TANULMÁNYOK
Szovák Kornél
"...sub testimonio litterali eiusdem conventus ..."[1]
Bencés hiteleshelyek a középkori Magyarországon
,,Mivel ... hívünknek ebben az ügyben hozzánk beterjesztett
kérvényét megkaptuk, főleg pedig a Szent Margit szűz és
vértanú iránt érzett különösen jámbor tiszteletünk okán,
akinek a nevére és tiszteletére a Szent Benedek rendi szerzetestestvérek
monostora Béla faluban megépült, ennek a monostornak és
a benne élő mindenkori szerzetesek konventjének megfontolt
lélekkel és biztos tudomásunkból kifolyólag, valamint főpapjaink
és báróink ehhez járuló tanácsára olyan pecsétet engedélyeztünk
és hagytunk jóvá, melyet ugyanezen Szűz és Vértanú Margit
képének és az erre a pecsétre alkalmas köriratnak a felírásával
ezüstből vagy rézből avagy más erre alkalmas fémből kell
elkészíteni és megszerkeszteni. Egyszersmind elhatároztuk,
hogy az említett monostor konventje ezen általunk engedélyezett
pecséttel, melyet örök érvénnyel közhitelűnek nyilvánítunk,
a többi közhitelű pecséttel rendelkező konventek és káptalanok
mintájára és módjára függő vagy rányomott formában tanúság-,
per- és másféle okleveleket pecsételhessen és erősíthessen
meg, továbbá Kőrös és Pozsega vármegyékben tanúbizonyságát
tudományvételekre, tanúvallatásokra és minden más eljárás
végzésére valamint bármiféle okleveleknek és megbízásoknak
a végrehajtására - miként országunk többi konventjei és
káptalanjai is - kiküldhesse, és az ezen ügyekben szükséges
és törvényes okleveleket ugyanezen pecsét alatt mindazok
számára, akiknek ez csak hasznos lehet, kiadhassa és átengedhesse,
megszerkeszthesse, és végül az oklevéladásban és minden
egyéb ügyben azzal a szabadsággal élhessen, amely ezekben
az ügyekben a többi konventeket és káptalanokat jog szerint
vagy a szokásjog alapján megilleti. Mi pedig egyáltalán
mindazon okleveleket, melyeket ez a konvent az említett
pecsét alatt törvényes módon kibocsát, jelen oklevelünk
tekintélyével ugyanolyan érvényűnek nyilvánítjuk, amilyen
érvényűnek a többi konventek és káptalanok okleveleit szokás
tartani. "
Mátyás király idézett oklevele ugyan a formulás részek,
így többek között a keltezés elhagyásával, a kancelláriáján
használt formulagyűjtemény egyik darabjaként maradt korunkra,
annyi azonban kiderül belőle, hogy eredetijét Budán titkos
pecsét alatt állították ki, így kétségünk sem lehet afelől,
hogy Mátyás szentkoronával történt királyi koronázása előttre,
talán 1462 körülre tehető a megszerkesztése. [2] Az egyébként királyi kettős pecsétet igénylő kiváltságlevélben
Mátyás kancelláriája a középkor sajátos fogalomkészletével
írta körül azt a jelenséget, melyet mi jobbára hiteleshelyi
gyakorlatnak szoktunk nevezni, s amelyet eszerint a középkor
végén a kőrös megyei bencés konvent királyi kiváltság következtében
folytathatott volna. Hiteleshelyi kiadványai azonban nem
maradtak a korunkra, nagyon is valószínű, hogy nem is keletkeztek
ilyenek, mivel a kiváltságlevél kelte után nem sokkal a
betöltetlen apátság jövedelmeit, melyeknek a növelését a
fenti privilégium is célozta, a kezelésükkel megbízott bánok
a jajcai vár fenntartási költségeire fordították. A forrás
mégis rendkívül érdekes. Érdekessége azonban nem abban rejlik,
hogy részletekbe menően ismerteti a hiteleshelyeken folytatott
tevékenységet, hisz akkoriban már számos magyarországi káptalan
és szerzetesi konvent látott el hasonló feladatkört, s fennmaradt
sok ezernyi oklevelükből alaposan ismerjük a közhitelességnek
és magánjogi írásbeliségnek ezt a sajátosan magyar intézményét.
Inkább az érdemel különös figyelmet ezesetben, hogy a régóta
működő hiteleshelyek az esetek túlnyomó többségében nem
rendelkeztek a fentihez hasonló kiváltságlevéllel, hisz
tevékenységük alapja nem az írott kiváltság, hanem - amint
a fenti szöveg is elárulja - a szokásjog volt. Azt a területet
is, amelyre egy-egy intézmény hatásköre kiterjedt, inkább
csak a lehetőségek és az intézmény tekintélye határolta
be, nem volt gyakorinak mondható, hogy pontosan meghatározták
volna azokat a megyéket, ahol a hiteleshely elnyert jogkörét
gyakorolhatta, miként az a bélai, s vele közel egyidőben
a garamszentbenedeki apátság esetében is történt. [3]
A hiteleshelyek eredete
A hiteleshelyek tevékenységének vizsgálata régóta közkedvelt
témája a magyar történetkutatásnak, elsősorban talán azért,
mert az írásbeliség kapcsán a szűkebb értelemben vett művelődéstörténet
körébe tartozik, másrészt, mivel olyan intézményről van
szó, mely hazai gyökerekből nőtt ki, kétségtelenül a magyar
jogfejlődés terméke. A középkor századaiban ugyanis Nyugat
Európában teljességgel ismeretlen volt az a jelenség, hogy
egyházi testületek saját pecsétjük alatt mások ügyeiben
bocsássanak ki olyan oklevelet, mely általános elismertségre
tartott volna számot. Antik előzmények alapján a romanizált
területeken, így elsősorban Itáliában, valamint Németországban
közjegyzők, Franciaországban pedig emellett még a városi
jegyzők látták el azt a feladatkört, mely Magyarországon
a közjegyzők működését korlátozó hiteleshelyekre hárult. [4] Végül, de nem utolsó sorban
az is közrejátszott ebben, hogy egy-egy intézmény nevében
kelt oklevelek köre jól körülhatárolt forrásbázist nyújt,
s az sem elhanyagolható szempont, hogy az eddigi kutatások
olyan módszertani alapot képeznek, melynek segítségével
egy-egy intézmény oklevéladásának feldolgozása ma már nem
okozhat különösebb nehézséget. [5] Az effajta kutatásnak persze korlátai
is vannak, így legfőképpen az, hogy az említett forrásbázis
segíthet az adott intézmény személyi viszonyainak, vagy
a hiteleshely hatókörébe eső vidék települései helytörténetének
feltárásában, a királyi kancellária kiadványaival szemben
azonban jobbára nem sokat tehet hozzá az országos politika
megismertetéséhez.
Az intézmény kialakulása és történeti háttere két szálon
is a 12. század elejéig vezethető vissza. [6] Az egyik a jogszolgáltatás különös, a középkorban azonban meglehetősen
elterjedt formája, az istenítélet volt. Nehezen eldönthető
eseteknél ugyanis az ítélkezők nem ritkán folyamodtak a
tüzesvas- ill. a vízpróbához, melyek által a bírák a peres
ügy kapcsán a Mindenható állásfoglalását igyekeztek kikényszeríteni.
Kálmán király 1100 körül hozott törvénye értelmében ilyen
tüzesvas- és vízpróbákat ekkortól kezdve csak a püspöki
székesegyházakban és a nagyobb társaskáptalanoknál, valamint
Pozsonyban és Nyitrán lehetett tartani. S valóban, történeti
adataink szólnak arról, hogy Esztergom, Várad, Kalocsa és
Eger székesegyházainál, továbbá a székesfehérvári, óbudai
és aradi prépostságoknál végeztek is tüzesvaspróbákat, Váradról
pedig ezeknek a Váradi Regisztrumban párját ritkító dokumentuma
is maradt az 1208-1235 közötti esztendőkből. [7] Az istenítéletek lefolytatásánál a székesegyházak és társaskáptalanok
kanonokjainak elsődleges feladata a szertartás liturgikus
kereteinek biztosítása mellett a testületi tanúskodás volt.
Ezen feladatuk megbízható ellátása miatt a Kálmán törvényében
meghatározott egyházak papságát a 12. század végére általános
tisztelet és megbecsülés övezte, a kanonokok élvezték az
intézményük iránt megnyilatkozó tekintélyt és közbizalmat.
A másik szál a magyarországi magánjogi írásbeliség fejlődése
volt. Ismét csak Kálmán korától fogva vannak részletes forrásadatok
arra nézve, hogy az írásbeliségnek ekkorra vidéken központjai
alakultak ki. A püspökségek székhelyén legkésőbb ekkortól
kiterjedt egyházkormányzati írásbeliség folyt, a világi
kormányzat tisztviselői írásban adminisztrálták az adóbegyűjtést,
a vásárokon pedig a keresztények és zsidók közt létrejött,
bizonyos értékhatárt meghaladó adásvételi ügyletekről pecsétes
hártyát, ún. chartula sigillatat kellett kiállítani.
Emellett ha valakinek magánjogi ügyben írásra volt szüksége,
valamelyik vidéki írásbeliségi központban - legtöbbnyire
magánál az egyházi oklevélnyerőnél - megíratta oklevelét,
majd azzal felkereste a királyi udvart vagy bevárta, míg
a király kíséretével arra a vidékre érkezik éves utazása
során, s a király környezetében lévő, a királyi kápolnát
képező papság élén álló, világi rangot viselő egyházi személlyel,
a kápolnaispánnal megpecsételtette azt. Ha az eredeti fogalmazat
hagyott netán némi kívánnivalót maga után, akkor az udvari
káplánok a notarius irányításával átfogalmazták
és lemásolták a szöveget, s csak ezt követően került a hártyára
a királyi pecsét. A korszak írásbeliségének jellegzetessége
volt, hogy a magánjogi írásbeliség többnyire a királyi pecsétet
használta hitelesítő eszközül, aminek legfőbb oka abban
keresendő, hogy Kálmán királynak az örökösödést megszorító
intézkedései után a földbirtokadományokhoz ill. elidegenítésekhez
szükséges volt kikérni az uralkodó beleegyezését, s megszerzésének
legfontosabb jele a királyi pecsét volt. Gyökeresen megváltozott
azonban a helyzet, amikor az 1180-as évek első felében III.
Béla Párizsban iskolázott papjai segítségével megszervezte
a kancelláriaszerű oklevéladást, s a király nevében és pecsétjével
folytatott írásbeliséget nem csak az esztergomi érsek felügyelete
alatt álló királyi kápolnától függetlenítette, de egyszersmind
a királyi udvarba összpontosította. [8]
Ezzel a vidéki magánjogi írásbeliség ellátásában űr keletkezett,
ráadásul éppen abban a korban, amikortól az oklevél iránti
igény mind fokozottabban nyilvánult meg a világi társadalom
részéről is. A káptalani papságnak a közhitelű tanúskodás
gyakorlatában kiformálódott tekintélye és az írásbeliség
iránti igény megnövekedése ezen a ponton találkoztak össze
a hiteleshely intézményében. Az 1180-as évek első felétől
fogva ugyanis egyre-másra jelentkeztek a káptalanoknál azok
a felek, akik a köztük létrejött jogi ügyletekről tisztes
fizetség ellenében pecsétes írást kívántak szerezni. A kanonokok
szerepe jogi tekintetben elsősorban továbbra is a jogügylet
tanúsítása volt, mivel azonban tudtak írni, s a szükséges
íróanyagokon kívül javarészt ekkoriban már általános közbizalmat
élvező, ún. közhitelű ( autentikus) testületi pecséttel
is rendelkeztek, az ügyletről mellesleg írást is állítottak
ki.
Az első ilyen oklevelek a veszprémi (1181), székesfehérvári
(1184), az esztergomi (1208) és a győri káptalanoktól (1210)
maradtak fenn, akikhez az 1210-es évek után folyamatosan
csatlakoztak a többi székes- és a tekintélyes társaskáptalanok
is. [9] Az Aranybulla néven ismert nagy kiváltságlevél
1231. évi megújítása mutatja, hogy a központi kormányzat
is hamar felismerte az újonnan kialakult intézményben rejlő
lehetőségeket, amikor elrendelte, hogy a jogszolgáltatásban
fontos szerepet játszó, ekkoriban azonban tekintélybeli
hanyatlásnak indult, közkeletűen poroszlónak, majd később
királyi embernek nevezett hatósági megbízott perbeli és
peren kívüli eljárásait a megyéspüspök vagy a káptalan,
kisebb ügyekben pedig a szomszédos konvent bizonysága tanúsítsa. [10]
Ezt követően - részben a társadalmi és kormányzati változások,
részben pedig az V. István halálával beköszöntő zűrzavaros
állapotok folytán - került sor a hiteleshelyeknek az adományrendszer
adminisztrálásába való fokozott bevonására az 1270-es évek
elejétől, s ezzel teljesedett ki tevékenységi körük. [11]
Az elvégzendő munka ekkor már határozottan két válfajra
oszlott, amit a kiállított oklevelek külleme is világosan
jelzett. A hiteleshelyhez forduló magánfelek bevallásait
az oklevélnyerők kérése, igényei és pénzügyi lehetőségei
szerint függőpecséttel ellátott és hártyára írt, örök érvényre
számot tartó kiváltságlevél (ún. privilegiális) formájában
foglalták írásba, vagy szerényebb, de továbbra is nyílt
(ún. pátens) alakban, papíron, hátlapra nyomott vagy befüggesztett
pecsét alatt állították ki. Az uralkodói parancsra vagy
hatósági megkeresésre végzett hiteleshelyi külsőmunkáról
(birtokok határjárása, birtokbaiktatás, tudományvétel, tanúkihallgatás,
stb.), amikor is egy hiteles tanúnak az illető intézményből
a peres felek költségén útra kellett kelnie, hogy a helyszínen
hajtsa végre a megkereső levélben foglalt feladatokat, ennek
a királyi ember kíséretében a hiteleshelyre való visszatérte
után a megfelelő udvari bírósághoz címzett jelentésben (ún.
relációban) foglalták össze az eljárás során történteket.
Az oklevelek kiállítási költségeit természetesen az oklevélnyerőnek
kellett fedeznie csakúgy, mint a külső munkát végző hiteleshelyi
kiküldött napidíját is, amelyek összegéről az Árpád-kor
végén királyi tanácshatározat is rendelkezett, majd a törvények
több ízben is szabályozták a megkívánható összegek nagyságát.
Mivel a fentiek szerint is a lényeg a pecsét birtoklásában
vagy annak hiányában rejlett, s a király is a pecsét érvényének
kiterjesztésével vagy korlátozásával befolyásolhatta egy-egy
intézmény jogkörét, fontos szót ejteni arról, hogy kezdetben
a pecsét a hiteles ítésnek csak egyik, nem is a legnépszerűbb
módja volt. Kezdetben ugyanis amellett, hogy a jogügylet
tanúit felsorolták az oklevélben a szöveget egy hártyára
- többnyire egymás alá - kétszer vagy háromszor leírták,
majd közébük a szabadon hagyott helyre az abécé több-kevesebb
betűjét vagy más grafikus jelet írtak, s azokon keresztül
hullámvonalban két vagy több darabra vágták a hártyát. A
hitelességet a darabok összeillése jelentette. Nem volt
azonban ritka eset, hogy a három példány egyikének őrzéséről
maga a kiállító hiteleshely gondoskodott, sőt idővel más
oklevéladók okleveleit is átvette megőrzésre, amivel megvetette
a későbbi hiteleshelyi (vagy országos) levéltár alapjait.
Az 1210-es évek után egyre gyakrabban meg is pecsételték
a chirographált okleveleket a hiteleshelyi pecséttel,
s ily módon a tanúk felsorolásával együtt háromféle hitelesítési
eszközt alkalmaztak a jogérvény biztosítására. Egyes hiteleshelyeknél,
mint pl. a fehérvári keresztes konvent esetében is történt,
királyi rendelkezés vezette be a pecséthasználatot a 13.
század dereka előtt nem sokkal. [12] A chirographumot a pecsét lassanként kiszorította, s
annak ellenére, hogy alkalmanként még a 15. században is
előfordul, a 13. század közepe után már egyre inkább pusztán
díszítő szerep jutott számára az okleveleken.
A bencés konventek oklevéladó tevékenységének kezdetei
a 13. században
A magyarországi írásbeliség története a korai időktől fogva
szorosan összefonódott a bencés szerzetességgel, s ez nem
csak a könyvkultúrára, de a hivatali írásbeliségre is igaz.
A bencés konventek 11. századtól fogva tevőlegesen is részt
vettek a számukra kiállított oklevelek megfogalmazásában,
adott esetben maguk szerkesztették meg azokat. Ennek ellenére
első, még nem saját nevükben kelt, de már saját hitelesítő
eszközt, konventi pecsétet alkalmazó magánokleveleik csak
a 13. század első harmadából maradtak fenn. 1201-ben a pannonhalmi,
majd 1210-ben a bakonybéli konvent állított ki a monostor
birtokügyeiben magánoklevelet, majd 1215-ben a somogyvári,
1225-ben a garamszentbenedeki, 1239-ben pedig a szőregi
konventek követték a példájukat. Hasonló jellegű volt az
az eset, amikor a magánalap ítású monostor kegyura vette
igénybe saját céljára a konventi oklevéladást, amint a lébényi
konvent esetében is történt 1220 táján. Solymosi László
megfogalmazása szerint a bencés konventek belső írásbelisége
a későbbiekben is sokkal fejlettebbnek bizonyult, mint hiteleshelyi
tevékenységük. [13]
A hiteleshelyi intézmény kialakulásában, mint fentebb láttuk,
a káptalanoknak jutott vezető szerep, a bencés monostorok
tevékenységének megindulása kétségtelenül másodlagosnak
bizonyult, s ez a sorrend a későbbiekben sem változott.
Az Aranybulla 1231. évi megújítása a poroszló ténykedését
csak a kisebb jelentőségű ügyekben kötötte a szomszédos
konventek és kolostorok tanúskodásához. A rendelkezés a
gyakorlatban, kezdetben többnyire úgy valósult meg, hogy
a monostorok elöljárói tanúsították a jogügyletet. 1240-ben
a jáki és kapornaki apát, 1244-ben a pannonhalmi apát eljárásáról
tudósítanak a források. Ennek a korai, még kialakulatlan
gyakorlatnak a következménye, hogy 1270 előtt gyakran apátok
intéztek jelentéseket a megbízások teljesítéséről az uralkodóhoz,
s az is, hogy számos Árpád-kori hiteleshelyi kiadvány az
apátot is szerepelteti az oklevéladók megnevezésének sorában,
sőt esetenként a hitelesítésnek az apát pecsétje is fontos
kelléke volt. Hogy a káptalanok 1250-re oklevéladásuk számarányait
tekintve sokszorosan felülmúlták a bencés konventek együttes
teljesítményét, még akkor is annak bizonyítéka, hogy a bencés
szerzetesség nem a társadalom jogi igényeinek kiszolgálását
tűzte legfőbb feladatául, ha nem egy szerzetesrendet megelőztek
is a hiteleshelyi munka megindításában. [14]
Ugyan az apátok szerepe a hatósági megbízatások teljesítésében
még hosszú ideig megmaradt, számos konvent már 1250 előtt
bocsátott ki saját pecsétje és neve alatt oklevelet. Érdekes
módon a sort nem azok a konventek nyitották meg, melyek
életének a későbbiekben szerves összetevőjévé vált a hiteleshelyi
munka végzése, még csak nem is a nagy uralkodói dotációval
rendelkező királyi alapítások, hanem olyan kisebb intézmények,
melyeknek az írásbelisége rövid életűnek bizonyult. 1221-ben
egy oklevélnek nem is az intitulatiójából, hanem
a pecsételési megerősítő záradékából derül ki, hogy az annak
tatai konventnek a kiadványa, melynek ezen egyetlen oklevelén
kívül nem is maradt fenn más írásbeli tevékenységet bizonyító
emléke. Egy említés szerint a tihanyi konvent 1228-ban
a lébényi apát birtokügyében bocsátott ki oklevelet, de
első kétségtelenül hiteleshelyi jellegű kiadványa teljes
szövegében csak 1244-ből maradt az utókorra. Nem kétséges
a lébényi monostor 1229. évi oklevelének közhitelű
jellege sem, melyet saját szerzetese jogügyletében állított
ki a konvent. Az első olyan oklevélkibocsátó bencés intézmény,
mely a későbbiekben is jelentős szerepet játszott, csak
ezeket követően jelentkezett első oklevelével. 1232-ben
az apát és a konvent pecsétjével látták el a garamszentbenedeki
konvent első oklevelét, melyet chirographáltak is.
Említésből ismert a legkorábbi tiszántúli bencés hiteleshely,
a szentjobbi konvent első szereplése 1239-ben, mely hosszú
ideig ezután nem folytatott oklevéladást. A nagy valószínűség
szerint bencés rahoncai konvent 1240-ben már perbeli
bizonyítási célból állított ki oklevelet, de a biztonság
kedvéért a kiadványra a konventé mellett rátették az ítélkező
Pál bán és két egresi ciszterci szerzetes nevében apátjuk
pecsétjét is. Az almádi konvent saját kegyura szolgafelszabadítását
foglalta hiteleshelyi oklevélbe 1249-ben, de a rendelkező
vállalta, hogy más hiteleshellyel is megerősítteti rendelkezését.
Annak ellenére, hogy a csatári konvent írásbeli tevékenysége
a 12. század közepétől rendelkezik emlékkel, első oklevele
csak 1250-ből maradt fenn. Az 1221-1250 között eltelt évtizedekből
tehát Almád, Csatár, Garamszentbenedek, Lébény, Szentjobb,
Tata és Tihany konventjei 8 oklevelükkel képviselik a bencés
hiteleshelyi oklevéladás kezdeteit. [15]
Az Árpád-kor utolsó fél évszázadában azonban a többi konventek
is felsorakoztak társaik mellé. A kapornaki apát a jáki
apáttal együtt az 1231. évi rendelkezés értelmében már 1240-ben
már tanúskodott egy ügyben, a konvent azonban csak 1251-ben
bocsátott ki saját szerzetese ügyében oklevelet, első teljes
szövegű kiadványa ugyanezen esztendőben kelt, ezt követően
azonban csak 1292-ben bukkanunk újabb kapornaki kiadványra. [16] A zalai konvent hiteleshelyi
tevékenységének első emléke szintén 1251-ből való, amikor
is egy bencés szerzetes rendelkezését foglalták írásba.
Ezt követően 1260-tól az Árpád-kor végéig a kiadványok száma
megközelíti a negyvenet, ami korántsem tekinthető kevésnek. [17] Az ekkor már évszázados írásbeli hagyományokkal
rendelkező, 1201 óta saját nevében több oklevelet is kibocsátó
pannonhalmi konvent első hiteleshelyi ténykedésének emléke
1253-ból említésből ismert, ezt követte 1257-ből az első
teljes szövegében korunkra maradt bevallást írásba foglaló
oklevele, majd 1258-ból az első külső munkáról kiállított
- ekkor még privilegiális formájú - jelentése. [18]
Pécsváradról az első hiteleshelyi oklevél 1254-ből maradt
fenn, de ez belső megformáltsága tekintetében esetleg korábbi
gyakorlatot is feltételez. [19]
Ugyanebben az esztendőben jelentkezett a Szent László alapította
somogyi konvent is első okleveleivel, melyeknek a száma
az Árpád-kor végére megközelítette a negyvenet, mintegy
előrevetítve azt, hogy a somogyi konvent nagy jövőre tekint
a hiteleshelyi oklevéladásban. [20] 1256-ban a zobori konvent
jelentkezett oklevelével, melyben tanúsította, hogy a garamszentbenedeki
apát nevében Jakab rendtag tiltakozott monostoruk birtokainak
elidegenítése ellen. 1277-ben aztán Zoboron újra csak a
garamszentbenedeki apát jelentett be tiltakozást, ezúttal
az esztergomi érsek birtokfoglalásai ellen. [21] A bakonybéli monostor is először saját ügyében
állított ki oklevelet 1258-ban, 1276-ban azonban már hiteleshelyi
reláció készült IV. László király parancsára, melyet ugyan
záradékokkal nem láttak el, nem is kelteztek, de az apát
és a konvent nevében állították ki. [22] Az első teljes szövegében ismert szekszárdi
konvent nevében kiállított oklevél csak 1279-ben követte
társait, legkorábbi eredeti formában fennmaradt oklevele
azonban csak III. András korából maradt fenn. [23] A földvári monostor 1299-ben
állított ki először hiteleshelyi oklevelet, melyben egy
ló ügyében történt megegyezést tanúsított egy földvári lakos
érdekében. [24] 1288-ban Kolozsmonostoron is apáti oklevél említésével kezdődik
a hiteleshelyi gyakorlat, ám az első kétségtelen hitelű,
de magán jellegű oklevél 1308-ból maradt korunkra. Teljes
szövegű hiteleshelyi oklevéllel csak 1310-ben találkozunk,
ezt követően indult csak meg az 1330-as években a rendszeres
hiteleshelyi oklevéladás. [25] A dömölki konvent rövid életű hiteleshelyi
működését csak az 1330-as években kezdte meg. [26] A két utóbbi intézmény kivételével a bencés konventek jelentős
részénél nem sokkal 1250 után megindult a hiteleshelyi oklevéladás.
A későn kezdő dömölki konvent ugyan nem sokáig folytatta
működését, de a kolozsmonostori konvent lett az a bencés
hiteleshely, mely számarányait tekintve a legjelentősebb
emlékanyagot hagyta hátra. A szóbeli megbízások láthatóan
a 13. század második felében a legtöbb olyan bencés konventnél,
mely a későbbiekben hosszabb-rövidebb ideig foglalkozott
hiteleshelyi munkával, szorosan összefonódtak az írásbeliséggel,
s szorosabbra fogták a monostorban élők és közvetlen környezetük
kapcsolatait. [27]
A hiteleshelyek és a királyi hatalom
A királyi hatalom beavatkozása a hiteleshelyek életébe
koránt sem volt ritka, sőt a 14. századtól fogva egyre intenzívebbé
vált, hisz korai időktől fogva egyre növekvő mértékben igényelte
a királyi kormányzat és igazságszolgáltatás is azoknak az
egyházi intézményeknek a közreműködését, amelyek saját pecsétjük
alatt közhitelű oklevelet állíthattak ki, s emiatt bizonyos
fokú felügyeletet is gyakorolt a mindenkori uralkodó a hiteleshelyek
felett, mintegy a királyi hatalom szervezte ezeket közhitelességi
szervezetté. [28] 1330-ban I. Károly többek között királyi emberével a győri
káptalan tanúskodása mellett ezért vizsgáltatta ki, hogy
vajon a (bakony)béli konventnek van-e olyan pecsétje,
melynek jogerejét a környékbeliek (jog)ügyeik intézésében
más konventek okleveleinek módjára igénybe vehetik.
A győri káptalan jelentése szerint a béli monostor régtől
fogva olyan konvent, mely saját pecsétet használ más konventek
módjára. [29]
Az idők során bekövetkezett visszaélések megszüntetésére
I. Lajos király 1351-ben el is rendelte, hogy a kisebb konventek
hagyjanak fel a birtokelidegenítések tárgyában az oklevélkiadással,
és pecsétjüket érvénytelennek kell tekinteni. Ezt követően
1353-ban az egri káptalan egyik oklevele szerint az uralkodó
felülvizsgálatra Budára hozatta az összes székes- és társaskáptalanok,
valamint konventek pecsétjeit. [30] A rendelkezés természetesen
a kisebb bencés konventeket sem hagyta figyelmen kívül,
annál is kevésbé, mert ezek közül számosan visszaélésre
mindenkor lehetőséget nyújtó magánkegyuraság alatt álltak.
A rendelkezés értelmében be kellett szüntessék további oklevéladó
működésüket 1351-1353-ban az almádi, a bakonybéli, a csatári,
a dömölki, a földvári és a tihanyi konventek, de nem hallunk
többet a tatai konvent oklevéladásáról sem, [31] s a többi konventek
közül is akadt olyan, melynek oklevéladásában kényszerű
szünetet okozott a pecsétvizsgálat, nyilván nem véletlenül
nem maradt kiadványa a szekszárdi konventnek 1350-1354 közötti
esztendőkből, de egy-egy 1355 ill. 1357. évi oklevél kivételével
1401-ig a kapornaki konventnek sem ismerjük többoklevelét.
A bakonybéli apát és konvent 1354-ben egy magánjellegű kiadványt
az apát pecsétjével volt kénytelen ellátni, mert indoklása
szerint pro tunc conventus noster sigillo suo propter
dominum nostrum regem caruit, sicut aliorum conventuum privationem. [32]
A későbbiekben is érhették megszorítások a hiteleshelyi
gyakorlatot. A 15. században az idő előrehaladtával egyre
gyakoribbak és kirívóbbak lettek a visszaélések. A szentjobbi
konvent, amely - mint láthattuk - már az Árpád-korban jelentkezett
oklevelével, hosszú ideig nem hagyta hátra effajta működésének
egyetlen emlékét sem, mígnem 1468-tól tetemesen meg nem
szaporodtak az oklevelei. 1486. évi 59. törvénycikk azonban
- visszhangozva az 1351. évi dekrétum szavait - megvonta
oklevélkiállítási jogát. [33] Idővel a jogosítványaiban
korábban korlátozott hiteleshely működését éppen a központi
hatalom volt kénytelen néhanapján visszaállítani vagy egy
befolyásos kegyúr kérésére vagy a helyi lakosság igényeinek
figyelembevételével. Az előzőre történt példa a csornai
konvent esetében, amikor is Kanizsai János esztergomi érsek
kérésére Zsigmond király 1393-ban a premontrei konventnek
visszaadta a hiteleshelyi pecsétet, de szigorúan megtiltotta,
hogy az Osl nemzetség számára ezzel oklevelet állítson ki. [34] Az utóbbira pedig, amikor 1498-ban
az országgyűlés végül is visszaadatta az uralkodóval a szentjobbi
konventnek az autentikus pecsét használatának jogát, mivel
az indoklás szerint nem valamely vétség miatt, hanem
a kisebb konventek között az általános érvényű dekrétum
értelmében vették el, ... (és) az országlakos urak nem nélkülözhetik ennek
a konventnek a pecsétjét. [35] Az már inkább a körülményeken múlt, hogy a
hiteleshelyi jogosítványát visszanyert apátság nem élhetett
jogaival, mivel több ízben gazdát cserélt a következő esztendő
során, mígnem 1499-ben végképp a pálosok kezére került a
monostor, s ők nem foglalkoztak közhitelű oklevéladással.
Ekkortól a bencés konventek működésével törvény többé nem
foglalkozott, de súlyos vád érte a somogyi konvent tevékenységét
1497-ben a szlavóniai nemesek részéről, akik is azon meggyőződésüknek
adtak hangot, hogy a somogyi konventhez Szlavóniából csak
olyanok fordulnak ügyeikkel, akiknek igaztalan a dolguk.
Ekkor ugyanis a vád szerint egy Dorottya nevezetű fogva
tartott özvegyasszonyt Pálfi Bálint kényszerített a konvent
színe előtt tett bevallásra Báthori András hatalmaskodása
kapcsán. A somogyi konvent sértett hangvételű levelében
a vádat azzal utasította vissza, hogy soha még kifogás nem
érte a korábbiakban pecsétje tekintélyét, mely nem csak
a megyei, de országos dolgokban is érintett. [36]
Az 1486. évi törvény mindenesetre sokat foglalkozott a ,,hihetetlen
szabálytalanságokkal ", melyek a hiteleshelyek működése
során történtek, s azzal igyekezett ezeket kiküszöbölni,
hogy a munkában résztvevő személyzettel kapcsolatban megfelelő
javadalmas helyzetet, vagyoni állapotot írt elő, illetve
megszabta, hogy a konventek esetében külső munkára csak
áldozópapot szabad kiküldeni. [37]
Bencés hiteleshelyek és a társadalom
Az 1351. évi rendelkezést számos konvent így is túlélte,
melyek azután valóban tetemes mennyiségű oklevelet hagytak
maguk után az utókorra. Garamszentbenedek, Kapornak, Kolozsmonostor,
Pannonhalma, Pécsvárad, Somogyvár, Szekszárd, Szentjobb,
Zalavár és Zobor kisebb-nagyobb zökkenőkkel továbbra is
rendelkezésére álltak a hozzájuk fordulóknak. A fennmaradt
oklevelek száma alapján következtethetünk működésük intenzitására
is. A legtöbb oklevelet, mintegy hétezret, a protokollum-bejegyzéseket
nem számolva is legalább négyezret a kolozsmonostori konvent
bocsátotta ki, ezt követte a másik nagy királyi apátság,
a garamszentbenedeki a maga mintegy háromezer kiadványával.
A két konvent hozzávetőleges számarányai alapján forgalmával
megközelítette a nagy székeskáptalanokét, s csak az országos
hatáskörű hiteleshelyek mögött maradtak el némileg. Körülbelül
másfélezerre tehető a somogyi, zalai és kapornaki konventek
fennmaradt okleveleinek a száma, ami még mindig jelentős
forgalomnak látszik, Somogyvár és Kapornak esetében ezt
bizonnyal a megyei közgyűlések indokolták. Ezer körüli a
pannonhalmi és a pécsváradi, félezer a szekszárdi és a zobori
konventek korunkra maradt kiadványainak a száma, ami már
inkább ritkás forgalomra vall, végül az 1468-1486 között
eltelt másfél évtizedből mintegy kétszáz kiadványt ismerünk
a szentjobbi konventtől, ami az idő rövidségét tekintve
így is tetemes, legalábbis a garamszentbenedeki konventét
meghaladó forgalmat jelent. [38]
A forgalom nagyságát leginkább akkor értékelhetjük helyesen,
ha egy pillantást vetünk a hiteleshelyek országos szórtságára.
Ebben a tekintetben a Dunántúl és a Délvidék sűrűn behálózott
területnek számított, a Felvidéken kevesebb hiteleshely
működött, az Alföldön és Erdélyben pedig alig néhány testület
állt rendelkezésre. Ebből adódott, hogy az észak-magyarországi
hiteleshelyek körzete igen nagy volt, 8-10 megyére terjedt,
a délieké kicsi, 3-4 megyényi. Ezt az arányt a bencés konventek
forgalma is alátámasztja. [39] A kolozsmonostori konventhez
elvétve még dunántúliak is fordultak bevallásaik írásba
foglalása érdekében, kisebb területre terjedt ki a hatósági
parancsra vagy felkérésre végzett külső munka, melyre általában
a perek bevezető szakaszában került sor. Mindenestre volt
egy szűkebb törzsterület, ahol a konvent működését folytatta.
A pécsváradi kiküldött jobbára csak Baranyában járt, de
más megyék területéről is megkeresték a konventet, főképp
Somogyból, Tolnából, Valkóból és Bodrogból. Szekszárd körzetét
erősen korlátozta az a tény, hogy a közelében igen sok nagy
forgalmú hiteleshely működött. Tolna, Baranya és Bodrog
megyék képezték a törzsterületét, de a pécsváradi konventtel
Baranyában is és Tolnában is fedték egymás illetékességét.
A szélek (Fejér és Somogy megye) felé egyre ritkul a megkeresések
száma. Pannonhalma törzsterülete a környező megyékre terjedt
ki, de kiküldöttjei Zalában, Somogyban és Tolnában is megfordultak. [40] Az illetékességet természetesen több tényező is befolyásolta.
Garamszentbenedek és Béla esetében - mint fentebb láttuk
- királyi határozat rendelkezett a terület nagyságáról,
csakúgy, mint a legtöbb hiteleshely esetében is a 15. századi
törvények igyekeztek korlátozni a hatókört. Mivel továbbá
többnyire birtokügyek kerültek szóba, a tulajdonos lakóhelyétől
függetlenül fontos volt az adott birtok fekvése. Végül a
bevallások esetén azok tartalmát ugyan a hiteleshely személyzete
nem volt köteles ellenőrizni, de a bevallást tevő feleket
a konvent tagjainak ismernie kellett. [41]
A kibocsátott oklevelek fennmaradása természetesen - mint
általában - a bencés konventek esetében is esetleges volt.
Alig van teljes szövegében fennmaradt ügyvédvalló levél,
hisz ezeket a megbízás lejártával szinte kötelezően megsemmisítették,
holott igen nagy számban utalnak ilyenek egykori meglétére
a fennmaradt oklevelek. [42] Már a középkor folyamán is pusztult a konventek
sekrestyéjében őrzött okleveles anyag erőszakos cselekmények
során. 1220-ban Vilmos erdélyi püspök pusztította a kolozsmonostori
konventet okleveleivel együtt, Szekszárdon 1223 előtt Tábor
fiai vittek végbe tetemes pusztítást, 1457-ben pedig Tamás
vránai perjel, de a levéltár pusztulása leginkább az 1526-os
török előnyomulással hozható kapcsolatba. Zalavárott 1341-ben
pusztított tűzvész, mely megtizedelte az okleveles anyagot. [43]
A bevallást tevő ügyfelek Pannonhalmán, mint másutt is,
az esetek túlnyomó többségében környékbeli kis- és középbirtokos
nemesek voltak, akik igyekeztek apró-cseprő jogaikat kis
költségek ráfordításával biztosítani. Kolozsmonostoron a
nemesek legtöbbnyire birtokügyekben, a városi polgárok azonban
inkább oklevélátírási ügyekben jelentek meg a konvent előtt,
mert magánügyeiket a városi jegyzők előtt foglaltatták írásba.
Szekszárdon jobbágyok is rendszeresen tettek bevallást a
konvent előtt. [44] Mivel Somogyban több nagy egyházi intézmény
is jelentős birtokokkal rendelkezett, ezek tulajdonosai
rendszeres látogatói voltak vagy személyesen, vagy gazdatisztjük
révén a somogyi konventnek, köztük nem ritkán a pannonhalmi
apát is. [45] A bencés monostorok egyébként gyakori ügyfelei voltak egymásnak,
a pannonhalmi konvent 1387 előtt több mint hetven esetben
állított ki oklevelet a bakonybéli monostor birtokügyeiben,
s ez a szám a későbbiekben csak gyarapodott. [46]
A diplomatikai kutatás a hiteleshelyi okleveleket tartalmuk
szerint különböző csoportokba szokta sorolni, szempontunkból
most mindössze annyi lényeges, hogy ezek legtöbbnyire birtokügyeket
ölelnek fel. Előfordult azonban, hogy az adásvételi ügyek
mellett politikai jellegű megegyezés írásba foglalására
került sor. 1467-ben ugyanis, amikor az erdélyi nemesek,
szászok és székelyek szövetséget kötöttek Mátyás király
ellen, megállapodásukat a kolozsmonostori konventtel foglaltatták
írásba. Politikai tényekről járulékos értesülések is kerültek
az oklevelekbe. A szekszárdi konvent oklevelei tudósítanak
példának okáért arról, hogy Lévai Cseh Péter volt macsói
bán azért vett fel kölcsönt 1433-ban, mert a husziták ellen
hadba vonult, 1476-ban pedig Horváth Péterről megtudható,
hogy korábban a Vitéz-összeesküvés miatt kellett külföldre
menekülnie. [47]
A külső munka tekintetében a bencés konventek ügy- és ügyfélköre
fokozatosan teljesedett ki. Jól szemlélteti ezt a somogyi
konvent tevékenysége. A konvent relációs munkája szintén
az adományrendszer adminisztrálása kapcsán indult meg. Erről
először egy 1270-1272 között V. Istvánhoz szóló jelentésből
értesülünk egy birtokbaiktatás kapcsán. 1275 körül egy másik
hasonló ügyében a reláció már átírta az apáthoz és a konventhez
szóló királyi parancsot is, de a kiküldöttet még sokáig
nem nevezték néven. 1282-83-ban Erzsébet királyné adott
parancsot a konventnek, hogy udvari ifjának iktassanak egy
földet. 1288-ból is maradt egy konventi oklevél, mely először
tett bizonyságot igazságszolgáltatási ügyben. 1298-ban a
nádor, 1307-ben a szlavón bán és többek között Somogy megye
ispánja igényelte a konvent közreműködését, 1322-ben pedig
az ispánnak, alispánnak és a szolgabíráknak, vagyis a megyei
hatóságnak címezte a konvent a jelentést. [48]
Pannonhalma 1258-ban adott ki először külsőmunkára vonatkozó
oklevelet, rendszeres relációs tevékenységének időszakában
a király, a királyné, a nádor, az országbíró és a tárnokmester
intéztek parancsot a konventhez. A kolozsmonostori konventhez
intézett megkereső levelek számarányai mutatják, hogy Erdélyben
a király, a vajda és az alvajda kormányzati és igazságszolgáltató
tevékenysége igényelte legnagyobb számban a hiteleshely
közreműködését. Szekszárdon az interregnum idején és V.
László kormányzatának első felében a királyi tanács, illetve
Hunyadi kormányzó parancsai is előfordulnak. [49] A kijelölt királyi emberek
legtöbbnyire a környék birtokosai közül kerültek ki, de
az ügyek jelentősége indokolhatta, hogy a királyi kúriából
különleges kiküldöttet indítottak útra, akinek az eljárását
volt hivatva a konventi ember tanúsítani. [50]
A külső munka ügykörének fokozatos kiteljesedése azt is
megmutatja, hogy egy-egy hiteleshely vállalt-e tudatos szerepet
vidéke jogéletében. Abból, hogy a kolozsmonostori konvent
kiküldte emberét a nemesi közgyűlésekre, hogy ezzel is megkönnyítse
a hiteleshely igénybevételét, jó okkal lehet arra következtetni,
hogy a konvent itt teljes egészében tudatosan vállalta a
rá háruló feladatkört. [51]
1318-ban Pál királyi asztalnokmester és somogyi ispán a
somogyi konvent előtt tett bevallást négy bírótársával és
más nemesekkel hozott ítéletének ügyében. Ha a négy bírótárs
alatt a szolgabírák értendők, talán a somogyi konvent is
a kolozsmonostorihoz hasonló módon illeszkedett a megye
jogéletébe, jelentéseit mindenesetre feltűnően gyakran intézte
a megye hatóságához. [52] A kapornaki konvent
forgalmának Zsigmond-kori fellendülésében ugyancsak közrejátszhatott
az a tény, hogy az Anjou-kor óta rendszeresen tartottak
itt megyei törvényszéket, sedriát, aminek az adminisztrálása
tetemes mennyiségű feladatot rótt a konventre.
A hiteleshelyi külsőmunka nem csak jövedelmet és a külvilággal
való kapcsolatot jelentett adott esetben a kiküldöttnek,
hanem veszélyeket és tetemes fáradságot is, sőt a rendi
életre is jelentős befolyást gyakorolhatott. 1508-ban a
rendi vizitátorok Somogyvárott éppen azt emelték ki az ottani
állapotok ismertetése közben, hogy az ötből két szerzetes
állandóan királyi parancslevelekkel úton van, és a végrehajtással
foglalatoskodik, s többek között ezért hanyagolják el liturgikus
teendőiket. [53] Miután 1351-től fogva fokozatosan nőtt a bencés
konventek terhelése is, a legtöbb konvent azzal igyekezett
a liturgikus feladatkör ellátása érdekében szerzeteseit
tehermentesíteni, hogy a hiteleshelyi külsőmunkába bevonta
a konvent karpapjait és karbeli klerikusait, [54] illetve a monostor joghatósága
alá tartozó papságot. Pécsváradon már 1296-ban előfordult,
hogy egy hatalmaskodási ügyben nem konventi tag, hanem Detre,
az apátság katolyi templomának papja járt el hiteleshelyi
tanúbizonyságként. Somogyvárott 1322-ben fordult elő először
a konvent káplánja hasonló szerepkörben. Pannonhalmán 1358-tól
kezdve rendszeresen az apátság plébániáinak papjai vagy
a világi notáriusok kísérték a királyi embert. Kolozsmonostoron
ugyan a legtöbb esetben a konvent egyszerű tagjai vagy papjai
szerepeltek kiküldöttként, néha még dignitáriusok is, nem
volt azonban ritka eset az sem, hogy kóruspapok, a rend
birtokain lévő templomok papjai vagy a hiteleshely világi
notariusa járt el a felkérésnek megfelelően. Szekszárdon
túlnyomó többségükben szerzetestestvérek, szerzetes férfiak,
szerzetesek, konventi szerzetes, konventbeli papok vettek
részt a kiküldetésekben, előfordult köztük néha diaconus
(1384, 1400, 1418), subdiaconus (1389, 1400,
1407), áldozópap (presbiter, 1404, 1411, 1469, 1471,
1498), kóruspap (1342-43), de a perjel és az őrszerzetes
ritkán voltak kiküldöttek. De Szekszárdon is szerepeltek
a birtokok papjai (1313, 1339, 1374, 1402, 1413), akik valószínűleg
a konvent külső tagjainak számítottak. [55] Az 1508. évi helyzet kialakulásában a visszaélések
megszüntetését célzó törvények játszottak alapvető szerepet.
Az 1486. évi 10. törvénycikk ugyanis előadja, hogy a káptalanok
és konventek végrehajtásra rendszerint oltárigazgatókat,
káplánokat, gyakran iskolásokat meg koldulókat küldenek
ki, s ezek könnyen megvesztegethetők. Ezért elrendelte a
törvény, hogy ezentúl a konventek csak papi hivatallal rendelkező
rendtagokat delegálhatnak a királyi ember mellé, akiknek
emellett még esküt is kell tenni az igazságosság megtartására.
Az 1492. évi törvény 44. cikkelye ehhez még hozzátette,
hogy a konventekben legalább hét áldozópapi rendű szerzetesnek
kell lennie, mert csak így biztosítható a pecsét megfelelő
őrzése és az oklevélkibocsájtás tisztasága. [56]
A hiteleshely személyzete
A bencés monostorokat alapítóik nem azért hozták létre,
hogy írásbeli igényeket elégítsenek ki, hanem hogy az ott
élők a napi liturgia szabta keretek között imádkozzanak
saját és kegyuraik lelkiüdvösségéért és a világért, biztosítsák
azt a kollektív, az állandóság érzésére alapozott vallási
élményt, mely a kora középkor embere számára elengedhetetlenül
szükséges volt. Hogy azután a rend tagjai ritkán jutottak
el az egyetemekre, azon talán kevésbé kell csodálkozni.
Azt azonban talán mégsem lehet kétségbe vonni, hogy olyan
bencés apátok, mint Uros és Szigfrid, koruk legműveltebb
fői közé tartoztak. Az írásbeli feladatokat mindenesetre
az első évszázadok során a szerzetesek maguk végezték, s
mint a pannonhalmi chartularium is mutatja, nem csak
oklevelek, de kódexek készítésére is elegendő tudással rendelkeztek.
1201-ben Pannonhalmán Vid magister, 1232-ben Garamszentbenedeken
Jakab magister, tehát a monostori iskola vezetői,
később Pannonhalmán 1231-ben Orbán szerzetes pap, 1241-ben
pedig Kilián szerzetes foglalatoskodtak az oklevelek kiállításával. [57] A hiteleshelyek forgalmának fellendülésével azonban hamarosan
nyilvánvalóvá vált, hogy egyrészt a királyi hatalom és a
bírósági gyakorlat nagyfokú egyöntetűséget kíván az oklevelek
alaki és tartalmi megformálásában, másrészt a jogi ügyletek
megszövegezése magas fokú (szokás)jogi ismereteket követel,
melyeket vagy elméleti képzés keretében vagy a tapasztalat
folytán hosszú gyakorlatban lehet elsajátítani. A szerzetesek
ezért fokozatosan kiszorultak a hiteleshelyi munka írásbeli
részének végzéséből, s azt olyan világi írástudókra bízták,
akik hivatásszerűen foglalkoztak oklevélfogalmazással, s
megvetették ezzel a világi értelmiség középkori alapjait.
A különböző bencés monostorok abban éppenséggel jelentősen
eltértek a nagyobb forgalmat bonyolító káptalanoktól, hogy
a 14. századtól rendre világi jegyzők, notariusok jelentek
meg náluk, akik azután hosszabb-rövidebb ideig irányították
a konventi oklevelezést.
Pannonhalmán 1336-ban és 1351-ben még szerzetesek írják
az okleveleket, 1373-ban is feltűnik Egfy szerzetes ebben
a szerepkörben, rendszerint azonban 1359-től fogva világi
jegyzőt foglalkoztat a konvent: 1359-1362 közt István, 1364-1368
közt Tamás közjegyző, 1369-1370-ben Miklós, 1374-1382 közt
Jakab és János deákok a konvent alkalmazottai. Szekszárdon
1321-ben Domonkos mester, 1344-ben Miklós mester, [58]
1419-ben Bertalan mester, 1384-ben pedig Barnabás deák,
Somogyvárott 1297-ben András mester, 1325-ben Demeter
mester a notarius. Kolozsmonostoron az első ismert
notarius, Mihály mester megjelenése 1340-ben, illetve
az első adatok a protokollum vezetésre 1334-ből biztosan
arra vallanak, hogy megalakult egy iroda, mely rendszeres
hivatali ügyintézéssel foglalkozott. A későbbi notariusok
között kolozsvári, szász, illetve szegedi polgárszármazékok
is voltak, de a nagy átlag a kisbirtokos nemesség köréből
került ki.
[59] Hamarosan a kiterjedt oklevelezés segédszemélyek
foglalkoztatását is megkövetelte. 1329-1341 között ilyet
kell sejtenünk a somogyvári Pál mester prothonotarius
személyében, 1367-1369 között a Tamás közjegyző mellett
működő János deákban és Szekszárdon 1397-ben Tamás deák
subnotarius alakjában. [60]
A jegyzők sorsa sok esetben szorosan összekapcsolódott a
monostor életével. Somogyvárott 1297-ben András mester
a monostorban betegágyban fekve végrendelkezett Andronicus
mester fehérvári őrkanonok és Koromszói Péter fia Mihály
mester jelenlétében. Az ő kései utóda, Szatai János közjegyző,
aki egyebekben fehérvári kanonok, somogyvári plébános és
belovári dékán is volt, 1524-ben az apátságban állíttatott
sírkövet (vagy kriptafedőt). [61] A kolozsmonostori konvent kiterjedt oklevéladó működése lehetett
az oka annak, hogy a konvent világi jegyzői nem ritkán jelentős
pályát futottak be, eljutottak a királyi udvar bírósági
irodáiig is, de némelyikük a vajdai kancelláriában ítélőmesterségig
is vitte. Foglalkozásuk akár apáról fiúra is szállhatott,
mint az 1500-as évek fordulóján Zwchaky János és fia Ambrus
esetében is történt. Volt olyan is, mint az esztergomi kanonoki
és királyi titkári rokonsággal rendelkező Kesztölci Sebestyén,
aki 20 esztendő keresztül vezette a hiteleshelyi munkát
(1499-1519), nagy valószínűséggel egész életén keresztül.
Alacsony származású notárius esetében az anyagi lehetőségek
csapdáját nehéz lehetett kikerülni. Az 1380-as években László
vajda azért ítélte halálra az alacsony származású, de jól
házasodott István fia István deákot, mert hamis pecséteket
és okleveleket készített. [62]
Az 1492. évi 49. törvénycikk elrendelte, hogy a perjel
és a custos felelősek az oklevéladás tisztaságáért.
Kettejük közül, úgy látszik, a perjelnek, vagy a vele azonos
feladatkört betöltő dékánnak a szerepe volt jelentősebb.
Az apát mindenesetre a legritkábban vett részt az ügyek
intézésében. Pécsváradon valamilyen okból a szőlő elidegenítések
esetén tartották fontosnak személyének feltüntetését az
Árpád-kor végén. Somogyvárott csak a hahóti monostor alapítólevelének
átírásánál említették, egyébként szerepe az egyházkormányzati
ügyekre korlátozódott. Szekszárdon 1462-ben a király megváltozott
szándékának megfelelően az apát parancsolta vissza a konvent
testimóniumát a végrehajtás színhelyéről. [63] A perjel is és a dékán
is a konvent képviselője és érdekeinek érvényesítője volt,
érthető, ha őt tekintették a hiteleshelyi munka felelősének.
Pécsváradon mindenesetre a korai időszakban a dékán lehetett
az oklevéladás irányítója, Szekszárdon a perjel állt a méltóságsorok
élén, s lényegében ugyanez lehetett a helyzet Pannonhalmán
és Somogyváron is, holott a méltóságsorok rendszerint az
apátot szerepeltették a méltóságsor élén. [64]
A hiteleshelyek tárgyi emlékei
A hiteleshelyi munka legnagyobb számú és minden kétséget
kizárólag legfontosabb emlék-együttesét az a sok tízezer
oklevél jelenti, melyeknek a részletes feldolgozásával néhány
kivételtől eltekintve mindezideig adós az oklevéltan. Mivel
ilyen részfeldolgozások nem állnak jelenleg rendelkezésre,
s tér sincs ehelyütt részletvizsgálatok eredményeinek közlésére,
nehéz lenne a közismert általánosságokon túl átfogóan nyilatkozni
az okleveles emlékanyagról. Szükséges azonban megemlékezni
néhány olyan emlékről, melyeket a köztudat ritkán kapcsol
az egykori bencés hiteleshelyek emlékéhez.
Köztudottan a pecsét az az eszköz, mely a fogadalmas szerzetesek
testületét, a konventet reprezentálta, s amelyet az oklevelek
hitelesítésére használtak. A konventek rendszerint az egész
középkor folyamán egy pecsétnyomót használtak. Így a pécsváradi
konvent működése során végig egy pecsétet használt, mely
a 13. század első felében keletkezhetett. [65] A typariumok közül néhány korunkra is maradt, így például
a pannonhalmi és a garamszentbenedeki, a legtöbb esetben
azonban a lenyomatokból kell visszakövetkeztetni a konventi
pecséthasználatra. Pannonhalma első konventi pecsétje az
1201. évi oklevélen maradt fenn, méreteiből ítélve ez nem
azonos a később használt pecséttel. A váltásra valószínűleg
az apáti és konventi jövedelmek 1226. évi megosztásakor
kerülhetett sor, s ekkortól a konvent a nagyméretű kerek
pecsétet használta összes kiadványa hitelesítésére. [66] Más konventek esetében a pecsétváltásra csak
jóval később került sor. A kapornaki konvent oklevéladása
1351-1401 közt szünetelt, minden valószínűség szerint azért,
mert régi, 13. századi pecsétjét érvénytelenítették, s csak
1400 körül véstek új pecsétnyomót, amikortól újraindult
az oklevéladás. [67]
A szekszárdi konvent új pecsétnyomójának elkészíttetését
talán Vince őrszerzetes 1467. évi oklevélhamisításai tették
szükségessé, de az új pecsét itt nem jelentett pecsétváltást,
mert az új, mandorla alakú pecsétet ezentúl a pátensek és
relációk megpecsételésére használták, a régi kerek pecsétet
pedig továbbra is alkalmazták a kiváltságos formájú okleveleken.
A kisméretű oklevelek miatt azután sor került 1509-ben a
mandorla alakú pecsét kisebb változatának megvésetésére
is a felirat csekély módosításával. [68]
Kolozsmonostoron a konvent 1381-ben István fia István deák
oklevélhamisításai miatt volt kénytelen új pecsétnyomót
vésetni, amelyen nem csak a felirat, de a Szűz Máriát ábrázoló
pecsétkép is némiképpen megváltozott, ezt azután 1556-ig
használták. [69] A szentjobbi konvent 1469 előtt nem sokkal készült gótikus
pecsétnyomóját számunkra ismeretlen okból 1482 táján új
pecséttel váltották fel. [70]
A garamszentbenedeki konvent korai, 13. századi pecsétjét
a 14. század első felében cserélték korszerűbbre, majd ezt
királyi parancsra váltották fel az 1462-ben vésetett pecsétnyomóval,
mely korunkra maradt. [71]
A pecsételés mellett az idegen jogok biztosításának másik
módja az oklevelek egyik példányának megőrzése volt. Pannonhalmán
már 1257-ben és 1278-ban, Pécsváradon egy végrendelet kapcsán
1280-ban tudunk arról, hogy a kiállított oklevelet vagy
annak egyik példányát elhelyezi a konvent a saját levéltárában.
Effajta eljárásra nem ritkán azért került sor, mert az oklevél
esetleg több kedvezményezett javára szólt, mint ahány példány
kiállítását megfizették. [72]
Az őrzés valószínűleg a saját jogokat biztosító oklevelektől
külön került sor, mert a pannonhalmi konvent 1400 körüli
oklevéljegyzékében nem szerepelnek a későbbi hiteleshelyi
levéltár már akkoriban is Pannonhalmán őrzött oklevelei.
Szekszárdon nyoma van annak, hogy Farkasd falu birtokosainak
oklevelei a szekszárdi monostorban voltak elhelyezve letétként
1366-ban, de az apát jogellenesen kiadta ezeket másoknak.
Innét egyébként 1500-ból van adat arra, hogy a levéltárból
előkeresnek egy 1400-ik évi oklevelet, majd ezt átírják. [73]
1518-ban a somogyi konvent olyan oklevélről állított ki
átiratot a felek kérésére, melynek eredetijét "a szokott
módon a konvent sekrestyéjében helyezték el." [74]
A késő középkorban a relációk esetében azok fogalmazatát
a parancslevél hátlapjára vezetve őriték meg.
A kivonatos őrzés másik elterjedt formája a protokollumvezetés
volt. A bencés hiteleshelyek közül egyedül Kolozsmonostor
középkori protokolluma maradt fenn, ebből azonban nem csak
a konvent hiteleshelyi forgalmáról alkothatunk képet, hanem
a hivatali írásbeliség gyakorlati vonatkozásairól is. Az
első adat 1334-ből való, de folyamatosan 1438-tól vannak
meg a jegyzőkönyvi bejegyzések. Csak a bevallásokat vezették
be a protokollumba, azoknak iscsak a kontextusát, a formulákat
rendre elhagyták. A protokollum egyrészt az oklevélőrzést
és a másolatok kiadását szolgálta, de az, hogy néhány bejegyzett
relációban a neveket sziglákkal helyettesítették, arra vall,
hogy formuláskönyv hiányában iratmintakönyvként is használták. [75] A zalavári protokollum legrégibb bejegyzése
1488-ból, a garamszentbenedekié 1495-ből, a kapornakié 1526-ból
származik, de törzsanyaguk a Mohács utáni évtizedekből való. [76]
A hiteleshelyek nem csak a jogügyek intézésének a fórumai,
de egyszersmind a világi jogászértelmiség kiképzésének színhelyei
is voltak az Anjou-kortól fogva a középkori Magyarországon
, ahol is a jegyzők a mindennapi gyakorlatban adták át tudásukat
hivatali utódaiknak. A gyakorlati tankönyv, amit ennek érdekében
használtak, az oklevélformulákat, oklevélmintákat és elvi
definíciókat egyaránt tartalmazó formuláskönyv volt, mely
pusztán abban különbözött az egyetemi retorikai tankönyvektől,
az ars dictaminisektől, hogy éppen gyakorlati vonatkozásai
voltak részletesebben kidolgozva és kerültek előtérbe. Ennek
egyetlen olyan emléke, melyet egy bencés hiteleshelyhez
lehet kötni, Mátyás király uralkodásának utolsó évtizedéből
származik, s összeállítása minden bizonnyal a somogyi konvent
valamelyik jegyzőjéhez köthető. A Somogyvári Formuláskönyv
két részből áll. az időben korábbi, kúriai oklevélmintákat
felölelő része a királyi udvarban jött létre, majd amikor
1470 táján az udvari jogászok közül számosan vidéki intézményekhez,
főleg hiteleshelyekhez szegődtek, a kör egyik tagja, Kékcsei
Izsó János a somogyi konventnél talált munkát világi jegyzőként.
Bónis György feltevése szerint ő lehetett az, aki a kúriából
magával hozott gyűjteményt az 1480-as évek derekán kiegészítette
annak második részével, mely jobbára hiteleshelyi anyagot
ölel fel. A formuláskönyv nagyobbrészt olyan joganyagot
őriz, mely alapvetően Mátyás 1486. évi reformját megelőzőleg
volt mérvadó. Rendszerezettsége tekintetében az első, kúriai
rész messze fölülmúlja a hiteleshelyi második részt, ez
utóbbi azonban jóval közelebb áll a való élethez, formulái
kevésbé vázlatosak, több történetileg is értékesíthető adatot
tartalmaznak. Külön is becsessé teszi a formuláskönyv tartalmát
a bencések szempontjából az, hogy benne történeti jellegű,
krónikás feljegyzés is található, mely minden kétséget kizárólag
a jegyzőn kívül a somogyvári szerzetesek érdeklődését is
kiszolgálta, legalább is ezzel magyarázható az, hogy az
ercsi monostor történetéről kifejezetten bencés eredetű
híranyagot is felölel. [77] Ismeretes, hogy hiteleshelyi használatra készült
azon 16. századi kivonatos krónikák közös őspéldánya is,
melynek legjelentősebb darabja Knauz-krónikáként vált közismertté.
A korunkra jutott bővebb krónikáktól független híranyagot
is őrző mintapéldányMázyás uralkodása idején, mindenesetre
1473 után jött létre, s Hóman Bálint és Bartoniek Emma feltevése
szerint interpolációi a Szent László-kori Gestának
is alapul szolgáló Somogyvári Krónikára vezethetők vissza.
[78] Bár a Somogyvári Formuláskönyv történeti bejegyzései
további beható vizsgálatokat igényelnek, az ercsi monostorról
bejegyzett hír mindenestre annak bizonyítéka, hogy Kékcsei
Izsó János összeállításának kibővítéséhez Somogyvárott jó
történeti anyag állt rendelkezésre.
Egy újabb bencés hiteleshely: a somogybői konvent
Úgy látszik, az eddig ismert és számon tartott hiteleshelyek
száma gyarap ítható a Somogy megyei bői konventtel is. Érdeklődésünkre
ez az intézmény annál is inkább számot tarthat, mert okleveles
adatok ugyan csak a 13. század második felében szólnak a
Bő nemzetség monostoráról, 12. századi templomának alapjai
azonban az elmúlt évtizedekben napvilágra kerültek, s egyáltalán
nem közömbös annak eldöntése, vajon melyik szerzetesrend
is lakta a Szentkeresztről nevezett prépostságot. [79]
Ha tekintetbe vesszük a régészeti ásatás kronológiai következményeit,
az alap ítás idején a bencés, premontrei vagy ciszterci
szerzetesekről kerülhetnének szóba, több tényező is arra
a meggondolásra vezet azonban, hogy a somogyi Bőn bencés
szerzetesek éltek a középkorban. Először is a premontreiek
és a ciszterciek korai monostorjegyzékeiben a 13. század
első felében nem szerepel a konvent. Az sem téveszthető
szem elől, hogy 12. század viszonyai között a nemzetségi
igényeknek legtöbbnyire a bencés szerzetesség felelt meg.
Végül — ugyan meglehetősen kevés kiadványa maradt korunkra
— de a konvent kétségtelenül folytatott hiteleshelyi tevékenységet,
amivel szerzetesrendek közül jobbára csak a bencés, a premontrei
és a johannita konventek foglalkoztak a középkorban. Ez
utóbbi döntő érv lehet a rendi hovatartozás meghatározásához.
A konvent első kiadványa 1260-ból maradt ránk, ám ez biztosan
nem a hiteleshelyi oklevéladás során keletkezett, hisz az
ilyei Ipoly fia Ugra ispán feleségének, baráti János lányának,
Máriának a végrendeletét foglalták írásba a konvent tagjai,
végrendeletek írásbafoglalásával pedig a ferences és a domonkos
szerzetesek is foglalkoztak. Az oklevél Imre prépostot és
a Szent Kereszt-monostor konventjét nevezi meg oklevéladóként. [80]
A hagyományosan hiteleshelyi kiadványként értelmezett 1323.
évi oklevél sem tekinthető a konvent hiteleshelyi tevékenysége
bizony ítékának, mivel Péter szerzetestestvér, a bői Szentkereszt-monostor
prépostja nevezi meg magát oklevéladóként, s jelentésből
világosan kitűnik, hogy Henrik veszprémi püspök megbízását
teljes ítette s egyházkormányzati ügyben járt el. [81] Ez egyetlen fennmaradó oklevél,
az 1302-ben kelt hártya privilegiális kétségtelenül kimer
íti a hiteleshelyi kiadvány fogalmát. Az oklevéladó a Bői
Szent Kereszt monostor konventjeként nevezi meg magát,
s két, a monostortól független világi személy birtokügyletét
örök ítette meg. [82] Magyarázatra legföljebb ezesetben
az szorul, hogy az élén álló személy miért volt prépost.
Csábító lehetőség, hogy az adatot összefüggésbe hozzuk a
12. század első felében működött Ottó fia János királyi
notariussal, akit a krónika somogyi prépostnak (
Symigiensis prepositus) is nevez, s minden bizonnyal
tekintélyes egyházi javadalommal rendelkezett. Ez utóbbi
egyházi állására nézve Kubinyi András is Csóka J. Lajos
nézetét tartja a leginkább elfogadhatónak, miszerint a pannonhalmi
apátság somogyi jószágkormányzóját kellene a somogyi prépost
alatt értenünk, [83]
mindenesetre elképzelhető, hogy a bői konvent életét egy,
az apátnál alacsonyabb rangú prépost irányította, aki a
perjelségekhez hasonlóan bírhatott bizonyos önállósággal,
de lehetett más monostor (pannonhalmi, somogyvári) prépostja
is. Azt sem szabad teljesen elvetnünk, hogy a monostor élén
valójában apát állt, pusztán a véletlennek köszönhető, hogy
a végrendelkezésnél és a püspöki megbízás esetén az apát
után következő konventi tag, a prépost lett megnevezve,
mint az ügy intézője. A szintén bizonytalan rendi hovatartozású
rahoncai konvent oklevelének intitulációjában is perjel
szerepel az apát helyett. [84] Ha egyetlen hiteleshelyi kiadvány elbír ekkora súlyt, akkor
lehet bizonyos fokú valószínűsége annak, hogy a bői konvent
is bencés szerzetesekből állt, akiket vagy önállóan vagy
egy fölérendelt monostor megbízottjaként egy prépost irányított.
[1]
1350-ben a somogyi konvent oklevele szerint világi személyek
a pannonhalmi apát földjéért járó haszonbért a tihanyi konventben
kellett megfizessék a konvent írásbeli bizonysága mellett.
Borsa 1997, 43.
[2]
Kovachich 1799, 518-519 (III, 107). V.ö. Bónis
1967, 225-260, különöse 245-246. Bónis 1972,
144-145; PRT XII/B. 462.
[3]
Szentpétery 1930, 216-217.
[4]
1350-ben a győri káptalan kifejtette, hogy "Magyarországon
nincs szokásban a közjegyzőség ". Solymosi 1996a,
481. Magyarországon a közjegyzők szerepe csak ott maradt
érintetlen, ahol a hiteleshelyi oklevelek nem számíthattak
bizalomra: nevezetesen az egyházi (ún. szentszéki) bíróságokon.
[5]
Különösen Eckhart Ferenc monográfiájára (Eckhart
1914), Kumorovitz L. Bernát mintaszerű feldolgozására
( Kumorovitz 1928), Borsa Iván iránymutató tanulmányaira
(pl. Borsa 1987) és Solymosi László idézett és alább
idézendő összefoglalásaira szükséges utalni.
[6]
A továbbiakra ld. Solymosi Lászlónak az intézmény történetét
tömören összefoglaló szócikkét kimerítő bibliográfiával:
KMTL, 263-264.
[7]
Závodszky 1904, 186 (22. tc.); Solymosi 1989.
[8]
Kumorovitz 1963; Kubinyi 1975.
[9]
Solymosi 1984a, 106 -109.
[10]
Marczali 1901, 137-138 (21. art.).
[11]
Szovák 1998, 223-231.
[12]
Solymosi 1996b, 180-201.
[13]
Solymosi 1996a, 481-483 és 491. Ebbe a hagyományba
sorolható a hiányzó jogbiztosító eszközök pótlása is, v.ö.
Kiss 1999, 237-262.
[14]
Solymosi 1996a, 488-489.
[15]
Solymosi 1996a, 481-491.
[16]
Solymosi 1996a, 495, 50. jegyzet; Zala vármegye, 21-22; Bilkei 1999,
8. Nagyfalusy II, 146 -166.
[17]
Solymosi 1996a, 495, 50. jegyzet; Bilkei 1999, 8-9.
[18]
Szovák 1996, I. 422-424.
[19]
Koszta 1990; Kőfalvi
T. 1997. Részletesebb kifejtése (a továbbiakban erre
hivatkozok): Kőfalvi T. 1998a, 129-131.
[20]
Borsa 1995. Borsa Iván feldolgozással is fölérő,
nagy jelentőségű forrásközlése az évkönyv további köteteiben
folytatódott: Borsa 1996; Borsa 1997; Borsa 1998; Borsa
1999. A somogyvári hiteleshelyi oklevelek regesztáinak
közlését Komjáthy Miklós Mohácstól visszafelé kezdte meg:
Komjáthy 1970-1989. A sorozatot Borsa Iván fejezte
be: Borsa 1993.
[21]
Az 1234. évi zobori oklevél nem megbízható, az 1247. évi
oklevél egyértelműen hamis: Solymosi 1996a, 495.
50. j. Az 1256. évi oklevél hitelét legutóbbi közlője mindenesetre
nem tartja minden gyanún felül állónak. V.ö. Codex diplomaticus
Slovaciae II. 386-387. Az előbbi alapján az 1277. évi
oklevél hitelét is érheti kifogás: Wenzel XII.
220-221.
[22]
PRT VIII. 296, 299.
[23]
Szakály 1968, 9-60, 10-11 és a 16. oldal utáni tábla.
[24]
PRT XII/B 169; HO VIII. 390-391 = Dl 97859.
[25]
Sipos 1979, 37-38. Anjou-kori oklevéltár
II. 970. sz.
[26]
PRT XII/A 7.
[27]
Szakály 1968, 10-11.
[28]
Eckhart 1914, 440-449.
[29]
Eckhart 1914, 422. Szovák 1996, 422.
[30]
1351: 3. tc.: Minuti etiam conventus ab emanatione litterarum
suarum super perpetuatione possessionum conficiendarum cessent
et eorum sigilla omni careant firmitate. Decreta
regni Hungariae 1301-1457, 131. Az intézkedést szó szerint
megismételte az 1397. évi 28. tc. uo. 164. Eckhart 1914,
421 -422.
[31]
Szentpétery 1930, 136-137.
[32]
PRT VIII. 331; Szentpétery 1930, 215.
[33]
Decreta regni Hungariae 1458 -1490, 298: minuti
conventus et presertim conventus de Zenthjog deinceps ab
emanatione litterarum cessent et omni careant firmitate.
A tiltást az 1492. évi 39. törvénycikk is megismételte.
V.ö. Szentpétery 1930, 215.
[34]
Szakály 1968, 10, 45. 11. j.
[35]
1498. évi 11 tc. Corpus iuris I. 600-601; Komjáthy
1976, IV. 40-44.
[36]
Az ügyet ismerteti Komjáthy 1976, IV. 42-43, 47-48.
Dl 104063: Cum tamen nullus hominum circa hoc sigillum
nostrum usque in hodiernum diem aliquid mali recte dicere
potest, quia istud sigillum non tantum istius comitatus
Simigiensis privatum, in qua (sic) ista ecclesia nostra
existit fundata, sed regni ac tocius terre sacre huius regni
corone subiecte concernit negocium, nonnullos enim dominos
et magnates eciam ex vobis ad conventum nostrum venisse
et certas fassiones fecisse recolimus. Ideo nobis non oportet
quempiam in suis iustis iuribus opprimere et iustas litteras
extrahendas abnegare.
[37]
1486. évi 10. tc.: per homines capitulorum et conventuum
... pro favore, pretio, dono, odio, timore et complacentia
plurime et incredibiles enormitates tam in fassionibus quam
etiam litterarum emanationibus committi solent ... Decreta
regni Hungariae 1301-1457, 272.
[38]
A kiadványok számára a Magyar Országos Levéltár elektronikus
adatbázisa segítségével következtettünk (Arcanum, Adatbázis
Kft. Az adatbázis felelőse: Rácz György). Ahol nem áll rendelkezésre
feldolgozás (nem lévén mód egyenként kézbe venni az összes
oklevelet) az adatokat bizonytalanná teszi, hogy a kiadványok
között többszörös átiratok és magán jellegű oklevelek is
szerepelnek, sőt rosszul meghatározott oklevéladó is előfordulhat.
Ahol azonban jó feldolgozás áll rendelkezésünkre (Kolozsmonostor,
Pécsvárad, Pannonhalma, Somogy, Szekszárd), azok megerősítik
az arányok megbízhatóságát.
[39]
Szakály 1968, 28.
[40]
Sipos 1979, 43-44; Kőfalvi T. 1998a, 147-148; Szakály
1968, 28-29; Szovák 1996, 430.
[41]
Ez utóbbival kapcsolatban a felelősség hárítását szolgálták
az assecuratiós jegyzetek, melyeket vagy az oklevél
főszövegébe ágyaztak, vagy külön helyre jegyeztek föl. Szekszárdon
pl. a királyi kúriai kancelláriai jegyzetek hatására a hátlapon
a pecsét alá írták ezeket, vö. Szakály 1968, 13.
A zobori konvent 1375-ben egy esetben a plica közepére
írta: De noticia supradicti Johannis filii Petri per
Mychaelem filium Benedicti de Kayol sumus assecurati,
Df 209032. A pannonhalmi konvent 1385-ben jegyzett fel először
ismereteink szerint assecuratiót: Szovák 1996, 432.
[42]
Az ügyvédvalló okleveleket rendszerint saját prokurátorainak
a konvent maga állította ki: Szakály 1968, 13-14.
A pannonhalmi konvent fennmaradt szövegű ügyvédvalló oklevele
az apát ügyében kelt 1427-ben, v.ö. Szovák 1996,
461, 87. j. Szövegét közli: Dreska 1997, 61. Számos
ügyvédvalló oklevél rövidített szövege maradt fenn a protokollumban:
Sipos 1979, 39. A somogyi konvent első ilyen oklevele
teljes szövegben 1348-ból maradt, mikor is Lindvai Miklós
bán fia Miklós özvegye, Margit asszony vall ügyvédet a konvent
előtt: Borsa 1997, 41.
[43]
Sipos 1979, 34; Szakály 1968, 10; Bilkei 1999, 8.
[44]
Szovák 1996, 431; Sipos 1979, 40; Szakály 1968,
13. Somogyváron sem volt ritka eset, hogy helyi, mezővárosi
polgárok intézték ügyeiket a konvent előtt, pl. 1349-ben:
Borsa 1997, 41, majd 1523-ban: Komjáthy 1971,
48-49.
[45]
Veszprémi püspök, 1328: Borsa 1996, 65 ; Nyúlszigeti
apácák tisztje, 1345: Borsa 1997, 34 ; a tihanyi
apát, Tamás személyesen jelent meg 1322-ben a monostor két
Gamas nevű falvának jobbágyait kiváltságolása ügyében: Borsa
1996, 59; Szintén a tihanyi apát, 1325: Borsa 1996,
63 ; Pannonhalmi monostor 1255-ben: Borsa 1995, 7,
1261-ben: uo. A pannonhalmi apát officiálisa, Bálint fia
László jelenik meg a konvent előtt, 1318: Borsa 1996,
56, Vilmos pannonhalmi apátot Péter comes, az officiálisa
képviseli, 1338: Borsa 1997, 20-21.
[46]
Szovák 1996, 430; Dreska 1997. 1267-ben a szekszárdi
konvent oklevélért a pécsváradi konventhez fordult,
Szakály 1968, 13.
[47]
Sipos 1979, 39; Szakály 1968, 15.
[48]
Borsa 1995, 10-11 ; Borsa 1992, 7 ; Borsa
1995, 11 ; Borsa 1995, 13-14 ; Borsa 1995,
15 ; Borsa 1996, 51 ; Borsa 1996, 58.
[49]
Szovák 1996, 424; Sipos 1979, 43; Szakály 1968, 17.
[50]
1516-ban a királyi személyes jelenlét bíróságának ítélőmestere
ment ki: Komjáthy 1970, 36-37 ; 1519-ben Hatvani
Dénes deák: Komjáthy 1970, 19. ; 1525-ben Kölkedi
János deák: Komjáthy 1972, 52. A pannonhalmi Anjou-kori
esetek: Szovák 1996, 435.
[51]
1368-ban a tordai közgyűlésre az apát, a custos és
a cantor jelentek meg "monostorunk rendtartása és
ősi jogszokása szerint. " Sipos 1979, 40.
[52]
Borsa 1996, 56. A megyei hatósághoz címzett jelentés
1322-ben: Borsa 1996, 58, 1326-ban: Borsa 1996,
64.
[53]
PRT III. 617.
[54]
Szakály 1968, 43 ezeket világiaknak tartja.
[55]
Kőfalvi T. 1998a, 137; Kőfalvi T. 1999; Borsa
1996, 59; Szovák 1996, 434-435; Sipos 1979, 43; Szakály 1968,
43-44.
[56]
Decreta regni Hungariae 1458-1490, 272; Corpus
iuris, 508.
[57]
Solymosi 1996a, 490.
[58]
Ez esetleg azonos lehet az 1342-43-ban és 1345-ben deák
kóruspapként emlegetett Miklóssal: Szakály 1968,
43.
[59]
Szovák 1996, 434; Szakály 1968, 30-32; Borsa 1995,
17-18; Borsa 1996, 63; Sipos 1979, 44-45.
[60]
Borsa 1996, 67; 1338: Borsa 1997, 26; 1341: Borsa 1997,
28; Szovák 1996, 434; Szakály 1968, 32.
[61]
Borsa 1995, 17-18; Várady 1999, 58. Szatai János alkalmasint
azonos lehet az 1525-ben említett fehérvári kanonok János
mesterrel: Köblös 1994, 350 (53. sz.).
[62]
Sipos 1979, 45-46.
[63]
Kőfalvi T. 1998a, 143; Borsa 1996, 49; Szakály 1968,
40.
[64]
Solymosi 1996a, 490. Kőfalvi T. 1998a, 145; Szakály
1968, 40-41.
[65]
Kőfalvi T. 1998a, 147; Takács 1992, 77.
[66]
Solymosi 1996a, 489-490.
[67]
Takács 1992, 68-69.
[68]
Szakály 1968, 26; Takács 1992, 83.
[69] Sipos 1979, 47; Takács
1992, 69-70.
[70]
Takács 1992, 84-85.
[71]
Takács 1992, 84-85. Az 1462. évi pecsétmegújításra
ld. Szentpétery 1930, 216.
[72]
Szovák 1996, 429; Kőfalvi T. 1998a, 138.
[73]
Szakály 1968, 44.
[74] Komjáthy 1970,
41. 1519-ben és 1526-ban is kerestek elő oklevelet a sekrestyéből:
Komjáthy 1970, 44; Komjáthy 1972, 56.
[75] Sipos 1979, 48.
A protokollum kivonatait az időrend helyreállításával közölte:
Jakó 1990.
[76] Bónis 1964, 134,
136, 140-141. A Jakónál említett pannonhalmi regisztrumvezetési
adat valójában a győri káptalanra vonatkozik (Jakó 1990,
I. 135). Éppenséggel úgy látszik, hogy több konventnél nem
éltek a protokollum nyújtotta lehetőséggel.
[77] Bónis 1957, 117-133,
a történeti jegyzetekre: 132. A formuláskönyv ma a marosvásárhelyi
Teleki-Bolyai Könyvtárban MS 374. számon található, fotója:
Df 292658. Az ercsi monostort érintő bejegyzésekre ld. Györffy
II. 360-361.
[78] SRH II. 323-326.
[79]
Magyar Kálmán (Magyar 1984, 12-13.) ismeretlen rendhez
tartozónak mondja, de közben Csánki népszerű munkája nyomán
többször hangsúlyozza - ugyan tévesen értelmezett adatok
alapján - hiteleshelyi mivoltát. Hervay L. Ferenc (Magyar
Katolikus Lexikon, II. 16.) rendi hovatartozását ismeretlennek
tartja, de elképzelhetőnek tekinti, hogy ágostonos kanonokoké
volt. Puskely Mária ( Puskely 1998, II, 1160.) határozottan
a szabályozott kanonokok lateráni kongregációjához sorolja.
[80]
1260: Wenzel VII. 540-541 (384) = Df 243 659.
[81]
Kumorovitz 1953, 61. sz. = Anjou-kori oklevéltár VII. 220. sz.
= Df 200 114.
[82]
Fejér VIII/6. 2-4. = Anjou-kori oklevéltár I. 265. sz. =
Dl 40290.
[83]
SRH I. 450 (161. fejezet); Kubinyi 1999, 10-11 (= Kubinyi 1975,
62).
[84]
Solymosi 1996a, 486. Sajátos a helyzet a Csanád megyei
Itebő esetében, ami eredetileg bencés monostor volt, de
1221-ben társaskáptalanná szervezte át pápai engedéllyel
a püspök (v.ö. Juhász 1926, 106-109), így itt a
bencések és a prépostság egymást követően léteztek.