainak kegyurasága alatt maradt későbbiekben
is, így a kegyuraság és az egyházi joghatóság teljességgel
egybeesett. Másrészt úgy látszik, hogy alapításánál Szent
Benedek vértanú helyi tiszteletének és hagyományának jutott
nagy szerep, hisz 1238-ban IV. Béla, mikor megadományozta
a monostort, mondván, hogy ott tartózkodásakor tapasztalta
a szerzetesek szegénységét, megjegyezte, hogy "ahol Szent
Benedek vértanú élt remeteéletet Istennek. " Minden valószínűség
szerint az alapítóban, aki az újjáépített pannonhalmi templom
egyik felszentelője volt a váci és a zenggi püspök társaságában,
s 1228-ban is őt hívta meg Uros apát a deáki templom felszentelésére,
a pannonhalmi szerzetesek körében eleven aszketikus hagyomány
váltotta ki vagy erősítette meg a szándékot és meggyőződést
a bencések szkalkai megtelepítésére. Az alapításra ösztönző
személyes indíték mellett kivételes Szkalka monostora abban
a tekintetben is, hogy alapítója engedélyezte az ott lakó
bencések számára a híveknek való prédikációt és a gyóntatást,
ami a bencések között kivételesen lelkipásztori feladatok
ellátását is jelentette. [70]
Átlagos esetben a püspök és az apátság viszonya nem mindig
volt ilyen mértékig egyértelmű. A niceai zsinat rendelkezése
óta szabály volt, hogy a monostoroknak az illetékes megyéspüspök,
az ordinarius joghatósága, egyházkormányzati felügyelete
alá kellett tartozniuk. Ebből következett, hogy az alapítás
fontos kelléke volt a püspök ezzel kapcsolatos engedélye.
Valóban több alapítólevél említi is az ordinárius közreműködését.
A Tihanyi alapítólevél megszerkesztője, Miklós püspök valószínűleg
Veszprém főpapja volt, miképpen a zselicszentjakabi oklevél
összeállítója, György püspök is, de említi a püspök közreműködését
a százdi és a bozóki oklevél is. [71] 1157-ben Walfer ispán
oklevele kifejezetten említi a püspök engedélyét. [72]
1314-ben Tamás esztergomi nem csak megerősítette az alapítók
rendelkezését mint a megtelepülő szerzetesek egyházi felsőbbsége,
hanem a rendtagokat különös védelmébe is fogadta. [73] Az engedély megadása után a felszentelés is
a püspök jogköréhez tartozott. Almádon az alapítás folyamatának
elhúzódása miatt az engedélyt Máté veszprémi püspök adta
ki, azonban utóda, Nána szentelte fel a monostort. Ják esetében
Amadé győri püspök oklevele említette 1256-ban, hogy a monostor
szentelésén jelen volt, valószínűleg a szertartás főcelebránsaként.
A szabály alól azok a - főként királyi alapítású - monostorok
képeztek kivételt, amelyek alapításukkor elnyerték az exemptio,
az ordinarius püspök joghatsága alól való kivettség
kiváltságát. Pannonhalmát köztudottan felruházta István
király ezzel a privilégiummal, s ezzel az apát a montecassinói
kiváltság elnyerése révén maga választhatta meg a monostorban
szentelő tevékenységet végző püspök kilétét, ezzel megszabadult
a győri püspök mindenkori gyámkodásától, s ezt a kiváltságot
Uros apát a 13. század első felében a lehető legteljesebb
egyházkormányzati kiváltsággá, nullius-privilegiummá
fejlesztette. Somogyvár esetében ugyanakkor László király
külön arról is rendelkezett, hogy a monostor fölött maradjon
érvényben megyéspüspök joghatósága. [74] Miután a Kálmán kori első esztergomi zsinat 1100 táján igyekezett
jelentősen megnyirbálni a bencés apátok önállóságát és fölöttük
megerősíteni a püspöki joghatóságot, [75] a püspök és az apátok között az idők során számos pereskedés
támadt, ami nem egyszer okot szolgáltathatott a nem létező
alapítólevél megszerkesztésére, vagy a már meglévő módosítására.
Az alapításnál többnyire passzív félként vannak ott maguk
a szerzetesek. Hogy azonban legalább a consensusukat
kikérték és éltek a tanácsukkal, azt Pannonhalma interpolált
oklevelének sokat vitatott helye bizonyítja, mely szerint
a kiváltságolásra "Anasztáz apát közbenjárására, tanácsára
és beleegyezésével " került sor. [76] A Tihanyi alapítólevélben az
alapító megemlékezik arról, hogy "az istentisztelet serény
és fáradhatatlan végzésére, de a szentek dicsőítésére s
tiszteletére is szerzetesek seregét gyűjtöttük oda. " [77]
A lébényi alapítóknak 1208-ban már azt is meg kellett mondaniuk,
hogy választásuk a szerzetesrendek közül a "fekete rendre
", vagyis a bencésekre esett.
[78] 1224-ben Jakab nyitrai püspök is kiemelte, hogy
Szent Benedek regulája szerinti apátságot alapított, és
Stóla alapításakor is feljegyezték, hogy ott Szent Benedek
rendjének szólt a hívás. [79]
A szerzetesek életkörülményeit az apátságnak adott birtokállomány
nagyságán túl erősen befolyásolta az alapító kiléte. A királyi
monostorok nem csak tekintélyben előzték meg magánalapítású
társaikat, de a távoli kegyúr a korai időszakban jóval ritkábban
is avatkozott belső életükbe. A magánalapítások ugyanakkor
örökösödés vagy királyi adományozás útján a birtokforgalom
részévé váltak, s az ott élő szerzetesek életét alapjában
határozták meg az alapítók gazdasági természetű érdekei.
A magánegyház rendszerét, - mely teljes tulajdonjogot biztosított
annak számára, akinek a birtokán a monostor felépült, -
a 13. század elejétől ugyan a kegyuraság rendszere váltotta
fel, - ez elviekben csak tiszteleti jogokat biztosított
az alapító leszármazottainak, - de Fügedi Erik vizsgálatai
szerint a korábbi viszonyok a valóságban nem nagyon változtak
meg, a kegyurak továbbra is ugyanolyan nyers és durva módszerekkel
érvényesíthették érdekeiket a kegyuraságuk alatt lévő monostorokkal
szemben, mint a korábbi rendszerben is. Valamelyest segített
volna a helyzeten az incorporatio rendszerének elterjedése,
erre azonban az egy pornói apátság esetétől eltekintve nem
került sor. [80]
A helyzeten - úgy látszik - mégis enyhített a monostorok
hierarchikus elrendeződése, mely egymás hatékony támogatását
és állandó információcserét tett lehetővé az apátoknak,
s leginkább az apátgyűléseken és káptalanokon realizálódott
az ülés és hozzászólási rendben. A piramis csúcsát természetesen
pannonhalma jelentette, melynek apátja afféle abbas abbatumként
- Montecassino apátjának volt ez a tiszteleti címe - rendelkezett
az ülésrendi elsőséggel. [81] A hierarchikus elrendezés alapelve az alapítás
királyi vagy magán jellege, azután a régisége, végül a törzsvagyon
nagysága volt. Ennek alapján a királyi apátságok régiségük
alapján követték egymást, majd utánuk a magánalapítások
sora következett. Ezt a rendszert tovább tagolták a fiókapátságok
( obedientiae), melyek közül több csak középkor későbbi
századaiban jutott függő helyzetbe valamelyik tekintélyesebb
apátságtól (Koppánymonostor, Telki), a küszénit és a hahótit
azonban az alapító szándéka rendelte alá Pannonhalma ill.
Somogyvár főségének, méghozzá kifejezett hivatkozással a
szerzetesi fegyelem szigorúbb megtartására. Ezen obedientiákban
az anyaapátság konventje választotta meg az apát személyét
és gazdasági ügyeikre is befolyással bírt. [82]
A hierarchia alsó fokán helyezkedtek el azok a konventek,
melyeknek az önállósága a fiókapátságoknál is korlátozottabb
volt, hisz nem is apát, csak perjel állt az élükön (prioratus).
Ilyen perjelség volt a valószínűleg bencés rahoncai konvent,
a Pannonhalmának alárendelt deáki konvent, a Pécsvárad alá
tartozó szentlászlói perjelség, s sorban utolsóként a garamszentbenedeki
apátnak engedelmeskedő stólai konvent. Utóbbinak történetesen
az alapítástörténetét is ismerjük, mely szerint az érseki
megerősítés olyan perjelséget hozott létre, mely a garamszentbenedeki
apát obedienciája lett. [83] Sajátos egyesítése volt ez a rendszer a clunyi
reformelképzeléseknek és a magyarországi viszonyoknak, arra
mindenesetre alkalmas volt, hogy a belőle kiinduló nagy
reformmozgalmak átsegítsék a rend monostorait a mindenkori
fegyelmi problémákon.
Az ország és népe
Történetük további századaiban a bencés szerzetesek sokféle
módon és sokféle szerepben szolgálták a királyság lakóit
és vezetőit. Bár művelődési szerepük vitathatatlan, úgy
tűnik nem mérhető ez a nagy Karoling kori monostorok mércéivel.
Azzal azonban, hogy az első századokban maradéktalanul kiszolgálták
különböző társadalmi rétegek vallási igényeit, másrészről
pedig a hiteleshelyi szervezet révén beilleszkedtek a magyar
társadalom életét a nyugatinál jobban meghatározó jogéletbe,
sajátos színt nyert a magyar bencés szerzetesség. Sajátosan
magyarrá lett jellege azon is lemérhető, hogy a nemzeti
szentek jelen voltak középkori monostoraink patrónusainak
sorában. De hogy mit is nyújtottak a magyarságnak igazából,
azt mindennél jobban bizonyítja István király nagyobb legendája.
A legenda minden kétséget kizárólag bencés szerzetes munkája,
valószínűleg pannonhalmi bencésé. Ebben a legendában fogalmazódott
meg az a tétel, hogy a magyarság történetének pogány időszakában
is az isteni üdvterv szolgálatában állt, valamint az, hogy
Magyarország Szűz Mária örökrésze, s így nem lehet alávetve
nálánál hatalmasabb evilági hűbéruraknak vagy mennyei szenteknek.
Mindkét tétel szervesen beépült a korabeli magyar önértelmezésbe,
mely a magyarság közösségi tudatának legfontosabb elem volt,
másrészt pedig a Mária országa-elméletben mindenkor hathatós
eszköz állt az uralkodók rendelkezésére, hogy eredményesen
védelmezzék Magyarország függetlenségét. [84] Mezőgazdasági technikák,
vallási igények, társadalmi kötődések, politikai eszmék
- mindezek olyan tények, melyeket elhanyagolva az utóbbi
évtizedekben gyakorta túlhajtottan hangsúlyozták a bencés
szerzetesség későközépkori hanyatlását és az 1508-as vizitációt.
Korántsem biztos, hogy az egyetemeket látogató kanonokok
és koldulórendiek valóban olyan mértékig elődei és előzményei
voltak a mai értelmiségnek, miként azt számos kutató szeretné,
ugyanakkor mindennapjaink számos apró jelensége gyakran
valóban azokra az alapokra vezethető vissza, melyeket a
Géza fejedelem által Magyarországra hívott s később itt
nevelkedett bencés nemzedékek teremtettek.
[1] Gerics 1995a, 71.
[2] Koszta 1988, 153-207.
[3] Southern 1987, 264-294.
[4] Csóka 1942, 141-176.
[5] SRH II. 493: …ad imperium regis congregati sunt monachi de diversis regni monasteriis,
de Waradino duo, … de Zaladino duo, … de Beel duo, … de
monte Pannonie 4or.
[6] Koszta 1996, 67-81.
[7] SRH I. 125.
[8] SRH II. 357-361.
[9] Kühár 1936, 41-68;
Rónay 1941, 325-431.
[10] Rácz 1996, 527-537.
[11] Mályusz 1971,
211-228; Homonnai 1999, 43-55.
[12] Fügedi 1991,
35-67.
[13] DHA 145-152 (43/I.
sz.). Az egyes oklevelek kritikájával és későbbi sorsával
kapcsolatban külön említés nélkül is Györffy György kommentárjaira
és bevezetőire támaszkodtam.
[14] DHA 266-268 (88.
sz.).
[15] DHA 26-41 (5/II).
Részletes kommentárja és fordítása: Érszegi 1996b.
Az oklevél historiográfiájának alapos összefoglalása:
Thoroczkay 1996.
[16] Az eredeti töredéke:
DHA 204-205 (73/I. sz.), az interpolatum:
DHA 206-218 (73/II. sz.).
[17] DHA 166-168 (49.
sz.).
[18] DHA 291-294 (99.
sz.).
[19] DHA 302-303 (101.
sz.).
[20] DHA 310-311 (107.
sz.).
[21] DHA 63-80 (12.
sz.), 67-71. Újabban összegezte a kérdést: Kiss G.
1999a; Kiss G. 1999b.
[22] DHA 113-119 (26.
sz.).
[23] DHA 86-92 (14.
sz.) és 98-102 (17. sz.).
[24] 1019. dedicatur ecclesia
S. Adriani M. ... 1037. Dedicatum est monasterium S. Benedicti
... SRH II. 125. ... Rex ... monasterium,
quod Beli nuncupatur incipiens omnibus bonis ditavit … SRH
II. 388.
[25] Szentpétery 1938,
137-141, 145-185, 185-198.
[26] A hitelt érdemlők közül
a bakonybéli összeírás hiteles részének összeállítására
1086-ban került sor: DHA 247-255 (84/I. sz.). A pannonhalmit
1093 körül állították össze: DHA 295-301 (100. sz.).
[27] A hiteles példány: DHA
145-152 (43/I. sz.). A hamisítvány: 153-156 (43/II. sz.).
[28] DHA 411-414 (151.
sz.). Az átíró oklevél eredetije lappang, fényképe a Magyar
Országos Levéltárban. Fordítása: Levéltárak, 42-49
(Kovács Zsuzsa fordítása). Átíró keretoklevelének kiadása:
Szovák 1997, 413.
[29] Fejérpataky 1892,
14-20. V.ö. RegArp 74. sz.
[30] Urkundenbuch des
Burgenlandes, 51-55 (82. sz.)
[31] Codex diplomaticus
Slovaciae I. 215-217 (297. sz.).
[32] MES II. 700-701
(793. sz.). Kritikájára ld. Anjou-kori oklevéltár III.
850. sz.
[33] DHA 169-174 (50/I-II.
sz.).
[34] DHA 182-185 (58.
sz.).
[35] Codex diplomaticus
Slovaciae I. 70-72 (74. sz.).
[36] Fejér II. 120-122.
Interpolált mivoltára: Fügedi 1991, 61; Kubinyi 1999, (az alapvető tanulmány
a Levéltári Közlemények 1975. évi évfolyamában jelent meg
először.) 11, 29. j.
[37] PRT I. 603-604
(15. sz.). Az oklevél hitelessége ügyében az oklevélkritika
a csekély mértékű rövidülés mellett döntött: Csóka 1964,
57-65; Érszegi 1978, 93-108.
[38] DHA 403 (146.
sz.).
[39] Zala vármegye, I. 33; RegArp 98.
[40] Árpád-kori történeti
földrajz, III. 236-240.
[41] Fejér II. 336-337.
[42] Hazai Oklevéltár, VI. 12-14; RegArp 364.
[43] Fejér II. 321-322.
[44] 1143. Regnante gloriosissimo
rege Geyza dedicatum est monasterium in Ciploc in honore
S. Marie a venerabili episcopo Martyrio. SRH I.
127.
[45] Érszegi 1996a,
109-114; Rácz 2000, 7-26, 159-181.
[46] 1330 körül a somogyi
apát azt állította, hogy a hahóti monostor verus patronus
et fundator-a Szent László volt, s ugyanekkor a hamis
kiváltságlevélből át is írtak egy részt. DHA 304-305
(102. sz.). V.ö. Dávid 1978, 291-296. Az adományok
1234. évi királyi megerősítése: Zala vármegye I.
7-8. V.ö. Szentpétery - Borsa, I. 536. sz.
[47] Az oklevelek számbavételénél
csak a bencés monostorokra voltunk tekintettel, ugyanakkor
figyelmen kívül hagytuk a baracskai egyházalapításról beszámoló
1212. évi oklevelet, mivel nem látjuk bizonyítottnak annak
bencés jellegét. Erről másként vélekedik Romhányi 2000,
11.
[48] Kumorovitz 1963,
11-12.
[49] Kumorovitz 1964,
67-68.
[50] Závodszky 1904,
40.
[51] Kumorovitz 1963,
7-10.
[52] A bencések magyarországi
történetének máig legkorszerűbb összefoglalása: Csóka
1980.
[53] Fügedi Erik alapvető
tanulmányában kétségbe vonta a felosztás jogosultságát,
s helyette az egy személyben és a kollektíven gyakorolt
kegyuraságot javasolta. Fügedi 1991, 36. Feltétlenül
indokolt Fügedinek az a törekvése, hogy kiiktassa a terminológiából
a 'nemzetségi monostor' kifejezést és az általa jelölt fogalmat.
Ugyanakkor a hagyományos felosztás puszta számszerűségeken
alapuló tagadása nem tartható.
[54] Komjáthy 1944,
227-243.
[55] Tandem sepelierunt
corpus eius in proprio monasterio in Sarus. SRH
I. 332.
[56] Az 1093. évi összeírás
szerint prédiumot adott Pannonhalmának Gurcu és Ruozti.
DHA 300-301.
[57] SRH I. 125, 314.
II. 383, 388.
[58] SRH I. 332 (Abasár),
345 (Tihany), 360 (Szekszárd), 364 (Zselicszentjakab), 389
és 391 (Mogyoród).
[59] SRH I. 127; Florianus 1884, 212.
[60] 1001: ob anime nostre
remedium, DHA 39; 1055: pro sua et coniugis, filiorum
filiarumque et omnium parentum suorum vivorum sive defunctorum
salute, DHA 149; 1061: pro salute animae
meae, DHA 171; 1067: pro eterne retribucionis
munere, DHA 183; 1075: cernens huius seculi bona esse momentanea,
superna autem perpetua, magno amoris desiderio ecclesiam
construere adoptavi, DHA 213; 1121: pro anime
sue remedio nostrorumque facinorum commercio, necnon et
pro omnium fidelium animarum reparatione, DHA 411; 1135:
spe superne remuneracionis et pro remedio animarum suarum,
Codex diplomaticus Slovaciae I. 71; 1141-1162 (Márton
ispán felesége, Magdolna asszony rendelkezésében): pro
anime mee dominique mei Martini remedio, proque omnium meorum
salute propinquorum, MKsz 1-1892/93, 18; 1157: ob
incrementum vel decorem totius christianitatis et salutem
animarum tam proprie, quam omnium parentum meorum presentium
et succedentium, PRT I. 603; 1314: pro salute
suarum animarum et heredum ac successorum suorum, MES
II. 700. Az adományozások esetén is elterjedt volt a lélekváltság-adomány,
ennek eredetére és eszmei hátterére v.ö. Murarik 1937,
155-167.
[61] Fügedi 1991,
40.
[62] Szűz Mária: Dömölk,
Kolozsmonostor, Kolos, Tereske, Stóla, Koppánmonostor, Küszén,
Almád, Iván, Abasár, Széplak, Kompolt, Csanád, Bulcs. Szent
Péter [és Pál]: Földvár, Tata, Csatár, Szentpéter, Mágocs,
Kács, Tapolca, Péteri, Szerencs. Szent György: Ják, Jást,
Mogyoród, Dombó, Oroszlános. Szent Margit: Hahót, Garáb,
Meszes, Béla. Isteni Üdvözítő: Szekszárd, Lekér, Kapornak.
Ker. Szt. János: Jánosi, Boldva, Szentjános. Szent Kereszt:
Vérteskeresztúr, Murakeresztúr, Nagyolasz. Szent Miklós:
Ercsi (?), Madocsa, Babocsa. Szent Mihály: Báta, Zebegény,
Rudina.
[63] Karácsonyi II.
97.
[64] Neumann 1999,
33-46.
[65]1145: unum locum inibi
pro monasterio ... pro sui et suorum posterorum funerum
sepultura construendo, Fejér II. 121.
[66] 1001: pro stabilitate
regni nostri, DHA 39; 1091: pro redemptione anime
sue et antecessorum suorum et omnium fidelium christianorum,
DHA 267.
[67] DHA 39; SRH 389. A fogadalom eszmetörténeti hátteréhez: Zsoldos 1993,
5-13.
[68] Koszta 1996b,
107; Koszta 1999, 297.
[69] Antecessoribus suis
non se inferiorem iudicans, DHA 267.
[70] Codex diplomaticus
Slovaciae I. 216. .... ubi Sanctus Benedictus martyr
heremiticam vitam Deo gessit. Codex diplomaticus
Slovaciae I. 27-28. Jakab püspök közreműködése kapcsán
nem teljesen zárható ki annak a lehetősége, hogy maga is
bencés szerzetes volt püspökké szentelése előtt. Szerepére
v.ö. Mons Sacer I. 274-275, 302. A lelkipásztori
feladatok kapcsán megjegyzendő, hogy az apátságok saját
birtokain lévő templomok papjai is igen ritkán kerültek
ki a szerzetesek közül. Annál is jellemzőbb a püspök választása,
hisz az ekkor már virulens premontrei rend sokkal inkább
megfelelt volna ilyesfajta elvárásainak.
[71] Fügedi 1991,
40.
[72] ex voluntate et auxilio
Gervasii Geuriensis episcopi parrochiani, PRT I.
603.
[73] tamquam per superiorem
illius ordinis ; ... sub nostram proteccionem ... acceptamus,
sicut ceteros aliorum locorum conventualium eiusdem ordinis
gubernamus et conservamus, MES II. 700.
[74] salvo episcopali
iure, DHA 267.
[75] Závodszky 1904,
201-202 (36-41. tc.).
[76] ... interventu, consilio
et consensu domni Anastasii abbatis de monasterio Sancti
Martini in Monte supra Pannoniam sito ..., DHA
39; Gerics 1995b, 28-36. A kérdés jelentőségének
értékelésére: Thoroczkay 1996, 103-104.
[77] ad servicium quoque
divinum strenue et indefesse peragendum, sed et ad laudem
ac sanctorum venerationem monachorum gregem ibidem aggregavimus,
DHA 151. A fordítás Holub József és Érszegi Géza
munkája: Árpád-kori oklevelek, 108-109.
[78] ...cenobio monachorum
nigri ordinis..., Urkundenbuch des Burgenlandes I. 52.
[79] 1224: abbatiam secundum
regulam Beati Benedicti constituimus, Codex diplomaticus
Slovaciae I. 216; 1314: locum conventualem ad honorem
ipsius Beate Virginis pro cenobio ordinis Sancti Benedicti
disposuerint, MES II. 700.
[80] Fügedi 1991.
Kiválóan dokumentált e tekintetben Zselicszentjakab (Kumorovitz
1964) és Ják (Rácz 1996) esete.
[81] Szovák 1997,
68-79.
[82] A küszéni esetre: quod
... monasterio Sancti Martini in Sacro Monte Pannonie ob
reverentiam et sanctitatem ipsius loci, ... quemadmodum
in aliis terris regularis discipline gratia ad maiora monasteria
plerumque constitute sunt obedientie, in obedientiam tradidi
ita, ut ... PRT I. 603-604. Hahót sokat vitatott
esetében a somogyvári apát 1330 körül úgy tudta, hogy a
hahóti vagy piliskei monostort alapító Szent László Somogynak
rendelte alá az apátságot: DHA I. 304-305.
[83] ut prior dicti loci
sub regulari disciplina abbatis Sancti Benedicti de iuxta
Gron permaneat et cum ceteris fratribus ibidem residentibus
obedienciam eidem exhibere teneatur et ipsa ecclesia, que
ibidem ad honorem Beate Virginis est constructa, ipsi ecclesie
Sancti Benedicti tamquam filia sit subiecta, sicut ipsi
patroni voluerunt. MES II. 700-701.
[84] Gerics - Ladányi
1996, 110-116.