TANULMÁNYOK
Végh András
Bakonybél Árpád-kori padlótéglái
Bakonybél középkori monostora ma még ismeretlen számunkra,
a barokk épületek alatt fekvő maradványokat mindeddig nem
tárta fel régészeti ásatás. A Pannonhalmi Főapátság Régiségtára
azonban őriz néhány Bakonybélről származó, figyelemre méltó,
mintás padlótégla töredéket. [1]
A tárgyak 1902-ben, víz- és gázvezeték csövek elhelyezése
közben kerültek elő a mai kolostorépület déli szárnya előtt
nyitott árkokból. Szerencsés időben, mivel ekkor a monostor
múltját kutató Sörös Pongrác éppen monográfiája befejezése
előtt állt. Figyelmét nem kerülték el a kolostorban folyó
munkák és Bálint Venánt jószágkormányzóval félrerakatta,
majd Pannonhalmára küldette az érdekesebb leleteket. [2] Az 1903-ban megjelent monostortörténeti munkában
Sörös már be is számolt a munkálatokról, az ott talált tárgyakról,
sőt leírása mellett két általa rajzolt ábrát is közölt a
mintás padlótéglákról. [3] A példásan gyors közreadást azonban
sajnálatosan hosszantartó feledés követte, sem a művészettörténeti,
sem pedig a régészeti szakirodalom nem figyelt fel e jeles
tárgyakra egészen az 1970-es évekig. Ekkor Holl Imre ismerte
fel a bakonybéli padlótéglák közeli rokonságát a számos
csehországi emlékkel, miután azok katalógusa és feldolgozása
megjelent. Eredetiben azonban nem állt módjában a tárgyakat
tanulmányozni, ezért közlésüket sem végezhette el. [4]
A Főapátság Régiségtárában ma fellelhető padlótéglák egyértelműen
azonosíthatók a Sörös által leírtakkal, a rajzokon szereplő
tárgyak, bár hiányosan, de ma is megvannak. (III.54 a,
e; III.56 a; III.57; III.58 a) Legnagyobb számban egykor
hatszögű, ma darabokra törött, mázatlan téglák maradtak
ránk, amelyeken domború griff ábrázolás részletei láthatók
( III.54-56). A figurát Sörös nem ismerte fel. Leírásában
a kakas, a páva és az oroszlán keveredik egymással aszerint,
hogy az adott töredéken a griff melyik testrésze volt látható,
az általa közölt ábrák azonban nyilvánvalóvá teszik tévedését.
További egykor négyzetes, mázatlan darabokon szimmetrikusan
komponált indaköteg látható (III.58 ). Ezekből Sörös
még ép példányt rajzolhatott le, ma már csak hiányos töredékek
léteznek. Ma is megvannak a díszítetlen, ám sárgásbarna
mázzal ellátott egyenlő oldalú háromszög alakú, piskóta
formájú, illetve "homorú ívek alkotta szöget tartalmazó"
(hatszögű) téglák (III.59-60). Sörös egyéb téglamozaik
elemekről is írt (háromszög alapú hasáb, félhenger) ezeket
azonban már nem sikerült fellelni. Ugyancsak elkallódtak
azok a mázzal ellátott mintás töredékek, amelyek egyikén
Sörös két egymás mellett lévő galambot vélt felismerni,
míg egy másikon röpülő madarat látott. Ezekhez tartozhat
egy még meglévő kisebb részlet, amelyen kitátott szájú állat
feje látható ( III.57). [5]
A változatos formájú bakonybéli padlótéglák több önálló
padló elemet alkottak, amelyeket feltehetően díszített szegélyek
választottak el egymástól. Ilyen önálló elem volt a piskóta
formájú és homorúan ívelt oldalú hatszögű, téglákból összeállítható
minta, amelyhez egykor ívelt oldalú háromszögű tégla elemeknek
is tartozniuk kellett. E három elemből egy körzőminta állítható
össze, a körök középpontjaiban a hatszögű elemekkel, amelyekhez
a piskóta formájú elemek sugár irányban csatlakoznak és
a piskóták közötti tért ívháromszögek töltik ki (1. kép).
Közel azonos mintát ismerünk a pilis ciszterci apátság templomának
eredeti helyén feltárt padlóból is, de itt az ívek hiányoznak,
a minta hatszögű, téglalap alakú és háromszögű elemekből
áll össze, a bakonybélivel megegyező elrendezésben (2.
kép). Piskóta alakú padlótöredéket a szentgotthárdi
ciszterci kolostor templomában is találtak. Mindkét kolostorban
a 12-13. század fordulóján készültek ezek a padlók. [6] A téglamozaik a 12. században
vált közkedvelt padlóburkolattá az Alpoktól északra eső
területeken, elsősorban a bencés és ciszterci monostorok
körében. A minták között meglehetősen általánosan elterjedtek
a különféle körzőjátékok.
Önálló mintát alkottak a hatszögű, griffekkel díszített
és a háromszögű, díszítetlen lapok, illetve a négyzetes,
levélköteget ábrázoló szegély elemek. A prágai Vyąehradon
feltárt Szt. Lőrinc templomban 1903-ban in situ találtak
egy hasonló elemekből összeállított padlót. [7] A sorokba rendezett hatszögű
téglákon a Bakonybélről is ismert griff mellett, oroszlán,
szárnyas szfinx, illetve koronás uralkodó ábrázolását láthatjuk
visszafelé írt Nero felirattal, a háromszögű téglák
a hatszögek közötti tért töltötték ki, a levélköteggel díszített
négyzetes téglák pedig a padló szegélyét alkották (3-4.
kép). A Vyąehradon talált téglákkal méretre, formára
és ábrázolásban is azonos padlótéglákat tártak fel a későbbiekben
Ostrov u Davle és Sázava bencés monostoraiban, Starý Plzenecen
a Szt. Lőrinc és Szt. Péter templomokban, Sezimovo Ústiban
és a morvaországi Olomoucban. További hasonló ábrázolások
kerültek elő ®atecben, Litoměřiceben, Hradec Královéban,
Přestavlkyban és Kostelec u Kříľkůban. [8]
Már Holl Imre rámutatott a bakonybéli padlótéglák és cseh
párhuzamaik közötti különbségekre. [9]
A bakonybéli, eddig megismert mintás téglák mázatlanok,
csupán egyetlen kisebb griffes töredéken lehet feltételezni
az egykori mázazás megfeketedett nyomát. A cseh téglák váltakozva
mázatlanok, illetve megfeketedett mázzal fedettek. A bakonybéli
díszítetlen háromszögletű darabok felületén ugyancsak megfeketedett,
erősen kopott máz látható, az eredeti sárgásbarna mázszín
már csak a téglák oldalán tanulmányozható. A bakonybéli
hatszögű téglák oldalának mérete kb. 13,5 cm, míg a cseh
padlót 11,5-12 cm oldalszélességű lapokból rakták. A minták
között az indaköteg csak elrendezésében hasonlít, részleteiben
már erősen eltér egymástól: a cseh mintából hiányzik az
indákat összekötő kereszt alakú motívum, a bakonybéli mintán
nincsenek meg az indák szétválasztásánál lévő háromszögek,
amelyek a cseh téglákra jellemzőek. A cseh indák felülete
tagolatlan, míg a bakonybéli indák felülete hármas tagolású.
A cseh griff alakja, mozdulata ugyan közeli rokona a bakonybéli
griffnek, de itt is észlelhetők apró különbségek. Bakonybélen
megtalálhatók mind balra, mind jobbra néző griffek, a cseh
griffek mind balra néző ábrázolások. A cseh griffek szárnyán
két vájat figyelhető meg, a szárnytövet kis félkörívek díszítik,
a csőr szinte együtt ível a fejjel, a szemek oválisak. Ezzel
szemben a bakonybéli griffek szárnyán három (jobbra néző),
illetve négy (balra néző) vájat látható, a szárnytöveket
párhuzamos ívekkel díszítették, a csőr elkülönül a fejtől
és a szem felső íve hosszabb az alsó ívnél. A bakonybéli
griff lábai, ujjai nyúlánkabbak, a mellső lábtőnél és a
fenéknél látható kis félkörívek határozottabb vonallal kidolgozottak
és a farokbojtok is különböznek egymástól. Az ábrázolások
összevetéséből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a
bakonybéli padlótéglák mintáinak kidolgozása finomabb, részletezőbb
cseh társaiknál.
Magyarország területén eddig sehol sem találtak a bakonybéliekhez
hasonló padlótéglákat, maga a kolostor még feltáratlan,
építéstörténetét nem ismerjük. A keltezés és eredet kérdését
tehát jelenleg csupán a cseh párhuzamok fényében tárgyalhatjuk.
A cseh kutatók között ma két, egymással ellentétes álláspont
vitázik. A korai cseh padlótéglákat elsőként rendszeresen
feldolgozó Bořivoj Nechvátal a vysehradi emlékanyagból indult
ki, és inkább az archeológia szempontjait használó érvelésében
II. Vratislav (1061-1092) uralkodásának idejére helyezte
az általa vysehradi csoportnak elnevezett padlótégla-kör
emlékeinek keletkezési idejét. [10]
Vele szemben Aneľka Merhautová az ostrovi bencés kolostorban
feltárt gazdag padlótégla leletben kereste feldolgozásának
kiindulópontját. Elsősorban az ábrázolások alapos stíluskritikai
elemzése által későbbi keltezést javasolt, I. Sobeslav (1125-1140)
uralkodásának idejét jelölte ki a szerinte Ostrovban gyártott
és általa ostrovi első típusnak nevezett padlótéglák készítési
idejéül. [11] Mindkét dátum meglehetősen korai, ha tekintetbe vesszük, hogy
a német területeken a legkorábbi mintás padlótéglákat a
kutatás jelenleg a 12. század második felére helyezi. [12] Az óvatosság feltétlenül indokolt, hiszen
a cseh kutatók között a régészeti feltáráson dokumentált
padlótéglák interpretációjában is vita van, a stíluskritikai
elemzésen alapuló szűk időhatárok közötti keltezést pedig
megnehezíti az egymással összehasonlított tárgyak kis köre
és különféle volta (selyemszőttesek, kőfaragványok, érmek). [13] Nem ismert jól jelenleg a téglák
elterjedése sem, újabban Hollandiából is közöltek a cseh
téglákkal egyező, bár homályos származású példányokat. [14]
A megoldást feltehetően az eredet felderítése jelenthetné,
amelyet a kutatók egybehangzóan az antik és bizánci tradíciókat
közvetítő Észak-Itáliában jelölnek ki, ám néhány tégla emlék
szórványos felemlítésén kívül módszeresen még nem vizsgáltak
át. [15] Az átvétel módja is kérdéses egyelőre. Eleonore
Landgraf egy Frauenwörthben feltárt hatszögletű oroszlán
ábrázolásos töredékkel a dél-német bencés kolostorok közvetítésére
hívta fel a figyelmet. [16] A minták közvetítésében azonban
a földrajzi közelség okán Bakonybél is fontos szerepet játszhatott.
A fent jelzett bizonytalanságok ellenére megállapíthatjuk,
hogy a bakonybéli padlótéglák a magyarországi eddig megismert
emlékanyag legkorábbi rétegét alkotják. Készítési idejük
a bizonytalanságok ellenére is a 12. század végénél nem
későbbi, vagyis korábbi ciszterci kolostorokban a századfordulón
készített változatos padlóknál. Ezáltal nem csak a díszített
épületkerámiának az antikvitás óta első emlékei hazánk területén,
hanem a fazekasmáz újbóli alkalmazásának is. A kolostor
majdani régészeti feltárása mindenestre azzal a lehetőséggel
kecsegtet, hogy a padlóból in situ részletek kerülhetnek
elő, és ez lehetővé tenné a pontosabb keltezést és az itt
használt teljes mintakincs megismerését.
[1] A padlótéglákat Takács Imre
kereste ki újból a Régiségtár raktárából. Felkérését a leletek
feldolgozására köszönöm.
[2] PRT VIII. 18; MRT IV. 20. 2/1. lelőhely.
[3] PRT VIII. 203-205,
az ábrákat újra közölték a Régészeti Topográfiában.
[4] Hejdová - Nechvátal 1970,
100-183, 395-471; Holl 1973, 105-112.
[5] A Sörös Pongrác által leírt
A jelű tégla is megvan, ez azonban egy 18. századi
bélyeges téglának a töredéke.
[6] Gerevich L. 1977,
183; Holl 2000, 48-51; Valter 1975,
91.
[7] A sokszor reprodukált rajz
eredeti közlése: Wiehl 1904, 395; Hejdová - Nechvátal
1970, 101-102, 54. ábra.
[8] Hejdová - Nechvátal 1970,
106-130, 460-463. Újabb lelőhelyeket vesz számba: Merhautová
1988a, 26.
[9] Holl 1973, 106-107.
[10] Hejdová - Nechvátal
1970, 397-407, 460-463; Nechvátal 1982, 244-256.
[11] Merhautová 1980,
246-258; Merhautová 1988a; Merhautová
1988b, 507-522.
[12] Landgraf 1993,
Textband 57-71.
[13] A bizonytalan keltezés
érezhető a múzeumi kiadványokon is. A prágai Nemzeti Múzeum
Lapidáriumának katalógusában a Vyąehradról származó téglák
keltezését a 11. század vége és a 12. század 2. negyede
között adták meg. ( Fajt - Srąeň 1993, Nr. 9.) Az
olmützi Přemyslida Palota kiállítási katalógusában az itt
talált tégla 12. századi meghatározással szerepel. (Přemyslovský
Palác v Olomouci. Katalog expozicie. Olomouc 1988, Nr. 48.)
A griff figurájával rokon
tégla emlékek a 12. századból maradtak ránk: Schlettstadt,
egykori St. Fides bencés monostor, 12. század 3. negyede:
nyolcszögletű mázas padlótégla ( Landgraf 1993, Kat.
F. 99.); Bleidenstadt, egykori bencés monostor, 12. század
3. harmada - 13. század 1. harmada: négyzetes mázatlan padlótégla
( Landgraf 1993, Kat. F. 108.); Regensburg, St. Emmeran
bencés kolostor, 1170 körül: mázatlan falicsempén ( Landgraf
1993, Abb. 32.).
[14] Amsterdam, Rijksmuseum, továbbá Delft, Museum Lambert
van Meerten, bizonytalan Friesland (?) származással (Landgraf
1993, 180. Abb. 40.).
[15] Merchautová a modenai
Dóm és a pavia San Michele kőfaragványait, az otrantói Dóm
mozaikját idézi (Merhautová 1988a, 38-40.). Landgraf
utal a ravennai múzeumban látható csempére és a pomposai
bencés apátság terrakotta szobraira (Landgraf 1993,
380. jegyzet).
[16] Landgraf 1993,
64.