TANULMÁNYOK
Takács Imre
Garamszentbenedek temploma és liturgikus felszerelése
"A pannoniabeliek felszentelt királya, a Gézának is nevezett
Magnus" az 1075. évben adománylevelet bocsátott ki a Garam
menti Szent Benedek-monostor javára.
[1] A "szerzetesek atyja és fejedelme" tiszteletére
szentelt, új monostor már a hatodik a 11. századi királyi
apátságoknak abban a sorában, amelyet Géza fejedelem és
Szent István kezdett meg az ezredforduló körül Pannonhalmával,
és amelyet nem sokkal később I. Géza öccse, László - utódja
a dukátusban, majd rövidesen a trónon is - folytatott és
zárt le Szentjobb, Somogyvár és Báta alapításával. László
ebben is Szent István utódjaként tünteti fel magát.
Az alapítói szándék írásba foglalása, az apátság jogi
státuszának és törzsbirtok-állományának deklarálása - mint
tudjuk [2] - általában nem esett egybe a monostor épített alapjainak elhelyezésével.
A viszony alapítólevél és építéstörténet között igen változatos
lehet. Az ismert források azt tanúsítják, hogy az építkezés
kezdete megelőzi a dos írásba foglalását. Pannonhalma
1001-ben szövegezetett diplomája egy, akkor már évek óta
fennálló, még Géza fejedelem (†997) életében letelepített,
lakóépülettel és oratóriummal bizonyosan rendelkező szerzetesközösség
előtt tett királyi fogadalom beteljesítése volt a templom
felszentelését bizonyára nem sokkal megelőzően.
[3] Somogyváron, ahol László, az elegantissimus rex
az alapító, az 1091-es notitia szerint az "átrium"
felszentelése előzte meg a szöveg megszerkesztését.
[4] Atyusz bán 1117-es almádi alapítását is csak négy
évvel később látták el adománylevéllel, nyilván a szerzetesek
betelepítésével és a templom felszentelésével egyidejűleg. [5] Az elhúzódó alapítás és építéstörténet későbbi
példáját a 13. századból a Győr nembeliek lébényi apátságának
története nyújtja. [6] Arra, hogy Garamszentbenedek építése
az írásbeliség mellőzésével, már az adománylevél írásba
foglalása előtt - valószínűleg Géza herceg Lengyelországból
való visszatérését követően, valamikor 1060 után - megindult,
az oklevélnek a templommal kapcsolatban tett két megjegyzés
elég világosan utal ( ecclesiam construere adoptavi;
ubi etiam ecclesiam Beati Benedicti construxi) [7]. Szempontunkból a másodiknak van
döntő súlya. Topográfiai támpontként, mint látható objektum
jelenik meg ugyanis a templom épülete Garam két partján
fekvő birtok leírásának szövegösszefüggésében. [8] Az apátság falai a Garam-parti
földek fölött magasodó hegyoldal kiugró szikláján 1075-ben
már kétségtelenül kiemelkedtek (1. kép).
A templom
Garamszentbenedeknek az alapítólevélben említett, első
templomból semmi nem maradt fenn. Vele kapcsolatban összes
ismeretünk arra a néhány faltöredékből álló leletre vonatkozik,
amelyet a Kanuz Nándor által felügyelt épületrestaurálás
során 1882-ben talált Storno Ferenc a mai templomépület
területén, és déli fala mentén kívül, a kerengőben. A leletről
rekonstrukciós jellegű alaprajzot és a következő rövid beszámolót
közölte Knauz az apátság történeti monográfiájában: "a restauráczió
alkalmával azon reményben, hogy kripta vagy régi sírok fognak
felfedeztetni, felásatott a templom egész talapzata… Sírokat,
néhány újabbkorit kivéve, sem találtunk; mert e talapzat
már a XV. századi újjáépítés, s bizonyára a XVI. századi
átalakítások alkalmával is fel volt forgatva, mit az ott
talált nagy halmaz törmelék is tanúsít. Mindaz által az
ásatásnak mégis nevezetes eredménye volt; felfedeztük tudniillik
a Gejcsa király által épített első templomnak alapjait..." [9] A fennálló épület járószintje alatt fél méteres mélységben bukkantak
rá a korábbi épület téglaburkolatos padlózatának maradványára. [10] A Knauz által közzé
tett alaprajz tanúsága szerint a korábbi templom részben
a nála nagyobb, gótikus épület területén helyezkedett el
- az északi oldalhajó fala a gótikus árkádpillérek vonalában
húzódott -, részben azon túlnyúlt; a nyugati homlokzatot
és a déli oldalfalat a mai templomon kívül tünteti fel.
A rajz méretjelöléseire hagyatkozva a templombelső teljes
hossza közel 32 méter lehetett, [11] a három hajó szélessége 14,5 méter, a főhajó és az oldalhajók
szélességi aránya megközelítőleg 2,2:1 volt. A hajók egyenes
falszakaszokkal meg nyújtott, félkörívű apszisokkal záródtak.
A rajz a hajók között öt pár négyzet alaprajzú pillért,
nyugaton az oldalfalak síkjából kissé kiugró, erős toronypárt
jelez, a tornyok között még egy, középtengelyében álló pillér
alaprajzi formája jelenik meg. A nyomatásban közölt alaprajz
az apszisoknál folyamatos falmaradványokat, az északi falnál
egy, a délinél két rövidebb szakaszt, az északi torony templom
felé eső részén falsarkot jelöl, a pillérből az északi oldalon
hármat, a déli oldalon egyet tüntet fel. Faltagolást ellenben
sem a külső, sem a belső oldalon nem jelez a rajz, faragványleletet
sem említ a beszámoló (2. kép). Az 1882-es feltárásról
még egy dokumentum maradt fenn, Storno Ferencnek a munka
első fázisában készült, feltárási jelöléseket tartalmazó
szerkesztési vázlata (3. kép). [12] A ceruzarajz felvétele idején két, észak-dél irányú szelvény
volt megnyitva, az egyik a gótikus szentélyfej és az első
keleti boltszakasz területén, a másik a karzat előtti boltszakaszban.
A keleti részen a korai templom egy vonalból induló három
apszisának faltöredékei kerültek elő. A középső apszis falát
teljes hosszában satírozta, a déli apszisnál csak az íves
fal indítását jelölte a rajzoló. Az északi apszis és a főszentély
közötti falszakaszon érzékelhető a leghatározottabban, hogy
ténylegesen megfigyelt, töredékes falmaradványt rögzít.
Jelöli a két apszis falcsatlakozásától induló egyenes falszakaszt,
annak egyenes végét, és előtte még egy, talán mélyebben
fekvő, szabálytalan alakú töredéket is feltüntet. A mellékszentélyben
az egyenes falszakasz kezdeténél jól látszik a teret kiszélesítő
falvisszaugrás. A másik szelvényben a hajó pilléreinek sávalapjai
kerültek elő. A nyomtatott változaton látható pillérsort
a rekonstruált részletek közé kell sorolni. Megjegyzendő,
hogy alaprajzi elrendezést érintő átépítésének semmilyen
nyomát nem észlelték a feltárás során.
[13]
Garamszentbenedek első templomának művészettörténeti jelentősége
egy új templomtípus, a nyugati toronypárral ellátott, háromapszisos
bazilika magyarországi meghonosodásával kapcsolatos. Ennek
a régebbi szakirodalomba Gerevich Tibor szóhasználata nyomán
"bencés" templomtípusként [14] bevonult, Észak-Itáliából eredeztetett formának
iskolateremtő, rendi építészeti mozgalom, "bencés műhely"
keretében való kifejtése Dercsényi Dezső nevéhez fűződik. [15] Az épülettipológiai absztrakció jellemzői rendi összefüggések
helyett sokkal inkább a román építészeti stílus megjelenésével
és elterjedésével állnak kapcsolatban, és olyan, a bencés
rendtől teljesen független épületekre is érvényesek, mint
az egri vagy a győri székesegyház. A bazilikális hosszházhoz
kapcsolt kéttornyos homlokzat a templom nyugati nézetének
monumentális hangsúlyozása ugyanakkor a lombard területtől
távoli, északi kapcsolatot is feltételez. A garamszentbenedeki
első templom, amennyiben építésének kezdetét az alapítólevél
szövegéből kiindulva 1060 és 1075 közé keltezzük, valószínűleg
a típus első magyarországi emléke. A forma lényegesen nagyobb
méretű változata - Garamszentbenedektől bizonyosan nem függetlenül
- Somogyváron épül majd a 11. század végétől, de hatását
a Kárpátok túlsó oldalán fekvő Tyniec, legkésőbb 1100 körül
emelt, kisebb méretű bencés templomán is kimutatták (4.
kép).
[16]
A korai román bazilika helyén ma is álló templom háromhajós,
csarnokrendszerű (5-6. kép). Nyugati végében két
torony emelkedik. Jelen állapotában a Storno Ferenc és Storno
Kálmán tervei szerint 1882 és 1885 között végrehajtott resturalás
nyomait viseli (7-9. kép). Jelentősebb változást
a nyugati homlokzatot elfedő, 16-17. századi épületek eltávolítása
és az 1881-ben leégett barokk toronysisakok helyett kialakított
toronyfedés idézett elő, a nyugati kapu faragványain nem
túlzottan jelentős hiánypótlások, belső térben leginkább
a berendezés felújításával kapcsolatos átalakítások történtek.
[17] A templom tűzvész és a restaurálás előtti képét
több rajz őrizte meg.
[18] A nyugati kapu fiáléi, konzoljai és szoborbaldachinjai
apró javításoktól eltekintve középkoriak, eredetiek a szemöldökgerendát
díszítő prófétafejek, és a szemöldökgyámokra faragott, festésmaradványokat
őrző evangélistaszimbólumok, valamint az ívek szőlőindái
és oroszlánfigurái. A figurális dísz nem terjed ki a vakmérművekkel
kitöltött timpanonra (10-12. kép).
A hajók négysüveges boltozatait három pillérpár hordozza,
közülük a megerősített nyugati pillérek tartják a templom
teljes szélességét áthidaló karzatot és a fölöttük emelkedő
két torony terhét. A pillérek alapformája nyolcszögű hasáb,
a hevedereknek megfelelően négy irányban háromnegyedoszlopokkal
bővítve, köztük alatt hornyokkal karcsúsítva. Az oldalfalakon
sima lábazat fölött magas, mérműves ablakok nyílnak. A falpilléreket
a szabadon álló pillérekéhez hasonló díszítésű, leveles
fejezetek koszorúzzák. Fejezet nélküli bordaindítások a
nyugati részen - a karzat alatti boltozatokon - és a templom
déli falával egybeépült kerengőfolyosó boltozatán jelennek
meg. A két, egymástól is eltérő szélességű mellékhajó [19] a főhajóhoz viszonyítva szokatlanul keskeny.
Az egész tér azonban az azonos boltozatmagassággal egybekapcsolt
hajók, a tágas árkádívek és karcsú pillérek, általában a
kiegyensúlyozott térarány miatt a korai gótikus terek nagyszabású
tágasságának érzetét kelti. A belmagassággal a hosszház
szélessége megközelítőleg azonos méretű. "Ami a térformálás
módját illeti, magassági arányának megválasztása és öblös
boltozatainak lassú hömpölygése halk közép-francia emlékképet
idéz, amelynek közvetítésében minden bizonnyal a dél- és
nyugatnémet művészeti központok valamelyikének lehetett
része" - írta a templomról eddig megjelent legrészletesebb
elemzésben Csemegi József. [20] (14-15. kép)
A szentélyfej kialakítása speciális: mindhárom hajó válaszfallal
elkülönített, azonos záradékmagasságú, kápolnaszerűen izolált
térképzésű, kétszakaszos szentéllyel zárul. Átjárás talán
csak a középszentély és a déli oldalszentély között lehetett
egy később megszüntetett nyíláson keresztül, ha az valaha
is használatban volt mint ajtó. A mellékszentélyekben a
tér elkeskenyedése, [21] a poligonális záradék falszakaszainak
ennek következtében szalagszerűvé váló arányai indokolhatták
az ablakrendszer kétszintes megosztását. A csekély falfelületeken
egyébként is csak karcsú lőrésablakokat lehetett kialakítani.
A szerkezeti különlegességéből lényege abban áll, hogy a
romanikában gyökerező tradíció szerint a főszentéllyel egy
vonalból induló keskeny oldalszentélyek ugyanannyi téregységből
- keresztboltozattal fedett, négyszögű szakaszból és poligonális
záradékból - tevődnek össze, mint a jóval tágasabb középső.
Az oldalszentélyek paralel építményei szorosan közrefogják
a főszentély tömegét, amelyből csak a három poligonális
záradékfal jelenik meg különállóan, megvilágítást is csak
ezeken keresztül kap a belső tér. A mellékszentélyek alaprajzi
tagolása nincsen alárendelve a főszentély uralmának, amiből
önálló liturgikus használatukra is következtethetünk. A
párhuzamos háromrészes szentélykompozíciónak a külső tagolásban
összetorlódó, a sarkoknál összeolvadó támpillérerdő felel
meg (16-17. kép). A szentélyterek elkülönülését csak
fokozhatta volna az a valószínűleg soha be nem fejezett
kórusrekesztő, amelynek nyíláskeretet tartalmazó indítása
az északi diadalív-pilléren, egy másik, párkánnyal lezárt
falszakasza a vele szemben álló hosszház-pilléren maradt
meg. A középhajóba benyúló lettner a főszentély
terét hosszabbította volna meg az első hosszház-szakasszal. [22]
Garamszentbenedek alaprajzi rendszerét Csemegi József
egyrészt a bécsi Szent István templom szentélyépülete körül
kirajzolódó osztrák művészeti hatásterület emlékei (Perchtoldsdorf,
Maria Strassengel) és a morva-sziléziai csarnoktemplomok
szempontjából, másrészt a gmündi Parler-műhelyre jellemző
szerkesztési elvek szempontjából vonta vizsgálat alá. [23] A pillértörzs konvex és konkáv formák váltakozásában szerkesztett
keresztmetszete, és az egybefüggő koszorúfejezet a nagyobb
méretű bécsi templom esetében bonyolultabb felépítésű, Maria
Stassengelben a garamszentbenedeki támaszokkal azonos (17-18.
kép). [24] Az 1304 és 1340 között épült
bécsi plébániatemplom háromapszisos szentélyelrendezése,
amelyet Buchowiecki az osztrák-bajor romanika helyi hagyományából
vezetett le, [25] és amelyet később a troyes-i St-Urbain és
a regensburgi dominikánus templom alaprajzával is kapcsolatba
hoztak, [26] a garamszentbenedeki megoldásnak
csak az egyik, és nem is a legközelibb stíluselőzménye. [27] Az egyik szembeszökő eltérés az, hogy a magyarországi templom
három apszisa nem lépcsőzetesen (Stafflchor) csatlakozik
egymáshoz. Az azonos számú boltszakaszból álló, fallal elkülönített,
párhuzamos kápolnaterek vagy onnan nyerik értelmüket, hogy
az alaprajz kitűzésénél még bazilikális felépítménnyel számoltak,
[28] vagy az egy vonalban záródó csarnokszentélyek emléke
befolyásolta a tervezőt. A ritka megoldási módnak egyetlen
valódi "testvéremléke" van, a budavári Nagyboldogasszony
templom csarnokrendszerben átépített szentélye, amelynél
a három apszis ugyanúgy egy vonalból indul, mint Garamszentbenedeken.
[29] A budavári plébániatemplomhoz a szerkezeti hasonlóságokon
túl a szobrászati és az ornamentális stílusával kötődik.
A nyugati kapu szemöldökgerendájának négykaréjos rombuszkeretbe
foglalt prófétafejei a budavári templom déli oldalhajójában
lévő, női fejes falpillérfőjének formálásához hasonlóak
[30] (20-21. kép). A figura és kereteként felfogott
mérmű kombinációjára a pécsváradi apátság ismeretlen rendetetésű
faragványain találunk példákat (V.71-72), amelyek
összefüggésben állhatnak az ugyanitt előkerült pálcatagos
nyíláskeret-töredékekkel
[31] (22-23. kép).
Az újjáépített budavári templom említett, 1380 körüli
részletei Garamszentbenedeken a templom hajójának és nyugati
homlokzatának díszítésével hozhatók kapcsolatba, ami figyelmünket
az apátsági templom építéstörténetének kérdésére irányítja.
Egy jelentősebb tervmódosítás és néhány további, inkább
csak a tagozatformákra kiható váltás mutatkozik az épületen.
A legszembetűnőbb változások a háromapszisos szentélyrész
és a hosszház határán mutatkoznak. Itt változik meg a bordaprofil,
az övpárkány profilja és a fejezetornamentika stílusa. [32] Nem kétséges, hogy a
szentéllyel együtt kezdték építeni az első hosszház-pilléren
is megjelenő, a jelek szerint félbehagyott kórusrekesztőt.
A joggal feltételezhető kelet-nyugat irányú építésmenet
során bekövetkezett módosulások mellett horizontális vetületben
jelentkező változások is vannak. Mindhárom szentély diadalívén
a fejezet alatt a tagolatlan pilaszterfelületek körtetagos
kötegekké változnak át (24-25. kép). A szentély falpillérfejezeteit
egybefüggő levélkoszorú övezi, a diadalívpilléreken emberi
figurák tömegével gazdagítva, a hosszházban fejezetornamentika
ezzel szemben csak a hengeres támaszokhoz tartozik. A két
nyugati pillérpár fejezetén azután a fejezetmagasság és
a levéldísz stílusa is tovább módosul: alacsonyabb fejezetsávban
súlyosabb formákból álló, tömöttebb levélköpeny jelenik
meg, amely már a nyugati kapu formavilágához kapcsolódik
(26-27. kép). Ugyanez a "tendenciózus" változás mutatható
ki a lábazatformák és a mellékhalók konzoljain is. [33]
A templom építéstörténetének két biztos pontja van. Az
egyik az apátság státuszát jelző királyi címerdísz a főszentély
zárókövein, a másik egy 1405-ben kelt pápai búcsúlevél,
amely a templom újjáépítésének befejeztével a kolostorépületek
megújításának szükségességét emlegeti. [34] A szentély egyik zárókövén a hétszer vágott és a liliomos pajzsból
egyesített magyar Anjou jelvény és a másikon elhelyezett
struccos sisakdísz használatára Nagy Lajos király haláláig
(1382), de legkésőbb Zsigmond magyar királlyá koronázásáig
(1387) lehet számolni. (28. kép) A munkák megkezdését azonban
több szempontból is sokkal ésszerűbb a királyi udvarral
szoros összeköttetésben álló, reformer szerzetes, Szigfrid
apát időszakához (1330-1355) kapcsolni, akiről pannonhalmi
sírfelirata kolostorújító apátként emlékezik meg - qui
claustrum laudabiliter reparavit. [35] Az 1350 körüli építéskezdet
elképzelése a faragványok magyarországi párhuzamainak (Lőcse,
Kolozsvár) kronológiájával ugyanúgy összhangban áll, mint
az 1346 és 1355 között épített strassengeli zarándoktemplom
pillérformának megjelenésével a hajóban. Az 1405 előtti
befejezés idejének pontosításához a két nyugati főhajószakasz
zárókövére faragott címerek meghatározása vihet majd közelebb.
(29-30. kép). Amennyiben a karzat fölötti középső boltszakasz
zárókövén látható egyfejű koronás sas [36] Nagy Lajos lengyel királyi
címerével lenne azonosítható, a templom befejezését 1382
elé kellene datálnunk. A közeli Zseliz plébániatemplomán
már 1390 előtt megjelentek a garamszentbenedeki hajó hatását
viselő tagozatformák.
[37]
VII. Ince 1405. november 2-án kiadott búcsúlevele és a
rákövetkező évben Eberhard zágrábi és István erdélyi püspök
által kibocsátott újabb búcsúlevél egyértelműen a monostor
épületeinek újjáépítését támogatta, és e munkához ugyanebben
az évben kőemelő eszközöket is beszereztek. [38] Ebből az épületből csak a templomhoz csatlakozó
keleti szárny egy része, valamint az északi kerengőszakasz
maradt fenn. A sekrestye és emeletén az 1489-ben a Szent
Vér tiszteletére felszentelt - bizonyára közvetlenül ez
előtt újra boltozott - kápolna ennek a 15. század elején
kiépült monostorépületnek lehet a része. 1972-ben feltárták
a keleti és a déli kerengőfolyosó falait, a déli oldalon
egy hosszú terem alapfalait, valamint egy nagyméretű ciszterna
maradványait, amely azt bizonyította, hogy a 15. századi
kolostor-négyszög lényegesen kisebb méret volt, mint az
újkori épületegyüttes által körülzárt udvar (31. kép).
[39]
Oltárok
A rendalapítóról elnevezett Garam-menti apátság nemcsak
azért rendkívüli helyszín a magyarországi monasztikus kultúra
térképén, mert 14. században újjáépült temploma eredeti
nagyságában és építészeti díszében fennmaradt, hanem azért
is, mert egyetlen a rend egykori templomai között, amelynek
egykori liturgikus felszerelését a klenódiumoktól, a festett
és faragott oltárok sorozatáig meglehetősen jól ismerjük.
Nem hiányoznak ebből a körből a rendi élet megszűnése után
lapokra szaggatott és könyvkötő-nyersanyagként felhasznált
szerkönyvek maradványai sem. Az esztergomi káptalani levéltár
egyik gazdasági iratkötegéről lefejtett 11. századi
sacramentarium-lap ( IV.10), bár felső-magyarországi
eredet-megjelölésén túl nem köthető helyszínhez - így I.
Géza király 1075-ös garami alapításához sem - mégis, a garamszentbenedeki
eredetűnek tartott Szelepcsényi-evangelistariummal (
IV.12) együtt jól jellemzi első monostoraink könyvállományának
színvonalát. Az esztergomi Prímási Képtárba került, késő-középkori
templomfelszerelés kiemelkedő darabjait - élükön egy 1427-es
évszámot tartalmazó, elpusztult predella-felirat alapján
Kolozsvári Tamás festőnek tulajdonított Szentkereszt-oltárral
- a művészettörténeti kutatás mindig is nagyra becsülte. [40] Nem kevésbé vált híressé az
apátsági templom egyik passió-szcenikai kelléke, az Úrkoporsónak
nevezett, építészeti ornamensekkel, szobrokkal és domborművekkel
gazdagon díszített építmény is. Kisebb figyelem irányult
a többi szárnyasoltár-töredékre, azokra a táblaképekre és
szobrokra, amelyek az 1480-as évek eleje és 1510 között
kerültek a templomba, és amelyek átlagos, vagy az alatti
művészi színvonalukkal már egy hanyatlóban lévő monostor
képét vetítik előre.
A 14. század második felében újjáépült templom első berendezéséhez
tartoznak azok a pillérekkel egybeépült architektonikus
retábulumok, amelyek közül kettő eredeti állapotában, kettő
átalakítva maradt fenn. Az 1882 előtt készült felmérésekkel
hitelesíthető két, eredeti formájú retábulum pillérből kinyúló
menzán emelkedő, háromszögű oromzattal záródó hasáb. Tömbjükbe
középen íves hátfalú fülke mélyül, amelyet fent a pillér
háromnegyedoszlopából kifaragott, nyolcszögű baldachin koronáz.
A baldachin díszítményei a háromnegyedoszlop hengerpalástjának
felületén kívül helyezkednek, tehát bizonyosan nem utólag
kialakított, hanem a templommal együtt tervezett és kivitelezett
művekről van szó (32-33. kép). A keleti pillérekről
19. századi átalakítás következtében ma már hiányzik a baldachinos
fülke, a felépítményt tömör hasábokká építették át. A retábulumok
falfestészeti technikával készült díszítésére Knauz megjegyzése
és Storno Ferenc rajzai nyomán következtethetünk. "Az egyik
pillérbe vájt fülkében" - írja Knauz - kis méretű, Vir
dolorum-falképet találtak, amely a tisztítás során elpusztult,
de előtte lerajzolták.
[41] A Vir dororumot ábrázoló két rajz közül
az egyik pauszra készült, a kép méreteit és hihetőleg vonalvezetését
is közvetlenül rögzítő átrajzolás. E kép 1400 körüli - 15.
század eleji stílusjegyei a fennmaradt Szent György-falképhez
hasonlóan a templom befejezése és első felszerelésének szempontjából
is releváns (34. kép).
[42]
Hasonló jellegű, de sokkal gazdagabb tagolású, fülkés
kőretábulum maradványa került elő a templomhoz délről csatlakozó
sekrestye emeleti terében, amely a 15. század 80-as éveitől
igazolhatóan a Szentvér ereklye kultuszhelyéül szolgált.
Jelenleg a kápolna déli falát Storno Ferenc tervezte neogótikus
oltárépítmény díszíti, befoglalva azt a 14. század közepi
Madonna-szobrot, amely a 18. században került esztergomi
közvetítéssel a Szepességből Garamszentbenedekre, s vált
ott kedvelt kegyszoborrá. A 18. század közepére datálható
kegyoltár metszetét Jordánszky Elek esztergomi kanonok adta
ki 1836-ban, a magyar Mária-kegyhelyeket bemutató könyvében. [43] A négy oszlop tartotta baldachin alatt a mai is meglévő Madonna-szobor
állt elegáns kegyszobor-ruházatba öltöztetve, két oldalán
Szent Benedek és Szent Skolasztika nagy méretű alakjától
közrefogva (35. kép). A szobrokat befoglaló barokk
oltárépítmény oldalaira a János apát által 1510-ben adományozott
szárnyasoltár tábláit erősítették fel (IV.36). E
két, 1480 és 1490 közé datálható szobor és egy szemlátomást
eredetileg is hozzájuk tartozó Madonna-szobor felhasználásával
készült a északi mellékapszis új, neogótikus oltára (36-37.
kép). Amikor 1882-ben Storno Ferenc hozzáláthatott a
kápolna falainak letisztításához, a Jordánszky által közzétett,
18. századi szerkezet már bizonyosan nem állt, a donátor-ábrázolást
is tartalmazó képek ekkor már legalább 10 éve az esztergomi
prímási képtárban voltak, ahol az épület-restaurátor maga
is tanulmányozta azokat. A kápolna feltárásáról nagy méretű,
színes rajz készült, a lelet állapotáról a kommentárként
hozzá fűzött felirat számol be. A rajzon gótikus oltármenza
fölött féloszlopokkal szegélyezett fülke emelkedik gazdagon
tagolt baldachinkonstrukcióval (38-39. kép). A rajzot
két felirat kíséri. Egyik a boltozat újrafestésére vonatkozó
elképzeléseket rögzíti, a másik naplóbejegyzés jellegű:
"a mai napon a kápolna felmérése során, a reneszánsz faoltár
mögött gótikus kőoltárt találtam fülkéhez és menzához tartozó,
igen szép baldachinnal. A baldachin nagyon szépen proporcionált
fiáléban végződik, ámde az egész szánalmas állapotban van." [44] A "reneszánsz faoltár" valójában
19. századi, neoreneszánsz oltár lehetett, amelyet a Jordánszky-féle
metszeten ábrázolt, barokk oltár helyett állítottak. A barokk
retábulomot itt nem a purista restaurálás söpörte el, hanem
valószínűleg műgyűjtő Simor kardinálisnak a benne foglalt,
16. századi táblaképek iránti érdeklődése miatt bontották
szét. A rajzon ábrázolt, szánalmasnak egyébként egyáltalán
nem mondható (nyilván rekonstrukciót tartalmazó) baldachin
formái a templom nyugati kapujának és a nyugati pillérek
baldachinjainak részleteihez állnak közel. Ebből az is következhet,
hogy 1489-ben csak a kápolna újraszentelésére került sor,
miután új boltozattal látták el azt. A baldachinos fülkeoltárt
már ekkor kivonhatták a forgalomból, az 1510-es, donátor-alakos
táblaképeket nehéz együtt elképzelni a kőszerkezettel.
A baldachinos kőretábulumok, amelyek egyrészt a pillérszobrok
típusához kötődnek, 1400 körül modern liturgikus felszerelésnek
számíthattak, akár a szerzetespapok által külön bemutatandó
szentmisék számára, akár - ami valószínűbb - alapítványi
misekötelezettségek teljesítésének céljára készültek. [45] Ezeken kívül az 1400 körül funkcionáló templom
berendezését az a fából készült, nagyméretű feszület képviseli,
amelyet az 1880-as években feltételezhető eredeti helyére,
a diadalívre függesztettek fel (40. kép). A Krisztus-alak,
amelynek karjai nyilvánvalóan nem eredetiek, önmagában nehezen
datálható. A felfeszített test kidudorodó bordáinak hangsúlyozása
a 14. század második felében szokásos naturalisztikus passióábrázolás,
főként szobrászi eszközei közé tartozik, az ágyékkendő egyszerű,
lineáris, V alakú redőzése is származhat a késő 14. századi
művészet megoldásai közül, de a néhány évtizeddel későbbi,
lágy stílusú Krisztus-korpuszok típusának provinciális és
régies leegyszerűsítése is felmerülhet. A Bars megyei Bátról
Esztergomba került, Szent Katalin legenda-jeleneteit ábrázoló
táblakép esetében is felmerült, hogy az apátsági templom
15. század első harmadában készült oltárberendezésének lehetett
része. [46] Az antependiummá átalakított, két végén 1480 körüli késő-gótikus
festménytöredékekkel meghosszabbított kép csonkításának
nyomai a festett hátoldalon szembetűnők, amint a Múzeumba
szállítás (1916) előtt készült fényképfelvételeken ez jó
látható (41-42. kép). Amennyiben a báti tábla garamszentbendeki
provenienciájának lehetőségével számolunk, szinte bizonyosnak
vehető, hogy legkésőbb az 1420-as években állították fel
azt a nagy méretű szárnyasoltárt, amelynek mozgó szárnyát
egykor díszíthette. [47]
A 15. századnak csaknem a felében a monostor környezete
ugyanis a fegyverek zajától volt hangos. 1428-tól kezdődően
a husziták pusztították rendszeresen az apátság birtokait,
1435 szeptemberében a monostort magát is felgyújtották. [48] 1442-ben a körmöcbányai
és újbányai polgárok támadtak az apátságra; az épületben
ismét tűz pusztított. [49] Talán az ezt követő helyreállítás alkalmával
emelték a templom oldalait megmagasító téglafalakat, s látták
el lőrésekkel, amire valószínűleg az 1452-ben felbukkanó
claustrum fortificatum kifejezés vonatkoztatható. [50] 1451-ben rövid időre Giskra
fészkelte be magát a monostor falai közé. 1471-ben pedig
Mátyás ellen felvonuló lengyel király hadai közelítették
meg az apátságot. [51]
E zűrzavaros időszak kezdetén egy kivételes remekmű vet
fénysugarat a Garam-menti templom történetének lapjaira.
1427-ben Petüsfia Miklós, a Garamszetntbenedekről elszármazott
győri olvasókanonok, a királyi kápolna kántora megbízta
Tamás kolozsvári festőt, hogy képet fessen annak az oltárnak
a tabulájára, amelyet saját maga, szülei, rokonai
és minden jótevője lelki üdvéért ajánlott fel a Szentháromság,
a dicsőséges Szűzanya, Szent Egyed, és minden szent tiszteletére.
Az alapítvány és a művészmegbízás dokumentuma az a fekvő
formátumú, feliratos tábla volt, amely eredetileg bizonyára
az alapítványi oltár predellájaként funkcionált. A 19. század
elején már a monostor levéltárának falán függő feliratos
táblát Kovachich Márton György fedezte fel 1811-ben, felvidéki
levéltári gyűjtőútja során, s mint történeti forrást másolta
be szövegét a Repertoriumába.
[52] A táblát már az esztergomi Prímási Képtárban rajzolta
le 1885-ben a templom restaurálását irányító Storno Ferenc. [53] Minthogy az eredeti tárgy 1905-ben
a képtárban pusztító tűznek esett áldozatul, Kovachich lejegyzése
mellett ez a rajz és az annak alapján készült metszet hitelesíti
a feliratot (43. kép). [54] A szöveg két mondata, 4-4 sorra
osztva Zsigmond luxemburgi címerét fogta közre:
Ite(m) istam Tabulam fecit fieri honrabil(is) vir d(omi)n(u)s
Nico
laus d(e) s(anc)to ben(e)d(i)c(t)o, fili(us) Pet(ri)
d(i)c(t)i petws L(e)ctor et Cano(n)icus ecc(lesi)e
Jaurien(sis) Cantor q(ue) Capelle Regie maiestatis,
per ma
gistru(m) Thoma(m) pictore(m) de Coloswar.
Ad honore(m) sancte et i(n)dividue t(ri)nitatis et
v(ir)ginis mat(ri)s
glo(rio)se, et s(an)c(t)i Egidi, et o(mni)um s(an)c(t)or(um),
ut ip(s)i i(n)t(e)r(c)ed(ere) digne(n)tur pro
a(n)i(m)a ei(us) et a(n)i(m)ab(us) p(ar)e(n)tu(m)
et c(on)sa(n)gwi(n)eor(um), et o(mni)um b(e)n(e)f(ac)tor(um)
suor(um) i(n) c(on)
sp(ec)tu d(omi)ni n(os)t(r)i ih(es)u xpi Ame(n). An(n)o.d(omi)ni.m.cccco.xxo.viio.
Az első mondatot bevezető item szó, ha nem egyszerű
nyomatékos monadatkezdetként kell érteni, felsorolást tartalmazó
szövegösszefüggésre, alapító-okiratra, vagy inventárium
jellegű felsorolásra utalhat. A második, dedikációs tartalmú
mondat fogalmazásmódja a Nagyváradon felállított, 14. századi
bronzszobrok feliratával vethető össze.
[55] Lehet alapítási okmányból átvett szöveg ez is,
de akár oltármenzában elhelyezett felszentelési cédula fogalmazásmódjával
is kapcsolatban állhat.
A felirat szövegtípusára vonatkozó kérdések a Kolozsvári
Tamás festő nevét tartalmazó feliratos tábla és az azzal
kapcsolatba hozott festmény viszonya miatt lényegesek. 1885-ben
az esztergomi Prímási Képtár ismertetésében [56] tűnik fel először az a Gerevich
Tibor által részletesen kifejtett
[57] és máig élő feltevés, amely a felirattal egy ugyanitt
őrzött, töredékes szárnyasoltár festett tábláit hozza kapcsolatba.
A mű Kálvária-jelenetet ábrázoló középtáblából és két szárnyból
áll, amelyek eredetileg 4-4 külső és belső képet tartalmaztak,
közülük az egyik külső festménynek nyoma veszett (44-45.
kép). [58] A belső képek a középtáblával együtt képeznek folyamatos sorozatot
kezdve az Olajfák hegye-jelenettel, folytatva a Keresztvitellel,
a Kálváriával, a Feltámadással és befejezve a Mennybemenetellel.
A középkép bal sarkában fehér hermelines palástba burkolózó,
tonzúrás fejű donátor térdel fohász-szöveget tartalmazó
írásszalaggal. [59] A fennmaradt három, külső táblán a remetebarlangjában
ülő Szent Benedek nem kevés humorérzékkel, ürülékén csúszkáló
ördög társaságában megfestett képe (46. kép), a szintén
remeteként élő, és a vadászok által megsebzett Szent Egyed,
valamint Szent Miklós gabonacsodája látható.
Különös, hogy a Képtár első katalógusának szerzője a sorozat
garamszentbenedeki eredetéről mit sem tudva (igaz, hogy
egy azonosított garamszentbenedeki oltártöredéket közvetlenül
megelőzően) Gentile da Fabriano modorában festett, velencei
iskolához sorolt alkotásként publikálta három tábláját. [60] Részint emiatt, részint logikai
érvek alapján (a predellafeliratban említett tituláris szentek
és a képek tematikai inkoherenciája, méreteltérések) Hoffmann
Edith kétségbe vonta a felirat és a táblák összetartozását. [61] Tóth Sándor a dedikációban
elsőként említettek (Szentháromság, Szűz Mária) miatt szintén
a két elem elkülönítése mellett foglalt állást, és a feliratból
az apátsági templom Mária koronázását ábrázoló, elpusztult,
1427-es főoltárára következtetett. [62] Anélkül, hogy a kérdés részletesebb elemzésébe bocsátkoznánk,
megjegyzendő, hogy az oltártáblák festészeti programjának
nem szükséges feltétlenül minden részletben kiterjedően,
illusztratív hűséggel követnie az alapító okiratban, vagy
a felszentelési iratban foglalt dedikációt, amelynek fogalmazásmódjára
esetünkben a predellafeliratból következtetni lehet. Az
oltártitulus és a tabula tematikája más garamszentbenedeki
oltárok esetében is eltért. Feltehetőleg csak egy Szentkereszt
tiszteletére szentel oltár volt a templomban, ugyanakkor
a Kolozsvári Tamás nevével összekapcsolt tabulán
kívül még két, Kálváriát ábrázoló oltárról tartja úgy a
Keresztény Múzeum gyűjtéstörténete, hogy az apátsági templom
felszereléséből származik. Így egy 1495-re datált, szobrokkal
díszített szekrényről (IV.24) és egy 1483 körül készült,
és a Jánosréti mester műhelyének attribuált, festett szárnyasoltárról
(47. kép). Eredeti állapotban találták meg 1884-ben
a templom több oltárának sepulchrumát. A mennybe
felvett Mária tiszteletére szentelt főoltár és az egyik
mellékoltárban érintetlen állapotban voltak az ereklyék
és az azokat kísérő, 1483-ra datált felszentelési szövegek, [63] a Szentvér-kápolna oltárának menzájában 1489.
március 26-ára datált felszentelési dokumentumra bukkantak. [64] A Szentvér kápolna esetében - miután az itt
felállított tabula csaknem összes festményét ismerjük
- megállapítható, hogy az oltárkép ábrázolása sem követte
pontosan a patrociniumot. [65]
Nem zárható ki ugyanakkor az sem, hogy az 1427-ben állított
fogadalmi oltár eredeti helye nem az apátsági templomban,
hanem a település plébániatemplomában volt. Emellett szól
az is, hogy a templomot körülvevő temetőben nyugodhattak
Miklós kanonok szülei, rokonai és jótevői, akiknek lelki
üdvéért a peredella felirata többek között Szent Egyed közbenjárását
kéri, valamint az, hogy a monostor lábánál fekvő városka
ma is álló templomának középkori patrocíniuma éppen Szent
Egyed. A külső képek sorozata - amennyiben feltételezzük
a felirat és a festmények összetartozását - inkább az alapító,
Petüs (Péter) fia, Miklós ( de Sancto Benedicto)
személyes motivációit tükrözheti. Szent Benedek, mint hely
fő patrónusa, Szent Egyed a plébánia patrocíniuma, Szent
Miklós, mint személyes, névadó védőszentje értelmezhető.
Kérdés, hogy a hiányzó, negyedik külső táblára nem Szent
Péter apostol képét festette apjáról megemlékezve?
A huszita háborúk nyomainak eltüntetése csak 1483 körül
jutott olyan stádiumba, hogy ebben az évben Szécsi (III.)
János apát idején (1476-1510) sor kerülhetett a templom
újbóli felszentelésére. [66] A Simor János által összegyűjtött és jelenleg az esztergomi
Keresztény Múzeumban lévő gazdag késő gótikus felszerelés
darabjai főként ennek a kolostortörténeti és művészeti fellendülésnek
emlékei. Öt vagy hat szárnyasoltárhoz tartozó, húsznál több
táblaképet és szobrot, az Úrkoporsót és egy Szent János-fejet
ábrázoló faragványt tartunk számon ebből a magyar bencés
hagyaték szempontjából páratlanul gazdag emlékanyagban. [67] Legkorábbiak közülük
a Jánosréti mesternek tulajdonított Kálvária oltár (47.
kép), a Szent János fej (48. kép), az Úrkoporsó
(49. kép), valamint egy Szent Benedeket ábrázoló
táblakép (IV.33). Eredetinek látszó háromszög-oromzatú
záradéka vagy egy 15. század közepe táján még gyakran előforduló
festett oltártípusra utal, vagy fülkés kőretábulumra szerelt
oltárszárny tartozéka volt.
Az Úrkoporsó a nagyhét liturgikus eseményeinek szemléletes,
drámai kelléke. A passió-játék utolsó cselekményében tűnik
fel, akkor, amikor a halott Üdvözítőt leveszik a keresztről
és sírba fektetik. Mindenütt, ahol épített, vagy fából készített
szentsírok voltak, az evangéliumból felolvasott, vagy elénekelt
szöveg megelevenedett, szoborlak és díszletek segítségével
eljátszhatóvá és átélhetővé vált. A játék legfontosabb kelléke
egy halott Krisztust ábrázoló szobor volt, amelynek karjait
olyan módon erősítették a vállakhoz, hogy azt mozgatni lehessen,
s a nagypénteken előbb a kereszten függő corpust előbb leemelhessék
onnan, majd sírba fektethessék, hogy ott várja Húsvét éjszakáját,
amikor majd kiemelik onnan, hogy az üres sír és az ottmaradt
halotti lepel misztériuma kézzelfogható jelként álljon a
templom hajójában. A látás által megtapasztalt csoda kap
kulcsszerepet a garamszentbenedeki szentsír szobrászi díszítésének
programjában is. A szarkofág oldalait a sírt őrző, kuporgó
katonák egy része az alvó, érzéketlen vakság, más részük
a feltámadás csodáját érzékelő szemlélet kifejezését ölti
magára. Egyik végén a pokol tornácára alászállt, az ősszülőket
és a prófétákat megmentő Krisztus alakját látni, a másik
végén az üres sír előtt döbbenten álló asszonyok csoportja
jelenik meg. Az Alászállás jelenete fölött baldachinnal
fedett üres konzol emelkedik a szarkofág párkányából, amely
feltehetőleg konszekrált ostyát tartalmazó monstranciának,
de az sem lehetetlen, hogy a Szentvér ereklyetartójának
elhelyezésére szolgált. A halott Krisztus szobrát befogadó
sír tere nem a zárt szarkofágban volt, hanem a fölötte emelkedő,
áttört, karcsú kápolnaépítményben, amelyet nem katonák,
hanem apostolok őriznek. A misztérium helye nem az alsó
narratív közegben, hanem fölötte, az átszellemült, teológiai
rétegben van, amelyben a misztériumjáték eszköze nála összehasonlíthatatlanul
magasabb rendű szubsztanciával érintkezik. Garamszentbenedeken
maradt, s napjainkban is a templomban őrzik azt a 130 cm
magas Krisztus-szobrot, amelyet lehajlítható karjai tettek
alkalmassá a fent leírt misztériumjáték előadására. A hátán
látható lyuk a rögzítést segíthette a keresztre feszítés,
és a levétel előadásakor (50-52. kép).
[68]
A felszentelés körüli oltárállítási kampány elhúzódására
utal az 1495-ös datált feliratot hordozó, faragott Szent
Kereszt-oltár (IV.34) és két 1510 körül készült,
erősen provinciális mű. Egy Dürer-kompozíciókkat követő,
Angyali üdvözletet és Vizitációt ábrázoló, kétoldalán festett
tábla tartozik az egyikhez (IV.35), és egy, főként
passiójelentes szárnyasoltár szétválasztott képei közül
hat darab a másikhoz. Az utóbbiak egyikén tűnik fel az apátság
késői történetének különös, ellentmondásos alakja, a vérző
sebekkel borított Krisztus képe mellett az a János apát
is, aki az 1480-as évek elejétől rendjének ambiciózus fiatal
vezetőjeként sokat tett azért, hogy monostora újra régi
fényében ragyoghasson (53. kép). A templom oltárainak
újra szentelése mellett nevéhez fűződik a Szentvér-ereklye
megszerzése [69] és sekrestye feletti kápolna felújítása az
ereklye elhelyezése és tisztelete számára. Új harangot is
öntöttek ekkor a Szentvér tiszteletére,
[70] és valószínűleg már ekkor elkészül az ereklye számára
a ma is meglévő, díszes monstrancia. [71] Sokat mondó ellentét van öregkori portréja és a kegyképként
ábrázolt Vir dolorum között. Krisztuson csak ágyékkendő
és töviskoszorú van, széttárt kezei üresek, teljes alakja
szembefordul a nézővel. A konvencionális donátor-pozícióban
ábrázolt főpapnak a fülvédős fejfedő és a díszes infula
alatt csak arcéle látszik, alakját drágaköves aranybrokát
fedi, kesztyűs kezében drága ötvösmű csillog: a Szent Vér
tartója, amely Krisztus oldalsebéből ömlő vért fogja fel.
A másik oldalon a főpapi méltóságjelvényes címer és büszke
felirat: "ezt a művet a tisztelendő János apát csináltatta
1510-ben". Igazi művéről az oltár állításával csaknem egy
időben Tolnai Máté pannonhalmi főapát vizitátorai állítottak
ki lesújtó jelentést. [72] Olyant, amely nemcsak János apát harmincöt éves monostorkormányzásának
hiányosságairól számol be, hanem előre vetítette a helyi
szerzetesközösség történetének közelgő végét is.
[1] Az oklevél 1237 előtt átszerkesztésen
esett át, de eredeti szövegállományát lényegében megőrizte.
Szövegkidás: Knauz 1890, 23-32; DHA 213-218.
[2] Ld. Szovák K.: Monachorum
pater ac dux című tanulmányát e kötet lapjain.
[3] A pannonhalmi alapítólevél
legújabb közlését és kommentárjait ld.: DHA 26-41;
Érszegi 1996b, 47-89.
[4] DHA 266-268. A somogyvári
alapítási notitia szóban forgó mondatában az
atrium szó értelmezése vitatott. Nem világos, hogy képletes
szóhasználatról esetével van-e dolgunk, amint Tóth Melinda
javasolta (Tóth M. 1992, 225.), vagy pedig a régészeti
leletek alapján nem azonosítható épületrész, vagy körülhatárolt
szabad terület, esetleg temető felszenteléséről tesz említést
a szöveg. Az utóbbiak lehetőségét sem zárhatjuk ki. A Somogyvár
alapítása körüli kérdésekkel újabban két fiatal történész
dolgozata foglalkozott: Kiss G. 1995; Neumann
1999, 33-46. V.ö. Somogyvár.
[5] Almádi alapítóleveléhez:
Szovák K.: Monachorum pater ac dux című tanulmányát
e kötet lapjain, 28. jegyz.
[6] V.ö. e kötet lapjain: Történeti
katalógus: Lébény.
[7] DHA 213.
[8] Terram per cuius medium
transit flumen, qoud vocatur Gran, ubi eciat ecclesiam Beati
Benedicti construxi… DHA, 213. V.ö. Knauz 1890,
24.
[9] Knauz 1890, 34.
[10] Knauz 1890, 34.
[11] Knauz a főszentély hosszméretét
nyilván tévesen jelzi 5 méternek; 6,16 méterre javítva:
Haiczl 1913, képmelléklet, 1. számozatlan kép.
[12] Papír, ceruza, 60 x
91 cm; Soproni Múzeum, Storno-gyűjtemény, S.84.34/70. Ugyanezen
a lapon a templom hosszmetszetének szerkesztése is látható.
[13] 12. századi újjáépítést
tételez fel: Gerevich T. 1938, 29; Mencl 1966,
149.
[14] Gerevich T. 1938,
30.
[15] Dercsényi In: MMT
I. 20skk. Kritikájához: Marosi 1996a, 134.
[16] Kalinowsky 1971, 5-15; Żurowska 1971, 49-120. A magyarországi kapcsolatokról
különösen: i.m. 93-96. Tyniec és Somogyvár közötti kapcsolattal
magyarázható a lengyel apátsági templom déli falán nyíló,
oszlopok nélküli, bélletes kapu; i.m. 27. kép.
[17] A restaurálásokról beszámol:
Knauz 1890, 54-62; Haiczl 1913, 103-107. Dokumentumai
nagyobbrészt az esztergomi Főkáptalan levéltárában és a
soproni Storno-gyűjteményben találhatók
[18] Czigler Győző és Steind
Imre építészhallgatóinak 1873-as, illetve 1877-es rajzai
az Országos Műemlékvédelmi Hivatal Tervtárában.
[19] Az északi mellékhajó
szélessége lábazatnál mérve 330 cm, a déli mellékhajóé 380
cm.
[20] Csemegi 1955,
99.
[21] 4 méter alatti szélességhez
15 méter fölötti magasság tartozik.
[22] A diadalívhez tartozó
indítás az árkádívet alátámasztó erős körtetag közepétől
kiinduló, rézsűs lábazatra metsződő, három pálcatagból szerkesztett
nyíláskeret. Magassága 337 cm. Tetején a profil megszakad.
Rétegkövei a diadalívvel egybefüggenek. Vele szemben az
első hosszház-pillérből 74 cm hosszú egyenes falszakasz
indul ki keleti irányba. Felfalazását lépcsőzetesen félbehagyták.
Tetejét rézsűs párkányprofil zárja le. Magassága: 353 cm.
[23] Csemegi 1939a,
110-114.
[24] Geschichte der bildende
Kunst in Österreich II. 43, 45.
[25] Buchowiecki 1952,
232-233.
[26] Wagner-Rieger 1979,
119-120.
[27] Csemegi 1939a,
113.
[28] Az oldalszentélyek kétszintes
ablakrendszerét építés közbeni tervmódosítással, a bazilikális
tervről a csarnoktér tervére való áttéréssel látja magyarázhatónak:
Csemegi 1955, 99.
[29] Csemegi 1955,
98-99.
[30] Csemegi 1955,
164-165. kép
[31] Közöletlen; kiállítva
Pécsváradon, a kápolna előtereiben berendezett kiállításon.
[32] A szentélyekben körtetagos
bordák vannak, a hajóban kétszer hornyolt profilozású. A
tagozatformák változásaihoz és építéstörténeti összefüggéseikhez:
Marosi 1974 , 312-321.
[33] Keletről nyugatra haladva
a sima oldalú poligonális oszlopszékek helyett homorúkat
látni, az árkádos konzolok helyett levéldíszesek jelennek
meg.
[34] Zs I. 4226. V.ö.
Történeti katalógus: Garamszentbenedek
[35] A már Haiczl Kálmán
által történeti érvek alapján felvetett datálás művészettörténeti
megerősítését és párhuzamait ld.: Magyarországi művészet
1300-1470, I. 455-456; II. 1030-1033, 1084-1091; Marosi
1974 , 312-321. Václav Mencl hasonló indoklással
1350 előtti építéskezdettel számolt, de az Anjou-kori periódust
(1345-1380) a szentélyre és a hozzá kapcsolódó sekrestyére
és a keleti kolostorfalra korlátozta. A hajó körfalait és
a nyugati homlokzatot a tornyot tartó nyugati pillérpárral
együtt egységes építésű, korai Zsigmond kori (1390-1410)
műnek tartotta, amelybe csak utóbb (1410-1435) állították
bele a hajó boltozatát tartó árkádpilléreket. Mencl 1966,
153-160.
[36] Képét közli: Haiczl
1913, 145. Az ettől keletre eső boltszakasz zárókövének
címere az átfestés miatt alig felismerhető. A Czigler-féle
felmérés egyik manuálja jegyzi meg, hogy "koronatartó kéz".
Budapest, OMvH, Tervtár, 30949.
[37] A zselizi szentély falképeinek
1390 előtti készítéséhez: Radocsay 1977, 179 (a
korábbi irodalommal).
[38] Kanuz 1890, 38;
Zs II 4883. V.ö. Történeti katalógus: Garamszentbenedek.
[39] Habovątiak - Holčik
1975, alaprajz: 4. kép.
[40] Kolozsvári Tamás alakjának
és művének művészettörténeti kutatástörténetéhez: Török
Gy. in: Keresztény Múzeum, 172-174.
[41] A falképről pauszra
készült, utólag (másolat készítéséhez) grafittal satírozott
és tollal áthúzott átrajzolás: Soproni Múzeum, S.84.34/241.
Azonos méretű ceruzarajz másolata színjelölésekkel Storno
1885-ból való, 66. számú vázlatfüzetében: Uo. S.84.151.1.
62-63. old. A jelölések szerint a háttér barna, a padló
sárga volt, ezen kívül a kép aranyozást is tartalmazott
A rajzot közli: Knauz 1890, 56. V.ö. Jékely Zsombor
tanulmányát e kötet lapjain.
[42] Az északi oldalhajó
falát díszítő, narratív Szent György legenda-ábrázolás viselet
és városkép-ábrázolásának legközelebbi stíluspárhuzamai
Garamszentbenedeken minden bizonnyal Kolozsvári Tamás oltásának
táblái. A trecento festészetből eredő jellegzetes városábrázolás
(egymás fölé torlódó házak, tornyok és tetők) az oltár külső
oldalán, Szent Miklós legendajelenetén a legszemléletesebb.
Az előtérnek a főalakoknál kisebb méretben ábrázolt figurái
a falképre és az oltár középképére egyaránt jellemzőek.
Szorosabb kapcsolatot a két mű között a falfestmény restaurált
állapota miatt nem érdemes kutatni. A garamszentbenedeki
falképekkel kapcsolatban ld. Jékely Zsombor tanulmányát
e kötet lapjain.
[43] Jordánszky 1836,
28. után.
[44] A lap alján olvasható
a leletről szóló szövegrész: "Heute habe ich beim Aufmessen
der Kapelle hinter den Renaisance Holzaltar einen Steinernen
gotischen Altar gefunden mit einen sehr schön Baldachin
für Nische und Tisch. Der Baldachin läuft in einen sehr
schön proportionierte Fiale aus derselbe ist jedoch in einen
desperaten Zustand." Soproni Múzeum, S. 84.34/56.
[45] A pilléroltár típusa
nem ismeretlen a 14. századi templomfelszerelések körében
A marburgi Szent Erzsébet templom hosszházában, a hajókat
elválasztó pilléren hangsúlyos helyen alkalmazott, falképekkel
kiegészített baldachinos szoborhelyet ismerünk, és oltárral
függött össze Soest plébániatemplomának egyik osztópillére
előtt az a baldachinos építmény is, amelynek maradványai
a II. világháború után váltak láthatóvá. Kapcsolatba hozhatók
a garamszentbenedeki pillérretábulumok azokkal a korai szárnyasoltárokkal
is, amelyeknek középrésze baldachinos fülkében, vagy tabernákulumban
elhelyezett szobrot tartalmaz, oldalaik pedig többszörösen
csukódó, festett szárnyakkal voltak felszerelve. Festett,
mozgó szárnyképek egykori jelenléte a garamszentbenedeki
pilléroltárokon sem zárható ki, az építmények jelenlegi
állapotában azonban ezek nyomai nem láthatók. A kőretábulumok
tipológiájához és kialakulásához: Braun 1924, II.
302-309.
[46] Az elsősorban ikonográfiai
szempontból méltatott festmény bibliográfiája: Radocsay
1955, 276; legújabban Török Gy. In: Keresztény Múzeum,
175. A hozzátoldott, keskeny táblák stílusa közel áll a
Garamszentbenedekről Esztergomba került Szent Kereszt-oltáréhoz,
amelyet a Jánosréti mester műhelyének tulajdonítanak. Meg
kell jegyezni, hogy a késő-gótikus toldalékok hozzáillesztésekor,
vélhetően a 16. század elején a jobb oldali jelentre felvitt
brokátmustrás aranyháttér mintázata nem azonos a Szentvér-kápolna
1510-es oltártábláinak (IV.36) aranymustrájával.
[47] Az alján és tetején
jelentős mértékben csonkított tábla mai méretei: 88 x 132
cm. Nem elképzelhetetlen, hogy eredetileg négyzet alakú
volt. A korábbi szakirodalomban az 1410-1420 és az 1420
körüli datálás merült fel; Boskovits - Mojzer - Mucsi
1964, 114; Parler II. 458-459. A garamszentbenedeki
eredeztetés ugyanakkor csak hipotézis, és nem is a legmegalapozottabb.
A nagy méretű oltár főoltár lehetett, leginkább olyan templomban,
amelynek Szent Katalin volt a fő védőszentje. Ebben a tekintetben
elsősorban a Bars megyei Selmecbánya jöhet számításba.
[48] Knauz 1890, 38.
[49] Knauz 1890, 39.
[50] Knauz 1890, 40.
[51] Knauz 1890, 40.
[52] A táblára vonatkozó
bejegyzés egy Garamszentbenedeken - In archivio conventus
S. Benedicti de iuxta Gran - talált, 1512-ben, Velencében
nyomtatott missale strigoniense-kötet akkurátus regisztrálása
után következik. A felirat szövegét egyetlen, igen fontos
megjegyzéssel egészíti ki: Est Inscriptio Tabulae in
pariete penentis. Kovachich, M. G.: Repertorium manuscriptorum
et monumentorum Diplomaticorum in expeditione diplomatico-litteraria
conscriptum. Anno 1810, 1811, 1812. Budapest, Országos Széchényi
Könyvtár, Kézirattár, Fol. lat. 139. Az egyedülálló forrásszöveget,
hamarosan mint a magyar festészettörténet forrását népszerűsítette
Krüchten József ügyvéd a "Hazai művészek" című, rövid írásában:
Tudományos Gyűjtemény 1821/2. 123-124. A tábla történetéről
legújabban: Papp J. 1999, 419-422.
[53] A méretezett rajz és
az annak alapján készült metszet szerint a tábla 150,1 cm
hosszú és 19,7 cm magas volt, a betűk 2-3 cm magasak lehettek.
Storno Ferenc 1884/85-ra datálható rajza: Soproni Múzeum,
Storno-vázlatfüzetek, no. 66. 62-63; metszet: Knauz 1890,
9. tábla.
[54] A feliratot a rövidítések
jelölése nélküli feloldott átírásban közli: Gerevich
T. 1923, 3-4.
[55] Erre vonatkozó javaslat:
Tóth S. 1998b, 73.
[56] A Kálváriát ábrázoló
középkép leírását követően megjegyzi: "Csak sejtem, hogy
Pethös kanonok csináltatta Kolozsvári Tamás által; majd
kitűnik talán valaha." (Z:) Az esztergomi érseki képtár
leírása. I. Új Magyar Sion 16-1885, 524.
[57] Gerevich T. 1916a,
553; Gerevich T. 1916b, 194; Gerevich T.
1923.
[58] A hiányzó festmény talán
a szárnyak 1875 előtt végrehajtott szétfűrészelésének esett
áldozatul. Mucsi 1978, 7.
[59] A képsorozat művészetelméleti
szempontú elemzését ld.: Marosi 1995b, 131-134.
[60] Maszlaghy 1878,
7. 27-29. sz.
[61] Hoffmann 1937,
20-21.
[62] Tóth S. 1998b,
74.
[63] A főoltárban egy 5,5
x 3 cm-es ólomtokban lepecsételve és viaszréteggel fedve,
papírszalagon: Assumpcionis Marie felirat; a tokban
három ereklyecsont és három tömjénszem volt, továbbá egy
19 x 2,5 cm méretű pergamencsíkon: Nos Michael Episcopus
Milkouiensis et vicarius ecclesie Strigon. generalis Memorie
commendamus, Quod nos in anno domini 1483. In festo Translacionis
sancti Benedictj hoc monasterium et hoc altare in honorem
Assumpcionis beatissime virginis Marie consecravimus. In
quo altari reliquias s. Scolastice, Andree apostoli et Gedrudis
sepellivimus, ac omnibus in gracia existentibus, festivis
diebus hanc ecclesiam et hoc altare devote visitantibus,
de Iniunctis eis penitencijs quadraginta dies misericorditer
in domino relaxamus. Egyik mellékoltárban 3 x 4 cm-es
lepecsételt viasztok volt feliratos szalaggal, Sancte
Crucis felirattal; benne ereklyék pergamencsíkba (22
x 1,5 cm) göngyölve, a pergamenen: Nos Michael episcopus
Milkouiensis et vicarius generalis ecclesie Strigon. hoc
altare in memoriam S. Crucis In anno domini 1483. in festo
Translacionis s. Benedicti consecravimus. In quo reliquias
S. Andree apostoli, Scolastice et Gedrudis sepellivimus,
ac omnibus in gracia existentibus, festiuis diebus hoc altare
devote visitantibus, de Iniunctis eis penitencijs quadraginta
dies misericorditer in domino relaxamus. Knauz 1890,
40-41.
[64] Egy 15 x 4 cm-es pergamencsíkon:
Ista capella est consecrata per reverendissimum in xpo.
patrem et dominum fratrem Gregorium, dei gracia Episcopum
Ecclesie nitriensis, Anno domini Mo ccco 8o nono VII kalendas
aprilis, feria quinta post annunciacionis Marie, Ad honorem
Sancte trinitatis, Corporis xpi., Beate Marie virginis,
sancti petrj apostolj, Johannis Evangeliste, Florianj, Sebastianj
et Fabianj martirum, Johannis Baptiste, Katherine, Dorothe,
agnetis, lucie, scolastice virginum, Elisabeth, Anne et
Elene viduarum et sancte affre martiris. Reliquie sanctorum
Recondite Procopij et Rupertj Abbatum, Kunegundis virginis
et venceslaj martiris. Knauz 1890, 44.
[65] Az 1510-ben állított
szárnyasoltár két belső képe és mind a négy külső képe maradt
fenn (ld. IV.36); a titulussal leginkább a segítőszenteket
ábrázoló belső kép hozható összefüggésbe, az eltérések azonban
itt is szembeötlők. Ld. Esztergom műemlékei, 46-47,
52. kép.
[66] Knauz 1890, 81-83.
[67] Esztergom műemlékei,
152; Radocsay 1955, 310-313; Radocsay 1967,
166-167;
[68] Az Úrkoporsó 1872 óta
van Esztergomban. Szobrainak részletes leírását és reprodukcióit
ld: Prokopp M. 1982, 14-34.; A típushoz: Schwarzweber
1940.
[69] Knauz 1890, 54-51;
Tüskés - Knapp 1986, 87.
[70] Az 1883-as tűzvészben
elpusztult harang feliratát közli: Knauz 1890, 50.
Kis töredékeit Storno Ferenc magával vitte, ma a Soproni
Múzeum gyűjteményében találhatók.
[71] Knauz 1890, 6.
tábla, fényképét közli: Haiczl 1913, számozatlan
melléklet.
[72] A vizitáció jegyzőkönyve:
Budapest, Magyar Országos Levéltár, Dl 21 890. PRT
III. 617-624. Legújabban: Érszegi 1996a, 561-567.